Seas-trym zonder mortelkasten...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb toch niet zo'n vertrouwen in de stevigheid van mijn mal =; . Dus ga van de week eens met autocad aan de slag.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwverslag "Seas trym" met mortelkasten (filter-vraagje

Bericht door CoenvanDongen »

Zo... tijdje overheen gegaan. En heb de mal toch maar bij het grofvuil gezet.
Hij was wat vluchtig in elkaar gezet en had er niet het vertrouwen in dat hier een mooie speaker uit kon komen.
Dus nu een andere manier gevonden en aan de slag gegaan, Foto's volgen.

Maar eerst even een aantal filter vragen:
Ik wil het filter gaan maken die Hobby Hifi adviseert, maar heb geen kaas gegeten van spoelen en condensatoren.

Met de spoelen kom ik best een eind op Rumoh.eu maar ik kan geen "2.0 mH Luftspule 1,0mm Draht vinden.
Kan ik deze samenstellen of kan ik uit een andere categorie op de site een spoel nemen? een waxcoil, een crosscoil??

En met de condensatoren zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij vertellen welke condensatoren een goede prijs kwaliteit verhouding hebben? Ik heb op de intertechnik site al een winkelmandje volgegooid en toen gekozen voor audyn plus maar toen werden mijn filtertjes ineens 369 euro.
Dat vind ik wat aan de hoge kant.. Ik hoop zelf ergens onder de 100 euro per kant te blijven.

Wie kan mij adviseren?

voor de duidelijkheid hier het filter:
Screen shot 2013-05-16 at 12.41.57 PM.~png.jpg
Screen shot 2013-05-16 at 12.41.57 PM.~png.jpg (33.04 KiB) 615 keer bekeken
Screen shot 2013-05-16 at 12.42.14 PM.~png.jpg
Screen shot 2013-05-16 at 12.42.14 PM.~png.jpg (26.83 KiB) 615 keer bekeken
Screen shot 2013-05-16 at 12.42.28 PM.~png.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door Henkjan »

iirc kan je die wax coils toch in elke waarde krijgen die je maar wil? op bestelling uiteraard. Rudy/Rumoh kan je daar meer over vertellen lijkt me 8)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door CoenvanDongen »

Henkjan schreef:
iirc kan je die wax coils toch in elke waarde krijgen die je maar wil? op bestelling uiteraard. Rudy/Rumoh kan je daar meer over vertellen lijkt me 8)
iirc moest ik even googlen :P

Kijk dat klinkt goed. Maakt dat voor het geluid veel uit? (in negatieve zin)
Dat ik een aantal wire coils neem en 1 waxcoil? Of kan ik beter alles uit een soort nemen?
(Die vraag geld eigenlijk ook voor de condensatoren)

gr
Coen
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door CoenvanDongen »

Ben nu een kleine 3 uur door het filter gedeelte aan het bladeren op het forum. En ik kom erachter dat Audyn MKP de wat luxere versie is van de MKT. En dat het hoog iets meer kwaliteit eist dus daar sowieso een MKP tussen mag.
Daar kom ik inmiddels wel uit zo te zien.

blijft mijn vraag nog even staan of ik die waxcoil ongestraft tussen de wirecoils kan gooien...
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door bas focal m180 »

Alleen L1 en C5 staan in serie met je drivers dus voor die componenten zou ik een betere nemen .
Al die anderen zoals H&H aangeeft dan zit je kwa geld en kwaliteit gewoon goed .

Voor condensator C5 even zoeken op forum welke men aanraad , je kan ook C5 gewoon MKP 10uf nemen en een dure van 0,1 en die parralel zetten met elkaar , maar welk type zou ik je ook niet zo kunnen zeggen .
Een dure 0,1uf is stuk goekoper dan een dure 10uf vandaar parralel , dan kom je op 10,1uf totaal dus eigenlijk blijft het 10uf .

