Suggesties gevraagd voor tweeters, midrange en filters
Moderator: Beheerdersteam
-
Stonelesscutter
Suggesties gevraagd voor tweeters, midrange en filters
Beste forumleden,
Ik ben op zoek naar advies over welke drivers ik zou kunnen aanschaffen voor mijn zelf te bouwen speakers. Naar kant en klare bouwpakketten ben ik niet op zoek. Als ik eenmaal weet welke drivers ik wil aanschaffen kan ik verder met mijn eigen ontwerp voor de casings.
Wat ik zoek is suggesties voor volledige combinaties van tweeters en midrange drivers inclusief daarvoor geschikte scheidingsfilters. Hierbij zijn zowel suggesties met één tweeter en een midrange als twee tweeters en een midrange welkom.
Het ultra-laag hoeft niet door de speakers voor rekening te worden genomen aangezien mijn versterker een aparte subwoofer uitgang heeft. Verder is het voor mij vanzelfsprekend van belang dat het een beetje kwalitatief degelijke componenten betreft zodat ik er degelijke prestaties van mag verwachten.
Qua prijsniveau ben ik bereid om tot maximaal 150 euro te gaan per speaker wat betreft de tweeters, midrange drivers en scheidingsfilters. De casing is hier dus niet bij inbegrepen. Ook is van belang om te weten dat mijn versterker maximaal 50Watt rms levert per speakeruitgang.
Graag zie ik jullie suggesties hiervoor tegemoet. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Ik ben op zoek naar advies over welke drivers ik zou kunnen aanschaffen voor mijn zelf te bouwen speakers. Naar kant en klare bouwpakketten ben ik niet op zoek. Als ik eenmaal weet welke drivers ik wil aanschaffen kan ik verder met mijn eigen ontwerp voor de casings.
Wat ik zoek is suggesties voor volledige combinaties van tweeters en midrange drivers inclusief daarvoor geschikte scheidingsfilters. Hierbij zijn zowel suggesties met één tweeter en een midrange als twee tweeters en een midrange welkom.
Het ultra-laag hoeft niet door de speakers voor rekening te worden genomen aangezien mijn versterker een aparte subwoofer uitgang heeft. Verder is het voor mij vanzelfsprekend van belang dat het een beetje kwalitatief degelijke componenten betreft zodat ik er degelijke prestaties van mag verwachten.
Qua prijsniveau ben ik bereid om tot maximaal 150 euro te gaan per speaker wat betreft de tweeters, midrange drivers en scheidingsfilters. De casing is hier dus niet bij inbegrepen. Ook is van belang om te weten dat mijn versterker maximaal 50Watt rms levert per speakeruitgang.
Graag zie ik jullie suggesties hiervoor tegemoet. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Re: Suggesties gevraagd voor tweeters, midrange en filters
Welkom op het forum.
Helaas is er geen antwoord op je vraag te geven door de mensen hier. Wat mensen hier doen is drivers selecteren op basis van gewenste frequentiebereik, afstraalgedrag, dynamisch bereik. Dit in combinatie met een idee van kast ontwerp, grootte etc. Als dat eenmaal gedaan is, dan wordt gemeten en een filter ontworpen.
Er zijn hier geen mensen te vinden die op basis van geselecteerde drivers eerst een filter bedenken en dan pas een kast.
Natuurlijk kun je in allerlei winkels dit soort combinaties kopen, zoals jij vraagt, vooral ook in de car audio. Omdat hier geen optimale resultaten mee te halen zijn, doen we dat niet op ZBA, maar beginnen we bij het begin. Een goede luidspreker is een totaalsysteem waarvan het filter pas op het laatst wordt ontworpen en helemaal afgesteld op basis van metingen en veel luisteren.
Wat betreft een paar leuke drivers voor weinig geld, die goed bij elkaar passen, daar kunnen we je wel bij helpen. Maar ga niet meteen over scheidingsfilters beginnen, die komen pas op het laatst.
Helaas is er geen antwoord op je vraag te geven door de mensen hier. Wat mensen hier doen is drivers selecteren op basis van gewenste frequentiebereik, afstraalgedrag, dynamisch bereik. Dit in combinatie met een idee van kast ontwerp, grootte etc. Als dat eenmaal gedaan is, dan wordt gemeten en een filter ontworpen.
Er zijn hier geen mensen te vinden die op basis van geselecteerde drivers eerst een filter bedenken en dan pas een kast.
Natuurlijk kun je in allerlei winkels dit soort combinaties kopen, zoals jij vraagt, vooral ook in de car audio. Omdat hier geen optimale resultaten mee te halen zijn, doen we dat niet op ZBA, maar beginnen we bij het begin. Een goede luidspreker is een totaalsysteem waarvan het filter pas op het laatst wordt ontworpen en helemaal afgesteld op basis van metingen en veel luisteren.
Wat betreft een paar leuke drivers voor weinig geld, die goed bij elkaar passen, daar kunnen we je wel bij helpen. Maar ga niet meteen over scheidingsfilters beginnen, die komen pas op het laatst.
