Hier een plaatje van hoe de speaker moet gaan worden.

In dit topic beschrijf ik de voortgang.
Moderator: Beheerdersteam

.lees dit eens goed door !!Wichtig ist dabei, die Seitenteile in eine definierte Form zu bringen und unter Spannung zu formen und diese Biegespannung aufrecht zu halten. Genau wie bei einem Instrument eben. Deswegen sind Bemühungen, die Seitenteile vorher in Presswerkzeugen zu formen meiner Meinung nach nicht der richtige Weg. Sie sind später vielleicht der optisch etwas schönere, da gleichmäßiger geschwungene Weg, aber der Sinn der genutzten Biegespannung ist im Eimer. Ebenso ist es wichtig, die anzukoppelnden Lautsprecher so mit der Frontwand zu verbinden, das sie Ihre eigene Energie möglichst schnell und Leicht in das Gehäuse ableiten können. Also besser direkt auf der Frontwand befestigen anstelle zum Beispiel einen Filz oder ähnliches unter zu legen. Man legt unter die Saiten eines Cello´s ja auch keinen Filz. Ich habe beim Einbau meiner Saba´s mehrere Einbauarten versucht. Die klassische Version, das heisst von hinten gegen die Schallwand, danach mit Filz unterlegt, auf die Frontwand. Das beste Ergebnis erhielt ich aber, als ich die Chassis direkt und ohne Zwischenlage auf !!! die Schallwand montierte.
. De decoupeerzaag koste 90 euro, maar het apparaat presteert ondermaats. Voor 4mm mdf voldoet hij nog. Dikker materiaal gaat scheef 

. Véééél beter dan mijn oude (kapotte) Topcraft van de Aldi.
.
solitaire schreef:(en zorg dat je als je de buitenkant verft ook de binnenkant verft !).
Wolf
Bedoel je dat ik B/BB kwaliteit moet nemen? Ik heb namelijk een houthandel gevonden op internet, AF.nl.Henkjan schreef:dan moet je naar de echte houthandel en A kwaliteit multiplex kopen... kost wat, maar dan heb je ook wat
Gewoonlijk (bij algemeen gebruik van vlak plaatmateriaal) is het raadzaam om beide zijden van hout eenzelfde behandeling te geven. Wordt dit niet gedaan, dan ademt de ene zijde meer dan de andere, waardoor die zijde bij hogere luchtvochtigheid sneller vocht opneemt met kromtrekken als mogelijk gevolg. Dit uit zich vooral sterk bij gebruik van plakplastic op panelen in vochtige ruimtes (bijv. keuken). Bij verf speelt het wat minder omdat dat nog enigzins ademt, maar bij dun materiaal zie je ook hier wel dat vlakke panelen hol/bol gaan staan.solitaire schreef:Waarom binnen en buiten hetzelfde afwerken ... wetenschappelijk ? Al sla je me ... IIRC zijn in de onderzoeken naar de behuizing van oa. de LS3/5a deze vraag meegenomen.hemaworst schreef:solitaire schreef:(en zorg dat je als je de buitenkant verft ook de binnenkant verft !).
Wolf
kan je me uitleggen waarom dat belangrijk is? Is dat tegen kromtrekken of zo iets?