Voor L1 geld eigenlijk minder ohm en dikke draad is (altijd) beter maar of wax tritec of hele dikke luchtspoel kan ik je niet zeggen welke .
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door CoenvanDongen »

Thanx Bas voor de opheldering!

dus voor de L1 en de C5 even de portomonee wat verder open trekken.
..Ik kan natuurlijk voor die C5 ook een Jantzen-superior cap nemen, gewoon omdat die gouden lettertjes op een rode condensator zo mooi zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door bas focal m180 »

CoenvanDongen schreef:
Thanx Bas voor de opheldering!

dus voor de L1 en de C5 even de portomonee wat verder open trekken.
..Ik kan natuurlijk voor die C5 ook een Jantzen-superior cap nemen, gewoon omdat die gouden lettertjes op een rode condensator zo mooi zijn :mrgreen:
Tja , dan moet het filter wel uitwendig anders heb je er niets aan .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door jeroen_d »

bas focal m180 schreef:
Alleen L1 en C5 staan in serie met je drivers dus voor die componenten zou ik een betere nemen .
Al die anderen zoals H&H aangeeft dan zit je kwa geld en kwaliteit gewoon goed .

Voor condensator C5 even zoeken op forum welke men aanraad , je kan ook C5 gewoon MKP 10uf nemen en een dure van 0,1 en die parralel zetten met elkaar , maar welk type zou ik je ook niet zo kunnen zeggen .
Een dure 0,1uf is stuk goekoper dan een dure 10uf vandaar parralel , dan kom je op 10,1uf totaal dus eigenlijk blijft het 10uf .

Voor L1 geld eigenlijk minder ohm en dikke draad is (altijd) beter maar of wax tritec of hele dikke luchtspoel kan ik je niet zeggen welke .
Gewone folie spoel of wax folie spoel zijn de beste dus dat kan niet verkeerd gaan. Van tritec ben ik niet onder de indruk, kun je net zo goed een gewone spoel nemen.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door CoenvanDongen »

He Jeroen!

Dank voor je inbreng.
Dan kan ik nu met een gerust hart mijn boodschappenwagentje volgooien :D
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door bas focal m180 »

CoenvanDongen schreef:
He Jeroen!

Dank voor je inbreng.
Dan kan ik nu met een gerust hart mijn boodschappenwagentje volgooien :D
Meld eerst in je topic wat je besteld voor je op kopen drukt wie weet komen er nog tips of advies .

Nu bestellen wordt toch pas volgende week bezorgt , bestellen kan ook zondag avond nog .
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door markbakk »

Ik vind het toepassen van bypass-caps (0,1uF over 10uF) erg discutabel. Het psychologisch effect is er vast wel, maar technisch is het redelijke onzin.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door CoenvanDongen »

bas focal m180 schreef:
CoenvanDongen schreef:
He Jeroen!

Dank voor je inbreng.
Dan kan ik nu met een gerust hart mijn boodschappenwagentje volgooien :D
Meld eerst in je topic wat je besteld voor je op kopen drukt wie weet komen er nog tips of advies .

Nu bestellen wordt toch pas volgende week bezorgt , bestellen kan ook zondag avond nog .
Ja ga ik ook doen ;) maar ik wacht even op mijn salaris :mrgreen:
markbakk schreef:
Ik vind het toepassen van bypass-caps (0,1uF over 10uF) erg discutabel. Het psychologisch effect is er vast wel, maar technisch is het redelijke onzin.
Dit denk ik ook eigenlijk, dus neem gewoon een wat duurdere 10uF die paar euro's maken niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door RumoH »

Henkjan schreef:
iirc kan je die wax coils toch in elke waarde krijgen die je maar wil? op bestelling uiteraard. Rudy/Rumoh kan je daar meer over vertellen lijkt me 8)
Alle spoelen mogelijk tot 2 decimalen achter de komma

Rudy
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
Ik vind het toepassen van bypass-caps (0,1uF over 10uF) erg discutabel. Het psychologisch effect is er vast wel, maar technisch is het redelijke onzin.
je bedoelt dat die 0,1 van betere kwaliteit geen invloed heeft in het geheel ?
Ik meen toch echt ergens gelezen te hebben dat dat wel zo is .
Of is dat wel zo maar niet voor een tweeter maar wel voor een GHP .

