Argon gas gevulde relais

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Argon gas gevulde relais

Bericht door ray5150 »

Da's een errug leeg kastje, Peter.
Heel profi ook, die trafo op z'n kant... :roll:
Ik zal maar niet vragen wat dat mag kosten... :shock:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Pjotr schreef:
Ik ben nu zelf bezig met een ontwerp met reedrelais. Daar zijn tegenwoordig hele mooie betaalbare kleintjes van te vinden in SMD met afscherming (coax). Nadeel is dat ze er alleen in 1x maak zijn, dus dan is de standaard ladder opzet niet mogelijk en zijn er voor links en rechts een aparte relais nodig.
kun je daar wat meer over zeggen?
die coax relais lijken me ook gaaf voor ingangskeuze.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

ray5150 schreef:
Da's een errug leeg kastje, Peter.
Heel profi ook, die trafo op z'n kant... :roll:
Ik zal maar niet vragen wat dat mag kosten... :shock:
dit is de passieve versie, er is ook een actieve en die zit iets voller.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

http://www.cotorelay.com/9814.php
http://www.meder.com/crf-relay_uk00.htm ... teaser_pi1[backId]=2757

Beide zijn bij Mouser te koop. Die van Meder zijn wel mooier maar kun je niet meer met de hand solderen, daar heb je een reflow oven voor nodig. Die van Coto zijn nog wel met de hand te solderen. Overigens heb je voor de ingangen niet per se coax relais nodig, die schakelen maar weinig t.o.v. een volume regeling en zullen eventuele schakelklikken minder storend zijn. Voordeel is dat ze een hele kleine capaciteit hebben (< 0,2 pF) als ze niet aan staan en dus een betere isolatie van niet ingeschakelde bronnen.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik zie dat Coto ook een versie heeft met wissel contact, dat maakt hem dan wel weer bruikbaar voor de volumeregeling met laddernetwerk.
Alleen de prijs is minder leuk....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mr Tube schreef:
Alleen de prijs is minder leuk....
Klopt en daarom ga ik ook niet met een ladder verder maar met een 2 traps "potmeter" configuratie: 1 tak van 0 tot -9dB en een tak van 0 tot -80 dB. Kost wel meer relais maar je hebt dan niet meer dan 2 relais tegelijk aan staan en ook maar 2 schakelovergangen.

Maar goedkoop zal het sowieso niet worden. Toch wel richting 100 - 150 per kanaal (Een Dact is goedkoper). Om signaal en schakelspanning goed gescheiden te houden zit ik toch ook aan een 4-laags print te denken. Zal er wel een nieuw topic over openen.

Denk dat de totaal materiaal prijs van de VV rond de 500 - 600 uit gaat komen. Toch nog wel redelijk voor "State of the art" vind ik :mrgreen:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Inderdaad is het nog wel te doen, zeker als je voorversterkers voorbij ziet komen die het tienvoudige kosten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:

Maar goedkoop zal het sowieso niet worden. Toch wel richting 100 - 150 per kanaal (Een Dact is goedkoper). Om signaal en schakelspanning goed gescheiden te houden zit ik toch ook aan een 4-laags print te denken. Zal er wel een nieuw topic over openen.

Denk dat de totaal materiaal prijs van de VV rond de 500 - 600 uit gaat komen. Toch nog wel redelijk voor "State of the art" vind ik :mrgreen:
Maar dan denken de meesten : (ook ik) waarom bouw je geen Relaixed (2 of 3) ?
Ben je het met de opzet daarvan niet eens, of vind je het toch leuker om zelf vanaf nul iets te ontwerpen ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ben je het met de opzet daarvan niet eens, of vind je het toch leuker om zelf vanaf nul iets te ontwerpen ?
Beide. De Relaixed (2 of 3) kan beter :D

'Tis ook hobby hè en dan is het leuker om zelf weer eens wat anders uit te werken dan wat na te bouwen, dat is zo saai :mrgreen:
Rudy

Bericht door Rudy »

Schakeltikken in een relais volumeregeling zijn bijna nooit aanwezig omwille van slechte afscherming van spoel-kant naar audio-kant, is gewoon een timingsprobleem.

