speakermagneet
Moderator: Beheerdersteam
speakermagneet
ik ben van plan zelf een speaker te bouwen alleen ik kan niets vinden waar ik een zware permanente magneet kan vinden
help aub.
Re: speakermagneet
Wat is de bedoeling? Gewoon voor de lol om te kijken of het kan of heb je iets specifieks op het oog? Wat is de toepassing?loekthuss schreef:ik ben van plan zelf een speaker te bouwen alleen ik kan niets vinden waar ik een zware permanente magneet kan vindenhelp aub.
Gerrit
Het is mijn eerste keer dat ik een speaker wil bouwen, het gaat meer om het principe en om uit te zoeken hoe het werkt.
Je moet toch iets meer informatie geven hoor
Wil je nu zelf een luidspreker gaan maken (ik bedoel dus dat je zelf de spreekspoel gaat wikkelen, zelf de conus gaat maken, zelf het frame gaat maken, zelf de spider gaat maken, zelf de rolrand gaat maken, ... etc.)
Als het je alleen om het principe gaat dan is het misschien handiger/goedkoper om een bestaande luidspreker te slopen.
Wil je nu zelf een luidspreker gaan maken (ik bedoel dus dat je zelf de spreekspoel gaat wikkelen, zelf de conus gaat maken, zelf het frame gaat maken, zelf de spider gaat maken, zelf de rolrand gaat maken, ... etc.)
Als het je alleen om het principe gaat dan is het misschien handiger/goedkoper om een bestaande luidspreker te slopen.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
loekthuss schreef:Ik wil de spreekspoel en het hele ding zelf gaan maken op de magneet na.
- bartsegers
Lijkt mij bijna niet te doen, maargoed.
leuk filmpje:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... CO3WEHeatU
grootste moeilijkheid is het zelf maken van de spoel, en daar een magneetveld omheen krijgen.
(wellicht een oude speaker slopen ?)
Dan heb je een magneet, spreekspoel, en spoelspleet wat " matched"
Recone woofers zijn goedkoop. (marktplaats bv) dikke grote 15" bijvoorbeeld op de kop tikken.
Meestal is de spoel verbrand of verbroken. Je kunt zelf een nieuwe wikkelen, en de hele speaker weer monteren bv.
leuk filmpje:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... CO3WEHeatU
grootste moeilijkheid is het zelf maken van de spoel, en daar een magneetveld omheen krijgen.
(wellicht een oude speaker slopen ?)
Dan heb je een magneet, spreekspoel, en spoelspleet wat " matched"
Recone woofers zijn goedkoop. (marktplaats bv) dikke grote 15" bijvoorbeeld op de kop tikken.
Meestal is de spoel verbrand of verbroken. Je kunt zelf een nieuwe wikkelen, en de hele speaker weer monteren bv.