Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vanmiddag even contact gehad met een vriend die wat over statica kon vertellen en met zijn info ben ik weer wat verder.

Als ik de opzet van mijn proef vanmorgen nareken ('n 400x80x18mm ligger, punt belasting in het midden) in staal en aluminium komt ik tot het volgende:

Elasticiteitsmodus staal: 210 KN/mm2
Elasticiteitsmodus alu: 70KN/mm2

Traagheidsmoment van een massieve plaat:
80x15 : 25500 mm4
80x10 : 6666 mm4
80x5 : 833mm4

De kast krijgt een gewicht van 50Kg, dus op de voorste drager 25Kg/250N

Dan een punt belasting in het midden van 250Newton geeft:

Staal 80x400x15mm: 0,07mm doorbuiging
Staal 80x400x10mm: 0,25mm doorbuiging
Staal 80x400x5mm: 2mm doorbuiging

Alu 80x400x15mm: 0,18mm doorbuiging
Alu 80x400x10mm: 0,7mm doorbuiging
Alu 80x400x5mm: 5,7mm doorbuiging


omdat de uitstekende delen van de voet aan een centrale plaat vastzitten die gezien de opleg punten van de kast nauwelijks zelf zal doorbuigen kun je ook rekenen met hoeveel een stalen strook doorbuigt die aan een kant vast zit. Als ik even naar de maten van de voet kijk dan steekt de drager 'n 130mm uit en krijgt een belasting van 125Newton (1/4 van het totaal). Dan buigt een plaat van 80x130x10mm een kleine 0,07mm door.

Dus ik zit nu te denken aan een stalen plaat met daaroverheen een MDF 'cover' voor de afwerking, het mdf wil ik aan de onderkant ruimen zodat de stalen ruggengraat er helemaal invalt, dan moet de drager wat smaller worden, van 80mm naar 60mm en als ik naar een dikte ga van 5mm dan wordt de doorbuiging ongeveer 0,1mm.

Voor de veiligheid pak ik dan meer staal van 7 of 8mm dik, ook genoeg vlees om draad in te tappen. Morgen een lokaal snijbedrijf dat met waterjet werkt eens bellen wat het snijden mag kosten uit een strook staal van 500x1200mmx8mm (die ongeveer een 150 euro moet kosten zag ik).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Henkjan »

doe die sommetjes nou ook eens met bv 25mm goede kwaliteit multiplex
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

hsmeets schreef:
Staal is qua grondstof goedkoper maar moeilijker te bewerken waardoor het alleen maar duurder zou worden werd mij verteld.
Heb nog heel even geduld Huib. Ik probeer deze week de tekening die je mij stuurde naar ons laserbedrijf te sturen voor een prijsopgave in staal. Afwerkingen als schuine kantjes en zo kunnen we zelf, mogelijk ook de complete voet uitfrezen. De pootjes zijn zowieso geen probleem om die te draaien.

Stel ik krijg een prijsopgave, voor welke prijs zou je ze willen laten maken?

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Henkjan schreef:
doe die sommetjes nou ook eens met bv 25mm goede kwaliteit multiplex
Voor berkenmultiplex vind ik elasticiteit waarden van tussen de 6000 en 8000 N/mm2 (25mm MDF zit op 'n 3000N/mm2)

Als ik dan reken met 6000 N/mm2 kom ik op 0,15mm doorbuiging en 0,12mm bij 8000 N/mm2.

Ik heb nog eens nagerekend voor 18mm mdf zoals vanmorgen geprobeerd en dan met een E van 2500N/mm2 en dan zit dat wel aardig in de buurt van de observatie vanmorgen.

0,15mm is natuurlijk niks, dat ze je niet. Blijven een aantal vragen over om te beantwoorden: Hoe ziet dat er visueel uit als er een dikkere plaat onder de kast zit (makkelijk te beantwoorden), hoe blijft het op termijn (niet nog verder doorzakken?), frezen van multiplex zal de nodige nabewerking vragen om alle uitgesprongen vezels te plamuren etc etc.

Edit: met 25mm mpx zit je gunstiger dan 10mm alu, dat komt omdat de dikte van het materiaal een tot de macht 3 verhouding heeft en dat werkt door in de doorbuiging.

