het is weer pasen..... (paasproject 2012)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Lieuwe »

Super ;).
De dikte van de baffle is 18mm en de rest 12mm zeker?
De hoek van de V-bracing is gewoon 45 graden?
En als laatste de lengte van de poort is gewoon een 40mm 90 graden bochtje met daarin een stukje van 6cm 40mm buis waarvan de 6cm in het hart van het buisje is gemeten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Henkjan »

Lieuwe schreef:
De dikte van de baffle is 18mm en de rest 12mm zeker?
De hoek van de V-bracing is gewoon 45 graden?
ja, ja, ja
Lieuwe schreef:
En als laatste de lengte van de poort is gewoon een 40mm 90 graden bochtje met daarin een stukje van 6cm 40mm buis waarvan de 6cm in het hart van het buisje is gemeten?
als je het buisje recht afzaagt dan is het 6cm, zaag je het zo af als ik gedaan heb dan is het 5cm gemeten aan de korte kant. en dat is dus de totale lengte, inclusief het deel dat "verdwijnt" in het bochtje. zie deze post
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Lieuwe »

Helemaal duidelijk :goeie: .
Tijd voor de ZBA dag in Enschede ;).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Vinculum »

Mooi hoor Henkjan! Ben benieuwd naar de klank. Hij komt zeker toch wel mee naar Breda 2013 he? ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Mooi hoor Henkjan! Ben benieuwd naar de klank. Hij komt zeker toch wel mee naar Breda 2013 he? ;)
ook dat hoort tot de mogelijkheden :mrgreen: in Beetsterzwaag waren ze ook al.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Mooi hoor Henkjan! Ben benieuwd naar de klank. Hij komt zeker toch wel mee naar Breda 2013 he? ;)
nog steeds interesse?
Renej
Berichten: 49
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 10:25
Locatie: Amsterdam

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Renej »

Zien er erg mooi uit.
Ik heb deze en de black beauty op de ZBA-dag eergisteren gezien, maar helaas geen gelegenheid gehad om ze goed te beluisteren.
Ik zoek nog speakers voor naast het computer-beeldscherm en deze voldoen prima qua uiterlijk maar zou je globaal iets kunnen zeggen over de klankverschillen tussen het paasproject 2010 met de Alpair 6, paasproject 2012 met de Tangband w3-1723 en het laaste paasproject black beauty met de CHR70 gen3.

Alvast bedankt.

Groet René
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Henkjan »

lastige vraag, want hoewel de 3 flink verschillen in karakter, vind ik dat toch lastig om te omschrijven, vooral omdat een deel van de beleving smaakgebonden is.

laat ik de sterke&zwakke kanten eens opnoemen:
  • de W3-coax heeft de beste off-axis response, puur omdat t een coax is; stablielste beeld, ook (juist) bij wisselende positie; minstye dynamiek want klein en beperkte xmax
  • de Alpair6 is het verfijnst van de 3, de meest complete weergave, stelt nergens teleur (wel de poort aan de achterkant zetten!)
  • de CHR70 zal qua dynamiek het beste zijn, want de grootste; en zal t meeste bundelen want de grootste
voor bij de PC zou mijn keuze gaan tussen 2010 en 2012, dit omdat dynamiek niet zo relevant is als je op minder dan een halve meter luistert...
Renej
Berichten: 49
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 10:25
Locatie: Amsterdam

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Renej »

Oké, de CHR70 valt dus af. Blijven de 2010 en 2012 versie over.

Ik realiseer me dat het sowieso moeilijk kiezen is omdat de kwaliteit van de lijn-uitgang van mijn PC-kaart ook een rol speelt. Maar goed op het eerste gezicht spreekt me de alpair wel aan; verfijnd en volle weergave. En ik wil ook wel eens horen hoe een breedbander bevalt.
Ik heb beperkte ruimte op mijn pc-plek. Hoeveel centimeter moeten ze van de muur staan om de poort nog goed te laten werken? Verder heb ik ondertussen nog op het forum flink wat gelezen en zag dat er verschillende varianten bestaan. Alpair 6 gen1, alpair 6 gen2 papier en alpair 6 gen2 metal gold. Welke versie is het meest geschikt?

