Zelfbouw mid-hoog dipool bandje

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Zelfbouw mid-hoog dipool bandje

Bericht door Pjotr »

Ha Gerrit,

Leuk experiment! Een opmerking over de trafo. Een gewone 50Hz trafo gaat niet werken. Enerzijds krijg je teveel wervelstroomverliezen en daardoor vervorming maar belangrijker is dat je de lek-zelfinductie zo niet laag genoeg kunt krijgen en daarmee krijg je die hoogafval. Verbaasd mij nog dat het zo hoog door loopt. Voor zo'n trafo heb je speciaal blik nodig zoals bij buizen uitgang trafo's of ferriet en anderzijds een wikkelschema wat de lek-zelfinductie minimaal houdt --> interleaved wikkelen.

Dan de layout van de koperstrips. Het omsloten oppervlak tussen bandje en strip moet je zo klein mogelijk houden. Dat circuit vormt een spoel in serie met het bandje en de zelfinductie daarvan wil je minimaal houden. Beste kun de strips van 0,2 mm - 0,4 mm dik koper maken en dan ter weerszijden van het bandje leggen zover mogelijk tegen de spleet aan. Dan kun je ook de aansluitingen aan het einde van het bandje maken.

Diffractie effecten ga je zeker hebben, zeker omdat het een lange smalle band is in een relatief smalle plaat met lange evenwijdige zijkanten. Dat geeft nogal een sterk staande golf over de breedte van de plaat dan. Die deuk bij ca. 2,5 kHz lijkt daar het gevolg van. Het beplakken van de voor en achterkant met een behoorlijke laag dempend schuim kan daarbij veel goed doen.

B.t.w. Strak opgespannen bandjes lopen in principe op in het hoog. Dat komt omdat bij oplopende frequentie steeds meer van het bandje effectief mee gaat doen. Dat verklaart waarschijnlijk die bult bij 8 kHz. Geribbelde bandjes kunnen veel meer over de lengte veren en hebben dat niet.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Hoi Peter,

Dank je, en zeker ook voor de nuttige info.
Verbaasd mij nog dat het zo hoog door loopt.
Dat zal wel te maken met het geringe aantal wikkelingen, gelukkig blijkt dat in deze situatie een trafo niet nodig is.
Dan de layout van de koperstrips. Het omsloten oppervlak tussen bandje en strip moet je zo klein mogelijk houden. Dat circuit vormt een spoel in serie met het bandje en de zelfinductie daarvan wil je minimaal houden. Beste kun de strips van 0,2 mm - 0,4 mm dik koper maken en dan ter weerszijden van het bandje leggen zover mogelijk tegen de spleet aan. Dan kun je ook de aansluitingen aan het einde van het bandje maken.
Over de magneten heen? Of toch boven het staal?
Diffractie effecten ga je zeker hebben, zeker omdat het een lange smalle band is in een relatief smalle plaat met lange evenwijdige zijkanten. Dat geeft nogal een sterk staande golf over de breedte van de plaat dan. Die deuk bij ca. 2,5 kHz lijkt daar het gevolg van. Het beplakken van de voor en achterkant met een behoorlijke laag dempend schuim kan daarbij veel goed doen.
Ik heb al wat schuimisolatie voor buizen enzo in huis gehaald voor wat experimenten. Als extreme variant van afronding wil ik de plaat van halve buizen voorzien zodat het bandje effectief tussen twee cylinders in hangt.
B.t.w. Strak opgespannen bandjes lopen in principe op in het hoog. Dat komt omdat bij oplopende frequentie steeds meer van het bandje effectief mee gaat doen. Dat verklaart waarschijnlijk die bult bij 8 kHz. Geribbelde bandjes kunnen veel meer over de lengte veren en hebben dat niet.
Meer nuttige info. Ribbelen komt nog aan de beurt, ik wilde even simpel beginnen en deze ribbons zijn zo vervangen als er iets mis gaat.