mvg Rudy
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

zelf iets bedenken is leuker, toch blijf ik nog voorstander van het laddernetwerk vanwege de constantere impedantie. Ik heb wel wat moeite met de opzet van de regeling op de uitgang, ik wil de vv ook wat laten versterken en dan loopt het signaal in de actieve voortrap al snel behoorlijk op met alle vervorming die daar bij komt. Mijn opzet is dan ook een discrete schakeling na de volumeregeling als verschiltrap waarmee dan ook een gebalanceerd signaal beschikbaar is, fijn voor de portemonnee is de volumeregelaar nu ongebalanceerd (zeker met die dure reedrelais).
schakelklikken zijn ook bij Array ook hoorbaar al overtreft het mechanische geluid wel, heeft inderdaad met timing te maken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mr Tube schreef:
zelf iets bedenken is leuker, toch blijf ik nog voorstander van het laddernetwerk vanwege de constantere impedantie.
Wat biedt een constantere impedantie dan meer? Ik ben van mening dat je zowel het ingangssignaal moet bufferen als het uitgangssignaal. Dat geeft de minste interactie of apparaat afhankelijke beïnvloeding (van de aangesloten apparaten).
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Dat is helemaal waar maar voor minimalisatie van het aantal trappen valt ook weer iets te zeggen, ik begrijp de keuze bij de relaixed 2 ook best wel. De regeling zit aan de uitgang en heeft een contstante uitgangsimpedantie van rond de 600 Ohm, hiermee heb je vooral de signaal en ruisverhouding extreem hoog.
Keerzijde is dan weer wel de uitstuurbaarheid van de opamp die ook nog weer flink belast wordt als het uitgangsignaal van bijv een CD speler erg hoog wordt (ben wel eens 5Vrms tegengekomen)
Ik heb nog niet uitgerekend wat de gevolgen zijn voor de opamp bij 2Vrms input en een gain van 12dB plus een belasting van 300 Ohm, dat kan bij de gegeven opamp best wel goed gaan maar ik wordt er toch ook niet meteen vrolijk van.
Toch is de keuze van de relaixed 2 niet verkeerd omdat de opamp die wordt toegepast een extreem lage vervorming heeft, ook bij 600 Ohm belasting en forse uitsturing.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Als ik de Relaixed ongebalanceerd zou opbouwen en dan met reedrelais dan zou ik maar 4 wissel contacten nodig hebben, de -1 en -2dB zouden dan enkele contacten kunnen zijn maar moeten wel invers worden aangestuurd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Omdat het nu niet meer gaat over de Argon gevulde relais van Array, hier verder: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=18412
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
..... SF6 ( zwavelhexafluoride ) als inert gas gebruikt wordt. Dat wordt dan weer gebruikt bij kleine relaisjes die hogere spanningen moeten kunnen schakelen ....
bijvoorbeeld deze kleintjes :rofl:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
..... SF6 ( zwavelhexafluoride ) als inert gas gebruikt wordt. Dat wordt dan weer gebruikt bij kleine relaisjes die hogere spanningen moeten kunnen schakelen ....
bijvoorbeeld deze kleintjes :rofl:
HJ gaat een VV bouwen... :roll: Nou ja, die hoef je i.i.g. niet solderen :rofl:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Word wel wat moeilijk meenemen naar Breda. :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Word wel wat moeilijk meenemen naar Breda. :mrgreen:
Walt komt helpen... die kan wat van zijn baas lenen :mrgreen:

P.s. daar zit je nou met je Pass............ :lol:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Misschien toch maar even een eind conclusie wat betreft de zoektocht naar geschikte relais.

De TQ2 is een hele goede keuze onder de normale relais en redelijk betaalbaar.

een stapje hoger is een reed relais van Coto type 2911, deze is ietwat lomp met zo'n 20mm maar zeer bruikbaar.

nog mooier en lekker klein zijn de Coto 9852 (SMD montage)
bij een slimme opzet kun je het aantal beperken tot 4 per kanaal in een asymmetrische uitvoering. en 2 gewone toepassen ipv met wisselkontakt.
Plaats reactie