Div. verf vraagjes voor de (ervaring)deskundigen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
avdboom

Div. verf vraagjes voor de (ervaring)deskundigen

Bericht door avdboom »

Ik ben bezig met de afwerking van me DD8's eindelijk :), en nu heb ik wat vraagjes.

Ik wil ze afwerken met een alkyd-hars verf omdat dit wat sterker en krasbestendige zou zijn als acryl. Bovendien zijn mijn ervaringen met acryl verf nier echt fenomenaal te noemen. Nu wat vraagjes waar ik mee rond loop.
- Ik heb gelezen dat alcyd-hars lak in lichte kleuren (de mijne wordt hoogglans wit) als ze wijnig zonlicht vangen (binnen) kan vergelen. Is dit echt zo'n probleem of zal dit wel los lopen?
- Ik wilde voor de laatste lak laag(en) Owatrol bijmengen omdat ik heb gelezen dat hier goede resultaten mee te behalen valt. Maar nu heeft iemand mij verteld dat dit bij de laatste generatie (lees minder milieu/gezondheid belastend) niet meer goed mengt en niet kan. Maar ik zou zeggen de basis is nog steeds alcyd-hars?? Iemand ervaringen mee?
-Van die gene heb ik ook gehoord dat hij goede ervaringen heeft met GAMMA kras-vrij?? verf heeft.
-Iemand ervaring met GAMMA alkyd verf of een andere goede suggestie die zijn geld waard is? Het liefst geef ik niet al te veel uit, maar als iets echt het meergled waard is dan overweeg ik dat zeker.

Ik ben nu aan het gronden met GAMMA grondferf ok alkyd basis.
ff lunche

Re: Div. verf vraagjes voor de (ervaring)deskundigen

Bericht door ff lunche »

licht lakken vergelen altijd. Vroeg of laat. Kwestie van tijd.
Ik heb ca 5-10 % Owatrol toegevoegd aan Flexa "strak in de lak"
ging prima, mengde goed. Verf vloeit inderdaad beter en trekt daardoor mooier strak. Had wel het idee dat de doorhardtijd er niet korter op wordt.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Ik heb buiten de kozijnen geschilderd met sikkens rubbol gold in de kleur 9010, na 3 jaar de zuidkant nog eens dunnetjes over gedaan en d'r was weinig tot geen verschil te zien zo kleurvast is het.

Moraal van het verhaal: Gebruik buitenlak ;)
avdboom

Bericht door avdboom »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb na een tijdje twijfelen een blik wijzonol in de aanbieding besteld (schrap leeg), die moet ik nog ophalen. Dan eerst maar ff in een dubbele laklaag zetten en als het tegen valt kan ik er altijd nog met een top lakje/owatrol overheen. Dit is wel een buitenlak.

Ik laat de ervaringen weten.
Berre

Bericht door Berre »

Deze reactie komt misschien wat laat.

Al vele jaren gebruik ik naar grote tevredenheid op alkydhars gebaseerde lakken. Zoals bij elke verfklus is de kwaliteit van de voorbewerking in zeer grote mate bepalend voor het eindresultaat. Mijn voorbewerking (herhaald nat schuren tussen de lagen) duurt tien maal langer dan het eigenlijke verven.

Van groot belang is te werken in een stofvrije en zuivere omgeving. Werkstukken dienen altijd 100% droog en vetvrij te zijn. Was je handen goed en gebruik zuiver gereedschap. Besteed veel aandacht en zorg aan het (nat) schuren van het werkstuk. Zeker bij hoogglans lakken komt de kleinste fout er geaccentueerd uit. Gebruik papier korrel 600 of meer voor de eindlaag.

Gewoonlijk verdun ik de lak 10%, zeker bij wat warmer weer en droge omgevingslucht. Ik gebruik altijd een fijne lakrol (mohair). Verf niet tijdens een hittegolf. De lak trekt dan veel te snel aan; je hebt amper de tijd om hem aan te brengen en egaal te spreiden. Het is de kunst om te weten wanneer je er vanaf moet blijven. Twee tot drie rolbewegingen volstaan. Bij iedere beweging breng je lucht en zuurstof in de verf die het hardingsproces versnelt. Blijf je te lang in de lak werken, dan vloeit hij niet meer en mag je opnieuw beginnen.