De filosofie is dat het systeempje af is als er niets meer kan worden weggelaten, de trafo zijn we al kwijt, nu worden er weer zaken toegevoegd (schuim/ribbels) om te kijken of ze in dit systeem nodig zijn. De vraag is ook wat er m.b.v. de DSP kan worden aangepakt en wat echt alleen fysiek kan worden opgelost.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Dat zal wel te maken met het geringe aantal wikkelingen, gelukkig blijkt dat in deze situatie een trafo niet nodig is.
Tja, niet nodig... Het werkt zo natuurlijk wel maar je gooit wel erg veel van het mooie rendement weg zo. Dat bandje is maar een paar tiende ohm, zet je daarmee in serie een weerstand van een paar ohm dan verkachel je verreweg het grootste deel van het versterker vermogen weg in de weerstand en ... daar komt géén geluid uit. Maar goed, zelf een goede trafo ontwerpen en wikkelen is niet zo eenvoudig.
Over de magneten heen? Of toch boven het staal?
De ingesloten lus (van de lucht dus) zo klein mogelijk houden, dan kom je over de magneten heen. Maar waarom neem je niet simpelweg het staal zelf als retour geleider? Dat beetje weerstand daarvan valt in het niet t.o.v. de voorschakelweerstand.
Ik heb al wat schuimisolatie voor buizen enzo in huis gehaald voor wat experimenten. Als extreme variant van afronding wil ik de plaat van halve buizen voorzien zodat het bandje effectief tussen twee cylinders in hangt.
..............................

De filosofie is dat het systeempje af is als er niets meer kan worden weggelaten, de trafo zijn we al kwijt, nu worden er weer zaken toegevoegd (schuim/ribbels) om te kijken of ze in dit systeem nodig zijn. De vraag is ook wat er m.b.v. de DSP kan worden aangepakt en wat echt alleen fysiek kan worden opgelost.
Ben benieuwd wat die schuimafronding doet. Hier wat metingen aan een kleiner bandje: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1588045 Daar heb ik 13mm dik Technocell gebruikt. Het effect was dramatisch te noemen (in positieve zin :D) Met een DSP kun je wel equalisen maar die diffractietroep kun je er nooit mee weg werken.
Rob Dingen schreef:
In het begin heb ik ook erg veel aandacht besteed aan het magnetisch pad en veel ijzer gebruikt maar het maakt qua rendement niet zo veel uit.

Rob
Hangt ook een beetje van de hoeveelheid, het soort en de constructie af. Zacht koolstofarm staal (zoals het oude ST37) heeft een behoorlijk hoge μr van tussen de 1000 en 3000 en met de hoeveelheid staal die Gerrit gebruikt denk ik dat dat toch wel een factor 2 scheelt in de inductie in de luchtspleet. En het rendement gaat kwadratisch omhoog met die inductie.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Tja, niet nodig... Het werkt zo natuurlijk wel maar je gooit wel erg veel van het mooie rendement weg zo.
Dat is eigenlijk alleen maar een probleem als je een buizenbak gebruik, in het geval van de UcD is het volgens mij juist gunstig. Nu levert de versterker pieken tot 10W, anders waren dat milliwatts geweest en dat is niet het gebied waar deze versterker het beste is. Met de trafo moest het hoog met 12dB digitaal, want dat kan niet anders in de AS2.100, gereduceerd worden. Dat hoeft nu niet meer en dat scheelt toch weer 2 bitjes.
Hier wat metingen aan een kleiner bandje: viewtopic.php?p=1588045#p1588045 Daar heb ik 13mm dik Technocell gebruikt. Het effect was dramatisch te noemen (in positieve zin )
Zo, dat hakt er in zeg. Als mijn poging niet zo'n mooi resultaat oplevert weet ik wat me te doen staat.

