opknappen Beyma CP22 bullet tweeters

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

opknappen Beyma CP22 bullet tweeters

Bericht door meiborg »

Voor mijn Hoog Rendement luidspreker projectje heb ik een tweetal Beyma CP22 van marktplaats gehaald. De Beyma die ik binnen kreeg waren echter flink toegetakeld. Ze functioneren prima maar zien er erg verweerd uit.

Ik heb ze uit elkaar geschroeft en de phase plug en hoorn gepoetst met een stukje fijne staalwol, daar knapte ze al flink van op. Echter, de verkleuringen in het alluminium blijven zichtbaar en in het geheel is het toch geen mooi gezicht. Polijsten met de Dremel gaf geen verbeteringen, tot overmaat van ramp heb ik met de spantang van de Dremel de hoorn licht geraakt met als gevolg een putje en krasje wat het geheel niet mooier maakt ](*,) ,

Heeft iemand suggesties wat ik kan proberen? Is er een speciaal middel voor het poetsen of opdoffen van alluminium of iets dergelijks? Zelf zat ik er aan te denken ze te spuiten, na het oppoetsen zijn ze wel weer mooi glad namelijk en dan kan ik ook gelijk het putje en krasje plamuren zodat die weg gewerkt zijn.

P.S. Op het membraam zit wat vuil, hoe zou ik dit het beste kunnen schoonmaken? Ik dacht zelf aan een wattenstaafje met terpentine, kan dit kwaad?

Mvg Reinder
Bijlagen
verweerde hoorn & conus.jpg
verweerde phase plug.jpg
magneet & membraam assemblage 2.jpg
gepolijste hoorn & conus.jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Re: opknappen Beyma CP22 bullet tweeters

Bericht door ds23man »

Je wilt het niet geloven, maar Chroompoets ( U weet wel van de fiets) werkt als een tiet......
meiborg

Bericht door meiborg »

Bedankt voor de tip! ik ga het proberen :D .

Mvg Reinder
SARK

Bericht door SARK »

meiborg schreef:
P.S. Op het membraam zit wat vuil, hoe zou ik dit het beste kunnen schoonmaken? Ik dacht zelf aan een wattenstaafje met terpentine, kan dit kwaad?
Ik zou geen terpentine oid gebruiken, het enige wat ik zou doen is (voorzichtig) met plakband de losse delen "wegpekken". Stukkie plakband omgekeerd oprollen (kan ook om je vinger bijvoorbeeld) en dan voorzichtig deeltjes verzamelen. Als je een puntje vouwt kun je ook deeltjes uit bijvoorbeeld de luchtspleet halen :idea:
meiborg schreef:
Bedankt voor de tip! ik ga het proberen :D .
Hou ons op de hoogte, ben wel nieuwsgierig :!:
meiborg

Bericht door meiborg »

Dat zal ik zeker doen! Ik ga het proberen met het plakband. Momenteel draai ik een nachtdienst dus het zal pas morgen worden helaas. Ik ga ook de chrome poets proberen, denk dat ik daarna het alluminium toch even met een spuitbusje van transparante lak voorzei, zowel voor de glans als het verkomen van nieuwe oxidatie.

Het idee van wat terpentine kreeg ik door enkele draadjes waarin ik las dat sommige mensen zelf het membraam van hun compressie driver coaten met bv Damar, extreem verdund, zodat als het oplosmiddel vervliegt er maar een minimaal laagje achterblijft. Daar ga ik mij niet aan wagen maar ik dacht, als dat kan moet je het daar ook mee kunnen schoonmaken.

Mvg Reinder
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Na een rondje chroompoets krijg je echt geen oxidatie meer, laat een vettige laag achter!
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dan moet je wel die van Valma hebben, die vroeger helaas stukken beter op aluminium werkte dan tegenwoordig. Dat gebruikte ik totdat hét middel voor aluminium op de markt kwam: Belgom ALU, een middel dat zowel polijst, als zonder inspanning oxide weg etst en een grondige beschermlaag achterlaat. Dusdanig grondig dat een doorgewinterde motorrijder gerust met een blank gepolijst motorblok in het pekelseizoen kan blijven rijden.
belgom_alu.jpg
Verder kan aluminium beter worden gepolijst met stevig vilt dan met een katoenen lap(penschijf). Uit de hand komt de effectiviteit daarvan met Commandant 3 al redelijk in de buurt van een katoenen polijstschijf met polijstpasta. Ronddraaiend vilt werkt natuurlijk nog beter, zolang je er maar kracht op kan zetten. Blokvilt is evt. verkrijgbaar bij een polijstshop en op motorbeurzen, maar ook bij boekhandels en decoratiewinkels die plakkaatschrijfstiften verkopen. In dremelsetjes zit vaak ook polijstvilt, maar een dremel is te licht om kracht op te kunnen uitoefenen.
stiftpot_met_plakkaatstiften_van_plekolit.jpg
stiftpot_met_plakkaatstiften_van_plekolit.jpg (7.91 KiB) 520 keer bekeken
Hier een voorbeeld van iemand die alleen met schuurpapier (korrel 400-600-1000), een polijstvilt op de boormachine en commandant M3 redelijk wat putten uit vorkpoten haalde. Hij gebruikt Belgom alleen voor de finishing touch. En hieronder zijn kleine putjes verdwenen na enkel poetsen, dus niet polijsten, met Belgom:
lang_leve_belgom_alu.jpg
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Belgom is perfect!!
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

FR_Aad schreef:
Belgom is perfect!!
Volgens mij heb je dat kegeltje in jouw avatar er mee gepoetst! :mrgreen:
meiborg

Bericht door meiborg »

Dat is misschien nog een betere tip dan, waar zou ik dat product kunnen vinden (Halfords?) en is het prijzig? Ik ga natuurlijk geen grote bedragen spenderen aan het poetsen van iets wat ik voor een habbekrats van marktpklaats heb geplukt ;).

