3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door ray5150 »

Jij koopt je blaagzaadjes per stuk ?... :shock:
Walt

Bericht door Walt »

De rechter speaker speelt inmiddels weer, van de week in de avonduren de tweede speaker ombouwen:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1171[1].JPG
IMG_1172[1].JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat staat heel High-End, die kroonstenen... :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Dit zijn degelijke kroonsteentjes die je lekker strak kan aandraaien, ik heb hier eerlijk gezegd meer vertrouwen in dan in menig banaanstekker of cinch plug.

Ik ben wel benieuwd wat Jeroen van deze aangepaste baffle opzet vind, goede zet of slechte zet... :-s

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het heel fraai!
Walt

Bericht door Walt »

Het huidige ontwerp heeft zeker een aantal sterke punten:

- het hart van de ingedraaide mid/hoog baffle snijd het hart van de laag baffle, de units staan dus min of meer in lijn, de ASP zal nu beter zijn afgestemd.
- de 10cm rand rondom de laag baffle geeft een hoop extra stijfheid t.o.v. een enkele of zelfs een dubbel dikke baffle.
- de laagbaffle kan nu worden ingedraaid zonder het stereobeeld te verpesten.
- het geheel staat stevig door de voetprint van 30x30cm alsmede het gewicht van de 2x XLS-10 wat lekker laag bij de grond zit.
- het geheel ziet er slanker en luchtiger uit dat de vorige H-baffle.

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Beide speakers zijn nu omgebouwd:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1173[1].JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ziet er een stuk beter uit ! =D> =D>

Klinkt het nou ook anders / beter ?
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Eerste indruk (zonder de volume regelaar op de sub amps aan te passen) is dat er wel degelijk minder diep laag is dan met de H-baffle...

Wellicht kan Jeroen toelichten of dit logisch is en het hele volume misschien iets omhoog moet? Met andere worden heeft een H-baffle soms meer rendement?

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Net de 'kasten' nog wat meer naar binnen gedraaid, ik denk dat de mid/hoog baffles nu weer ongeveer onder dezelfde hoek staan als eerst.

Dit maakt een aanzienlijk verschil, het laag wordt nu krachtiger en het mid/hoog klinkt beter, ik vermoed dat dit deels te maken heeft met nare reflecties op het aquarium links als de speakers teveel recht naar voren stralen.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Hallo Ray,

Eerste indruk (zonder de volume regelaar op de sub amps aan te passen) is dat er wel degelijk minder diep laag is dan met de H-baffle...

Wellicht kan Jeroen toelichten of dit logisch is en het hele volume misschien iets omhoog moet? Met andere worden heeft een H-baffle soms meer rendement?

Groetjes Walter
Dat heb ik toch uitgelegd? Dezelfde diepgang, maar wel met een stuk lager rendement. Je moet het dus gewoon harder zetten en meer uitslag laten maken. Zie hierbeneden, het vetgedrukte deel in mijn rekenvoorbeeld.

jeroen_daudio schreef:
Walt schreef:
Geen goed plan, grote kans dat ik ze dan niet meer weg wil laten gaan... :lol:
Ben je nou benieuwd of niet?
Wat zou ongeveer het verschil in diepgang zijn denk je tussen standaard H-baffle en julie vlakke baffle?

Groetjes Walter
Geen verschil in diepgang, maar met de H-baffle en het W-frame kan je luider spelen voordat je X-max bereikt. Dit scheelt bij gelijke woofers 5-6dB, beetje afhankelijk natuurlijk van de dikte van de vlakke baffle en de diepte van het W of H-frame. Als je een H-frame van breedtexdiepte van 30x30cm hebt en een vlakke baffle van 30x7,5cm hebt dan scheelt het precies 6dB.
dre

Bericht door dre »

uitleggen is nog niet begrepen! :mrgreen:

waarom geen seas woofers?
Walt

Bericht door Walt »

Hmmm, daar had ik min of meer toch overheen gelezen :? maar dat stemt dus wel overeen met de beleving dat het nu zachter klonk.

Dre: eventueel overweeg ik AT woofers mochten deze het zeer goed gaan doen in de Daudio vlakke baffle variant.

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

eerst even naar de seas woofers luisteren! :wink:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zet er 2 Punishers onder ! :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Ik vind de Seas woofers er optisch niet mooi genoeg uitzien om in een vlakke baffle te proberen.

@Ray: ik heb een tijd een Punisher in een 3m x 4m kamertje gehad, komt daar echt niet tot zijn recht. Voor hifi beter hifi kasten gebruiken en PA spul voor zalen en openlucht. Ik denk wel dat 1 Punisher met 1 watt vermogen harder drukt dan 4x XLS-10 in openbaffle met 100W :D

Groetjes Walter
hans_b
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door hans_b »

dre schreef:
eerst even naar de seas woofers luisteren! :wink:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Klinken fantastisch.