Gerrit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou bij jou nog wel eens mee kunnen vallen. Ik gebruikte hem als monopool en jij gebruikt hem als mooie symmetrische dipool waarbij voor en achterkant in tegenfase zijn en die randeffecten elkaar op kunnen heffen. Afijn, meten is weten ;)

Het ribbelen van het bandje maakt het wel een stuk gevoeliger voor overbelasting en mechanische schokken. Als door te veel laag b.v. het bandje dermate uitwijkt dat het uitrekt komt het definitief slap te hangen. Een strak bandje is daar minder gevoelig voor. Minimaal 2e orde filteren en niet te laag is dan wel een must. En mijn oude DK30's hadden destijds het geschud in de bus niet overleefd bij een verhuizing omdat ik ze daarbij op hun rug had gelegd.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
En mijn oude DK30's hadden destijds het geschud in de bus niet overleefd bij een verhuizing omdat ik ze daarbij op hun rug had gelegd.
Dat is balen zeg.
Het hulpstuk wat ik gebruik om het bandje te plaatsen is ook erg handig ter bescherming bij verplaatsen. Toen ik de 'flaporen' aan de plaat bevestigde ging het bandje behoorlijk te keer, een geribbeld bandje had dat waarschijnlijk niet overleeft.

M.b.v. halve regenpijpen en wat pakdeken heb ik de plaat rond gemaakt. Het lijkt wellicht niet zo op de foto, maar het bandje is helemaal vrij.
Afgeronde plaat
Afgeronde plaat
De holle ruimte is opgevuld met deken om resonanties te vermijden. Het effect is helaas niet zoals beoogd, De grote dip is weliswaar weg maar de vervorming lijkt toch sterk toegenomen.
Vergelijking plat - rond
Vergelijking plat - rond
Rood = frequentie rond
Groen = frequentie plat
Blauw = THD rond
Oranje = THD plat

Het vervalspectrum voor de platte plaat:
Platte plaat vervalspectrum
Platte plaat vervalspectrum
En voor de afgeronde:
Afgeronde plaat vervalspectrum
Afgeronde plaat vervalspectrum
Er is geen verbetering te zien. Op zich is het spectrum helemaal niet beroerd (de schaal is 50dB, meestal is deze 25dB), dat heb ik bij Fostex breedbanders die ik gemeten heb wel anders gezien.
De afronding heeft ook tot gevolg dat de horizontale spreiding in het hoog afneemt, dit is duidelijk te horen en het wordt er niet beter van. Al met al was deze actie dus geen succes. Inmiddels heb ik vast wat Tecnocell 13 besteld, ben benieuwd wat dat op deze dipool doet. Er is natuurlijk ook nog altijd de mogelijkheid om de vorm te breken door de plaat van uitbreidingen te voorzien, dit wil ik echter liever vermijden omdat het nu nog lekker strak van vorm is.

Gerrit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Pjotr schreef:
En mijn oude DK30's hadden destijds het geschud in de bus niet overleefd bij een verhuizing omdat ik ze daarbij op hun rug had gelegd.
Dat is balen zeg.
Ja, dat was wel balen maar wel weer wat geleerd. Gelukkig kocht je in die tijd voor FL25,- een setje nieuwe bandjes die vrij simpel te verwisselen waren :mrgreen:

Goed bezig Gerrit, dat gaat wel goed komen uiteindelijk :)

Wat mij opvalt bij het waterval plotje met de afrondingen, is dat de rug in het begin (op T=0, die rode band) breder is geworden, alsof het geluid wat meer uitgesmeerd wordt. Dit is ook wel een beetje het gevolg van het feit dat die afrondingen een beetje als wave guide gaan werken maar het kan ook met de plaatsing van de gate in je meting te maken hebben. Als die wat verder voor de impuls begint wordt het begin ook breder. Kun je die plotjes niet in 3D weergeven? Dan is dat wat beter te onderscheiden. Je zit hier op erg korte tijden op de tijdas (van < 1 ms) en dan komt die plaatsing van het begin van de gate erg nauw.

