3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
In een vlakke baffle moet je zoals Jeroen aangeeft wel 6dB harder spelen dat is een factor 2 in konus uitslag voor een gelijke SPL. Wellicht kan Jeroen een inschatting geven hoeveel mm lineaire slag ongeveer nodig is gegeven 2x10" woofer in vlakke baffle per kant. Mijn gevoel is toch wel minimaal 8mm per kant.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Ja, je moet wel van 8mm uitgaan.
Als je onder 50Hz gaat zit de begrenzing bij de woofers, boven 50 Hz begint de begrenzing bij de middentoners te liggen. Ongeveer hoor, maar rond 50Hz ligt een beetje het overgangspunt. Met 6 dB extra zit de begrenzing wat lager, bij 40Hz. Dat betekent dat het systeem zo is gedimensioneerd dat als je echt diep laag gaat, dat het altijd eerder ophoudt bij de woofers dan bij de middentoner die is afgefilterd op 150Hz.
Als je onder 50Hz gaat zit de begrenzing bij de woofers, boven 50 Hz begint de begrenzing bij de middentoners te liggen. Ongeveer hoor, maar rond 50Hz ligt een beetje het overgangspunt. Met 6 dB extra zit de begrenzing wat lager, bij 40Hz. Dat betekent dat het systeem zo is gedimensioneerd dat als je echt diep laag gaat, dat het altijd eerder ophoudt bij de woofers dan bij de middentoner die is afgefilterd op 150Hz.
een seas of at lijkt me een heel stuk ongekleurder als peerless.
maar goed walter moet altijd de lastige route kiezen.
maar goed walter moet altijd de lastige route kiezen.
Hallo Dre,
Wat ik natuurlijk wil weten is of ik niet beter gelijk voor de AT units moet gaan i.p.v. de Seas...
(Eventueel met de 4 stuks XLS-10 kan ik dan nog mooie gesloten subs maken)
Groetjes Walter
Wat ik natuurlijk wil weten is of ik niet beter gelijk voor de AT units moet gaan i.p.v. de Seas...
(Eventueel met de 4 stuks XLS-10 kan ik dan nog mooie gesloten subs maken)
Groetjes Walter
de seas woofers zijn echt heel fraai,maar de at`s zullen ook wel erg fraai zijn uiteraard.
gewoon even tot zaterdag wachten.
gewoon even tot zaterdag wachten.
Hallo Dre,
De AT woofers zullen zaterdag neem ik aan nog niet worden gedemonstreerd omdat Jeroen pas net is begonnen met de vlakke baffle variant.
Groetjes Walter
De AT woofers zullen zaterdag neem ik aan nog niet worden gedemonstreerd omdat Jeroen pas net is begonnen met de vlakke baffle variant.
Groetjes Walter
Klopt, maar ik kan de prototypes een avondje meenemen naar je. Ideaal, want je filter klopt ervoor en je verandert maar een enkele component: XLS-10 versus AT met dezelfde midhoog opstelling.
Zojuist de baffle's voorzien van 'spikes' in de vorm van 4 spaanplaat schroeven per kast. Werkt prima en ook nog eens gratis. Eenvoudig aan te draaien van de bovenkant.
De basweergave klinkt trouwens gelijk beter nu, in ieder geval beter dan met de 'magische' Master Base voetjes.
Groetjes Walter
De basweergave klinkt trouwens gelijk beter nu, in ieder geval beter dan met de 'magische' Master Base voetjes.
Groetjes Walter
Nog een vraagje aan de woofer kenners, welke 10" woofers zouden nu echt goed geschikt zijn voor mijn toepassing?
In het lijstje staan nu al:
- Seas L26ROY subwoofer circa 200 euro per stuk
- Audio Technology 10C77 circa 600 euro per stuk
De Seas vind ik niet mooi (alu konus) en de AT units zijn wel erg aan de prijs. Vandaar dat ik eventueel wel wat alternatieven zou kunnen gebruiken.
Als ik niks anders kan vinden zullen het dan uiteindelijk wel de AT's worden trouwens
Groetjes Walter
In het lijstje staan nu al:
- Seas L26ROY subwoofer circa 200 euro per stuk
- Audio Technology 10C77 circa 600 euro per stuk
De Seas vind ik niet mooi (alu konus) en de AT units zijn wel erg aan de prijs. Vandaar dat ik eventueel wel wat alternatieven zou kunnen gebruiken.
Als ik niks anders kan vinden zullen het dan uiteindelijk wel de AT's worden trouwens
Groetjes Walter
SS Discovery's, kosten bijna niks.
heb je de at`s al beluisterd dan?
Hallo Hannesie,
Hoe verhouden zich die Discovery's tegen de Peerless XLS-10?
Het moet natuurlijk wel een echte upgrade zijn anders kan ik net zo goed met de XLS units blijven spelen...
