Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

@daansan: lijkt inderdaad een probleempje met de dsd-versie van de firmware. Stuur de Atmel na mijn vakantie over een week of twee maar naar mij toe, dan corrigeer ik dat even.

@Bert: je dient dan de Harmony in te stellen op een Philips TV. Ik neem tenminste aan dat je een type AB kunt instellen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

Ik gebruik de Harmony 700, gaat prima.
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

knuisje schreef:
@daansan: lijkt inderdaad een probleempje met de dsd-versie van de firmware. Stuur de Atmel na mijn vakantie over een week of twee maar naar mij toe, dan corrigeer ik dat even.

@Bert: je dient dan de Harmony in te stellen op een Philips TV. Ik neem tenminste aan dat je een type AB kunt instellen.
Knuisje,

Prima, hebben we over een week of twee even contact.
Heb trouwens zelf ook een programmer besteld maar nog niet binnen, wellicht kan ik het wat instructies dan ook zelf oplossen.

Fijne vakantie in ieder geval!
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Nog eens een vraag: is het eigenlijk aan te raden de clock van de amanero aan te sluiten als external clock op de AFDAC 2 (2013 model)?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Op diyaudio wordt door sommigen beweerd dat synchroon clocken (met de Amanero) beter klinkt. Wel verlies je dan de mogelijkheid spdif bronnen te gebruiken omdat hiervoor altijd de oscillator op de dacprint benodigd is.

Je kunt eens uitproberen of je verschil hoort. Ben benieuwd. :D
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Weer een stap verder, nu alles in de kast ingebouwd maar nog zonder front en achterpaneel..
Achterpaneel wordt nu door freeskees gemaakt :-)

Inmiddels ook nieuwe kabels en sleeving gemaakt en zit alles een stuk beter...

Echter, na het aansluiten van alles werkt nu USB en OPTICAL, maar COAX weigert elke dienst.. Het scherm blijft zeggen: "No Lock"...
Heb het getest met werkende kabels en een werkende bron.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Doen beide coaxiale ingangen het niet?
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Klopt, allebei hetzelfde gedrag... Had ze ook nog niet eerder getest..
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Even een sanity check: kern van de kabel is toch + en de mantel is toch -? Zo heb ik het wel aangesloten..
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

daansan schreef:
Even een sanity check: kern van de kabel is toch + en de mantel is toch -? Zo heb ik het wel aangesloten..
Kern van je coax is inderdaad je signaal, en de afscherming is de massa of referentiepunt.

Post eens een foto van je geheel.
Gebruik je de transfo's voor galvanische scheiding en indien ja, zit daar alles wel goed?
(ongeacht of ze op het aparte printje zitten, of je een nieuwe DAC print hebt met transfo's op)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Heb je geïsoleerde cinch chassisdelen gebruikt?
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Zal later eens een foto posten...
Galvanische scheiding zit bij mij al op de dac zelf..

@knuisje: ja ik gebruik geisoleerde chassisdelen van neutrik.... Maar dat maakt nu nog niet uit: de achterplaat heb ik nog niet terug van freeskees...
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Het schaamrood staat mij op de kaken: had toch blijkbaar de polen in het molex stekkertje verwisseld... Ondanks driedubbel checken....

Heb coax2 nu getest, morgen coax 1 proberen maar die zal het nu ook wel doen gok ik zo
Toch bedankt voor het meedenken...!

Nu rest nog het ontwerp van de voorkant van de kast en evt firmware uitbreidingen zoals ethernet+app op iphone en/of een touchscreen.... Zal binnenkort ook wat foto's posten!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

happens to the best :wink:

Hou ons ook zeker op de hoogte van je ontwikkelingen.
Zo'n ethernet-connectie en iPhone bediening zou mij ook nog wel interesseren :-$
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Uiteraard, ontwikkelingen zal ik hier delen ;-)

Heb vandaag de hele dag gespeeld, lijkt prima te gaan via coax nu vanaf mijn squeezebox.

Vanaf mijn TV is een ander verhaal (ook met coax aangesloten), als ik TV kijk of als ik een film vanaf mijn mediastreamer kijk (hdmi naar tv, coax vanaf tv naar dac) dan stottert het geluid frequent... Het display van de DAC geeft dan steeds even aan dat hij "No Lock" heeft.. Wel hersteld het zich dan na een fractie van een seconde of zo weer....
Bijgevoegd nog een foto van het display, daar lijkt ook wat mis te gaan in de firmware..

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik verdenk mijn tv...
Bijlagen
photo.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Waarschijnlijk geeft je tv een onstabiel spdif signaal. Je kunt de DPLL setings in het menu aanpassen voor de actuele bron. Je kunt proberen het op een hogere bandbreedte in te stellen.

Ik zal kijken wat er mis gaat met de display routine. Ik heb dit zelf nog niet gezien.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Ik heb het probleem in de displayroutine opgelost. Kan ik de hex-file naar je toesturen zodat je kan testen of het niet meer optreedt?
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Maar uiteraard! pm of email (daansan at gmail.com)
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Zojuist de Amanero eens op mijn macbook aangesloten, heel vreemd eigenlijk...
De Macbook speelt alleen maar als ik het OSF uit zet, als ik het OSF aan laat dan komt er meteen een verschrikkelijke hoeveelheid ruis en gekraak uit de speakers..

Het vreemde is dat onder een windows laptop ik dit probleem niet heb.

Zegt één van jullie dit iets?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Kan een compatibileitsprobleem zijn met samplerate, of het oversampling filter is niet helemaal lekker van de mac ..
Zou het anders niet echt weten.
Op hoeveel zet je dat OS-filter ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Hetzelfde verschijnsel heb je met Linux. Deze zet de Amanero bij het opstarten in de hoogst ondersteunde samplerate van 384kHz. Deze samplerate wordt alleen door de Sabre ondersteund met het oversampling filter uit. Met het oversampling filter aan valt de bitclock ver buiten de specs en produceert het ic een enorm kabaal.
Oplossing is om eerst een bestand beginnen af te spelen op Linux of de Mac zodat de Amanero op een lagere samplerate wordt ingesteld en dan pas de dac aanzetten.
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Zal dat ook eens proberen, het maffe is dat linux het perfect doet.. Draai ubuntu 12.10...
Van t weekend meer, zal mijn bevindingen wel eens posten!
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

heb vandaag de WaveIO van een nieuwe firmware voorzien, zodat deze nu ook 32bit/384khz ondersteund, en uiteraard aangesloten op de DAC met os-filter uit, en het werkt prima!
nu nog hires muziek met deze specs :)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Zie http://www.2l.no/hires/index.html voor mooie gratis opnames in diverse hires formaten.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

ja, die had ik al gezien, en al eea van gedownload.
nu nog 32b/384khz files zien te vinden...
Plaats reactie