Even over dat Technocell. Ik heb de schuine kant er aan gemaakt met de circelzaag op de zaagtafel. Het Technocell heeft een plaklaag die beschermd wordt met een schutlaag. Ik heb een stuk met schutlaag en al met dubbelzijdig plaktape op een stuk 8mm multiplex geplakt en dat samen onder 45 graden schuin gezaagd. Dat gaat prima, wel heel voorzichtig zijn dat het Technocell niet los schiet en tussen je zaag schiet.... het "hapt" vrij gemakkelijk. Op die manier kun je het ook heel mooi perfect op maat zagen.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Kun je die plotjes niet in 3D weergeven? Dan is dat wat beter te onderscheiden.
Hier zijn plat (links) en afgerond naast elkaar in 3D view:
Links plat, rechts afgerond.
Links plat, rechts afgerond.
De vlakke plaat lijkt zelfs iets beter te zijn, maar de verschillen zijn gering. Hier is nog de vlakke plaat in 25dB verticale schaal:
25dB folder resolutie
25dB folder resolutie
Dat ziet er gelijk een stuk beter uit :D
Pjotr schreef:
Even over dat Technocell....
Bedankt voor de tip! Ik heb een goede cirkelzaag met een fijn blad, daar heb ik het plexiglas mee gezaagd ook de kleine blokjes van 1.5cm x 0.9cm, dus dat zou moeten lukken.

Ik heb ook nog even wat impedantiecurves opgenomen van het bandje zonder voorschakelweerstand (schaal 1Ω). De inductie is hier goed zichtbaar, gelukkig zijn er geen rare pieken of andere troep zichtbaar.
Impedantiecurves van bandje
Impedantiecurves van bandje
Rood = originele aansluiting
Groen = retourleiding via staalplaat. Het bandje is m.b.v. de boutjes waarmee het plexiglas vast zit op de plaat aangesloten, de kabel is aan één van de bouten in de zijkant aangesloten.
Blauw = meetsnoer direct aan de uiteinden van het bandje aangesloten.
Toch eens kijken wat hier nog te doen is, het veroorzaakt immers toch verlies in het hoog.

Gerrit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Gerrit,

Die 3D plaatje zijn wel inzichtelijker! :D Dat vind ik er helemaal niet verkeerd uitzien :rock: I.i.g. zie ik daar geen dramatisch effect van de golf over het front en ook geen eigen resonantie van het bandje, die ligt kennelijk toch erg laag. Zelf beschouw ik alles onder de zeg -35dB - -40dB als onbetrouwbare rommel die overal vandaan kan komen. Misschien helpt Technocell nog iets daar.
Gerrit schreef:
................
Ik heb ook nog even wat impedantiecurves opgenomen van het bandje zonder voorschakelweerstand (schaal 1Ω). De inductie is hier goed zichtbaar, gelukkig zijn er geen rare pieken of andere troep zichtbaar.
imp_compare.png
Rood = originele aansluiting
Groen = retourleiding via staalplaat. Het bandje is m.b.v. de boutjes waarmee het plexiglas vast zit op de plaat aangesloten, de kabel is aan één van de bouten in de zijkant aangesloten.
Blauw = meetsnoer direct aan de uiteinden van het bandje aangesloten.
Toch eens kijken wat hier nog te doen is, het veroorzaakt immers toch verlies in het hoog.

Gerrit
Weet niet of je daar veel aan wint. Wel als je een trafo gebruikt en hem laagohmig aanstuurt maar met een flinke serieweerstand is het effect van de zelfinductie nog erg klein en wel verwaarloosbaar denk ik. Wel typisch dat de retour door het stalen frame de hoogste zelfinductie oplevert. Ik neem aan dat je dit gemeten hebt over het bandje + retourleiding?

[Edit]
Nu ik er over nadenk kan het oplopen van impedantie ook van het skin effect afkomen. Dat neemt toe met de wortel van μr en ook omgekeerd met de geleidbaarheid van de geleider. Kan best wel oplopen bij 10 KHz in staal met een hoge μr. Lager dan met koperen strips zo dicht mogelijk bij het bandje als retour kun je niet komen.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Hoi Peter,
Pjotr schreef:
Die 3D plaatje zijn wel inzichtelijker!
De 2D weergave in kleur vindt ik persoonlijk handiger om resonanties te herkennen, ze zijn daar mooi als strepen zichtbaar en beter uit elkaar te houden.
Pjotr schreef:
Weet niet of je daar veel aan wint. Wel als je een trafo gebruikt en hem laagohmig aanstuurt maar met een flinke serieweerstand is het effect van de zelfinductie nog erg klein en wel verwaarloosbaar denk ik. Wel typisch dat de retour door het stalen frame de hoogste zelfinductie oplevert. Ik neem aan dat je dit gemeten hebt over het bandje + retourleiding?
Deze meting laat het probleem inderdaad erger voorkomen dan het is, de stroom wordt immers voornamelijk bepaald door de voorschakelweerstand. Dit is overigens ook een hele vriendelijke belasting voor een versterker.
De originele en staalplaat metingen zijn inclusief 1m draad tot aan de voorschakelweerstand. De staalplaat vervangt de koperstrip die op de plaat naar de bovenkant van het bandje gaat.