Rest nog de beschadiging, dat blijft zichtbaar. Voor ik de deur uitging heb ik het met lakplamuur gevuld maar dat kan er ook weer uit natuurlijk.

Mvg Reinder
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Is het krasje te diep om weg te polijsten, dan deze vooraf even wegschuren met waterproof schuurpapier. Op de vorkpoten wordt achtereenvolgens korrel 400, 600 en 1000 gebruikt. Is een krasje oppervlakkig, dan volstaat misschien enkel (600 en) 1000 of 1200 al.

Reken voor Belgom op een bedrag tussen €12,60 en €15,00 voor een potje. Duurder als Valma, maar het doet al zijn werk terwijl je het dun opsmeert en laat inwerken, dus je doet er vrij lang mee. Het is in elk geval verkrijgbaar bij veel motorzaken.

--
Ps: in Winschoten en Nieuwe Pekela kom ik al een bedrag tegen van € 10,50 waar € 6,75 bij komt als het moet worden verzonden. Het is dus de moeite om even op Google te kijken of er een leverancier in de buurt zit.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ik heb een paar jaar een motor van Amerikaanse makelij gereden waar na een regenbuitje bijna de gaten in het aluminium vielen. De ontdekking dat Belgom bestond was een zegen.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik ga er eens naar kijken, het is best een putje namelijk omdat er een grove ribbelrand op de spantang zit ivm handmatig aandraaien, deze tikte tegen de hoorn en voila, zou zo maar een halve milimeter diep kunnen zijn (werkt natuurlijk als een soort tanden). Om nou al het matriaal er omheen weg te schuren, dat zie je ook weer omdat de rest duidelijk uitgedraaid is met bijbehorende oppervlakte structuur. Moet ik dus overal die lichte "ribbels" van het afdraaien wegschuren, vullen en spuiten is misschien een mooiere oplossing ik durf het nog niet te zeggen.

Ik zal er morgen een fotootje van plaatsen om duidelijk te maken om wat voor beschadiging het gaat, pff zo zie je maar hoe een "leuk" idee als even poetsen met de Dremel je in de kont kan bijten.

Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op ma 20 mei 2013, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Balen, een halve millimeter poets je niet weg nee. Je zou de randen van de groef iets kunnen schuren met waterproof zodat hij wat minder opvalt. En dan daarna met Belgom polijsten. (Meeste motorzaken verkopen Belgom)
meiborg

Bericht door meiborg »

Ja ik denk dat ik zoiets ga proberen, springt het er dan nog zo uit, dan kan ik altijd nog even ontvetten en de spuitbus erbij pakken.

Mvg Reinder
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ik heb nogeens in de berging gekeken maar ik heb geen Belgom meer staan.
meiborg

Bericht door meiborg »

Das wel heel attent, ik kan zelf ook wel eens rondvragen in mijn omgeving.

Mvg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Nou, ik was even vergeten dat ik geplamuurd had, dus de beschadiging laten zien is lastig..

Wel vanmiddag de membranen schoon gemaakt. Er zat wat hardnekkig spul op, geprobeerd om het met een nat wattenstaafje te verwijderen en dat is aardig gelukt.

Ik moet nog polijsten verder, had nog ergens Valma staan maar kan het niet vinden nu, straks even kijken voor dat speciale aluminium spul.

Mvg Reinder
Bijlagen
Onderdeel in de plamuur
Onderdeel in de plamuur
Na het schoonmaken
Na het schoonmaken
Voor het schoonmaken
Voor het schoonmaken
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Als je die ring ergens tussen kan klemmen kan je met twee handen en een stukje doek heen en weer poetsen. [ehhh begrijpt iemand dit eigenlijk wel?? :-( ]

Edit: Ik bedoel dus een zagende beweging vanaf twee kanten
Laatst gewijzigd door FR_Aad op di 21 mei 2013, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik snap hem! ;)

Mvg Reinder
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ehh Reinder,

Het is toch wel blank aluminium he? Anders werkt Belgom niet.

Groet!
Aad
meiborg

Bericht door meiborg »

Ja is blank ;)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Nog even een montagetip:

Als je faseplug monteerd en weer aandraait, zorg er dan voor dat plug niet meedraait. Je ze niet de eerste zijn die het diafragma mee laat draaien en er een fraaie wokkel van maakt!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

oh, zo heeft Fostex dat idee gekregen :rofl:
Martijn v

Bericht door Martijn v »

Scotch brite dat polijst niet en is bedoeld voor dit soort dingen.
Daarna nog evt licht napoetsen om het scherpe eraf te halen en een beschermlaag aan te brengen.
Plaats reactie