PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ray5150 »

Ik ben bezig om voor Vinculum een PCB te tekenen die hij in China wil laten maken.
Het betreft een motorsturing voor zijn draaitafel. zie hier voor het origineel :
http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html

de originele layout :
Motorsturing%20Origineel.gif
Die layout die erbij staat is echt geen porum, ik bood dus aan vinculum aan om een nieuwe versie te maken omdat dat veel beter kon.
Het is de eerste keer dat ik zoiets doe, en nog niet eens voor mezelf, dus het moet absoluut wel goed gaan.
Dus zou ik graag wat begeleiding hebben in het oplossen van de laatste puntjes.

Hij ziet er nu zo uit :
Motorsturing.png
Ik heb de DRC gegevens van Itead ingevoerd in Eagle, volgens mij is hij vrijwel standaard.
Als ik die draai krijg ik een aantal opmerkingen :
Naamloos2.png
Hoe los ik dat op ? blijkbaar is er iets niet goed qua spoorbreedte, maar 0.04", 0.032", en 0.024" zijn toch vrij standaard?

En kan iemand me uitleggen wat de CAM module is ?
Naamloos.png
En voor wie zelf ermee wil gaan rommelen :
58-27-04-2013.zip
(92.24 KiB) 89 keer gedownload
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door Marp »

De CAM-file is om 2-layer gerberfiles vanuit Eagle te exporteren die ITEADstudio rechtstreeks voor productie kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Hoe los ik dat op ? blijkbaar is er iets niet goed qua spoorbreedte, maar 0.04", 0.032", en 0.024" zijn toch vrij standaard?
Je moet zowel de rules voor de spoorbreedte als voor de isolatieafstand opgeven. Die Chinees kan met gemak 0,2 mm aan (0,008"). Jouw printje moet dus geen enkel probleem zijn.

Die CAM module is de module die de Gerber files genereert zoals Marp al aangaf. Je hebt zowel Gerber files nodig als een boor file. Beide zijn leesbare tekstfiles (of je snapt wat er dan staat is een 2e :D ) Gebruik dan het RS-274X format (extended Gerber) voor de Gerbers en het Excellon format voor de boorfile.

Verder zou ik je aanraden een Gerber viewer te gebruiken om af te checken of die Gerber files en boorfile ook klopt voor je ze opstuurt. Een goede gratis Gerber viewer kun je hier downloaden: http://www.pentalogix.com/viewmate.php? ... 3a0a44ac73

'Tis wel even puzzelen hoe hij werkt maar dit is de beste gratis viewer, je hoeft niet op zoek naar een andere.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ds23man »

Volgens mij heeft Itead drc files op de website staan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ray5150 »

Ja, dat klopt, die staat namelijk hier :
ftp://imall.iteadstudio.com/PCBs/ITEADstudio_DRC.zip


Iedereen bedankt voor de tips, ik ga dat door Peter aangeraden programma eens uitproberen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door SuperR »

Waar is je AC-gnd/centertap aansluiting?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ray5150 »

Dat is inmiddels aangepast.
(en ja, de weerstands waarde's moeten nog worden ingevuld. )
59-29-04-2013.zip
(92.97 KiB) 66 keer gedownload
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door SuperR »

Misschien een idee om het lowpass filter 2e orde te maken en niet op 330Hz te leggen, maar eerder richting 100Hz? Dan duw je de schakelstappen van de DAC nu verder weg. De opamp heb je er toch al zitten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door Vinculum »

Hoe gaat het hiermee?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ray5150 »

Er kwam "even" een defecte buizenvoorversterker tussendoor... :hide:
Ik heb wel de door Pjotr aangeraden Gerber viewer gedownload.
Nu maar eens even uitvogelen hoe die CAM processor in Eagle aan het werkt te krijgen is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:

Nu maar eens even uitvogelen hoe die CAM processor in Eagle aan het werkt te krijgen is.
Das niet zo moeilijk, je roept 3x Loempia speciaal en hij doet het! :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ray5150 »

Dank je, Gerhard, voor deze zeer nuttige en inhoudelijke bijdrage.... :roll:
Ik begrijp dus dat je deze methode ook heb toegepast toen je laatst je frontplaten in Italie hebt besteld...en toen heb je 3 x pizza geroepen ?
We weten allemaal hoe dat afgelopen is.... :twisted:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door SuperR »

Download het cam/garber zipje van itead,
Uitpakken
In eagle, CAM processor
Load Job
Selecteer de gedownloade .cam file
Klik create/go/run
En in je mapje waar je sch en brd staan komen alle files.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door Pjotr »

SuperR schreef:
............
En in je mapje waar je sch en brd staan komen alle files.
Het is wel handiger om die files in een apart mapje "production files" o.z.i. terecht te laten komen. Of doet die .cam file dat ook met Eagle?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door SuperR »

Pjotr schreef:
SuperR schreef:
............
En in je mapje waar je sch en brd staan komen alle files.
Het is wel handiger om die files in een apart mapje "production files" o.z.i. terecht te laten komen. Of doet die .cam file dat ook met Eagle?
Volgens mij knalt die processor alles in je "werkmap", waar dus je brd en sch in staan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ray5150 »

Ah, kijk, daar kan ik wat mee... :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door Barry2001 »

Ben je bekend met GC-Prevue? http://www.graphicode.com/ De Gerber viewer is gratis, simpel & goed, en in pcb-land misschien wel de meest gebruikte. Het is inderdaad altijd zinnig je Gerbers te bekijken voor ze op de post gaan, sommige pakketten zoals Kicad hebben een ingebouwde Gerber viewer. Een foutje is zo gemaakt, en eenvoudig te controleren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ray5150 »

Als laatste heb ik nog alle componenten namen en waarde's netjes neergezet.
op de layout heb ik de teksten zoveel mogelijk onder de onderdelen vandaan gehaald.
dit met het idee dat de minder ervaren soldeerder zich na het monteren gaat afvragen of het juiste onderdeel op de juiste plek zit, op deze manier kun je dat beter zien dan dat de teksten eronder zitten.
Naamloos.png
Naamloos2.png
70-27-05-2013.zip
(93.84 KiB) 81 keer gedownload
Ik heb (geloof ik) ook die CAM processor aan de praat gekregen, die heeft onderstaande files uitgespuugd.
Ik krijg ze allen niet geopend met het door Barry geadviseerde programma. :?
Het door Pjotr aangeraden programma ziet er helemaal ingewikkeld uit...
Gerber map.zip
(130.35 KiB) 78 keer gedownload
Als iemand zich geroepen voelt ernaar te kijken, graag. ik snap het allemaal niet zo...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ds23man »

Zo te zien, na een snelle check, klopt het. Maar er mist 1 file, de drill file. Eindigt op .txt!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Bericht door ray5150 »

Dat zou dan deze moeten zijn, was bij het kopiëren in de hoofdmap blijven steken...
70-27-05-2013.zip
(94.5 KiB) 88 keer gedownload
Plaats reactie