Gerrit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Hoi Peter,
Pjotr schreef:
Die 3D plaatje zijn wel inzichtelijker!
De 2D weergave in kleur vindt ik persoonlijk handiger om resonanties te herkennen, ze zijn daar mooi als strepen zichtbaar en beter uit elkaar te houden.
Zeker, beide hebben hun waarde en het is ook maar wat gewend bent :) Met het 2D plotje kijk je a.h.w. er van boven op en kun je de onderlinge resonanties over de frequentie beter onderscheiden maar is het lastiger om de werkelijke niveaus en het verval in de tijd te beoordelen. Met een 3D plotje zie je dat dan weer wat beter in perspectief. Ook zie je dan duidelijker de aard van de resonantie door naar het verloop van het verval te kijken. Ik gebruik beide naar wat het handigste uitkomt.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Reproduceerbaarheid

Voordat er conclusies worden getrokken m.b.t. de kwaliteit moet worden uitgezocht hoe gevoelig het meetresultaat is voor kleine variaties in het bandje. Als de frequentiespectra en vervorming sterk afhankelijk zijn van het bandje en hoe het gemonteerd is dan word het lastig om zinnige uitspraken te doen. Om dit uit te zoeken heb ik 5 bandjes van 13.5mm breed gemaakt en achtereenvolgens geplaatst en doorgemeten.
Hier zijn de frequentiecurves:
5 bandjes frequentie
5 bandjes frequentie
Niets mis mee zou ik zeggen, dat geeft de burger moed :D
Er is één uitbijter bij, de groene lijn, deze zien we ook terug in de vervorming(THD 1kHz) versus output curves.
Vervorming 1kHz vs. output
Vervorming 1kHz vs. output
De horizontale as loopt van 44dB SPL tot 84dB SPL op 1 meter afstand, halverwege is 64dBSPL. De vervorming lijkt onder de 64dB op te lopen, hier zitten we echter onder de ruisgrens dus waarschijnlijk is het gewoon ruis. Het was sommigen wellicht al opgevallen, echt hard gaat dit niet. Bij 84dB zit je aan 1%, dat is toch echt de limiet. Gelukkig zijn het vooral 2e en 3e harmonischen en geen hogere. Vergis je niet, 65dB is best wel een aardig luistervolume en daar zit de vervorming duidelijk onder de 0.1% en dat is toch heel aardig. Op punten komen de waarden zelfs in de buurt van wat de versterkers doen, wie had dat gedacht.
Hier volgen nog de vervalspectra voor alle vijf bandjes, 2d en 3d naast elkaar.
r1_50.~png.jpg
r2_50.~png.jpg
r3_50.~png.jpg
r4_50.~png.jpg
r5_50.~png.jpg
De verticale schaal is wederom 50dB, tijdvenster is 3.6ms voor alle diagrammen. Het lijkt allemaal duidelijk op elkaar. Aan de thumbnails van de 2d plots is dat al mooi te zien.
Ter vergelijking is hier het spectrum voor een Fostex FE126 fullrange in een 20cm x 30cm baffle:
Fostex FE126
Fostex FE126
Dat is nog eens een serieus bergklassement :lol:

Gerrit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vind het nog knap om bij 1 KHz zoveel SPL uit zo'n smal bandje te persen. Denk dat je op hogere frequenties betere cijfers krijgt.
SuperR

Bericht door SuperR »

Kun je de waterval plots in periodes plotten ipv in ms'en?