Traagheids moment van een massieve rechthoek = 1/12 * breedte * ( dikte tot de macht 3)
Laatst gewijzigd door hsmeets op zo 05 mei 2013, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
hsmeets schreef:
Staal is qua grondstof goedkoper maar moeilijker te bewerken waardoor het alleen maar duurder zou worden werd mij verteld.
Heb nog heel even geduld Huib. Ik probeer deze week de tekening die je mij stuurde naar ons laserbedrijf te sturen voor een prijsopgave in staal. Afwerkingen als schuine kantjes en zo kunnen we zelf, mogelijk ook de complete voet uitfrezen. De pootjes zijn zowieso geen probleem om die te draaien.

Stel ik krijg een prijsopgave, voor welke prijs zou je ze willen laten maken?

Groeten,
Mischa
je hebt een PM
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Jij ook :-$
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

Corian?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Corian?
19mm plaat: 0,22mm doorbuiging.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

hsmeets schreef:
0,15mm is natuurlijk niks, dat ze je niet. Blijven een aantal vragen over om te beantwoorden: Hoe ziet dat er visueel uit als er een dikkere plaat onder de kast zit (makkelijk te beantwoorden)
p6-17.jpg
25mm dikke voetplaat. Zat te denken dat het wellicht dan beter is om de doppen achterwegen te laten. Rendering was nog lopende, vandaar het slechtere plaatje.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ik kreeg nog even een ingeving......en dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn.....

Als ik nu eens een vijfde steun maak? een vijfde voet die centraal onder de plaat zit midden tussen de 4 andere in. Die is (zo goed als) onzichtbaar vanuit normale kijkhoeken. De centrale poot draagt het gewicht en de vier uitstekende poten zijn dan alleen voor de balans. Dan zou het allemaal uit MDF gemaakt kunnen worden.

Ga ik eens serieus over nadenken!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Marp »

Bij een zware luidspreker op zo'n onderstel was een extra steunpoot onder de kast ook mijn keuze. Hou je het bij MDF wat 3 mm doorzakt, dan zou ik het middelste pootje 1mm korter houden, of instellen indien je een stelmogelijkheid toevoegt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Marp schreef:
Bij een zware luidspreker op zo'n onderstel was een extra steunpoot onder de kast ook mijn keuze. Hou je het bij MDF wat 3 mm doorzakt, dan zou ik het middelste pootje 1mm korter houden, of instellen indien je een stelmogelijkheid toevoegt.
De centrale voet kan gewoon vast aan de onderkant van de plaat zitten. De vier voeten rondon zijn verstelbaar en dienen er alleen voor om de kast rechtop in balans te houden. 80% van het gewicht rust op de centrale poot. De vier voeten rondom moet dan zo gesteld worden dat ze net aan zitten tegen de vloer. Zal even gepiel zijn om ze in te stellen maar met een libelle/waterpas bovenop de kast moet dat wel lukken.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

hsmeets schreef:
Zal even gepiel zijn om ze in te stellen maar met een libelle/waterpas bovenop de kast moet dat wel lukken.
Meteen zo'n ronde libelle in één van de achterste poten infrezen :wink: .
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
hsmeets schreef:
Zal even gepiel zijn om ze in te stellen maar met een libelle/waterpas bovenop de kast moet dat wel lukken.
Meteen zo'n ronde libelle in één van de achterste poten infrezen :wink: .

Zo vaak ga ik ze ook weer niet verplaatsen :D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Marp »

hsmeets schreef:
De vier voeten rondon zijn verstelbaar
Dat is veel beter. En ook wel logisch nu ik zie (op thumbnail geklikt) dat de voeten geen opgedikte pootuiteinden zijn. :)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

Als je echt kinky wil kun je de middelste poot ook als een (metalen) kegel uitvoeren. Dan heb je het geheel ook nog zoveel mogelijk ontkoppelt. De 4 poten zijn dan ook spikes natuurlijk en die zorgen dat hij overeind blijft. Ik zou wel rekening houden met een klein schijfje er onder anders zakt hij zo door je vloerbekleding... :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Vinculum schreef:
Dan heb je het geheel ook nog zoveel mogelijk ontkoppelt.
GEkoppelt bedoel je ! ONTkoppelen doe je met rubbers of zo. Met een spike zorg je dat je een enorme puntbelasting krijgt met de ondergrond, dus zoveel mogelijk koppelt. :wink:

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Als je echt kinky wil kun je de middelste poot ook als een (metalen) kegel uitvoeren. Dan heb je het geheel ook nog zoveel mogelijk ontkoppelt. De 4 poten zijn dan ook spikes natuurlijk en die zorgen dat hij overeind blijft. Ik zou wel rekening houden met een klein schijfje er onder anders zakt hij zo door je vloerbekleding... :mrgreen:
mwhoah, ik ben niet zo kinky... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

mischa72 schreef:
GEkoppelt bedoel je ! ONTkoppelen doe je met rubbers of zo. Met een spike zorg je dat je een enorme puntbelasting krijgt met de ondergrond, dus zoveel mogelijk koppelt. :wink:
Serieus? :shock: Waarom worden dan alle speakers op spikes gezet? Ik dacht altijd dat dit juist de bedoeling was. Dus beter een platte voet met een laagje rubber er onder ofzo?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

De mijne staan echt op rubber.

Nu hebben de buren er niet zo een last van. :rofl:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Vinculum schreef:
mischa72 schreef:
GEkoppelt bedoel je ! ONTkoppelen doe je met rubbers of zo. Met een spike zorg je dat je een enorme puntbelasting krijgt met de ondergrond, dus zoveel mogelijk koppelt. :wink:
Serieus? :shock: Waarom worden dan alle speakers op spikes gezet? Ik dacht altijd dat dit juist de bedoeling was. Dus beter een platte voet met een laagje rubber er onder ofzo?
Dat ligt er aan wat je wil.
Staan je speakers op een harde stevige structuur (b.v. tegels op een betonnen dek) kan je goed koppelen. De kans dat je vloer gaat meezingen met je speakers is betrekkelijk klein. De energie nodig om de ondergrond in beweging te zetten is veel te groot. Dat koppelt je speaker nooit in je vloer. Je hangt zo virtueel een enorme massa aan je speakers waardoor ze lekker strak staan.
Staan je speakers op een structuur die mee kan swingen (b.v. houten vloer op houten dragers) dan kan je beter ontkoppelen. Deze constructie vraagt minder energie om mee te dreunen. Vooral op lage tonen kan je wel eens voldoende energie in je ondergrond steken om hem mee te laten swingen. Dan kan je die energie beter absorberen in een demper (ontkoppelen).
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Marp »

Voordeel van spikes: een optimale verankering aan de ondergrond maakt een luidsprekerkast onbeweeglijker. Een luidsprekerkast die als geheel minder meetrilt, kleurt het geluid minder. Dat een kast op spikes steviger staat, is visueel goed waarneembaar bij luidsprekers op een niet zuiver horizontale vloer die zonder spikes aan de wandel gaan.

Nadeel van spikes: de energie wordt optimaal op de ondergrond overgedragen. Is dat een ondergrond waarin trillingen zich goed voortplanten, dan kan het middel erger zijn dan de kwaal. Een tussenoplossing kan dan zijn om de luidspreker met spikes op een zware tegel te plaatsen, die op zijn beurt op rubber of vilt ligt.

Ps: zeer slanke spikes blijven verticaal een maximale koppeling bieden, terwijl ze horizontaal in lichte mate kunnen ontkoppelen. Dit laatste vervalt bij peperdure spikes waarvan de prijs enkel kan worden teruggevoerd op de vervaardiging uit exclusieve, harde metalen. Is slechts het puntje van extra hard materiaal, dan ligt dat alweer anders.

Pps: strekking is deels hetzelfde als die van Rho, maar ik heb natuurlijk niet voor niets zitten typen. :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zo afgelopen dagen de verschillende stroken MDF gelijmd en vanmorgen naar de houthandel terug gebracht om de afzonderlijk plankjes met verstekken te laten zagen. De medewerker die dat altijd naar mijn tevredenheid doet had nog een weekje verlof....dus even een pas op de plaats.

Maar daar is ook nog de subwoofer die ik hoognodig eens moet afmaken. Klus voor de komende week?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Henkjan »

hsmeets schreef:
....Maar daar is ook nog de subwoofer die ik hoognodig eens moet afmaken. Klus voor de komende week?
lijkt me wel, precies op tijd voor Breda :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

De amp ontbeekt nog.....:-(
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”