@Dre: nog niet gehoord maar als je kijk naar de opbouw van de unit dan moet deze gewoon zeer goed zijn
Groetjes Walter
Het moet natuurlijk wel een echte upgrade zijn anders kan ik net zo goed met de XLS units blijven spelen...
@Dre: nog niet gehoord maar als je kijk naar de opbouw van de unit dan moet deze gewoon zeer goed zijn
Groetjes Walter
een trouwe volgeling! 
Haha, klopt wel een beetje inderdaad!
Maar ik moet zeggen dat 600 euro voor 1 woofer van 10" wel erg extreem is. Voor dat geld koop je ook de meeste brute BMS 18" woofers bijvoorbeeld...
Groetjes Walter
Maar ik moet zeggen dat 600 euro voor 1 woofer van 10" wel erg extreem is. Voor dat geld koop je ook de meeste brute BMS 18" woofers bijvoorbeeld...
Groetjes Walter
Ik heb het nooit naast elkaar vergeleken, was ook meer een een contrast te geven in prijs.Walt schreef:Hallo Hannesie,
@Dre: nog niet gehoord maar als je kijk naar de opbouw van de unit dan moet deze gewoon zeer goed zijn![]()
Groetjes Walter
Heb ik nog niet geprobeerd, maar de specs zijn zeker mooi.AatV schreef:
Ziet er intressant uit, ik heb echter het vermoeden dat deze woofer met zijn specs is bedoelt om zonder actieve correctie te kunnen werken...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
als je versterker 2ohm leuk vindt, zou je de SDX10 kunnen overwegen. voor metingen in een kast zie m'n 3weg topic
Niet om de AES speakers af te zeiken, maar Scorpion op Diyaudio & Audiocircle (aldaar een zeer gewaardeerde poster) heeft een AES 15" luidspreker voor een van zijn projecten en is er inderdaad erg tevreden over maar vond dat de A&D audio R1524 even goed klinken.
Niet om te beweren dat die A&D audio woofers het end-all summum zijn maar hoe je het wendt of keert (A&D audio zo goed of AES zo gewoontjes), als je een paar Peerles XXLS aan de kant zet zou ik wel gaan voor iets wat in ieder geval ècht ontzettend goed is want die Peerles zijn al niet mis. Gewoon vervangen voor het vervangen, jahaa ik weet dat je van mooie dure onderdelen houdt
, is ook zonde.
Mvg Reinder
Niet om te beweren dat die A&D audio woofers het end-all summum zijn maar hoe je het wendt of keert (A&D audio zo goed of AES zo gewoontjes), als je een paar Peerles XXLS aan de kant zet zou ik wel gaan voor iets wat in ieder geval ècht ontzettend goed is want die Peerles zijn al niet mis. Gewoon vervangen voor het vervangen, jahaa ik weet dat je van mooie dure onderdelen houdt
Mvg Reinder
Ben ik met je eens, het is maar de vraag of dat spul beter is dan wat Walter nu al heeft. Hij durft het nog niet aan dat ik de AT woofers meeneem als ik binnenkort bij hem op bezoek ben.
Het kan zo worden aangesloten op zijn set voor een rechtstreeks A/B vergelijk. Ik zou het zelf eigenlijk ook wel nuttig vinden...als de AT woofers niet veel beter spelen weten we dat ook weer!
als je er 500 of meer afneemt kosten ze nog maar de helft...Walt schreef:- Audio Technology 10C77 circa 600 euro per stuk
En hij heeft er vier nodig dus sowieso al 15% korting. 
Zonder gekheid, inclusief verzendkosten en BTW zal het dan zo'n €535,- per stuk gaan kosten. Het blijft veel geld...
Zonder gekheid, inclusief verzendkosten en BTW zal het dan zo'n €535,- per stuk gaan kosten. Het blijft veel geld...
Dat wil ik maar even zeggen, daar moet dan ook een substantieel grote verbetering tegenover staan. In die zin zou ik het aanbod van JeroenD zeker aan nemen als ik in Walt zijn schoenen stond, JeroenD blij en Walt weet ook weer meer.
Wat dat betreft vond ik de afgelopen luisterdag ook weer een treffend voorbeeld, enkele projecten die mij zeer overtuigden speelden absoluut niet met de duurste of beste onderdelen. Nog betere drivers zouden daar misschien nog iets meer uit persen maar a) ga je het horen zonder A-B vergelijk en b)wil je daar zoveel geld voor neer leggen.
Mvg Reinder
Wat dat betreft vond ik de afgelopen luisterdag ook weer een treffend voorbeeld, enkele projecten die mij zeer overtuigden speelden absoluut niet met de duurste of beste onderdelen. Nog betere drivers zouden daar misschien nog iets meer uit persen maar a) ga je het horen zonder A-B vergelijk en b)wil je daar zoveel geld voor neer leggen.
Mvg Reinder
Da's nogal een understatement...jeroen_d schreef:Het blijft veel geld...