Verder had ik hier grotere verschillen verwacht.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Mede omdat je later dit plaatje post waaruit blijkt dat er sterke resonanties zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SuperR schreef:
Dat is dit geval niet nuttig. Dat is alleen handig bij sterke eigen resonanties en die zijn er niet, het fijne detail gaat daarbij verloren. Hier kijk je naar allerlei reflectie effecten op laag niveau en dan is een tijd as handiger.
SuperR

Bericht door SuperR »

Pjotr schreef:
SuperR schreef:
Dat is dit geval niet nuttig. Dat is alleen handig bij sterke eigen resonanties en die zijn er niet, het fijne detail gaat daarbij verloren. Hier kijk je naar allerlei reflectie effecten op laag niveau en dan is een tijd as handiger.
Die resonanties wil ik juist zien. Het een en ander lijkt te bevestigen dat het membraan hard aan het resoneren is, maar ik zie dat niet terug in de 3-punt-meting die ik hierboven aanhaal. Ik had daar verwacht dat er bij bepaalde frequenties waarvan ik denk dat het membraan hard resoneert er duidelijke pieken en dalen te zien waren door de "knopen en buiken".
Als Gerrit vervolgens een grotere baffle maakt lijkt de resonantie weg te zijn dus dan zou het door de baffle komen. Echter, waarom zien we dan die resonanties in de waterval.

Ik puzzel nog ff verder
SuperR

Bericht door SuperR »

Gerrit schreef:
Ter vergelijking is hier het spectrum voor een Fostex FE126 fullrange in een 20cm x 30cm baffle:
De bijlage FostexFE126_50.~png.jpg is niet meer beschikbaar
Dat is nog eens een serieus bergklassement :lol:
Dat is gemeen, een breedbander is mechanisch/akoestisch gezien ook niet echt geschikt voor HF reproductie.
fostex-fe126en_195394.jpg
Ik zou eerder geïnteresseerd zijn in een vergelijk met een willekeurig dome-tweetertje
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 10n_8.html

Of een andere ribbon
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... t12_8.html
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die Fostex is een heel ander verhaal, die heeft wel sterke eigen resonanties (conus resonanties e.d.) en dat zie ook zeker in een watarval diagram met tijd as terug. Die resonanties herken je aan het feit dat ze op dezelfde hoogte beginnen bij t=0 en dan langzaam afnemen.

Resonanties door reflectie effecten beginnen meestal niet op datzelfde niveau (al kan dat wel met sterke staande golven) als op t=0 maar wat later en op een veel lager niveau.
SuperR

Bericht door SuperR »

Die resonanties herken je aan het feit dat ze op dezelfde hoogte beginnen bij t=0 en dan langzaam afnemen.
Dat is volledig afhankelijk van de dynamica. De demping kan ook niet-lineair zijn waardoor het niet meer "langzaam" afneemt.
Resonanties door reflectie effecten beginnen niet op datzelfde niveau als op t=0 maar wat later en op een veel lager niveau.
Bedoel je resonanties uit de luisterruimte of door de baffle? Als het door de luisterruimte zou komen, zou een meting in de tuin deze theorie kunnen bevestigen/ontkrachten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SuperR schreef:
Dat is volledig afhankelijk van de dynamica. De demping kan ook niet-lineair zijn waardoor het niet meer "langzaam" afneemt.
Wat je wilt, langzaam is een betrekkelijk begrip... :mrgreen:
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

De metingen hebben niet zo veel zin je moet beginnen met het ribbelen van het bandje en uitzoeken met welk gewicht je het moet spannen die 2 parameters zijn van belang voor de freq respons en vervorming.

Rob
SuperR

Bericht door SuperR »

Rob Dingen schreef:
De metingen hebben niet zo veel zin je moet beginnen met het ribbelen van het bandje en uitzoeken met welk gewicht je het moet spannen die 2 parameters zijn van belang voor de freq respons en vervorming.
Ik zie liever 5 pagina's gevuld met metingen dan 5 paginas met "probeersels". Die 5 pagina's geven meer inzicht dan probeersels. Ik zou graag een impedantiemeting zien van de ribbon. Ik vrees dat het met de lage weerstand lastig is, maar ook dat zou inzicht geven in de dynamica.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

