Simpel filter voor laag

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
doerack
Ook commercieel actief

Simpel filter voor laag

Bericht door doerack »

Beste mede forummers

Ik ben al een tijdje bezig met het starten van een eigen bedrijfje, waar ik draagbare vintage muziekkoffers maak.

Ik heb eigenlijk een hele simpele vraag: vanwege een tekort aan filters, of een oneven aantal speakers in een muziekkoffer, ben ik op zoek naar een manier om hoop / laag en bass speaker op een simpele manier apart passief de scheiden losse filter elementen.

Ik heb simpelweg geen idee hoe een driewegfilter in elkaar zit en welke elektronische componenten ik bijvoorbeeld zou moeten bestellen als ik twee bass drivers (Philips 22rh serie) alleen het laag wil laten bereiken.

Kan iemand me wat op weg helpen?
Zweitse

Re: Simpel filter voor laag

Bericht door Zweitse »

Ik zou mij eerst eens een beetje gaan inlezen in het ontwerpen van filters. Dit is namelijk niet eenvoudig. Misschien dat je iets mee kunt.
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Met een spoel kun je het hoog affilteren, maar dat gaat dreunen zonder correctie waarschijnlijk.

Maar hoe kun je een bedrijfje beginnen in een audioproduct waarvan je zelf niet weet hoe je het (geluidstechnisch) moet ontwerpen?
Heel veel lef??
Hans 4354,5

Bericht door Hans 4354,5 »

wouter schreef:
Maar hoe kun je een bedrijfje beginnen in een audioproduct waarvan je zelf niet weet hoe je het (geluidstechnisch) moet ontwerpen?
Heel veel lef??
Beetje investeren, Leap 5.0, Clio setje ,The Loudspeaker Design Cookbook , boekje lezen en klaar is kees :)
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ja,ja
ray5150

Bericht door ray5150 »

doerack schreef:
draagbare vintage muziekkoffers
Wat moet ik me hierbij voorstellen ?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
doerack schreef:
draagbare vintage muziekkoffers
Wat moet ik me hierbij voorstellen ?
Gewoon een oude koffer die muziek maakt, hoe simpel kan het zijn. :mrgreen:
doerack
Ook commercieel actief

Bericht door doerack »

Ten eerste bedankt voor al jullie antwoorden!

Het bedrijfje is eigenlijk precies wat het zegt, velen van jullie kennen de ouderwetse kistradio's wel, eigenlijk is mijn product precies hetzelfde, alleen dan met een vintage uitstraling, oftewel: oude platenkoffers, muziekinstrumentenkoffer i c m vintage speakers, zoals de philips 22 rh series. Vervolgens een ta2024 versterker, yuasa accu, ingebouwde voeding en lader. Velen van jullie kunnen waarschijnlijk een dergelijk product zelf maken, anderen hebben de kennis de tijd en of zin niet.

Normaal maak ik gebruik van bestaande speakers en gebruik daar ook de scheidingsfilters van, sommige koffers hebben echter meerdere speakers, of oneven aantallen, waardoor ik de originele filters niet kan gebruiken, zodoende wilde ik me wat in gaan lezen in de kunst van het zelf maken en berekenen van scheidingsfilters, en een beroep doen op jullie kennis, vandaar dit topic.

Mede dank aan jullie antwoorden en links kom ik er achter dat het ontwerpen en berekenen van filters een ware uitdaging kan zijn, we gaan op onderzoek uit!

Edit: Mods: mijn intentie is niet het maken van reclame voor het bedrijf, mocht om 1 of andere reden deze post en of topic in strijd zijn met de regels, laat het me weten.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Je maakt me nieuwsgierig m.b.t. je ontwerpen van muziekkoffers, niet om er 1 te kopen maar om te zien wat je maakt. Misschien een (reclamevrij) topic aan wijden? :D
doerack
Ook commercieel actief

Bericht door doerack »

Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen, als de mods hier geen problemen mee hebben

Toch nog even een korte vraag: is het voor een speaker slecht om hoge midden en lage tonen te verwerken? Dus een bass speaker rechtstreeks op een uitgang van de versterker te plaatsen?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

doerack schreef:
Is het voor een speaker slecht om hoge midden en lage tonen te verwerken? Dus een bass speaker rechtstreeks op een uitgang van de versterker te plaatsen?
Als het een breedband luidsprekers is is dat niet erg, anders altijd een scheidingsfilter gebruiken om schade te voorkomen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

doerack schreef:
Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen, als de mods hier geen problemen mee hebben

Toch nog even een korte vraag: is het voor een speaker slecht om hoge midden en lage tonen te verwerken? Dus een bass speaker rechtstreeks op een uitgang van de versterker te plaatsen?
Voor de speaker is het niet slecht als het om een bas speaker gaat. Middentoners en tweeters moeten echter gefilterd worden, anders gaan ze kapot door de grote energie van de lage tonen. De spreekspoel verbrandt (tweeter) of de conus slaat veel te ver uit (middentoner).
ff lunche

Bericht door ff lunche »

doerack schreef:
Ten eerste bedankt voor al jullie antwoorden!

Het bedrijfje is eigenlijk precies wat het zegt, velen van jullie kennen de ouderwetse kistradio's wel, eigenlijk is mijn product precies hetzelfde, alleen dan met een vintage uitstraling, oftewel: oude platenkoffers, muziekinstrumentenkoffer i c m vintage speakers, zoals de philips 22 rh series. Vervolgens een ta2024 versterker, yuasa accu, ingebouwde voeding en lader. Velen van jullie kunnen waarschijnlijk een dergelijk product zelf maken, anderen hebben de kennis de tijd en of zin niet.
Wat is de markt hiervoor ? welke mensen kopen dit en voor welke toepassing ? Heb moeite dat me voor te stellen

Grtz
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”