Hoi,
Ik zit er over te dubben om de 3-weg speakers, waarvan de bouw van gestart is, 'actief' te houden. De huidige voorlopers zijn ook actief maar het is een samenraapsel van mijn bestaande stereo versterker en 2 AS2.100 modules die samen e.e.a. aansturen. Dat beetje samengeraapt zijn bevalt mij niet zo.
Qua versterking ben ik er wel uit dat ik een aantal hypex modules wil gebruiken, ik zat te denken aan een UcD400 voor de woofer en 2 UcD180 voor middentoner en tweeter. Maar....
In een hypex app-note staat dat de voltage-gain voor alle UcD modules identiek is (26x). Zit ik dan goed met de redenering dat als ik de woofer met de 180 of 400 versie aanstuur, zolang ik 1Volt op de ingang zet er aan de andere kant bij beide modules 26Volt uitkomt en dat het enige verschil is dat 400 versie tov de 180 versie alleen meer Amperes kan leveren en daarmee een laag ohmige speaker beter kan bedienen? De 400 versie heeft een hogere voedingsspanning dus ik kan ook een hoger ingangssignaal aanleveren eer de versterker clipped (zolang ik de ingang zelf niet overstuur)?
De reden dat ik hier naar zit te kijken is voor de bafflestep correctie, ipv de mid en tweeter te dempen wil ik de woofer gewoon voor een deel harder laten spelen. In de X-Over/DSP kun je natuurlijke de Bafle step curve voor de woofer 6dB optillen maar dan loop je misschien ook sneller tegen de numerieke grenzen van de DSP aan. De mid en tweet dempen betekend misschien dat je (te) veel resolutie in de DSP weggeeft omdat je niet meer de volle woordbreedte gebruikt. Dus dacht ik: hang de woofer aan een zwaardere amp en hou in de DSP bij het instellen van de BSC correctie kromme daar rekening mee dat die al harder speelt. De woofer heeft al een lagere gevoeligheid tov de middentoner en tweeter.
Omdat de voltage gain identiek is en om te voorkomen dat de DSP niet optimaal gebruikt wordt zit ik er aan te denken om tussen DSP en woofer-versterker een kleine versterker te plaatsen die het signaal tussen 0 en 6dB (potmeter) kan opkrikken om de woofer harder te laten spelen ivm met lagere gevoeligheid en bafflestep verlies.
In de huidige opzet met losse versterker en AS2.100 doe ik dat eigenlijk ook al.....
Je zou ook zo een kleine verzwakker tussen DSP en tweeter kunnen zetten omdat die de hoogste gevoeligheid heeft.
Wat dunkt U? spijkers op laag water en gewoon alle aanpassingen in de DSP doen? Ipv de 400W een 180W UCD gebruiken omdat de woofer een 8ohm versie is?
Nog een andere vraag:
Welke en hoeveel voedingen zouden jullie nemen als je 2 UCD400 en 4 UCD180 in 'n kast (of aparte kasten voor L+R)hebt zitten: ook 6 overeenkomstige SMPS voeding of 2 dikke (linieare) voedingen, 1 voor de 2 UCD400 en 1 voor de 4 UCD180's of nog anders?
Huib
Idee vorming: Actieve speakers: de aansturing
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Idee vorming: Actieve speakers: de aansturing
Kan prima wat je wilt. Identieke gain, terwijl de zwaardere versterker beter is om de woofers aan te sturen. Ik zou dan kiezen voor de combi 2 SMPS400A400 voor 2 UcD400, dus dubbel mono. Dan nog 2 SMPS400A180 voor 4 UcD180 modules. Het midhoog heeft niet zoveel vermogen nodig, dus per midhoog kanaal is 1 SMPS voldoende.
Edit: je zou ook nog kunnen overwegen om per kanaal slechts 1 SMPS400A400 te gebruiken en daar per kanaal 3 UcD400 modules op te zetten. Wellicht is dat veel goedkoper en het is net zo doelmatig.
Edit: je zou ook nog kunnen overwegen om per kanaal slechts 1 SMPS400A400 te gebruiken en daar per kanaal 3 UcD400 modules op te zetten. Wellicht is dat veel goedkoper en het is net zo doelmatig.
Inderdaad, was te voorspelen, 6xU400 met 2x400A400 of 1x1200A400 voeding is inderdaad een heel pak goedkoper dan voedingen per module. Met 6 UCD + 1 1200 voeding ben je een dikke 300 euro goedkoper uit en die 1200 voeding vraagt minder ruimte dan meerdere losse voedingen. Moet ik wel eens bij hypex navragen of die 1200 voeding 6 UCD modules aankan, ik bedoel niet qua vermogen maar of hij de via de control lines voor de plopvrije start en beveiliging.jeroen_d schreef:Edit: je zou ook nog kunnen overwegen om per kanaal slechts 1 SMPS400A400 te gebruiken en daar per kanaal 3 UcD400 modules op te zetten. Wellicht is dat veel goedkoper en het is net zo doelmatig.
Ik denk dat dit de oplossing wordt. Het is niet de goedkoopste variant maar deze heeft enkele voordelen: via een zelfbouw plate-amp kan alles in de achterwand ingebouwd worden en verder kan ik met de standaard kabelsetjes werken (ook ivm zaken als de DC beveiliging waar je maar twee amps op 1 voeding kunt aansluiten).jeroen_d schreef:2 SMPS400A400 voor 2 UcD400, dus dubbel mono. Dan nog 2 SMPS400A180 voor 4 UcD180 modules. Het midhoog heeft niet zoveel vermogen nodig, dus per midhoog kanaal is 1 SMPS voldoende.