SuperR schreef:
Helaas, dat gaat niet met de Clio software.
SuperR schreef:
Die resonanties wil ik juist zien. Het een en ander lijkt te bevestigen dat het membraan hard aan het resoneren is, maar ik zie dat niet terug in de 3-punt-meting die ik hierboven aanhaal. Ik had daar verwacht dat er bij bepaalde frequenties waarvan ik denk dat het membraan hard resoneert er duidelijke pieken en dalen te zien waren door de "knopen en buiken".
De resonanties in de vervalspectra zijn best wel laag, in de 2d plots is turquoise al -30dB, in de schaal die in brochures wordt gebruikt (-25dB) zie je ze niet eens.
SuperR schreef:
Dat is gemeen, een breedbander is mechanisch/akoestisch gezien ook niet echt geschikt voor HF reproductie.
Je hebt wel een beetje gelijk, maar dit soort breedbanders wordt toch in F.A.S.T. systemen gebruikt dus echt onrealistisch is het niet (en ik had ze liggen). Ik zal de Seas Millenium in de Orion eens meten. In het spectrum van de Fostex zie je wel mooi wat Peter bedoeld, de resonanties beginnen bij t=0 en nemen relatief langzaam af.
De resonanties kunnen trouwens ook in het staal zelf zitten, volgens wikipedia is de geluidssnelheid in staal 5800m/s, de plaat is 0.6m hoog en golflengte van 1.2m komt dan op 4800Hz. Er zit wel wat bij 4800 Hz.
Rob Dingen schreef:
Dat ben ik niet met je eens, ik probeer juist na te gaan wat het effect van ribbelen is en daarvoor is een solide 'baseline' nodig. Een geribbeld bandje is lastiger te maken en te monteren, bovendien is het nog kwetsbaarder ook, dus ik wil graag weten wat je daarvoor terug krijgt.
SuperR schreef:
Ik zou graag een impedantiemeting zien van de ribbon. Ik vrees dat het met de lage weerstand lastig is, maar ook dat zou inzicht geven in de dynamica.
Die staan een stukje hoger:
De blauwe is met de klemmen direct op het bandje, er kan helaas niet verder ingezoomd worden. Op deze schaal (1Ω) is in ieder geval niets te zien.

Gerrit
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Dat ben ik niet met je eens, ik probeer juist na te gaan wat het effect van ribbelen is en daarvoor is een solide 'baseline' nodig. Een geribbeld bandje is lastiger te maken en te monteren, bovendien is het nog kwetsbaarder ook, dus ik wil graag weten wat je daarvoor terug krijgt.
Dat zeg ik een vlakere frequentie karakteristiek en minder vervorming.
Het was maar een tip wat jij nu aan het doen bent heb ik allemaal al gedaan.

Rob
Gerrit
Contacteer:

Quick & Dirty Orion meting

Bericht door Gerrit »

Even een snelle meting aan de Orion. Het is een meting van het hele systeem, dus inclusief analoog actief filter. De Seas T25CF002 Millenium is met 24dB bij 1440Hz gefilterd, we zien dus een stuk van de Seas W22EX001. Het tijdvenster is wat korter, de bekabeling is weggewerkt en ik had even geen zin om te gaan sjouwen, maar dat maakt voor de tweeter niet uit. De hoogte van de microfoon is halverwege mid en hoog, bijna dezelfde hoogte als bij het bandje (scheelt 2cm). De geluidsdruk is afgeregeld zoals bij alle metingen aan het bandje, met een 1kHz toon op 80dB (deze wordt in dit geval dus door de W22EX001 weergegeven, de vervorming is dan 0.29%.
Hier is de frequentiecurve:
Orion frequentie 1m 80dB
Orion frequentie 1m 80dB
Hier de vervalspectra voor de Orion:
Orion CSD
Orion CSD
Omdat het tijdvenster anders is dan bij eerdere metingen is hier een bandje met hetzelfde tijdvenster:
Ribbon CSD
Ribbon CSD
Not bad, not bad at all. :D

Nu wordt het tijd om de horizontale en verticale spreiding van het bandje te gaan meten.

Gerrit
Plaats reactie