Het toepassen van bv 10x1uf is beter dan 1x10uf , ook al is dat maar achter de komma .
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door rho »

markbakk schreef:
Ik vind het toepassen van bypass-caps (0,1uF over 10uF) erg discutabel. Het psychologisch effect is er vast wel, maar technisch is het redelijke onzin.
Ik ben het hier ook wel mee eens. De toleranties op zo'n 10µF cap zijn trouwens groter dan 0,1µF. Dus wat puur de waarde betreft komt het zo nauw ook niet.
Op zich denk ik ook dat die 0,1µF als by-pass ook niet hoorbaar is.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door markbakk »

bas focal m180 schreef:
Ik meen toch echt ergens gelezen te hebben dat dat wel zo is.
Het is geschreven, doch niet altijd waar. Maar denk eens even mee. Wanneer 10µF leidt tot een Fc van 2500Hz, dan zal de bypass vanaf zo'n 250kHz z'n werk gaan doen. Daaronder blokt het ding het aangeboden signaal simpelweg, bij de aangesloten impedantie. Zelfs al hou je rekening met de oplopende spreekspoelimpedantie van een tweeter, dan nog hebben we het over frequenties van (gokje) boven de 50kHz. Die tweeter doet het dan niet meer en wij zijn geen vleermuizen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door bas focal m180 »

Ik bedoel zoals op tekening , een mkt 10 uf en een hoge kwaliteit 0,1 uf .

Als we een ghp maken en die op frequntie x inzetten maken we ook soms gebruik van meerdere condensatoren die tezamen een waarde maken in dit voorbeeld 320 uf .
Opdat daar ruwe elco's worden gebruikt voor 100uf lees ik weleens voor de kleinere waarde een betere .


Soms kom je op een waarde voor een tweeter waar geen enkele condensator voor is en dan worden 2 tezamen de vereisde waarde .
Bijlagen
condensator.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door markbakk »

Ik snap wel wat je bedoelt. Ook v.w.b. het parallel schakelen van meerdere folie-C's kun je zo je twijfels hebben (al zal het bij audiofrequenties allemaal weinig uitmaken): je moet X keer zoveel soldeerverbindingen maken en (ook) C's zullen elkaar onderling beïnvloeden. Wat je wél bereikt is dat je met parallelschakelen de nauwkeurigheid van de te behalen waarde (flink) kan verhogen, mits je batch geen systematische afwijking heeft. Maar met een beetje capaciteitsmeter lukt dat ook wel.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door CoenvanDongen »

Winkelmandje staat klaar voor het filter, maar de centen laten nog even op zich wachten ;)

Ondertussen was het vandaag mooi weer, dus even wat gefreesd voor de betonmal...
foto 1.JPG
foto 2.JPG
foto 3.JPG
foto 4.JPG
foto 5.JPG
Wat een stof! :o
foto6.JPG
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door Hifi_goeroe »

Voor 100 eurie koop je bij de gamma een karcher bouwstofzuiger. Errruugggg handig.

Succes met de mal.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door bas focal m180 »

CoenvanDongen schreef:
bas focal m180 schreef:
Worden de trym's gesloten of bassreflex ?
Met die sub erbij twijfel ik er inderdaad aan om de basreflex te laten vervallen... Ik denk dat ik het allebei ga uitproberen kijken wat mooier klinkt.

Ik denk dat je de trym beter gesloten kan maken .
Eventueel GHP proberen .
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door CoenvanDongen »

bas focal m180 schreef:

Ik denk dat je de trym beter gesloten kan maken .
Eventueel GHP proberen .
GHP? (of vraag ik nu iets heeeel doms?)

Bij gesloten kan ik wel het filter makkelijker kwijt in de speaker. Met de betonmal zoals die hier staat wordt het namelijk kiele kiele met de liters.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door bas focal m180 »

GHP gesloten met condensator in serie met laagweergever .

GHP met seas w22 is maar 20 liter groot , loopt tot +- 45hz .
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door CoenvanDongen »

ah dat was het. Dankje

Denk je dat die subwoofer goed aansluit als ik de tryms gesloten maak?
Ik heb maar een klein woonkamertje van 5 bij 4 dus ik hoop dat die seas w26fx001 dat trekt.

gr
Coen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”