Toch nog een vraag over de w3-1723 want ze zitten in een kleiner kast en zijn een stuk goedkoper dan de alpair6. Degene die ik nu heb zijn de trust en klinken wel heel precies en scherp gefocussed maar ook erg strak, dun en gesloten. Dat vind ik dus minder. Klinken de w3-1723 wel vol van klank?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Henkjan »

Wat betreft de poort en de muur: alles boven een cm of 5 lijkt me genoeg. Maar dicht bij de muur kan wel zorgen dat de bas wat harder wordt. Maar dat kan je zelf makkelijk tunen door wat (echt een klein beetje, het effect is vrij groot) dempingsmateriaal in de poort te doen
Renej schreef:
.... en zag dat er verschillende varianten bestaan. Alpair 6 gen1, alpair 6 gen2 papier en alpair 6 gen2 metal gold. Welke versie is het meest geschikt?
degene die nu leverbaar is, zijn de beide gen2 varianten. En degene die je voor het paasproject 2010 wil hebben is de papieren versie.
Renej schreef:
Toch nog een vraag over de w3-1723 want ze zitten in een kleiner kast en zijn een stuk goedkoper dan de alpair6. Degene die ik nu heb zijn de trust en klinken wel heel precies en scherp gefocussed maar ook erg strak, dun en gesloten. Dat vind ik dus minder. Klinken de w3-1723 wel vol van klank?
zeker, mooi neutraal van klankkleur met een verrassende diepgang
Renej
Berichten: 49
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 10:25
Locatie: Amsterdam

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Renej »

De laatste dagen heb ik me flink verdiept in de alpair units en tangband.
Het wordt me allemaal een stuk duidelijker maar het blijft moeilijk om de waarde van beoordelingen goed in te schatten. Maar volgens mij zijn het beide goede ontwerpen en kan ik er geen buil aan vallen. Jouw ontwerp 'ga voor goud' is interessant, maar misschien minder voor echt full-range voor als ik hem ooit bv op de tv wil aansluiten. Van de andere kant vraag ik me af of een pc-speaker wel zo diep moet gaan.

Qua concept heb ik een lichte voorkeur voor de alpair 6 in het paasproject 2010. Maar qua afmetingen past het paasproject 2012 beter. Ik heb namelijk beperkte ruimte op plek waar het beeldscherm staat. De afmetingen van het paasproject 2012 van zo'n 30cm hoog, 12cm breed en 21 cm diep zijn eigenlijk goed; het zou niet veel grote moeten worden.

De vraag is even of alpair 6 niet in een kleiner kast kunnen met behoud van kwaliteit. Ik meen dat de afmetingen van het paasproject 2010 40cm hoog, 12 cm breed en 27cm diep zijn. Plus ze moeten dan ook nog zo'n 5 cm naar voren om de poort goed te laten werken. Poort aan de voorkant is geen optie?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Henkjan »

poort aan de voorkant kan uiteraard wel, maar is minder omdat er flink wat mid uit de poort komt en dat verstoort toch de plaatsing en zuiverheid; dus als het kan, poort achter of opzij.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Henkjan »

Renej schreef:
...De vraag is even of alpair 6 niet in een kleiner kast kunnen
zoiets: http://oaudio.de/Lautsprecher-Bausaetze ... ::806.html die zal wat minder in de bas afdeling zijn dan t paasproject, maar een stuk kleiner
Renej
Berichten: 49
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 10:25
Locatie: Amsterdam

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Renej »

Henk Jan,

Het zijn toch de tangband geworden.
Ik begrijp wel dat de demping nogal kritisch is dus als ik daar niet uitkom dan meld ik me weer. In ieder geval bedankt voor het ontwerp. Ik laat nog wel weten of ze bevallen.

Groet René
Renej
Berichten: 49
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 10:25
Locatie: Amsterdam

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Renej »

Nog een paar vragen.

- Die 2 balkjes dienen zeker voor de stevigheid van de wanden, zodat ze minder gaan trillen. Ik neem aan dat een balkje van 3x4 cm al genoeg is?
- Is het beter om zoals Jeroen_d adviseerde om de oppervlakte tussen de v braces gelijk te houden aan 1xSd ipv 1,5xSd om daarmee de staande golfen nog meer te minimaliseren?
- Als ik het goed begrijp kan ik het filter gebruiken van de Spiralo uit HH maar dan met een condensator van pakweg 680uF in serie met het filter. Maar is dat niet zonde. Een elco in de signaalweg en die doorgaat tot 4kHz? Wat als ik de C weg laat?