Draai, indien mogelijk, natte panelen ondersteboven om te drogen. Zo valt er geen stof in. Voorzie daartoe op de rugzijde enkele oogjes zodat je het stuk aan haakjes kan ophangen. Laat de lak minstens een week polymeriseren voor je weer nat schuurt anders gaat hij "smelten" en wordt het een smurrie. Je kan dit testen door aan het geverfde stuk te ruiken. Zolang je verf ruikt is de polymerisering niet klaar. De uitharding kan sneller als je het stuk "bakt". Dat gaat prima in een auto die je enkele uren in de gloeiende zon zet. Daarin kan het makkelijk 60°C heet worden. (De geur in de auto moet je er wel even bij nemen)

Voor een "pianolakeffect" leg ik 12 tot 15 (dunne) lagen. De belangrijkste grondstoffen zijn ouderwets geduld en volharding. De beloning is een perfect gelakt stuk dat er heel duur uitziet. :lol:

PS: Wil je echt het toppunt van glans, gebruik dan een goede polish. Maar wacht minstens drie weken anders beschadig je de toplaag met een mat resultaat.
avdboom

Bericht door avdboom »

Ik heb het allemaal aan den lijve ondervonden, ziemijn DD8 MkII topic.
Ik ga volgende keer idd meer tijd besteden aan de voorbewerking, maar het grootste manco bleef het stof, daar had ik niet echt een oplossing voor :( . Het is uiteindelijk wel goed gekomen, opgeschuurd tot korrel 2500 en dan gepolijst en gepoest. Echt super zo :D
Mooi glimmend zonder dat het echt glossy uitstraling heeft, gewoon strak. Ook al veel leuke reacties op gehad van visite e.d..

Voor me volgende project weet ik wat me te wchten staat, en ik kijk er neit naar uit haha... maar hoop dan niet in dezelfde valkuilen te vallen :lol:

pic:
Bijlagen
2013-06-30 12.39.33.jpg
Berre

Bericht door Berre »

Toch mooi gedaan hoor. Zeker niet verkeerd.

Al is wit toegeeflijker in hoogglans dan zwart. Zwart is medogenloos; elke stofje groter dan een atoom zie je zitten. Maar dat kan je meestal weg polishen. Groot voordeel van zwart is dan weer dat het niet vergeeld :rofl:

Er zijn manieren om het stof tot wel 95% te beperken. Hoe? Door in een (grote) badkamer te werken. Daaruit verwijder je alles wat stof kan bevatten of afgeven (badmatten, handdoeken etc.) Je poetst de badkamer grondig (Mr Proper). Dan laat je tien minuten tot een kwartier heet water uit de douche sproeien; zodat de hele badkamer vol damp komt te staan; damp bindt het laatste zwevende stof en doet het neerslaan. Als de badkamer weer dampvrij is heb je een quasi stofvrije omgeving en kan je aan de slag.

Maar ik ben wat vergeten: vooraleer je de badkamer "prepareert" heb je jezelf stofvrij gemaakt, vooral als je lange haren hebt moet je die beslist wassen en vochtig laten, of je zet een kapje op. Je haar bevat een schrikwekkende hoeveelheid stof, dat bij elke beweging vrij komt en onzichtbaar in je verf valt. Trek ook vers gewassen kleren aan: katoen, géén wol!

Dan breng je het werkstuk binnen en je verft de zaak. Je verlaat daarna zo snel mogelijk de badkamer en je zorgt dat er niemand binnen komt zo lang de verf droogt (minstens een uur).
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Mooie uitleg Berre :D
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Je zou ook nog kunnen kijken naar Jachtlakken.

Sikkens supergloss
Epifanes
international Toplack

Zijn allemaal redelijk harde lakken en kwalitatief erg goed.

Het prijskaartje dat er aan hangt is daar natuurlijk ook naar plusminus 30 tot 40 euro voor een 0.7 blik.
Berre

Bericht door Berre »

Sikkens Supergloss is inderdaad super en dat geldt niet alleen voor de prijs. ;) De andere heb ik nog niet gebruikt. Als je dat soort producten aankoopt ben je aan jezelf verplicht om ze met de grootste zin voor perfectie toe te passen.
Plaats reactie