En Walt dat ziet er vind ik ook heel mooi uit. Ik zal even een fotootje zoeken van ons rechte testmodel.

Maar de AT's zijn ook geweldig en erg mooi om te zien.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Hans,

Ik ben benieuwd naar die foto maar ik ben niet gecharmeerd van aluminium konussen, ik vind dat nog lelijker dan een gele Kevlar konus :mrgreen:

Verder vandaag wat gespeelt met het volume voor het laag, het staat nu circa 1 streepje hoger op de subamps, dit zal wel ongeveer die 6dB zijn waar Jeroen over sprak.

Ik heb nog steeds het idee dat het simpelweg minder laag gaat dan de H-baffle maar wellicht is dit illusie omdat het hogere basgebied nu afgetekender en met meer detail klinkt.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik begrijp niet dat je geen meting gebruikt om vast te stellen of je het 6dB harder hebt gezet. Gewoon microfoon vlak voor een van de woofers (pak de onderste zodat je de midrange niet meet), meten in oude stand, en volumeknop draaien tot je 6 dB meer meet. Je bent toch niet voor niets ingenieur geworden? "ik heb het gevoel dat" blablabla. :mrgreen: Daarbij, je bent ook genoeg ingenieur om te kunnen begrijpen dat een dikkere baffle NIET meer diepgang geeft, alleen minder akoestische kortsluiting dus hoger rendement.
dre

Bericht door dre »

Walt schreef:
Hallo Dre,

Ik vind de Seas woofers er optisch niet mooi genoeg uitzien om in een vlakke baffle te proberen.

@Ray: ik heb een tijd een Punisher in een 3m x 4m kamertje gehad, komt daar echt niet tot zijn recht. Voor hifi beter hifi kasten gebruiken en PA spul voor zalen en openlucht. Ik denk wel dat 1 Punisher met 1 watt vermogen harder drukt dan 4x XLS-10 in openbaffle met 100W :D

Groetjes Walter
wie heeft het over vlak? O:)
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Een W-frame is ongeveer de afmetingen van de H-baffle die ik had. Nu met de nieuwe vorm is de WAF factor aanzienlijk gestegen en ik vind het zelf ook mooier.

De Peerless XLS-10 hebben 25mm peak to peak lineaire uislag, die Seas woofers ook zoiets. In een kamer van mijn afmetingen met mijn muzieksmaak geeft dit voldoende laag dus ik zie niet de noodzaak om voor een W-frame te gaan.

Jeroen: ik had dat inderdaad kunnen meten, niet verder over nagedacht eigenlijk. Ik had wel verwacht dat de mate van akoestische kortsluiting zou afhangen van de frequentie dus dat daarmee een vlakke baffle en een H-frame een verschillende frequentie responsie zouden hebben, maar waarschijnlijk is het dan vooral de massa van de lucht vlak voor de woofers die zorgt voor een verhoogde stralingsweerstand voor de woofers in het H-frame (soort hoorn effect)

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

jij vergelijkt een xls10 met de seas......

tja,dan houdt het hele verhaal op. :rofl:
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Ik had het hier over maximale luchtverplaatsing niet over de kwaliteit van het laag.

Als er straks ervaringen zijn met de vlakke D-Audio baffle met AT woofers alsmede de Seas woofers dan wil ik best overwegen de XLS-10 woofers te vervangen. Ik vraag me ook af of eventueel de Eton 11-581 woofers hier goed inzetbaar zouden zijn, niet zoveel uitslag maar wel goed klank.

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

maximale luchtverplaatsing...... :roll:

je staat niet in de disco! :mrgreen:

liever goed als veel denk ik dan weer......
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat zegt ie ook, daarom heeft hij juist geen W-frame of diepe H-baffle nodig. :wink:

Welke woofers je er dan in stopt is het volgende verhaal. De XLS-10 is een prima keuze. Je kunt allerlei upgrades overwegen, waarbij ik moet zeggen dat de AT-woofers erg goed hun best doen en ik ook van de SEAS woofers heel goede prestaties heb gehoord in een vlakke baffle. Ik moet ze ook nog naast elkaar testen voordat ik weet of de AT-woofers hun geld waard zijn, zonder direct A/B vergelijk zou ik nu zeggen dat de AT-woofers net nog een tikkie natuurlijker klinken en dat de prijs/prestatieverhouding van de SEAS woofers ongekend is.
Gesloten