Wat is jouw ervaring over hoe ver een pc-speaker eigenlijk moet doorlopen in het laag. Ik zit er namelijk maar 70cm vandaan.

Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Henkjan »

Renej schreef:
Die 2 balkjes dienen zeker voor de stevigheid van de wanden, zodat ze minder gaan trillen. Ik neem aan dat een balkje van 3x4 cm al genoeg is?
ik heb ze uit een reststukje van t 12mm multiplex gehaald, hooguit 2cm breed

Renej schreef:
Is het beter om zoals Jeroen_d adviseerde om de oppervlakte tussen de v braces gelijk te houden aan 1xSd ipv 1,5xSd om daarmee de staande golfen nog meer te minimaliseren?
de demping doet t meeste... als je t wil proberen: ga je gang :mrgreen:

Renej schreef:
- Als ik het goed begrijp kan ik het filter gebruiken van de Spiralo uit HH maar dan met een condensator van pakweg 680uF in serie met het filter. Maar is dat niet zonde. Een elco in de signaalweg en die doorgaat tot 4kHz? Wat als ik de C weg laat?
met de serie-C weg klopt de BR afstemming van geen kant meer, zie de blauwe curve:
Afbeelding

Renej schreef:
Wat is jouw ervaring over hoe ver een pc-speaker eigenlijk moet doorlopen in het laag. Ik zit er namelijk maar 70cm vandaan
als die zoeits doet als dit dan mis je weinig meer. het voordeel dat je haalt met de korte luisterafstand is dat je zo wel een kleine driver kan pakken en daar qua diepgang t onderste uit de kan te halen, waar dat met een normale luisterafstand minder goed gaat.
Renej
Berichten: 49
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 10:25
Locatie: Amsterdam

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Renej »

de demping doet t meeste... als je t wil proberen. ga je gang :mrgreen:
Soms ben ik wel toe aan een uitdaging. En als het niet bevalt kan ik later nog met de dremel de oppervlakte weer groter maken. Weet niet precies wat het effect is van een te kleine opening.........misschien een compromis, 1,25xSd.
met de serie-C weg klopt de BR afstemming van geen kant meer, zie de blauwe curve:
Ik snap wat je bedoelt. Zie het nu pas goed. Dat is inderdaad een belangrijke afweging om hem erin te zetten.
Renej
Berichten: 49
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 10:25
Locatie: Amsterdam

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Renej »

Die elco in de signaal zat me toch niet helemaal lekker dus maar eens begonnen met zelf te simuleren en te zorgen voor een voldoende diepe laag weergave zonder elco waarmee ik toch tevreden kon zijn.
Dus alleerst de TS-parameters van de datasheet (die overigens onvolledig zijn want van de tweeter is niets vermeld) in Winisd ingevoerd en het uitgangspunt was om dezelfde grafiek te krijgen dan die van Henk Jan en er vervolgens mee te gaan experimenteren. Maar ik kreeg andere grafieken, raar. Ook een seriecondensator gesimuleerd, want dat kan volgens mij bij EQ/filter door een highpass butterworth filter toe te voegen met 1e order q=0 en afsnij freq van 40Hz, maar ook dat hielp niet. Toen andere programma's geprobeerd simbox en basbox met allemaal verschillende grafieken, dus niet eenduidig. Nog liggen spelen met bepaalde waarden zoals Ql en bij sommige programma's kan de hoeveelheid demping aangegeven worden. Maar de verschillen bleven. Misschien zie ik iets over het hoofd of doe ik wat fout.

Toen het artikel van de Spiralino erbij gehaald en daar stonden weer hele andere TS-parameters vermeld (maar wel met de tweeter-gegevens). Die gegevens in Winisd ingevoerd en gesimuleerd en kwam toen met vented box en CS/SC4 alignment op een box-grootte van 4,5 l en tun. freq van 66 Hz terwijl dat nog bij de ingevoerde gegevens van de datasheet van de leverancier nog 2,1l en 86Hz was. Grote verschillen dus.

Ik denk erover om de units maar gewoon te kopen en de TS-waarden te meten en dan te beginnen met de simulatie. Ik weet niet hoe andere ontwerpers dat doen maar het lijkt me lastig als de TS-parameters verschillen met de werkelijkheid om dan een betrouwbaar concept en kast te maken. Vooral omdat de verschillen best groot zijn. Misschien verschillen ze ook wel per exemplaar wat het dan helemaal moeilijk maakt.

Inmiddels ben ik zover dat ik op het punt sta om me maar te berusten in het feit dat er een elco in de signaalweg zit. Per slot van rekening heb ik een eindversterker (enkelvoudig voedingspanning) en met een elco van 6800uF in de uitgang zitten en dat klinkt toch ook niet verkeerd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Henkjan »

ik heb voor de simulaties de metingen van Hobby Hifi gebruikt, ik heb niet de illusie dat ik dat beter kan dan zij. wat betreft simulaties: het effect van de condensator is veel meer dan een HP, en kan je absoluut niet met winisd simuleren. ik heb dat met LspCAD gedaan.

wat betreft de condensator in serie met je mid: wat ik meestal doe daarvoor is ten eerste de waarde opbouwen uit meerdere wat kleinere elko's (dus niet 1 van 680uF, maar 3 van 220uF), en dan overbruggen met een MKT of MKP van ~6uF. (of je koopt van die radiaal MKT's van IT-Tronic, maar zelfs dan wordt het filter duurder dan de drivers en zal je ze lastig in de kast kunnen krijgen).
Renej
Berichten: 49
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 10:25
Locatie: Amsterdam

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Renej »

Misschien dat HH de T/S parameters zelf gemeten heeft. In ieder geval hebben ze niet die van de datasheet gebruikt. Met de waarden van HH klopt mijn grafiek in ieder geval beter met jouw grafiek, dus dat is wel een geruststelling. Want je gaat toch twijfelen aan jezelf en de programma's. Ik ben wel blij dat ik mijn ervaringen kon delen hier op het forum. Das wel zo prettig voor je gemoedstoestand O:).

En dan wat betreft die elco. Ja het moet ook weer niet duurder worden dan de drivers ansich. Dan maar een of meerder 'gewone' elco's en parallel een mkt of mkp. En volgens het forum en de ZBA dagen klinken ze goed, dus zal het met de elco wel meevallen.

Maar toch nog even. Ik stel voor een PC-speaker, volgens mij, minder eisen aan het diepe laag dan jij en de mede-forumleden. En de rode lijn in de grafiek ziet er ook goed uit en gaat slechts 11 Hz minder diep door. Als ik die zou kiezen dan wordt de kast als ik het goed begrijp 3,4 liter en afstem freq 66,6 Hz. Hoef dan alleen nog even de port-lengte te bereken.

Volgende week is Speaker en Co weer terug van vakantie en dan kan ik beginnen met de eerste stap, de drivers en dempingmateriaal.
Renej
Berichten: 49
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 10:25
Locatie: Amsterdam

Re: het is weer pasen..... (paasproject 2012

Bericht door Renej »

Het paasproject 2012 is af, ze staan al twee dagen te spelen tot grote tevredenheid.

Had eerst geen demping erin maar omdat ik het laag niet helemaal goed vond (ietswat dreun, die ik overigens niet in de woonkamer hoorde) toch maar wat baf en pritex erin gestopt.
Aanvankelijk gestart met de 5,6 ohm. In de woonkamer was dat goed maar op de mac miste ik de sprankeling dus maar de 4,7 ohm erin.

Als eerste aangesloten op mijn audiset in de woonkamer en dat klonk erg goed, heel goed in balans en een mooie afstraling. Oké ik mis wat druk in het laag (maar dat kan ook niet anders) en bij luid spelen kreeg ik de indruk dat het geluid wat comprimeerde, alsof de speaker op zijn tenen stond te spelen. Maar het klinkt goed. Gisteren nog een vriend gevraagd te komen luisteren en een nummer van Yello - touch gespeeld en zijn haren gingen overeind staan. Hij was diep onder de indruk.
Nog geexpirementeerd met de 680uF, met C klonk het voller (misschien diffuser) en ietswat meer body en zonder C betere pinpointing maar ook wat dunner in het mid.

Daarna naast het beeldscherm (waar die ook voor bedoeld is) en dat was een wereld van verschil ivm met de trust's. Veel voller geluid, open en meer verfijning. Hier was het verschil tussen de ingangs C veel moeilijker hoorbaar. Waarschijnlijk te wijten aan de minder goede geluidskaart en DAC.

Verder wil ik nog een aantal dagen luisteren alvorens de zijkant erop wordt gelijmd en wil ik kijken of ik ze kan meten met Arta of zo.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”