Met het gevaar om als een botte boer over te komen .... ik snap werkelijk niet wat je nu vraagt
Aan de ene kant wil je geen kant en klaar ontwerp
Aan de ene kant wil je geen kant en klaar ontwerp
maar aan de andere kant wil je wel dat de forumleden een kant een klaar ontwerp voor je maken of aanwijzenStonelesscutter schreef:Naar kant en klare bouwpakketten ben ik niet op zoek.
Stonelesscutter schreef:Wat ik zoek is suggesties voor volledige combinaties van tweeters en midrange drivers inclusief daarvoor geschikte scheidingsfilters.
-
Stonelesscutter
Kijk dat is een antwoord waar ik wat mee kan. Dus die scheidingsfilters komen achteraf pas. Ik krijg het idee dat die filters dan custom made zouden worden. Heeft iemand wellicht een indicatieprijs per filter? Dan kan ik daar vast enigszins rekening mee houden.
Maar mijn idee was dat ik pas aan het ontwerp van de kast kan beginnen wanneer ik weet voor welke drivers ik ga. Het ontwerp zit wel voor een deel in mijn hoofd maar hoe ik het precies ga uitwerken is nog niet bekend. Het enige wat vast staat is dat de voorkant van de speakers zal bestaan uit een vierkant paneel van ongeveer 330 bij 330 millimeter. Wat betreft wat daar achter zal komen ben ik in ieder geval voornemend om schuine wanden te gebruiken teneinde staande golven te voorkomen. Verder zal het ontwerp afhangen van een gewenste inhoud behorende bij de gebruikte drivers.
Maar goed, ik zou dus eerst willen bepalen welke drivers voor mij een optie zouden zijn. Iemand suggesties?
Maar mijn idee was dat ik pas aan het ontwerp van de kast kan beginnen wanneer ik weet voor welke drivers ik ga. Het ontwerp zit wel voor een deel in mijn hoofd maar hoe ik het precies ga uitwerken is nog niet bekend. Het enige wat vast staat is dat de voorkant van de speakers zal bestaan uit een vierkant paneel van ongeveer 330 bij 330 millimeter. Wat betreft wat daar achter zal komen ben ik in ieder geval voornemend om schuine wanden te gebruiken teneinde staande golven te voorkomen. Verder zal het ontwerp afhangen van een gewenste inhoud behorende bij de gebruikte drivers.
Maar goed, ik zou dus eerst willen bepalen welke drivers voor mij een optie zouden zijn. Iemand suggesties?
-
Stonelesscutter
Vanwege mijn specifieke eis dat de voorplaat van de speakers een vierkant moet zijn van plusminus 330 bij 330 millimeter zijn er hoogstwaarschijnlijk geen bouwpakketten te vinden die zullen voldoen. Dit is meteen ook de reden dat ik in de eerste plaats het idee kreeg om zelf speakers te gaan bouwen omdat na enig zoekwerk al gauw bleek dat er geen kant en klare modellen bestaan die hieraan voldoen. Bovendien neem ik zo af en toe graag een of ander projectje onder handen en nu heb ik deze bevlieging gekregen. Als je iets goed wil hebben moet je het per slot van rekening vaak zelf doen.SARK schreef:Met het gevaar om als een botte boer over te komen .... ik snap werkelijk niet wat je nu vraagt![]()
Aan de ene kant wil je geen kant en klaar ontwerpmaar aan de andere kant wil je wel dat de forumleden een kant een klaar ontwerp voor je maken of aanwijzenStonelesscutter schreef:Naar kant en klare bouwpakketten ben ik niet op zoek.
Stonelesscutter schreef:Wat ik zoek is suggesties voor volledige combinaties van tweeters en midrange drivers inclusief daarvoor geschikte scheidingsfilters.
Kijk eens hier hoe andere mensen het hebben gedaan.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewforum.php?f=59
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewforum.php?f=59
Je eis is een heel lastige. Met zo'n voorplaat krijg je een heel vervelende karakteristiek. Een rechthoekige plaat geeft een betere frequentierespons en daarom wordt die ook bijna altijd gebruikt.Stonelesscutter schreef:Vanwege mijn specifieke eis dat de voorplaat van de speakers een vierkant moet zijn van plusminus 330 bij 330 millimeter zijn er hoogstwaarschijnlijk geen bouwpakketten te vinden die zullen voldoen. Dit is meteen ook de reden dat ik in de eerste plaats het idee kreeg om zelf speakers te gaan bouwen omdat na enig zoekwerk al gauw bleek dat er geen kant en klare modellen bestaan die hieraan voldoen. Bovendien neem ik zo af en toe graag een of ander projectje onder handen en nu heb ik deze bevlieging gekregen. Als je iets goed wil hebben moet je het per slot van rekening vaak zelf doen.SARK schreef:Met het gevaar om als een botte boer over te komen .... ik snap werkelijk niet wat je nu vraagt![]()
Aan de ene kant wil je geen kant en klaar ontwerpmaar aan de andere kant wil je wel dat de forumleden een kant een klaar ontwerp voor je maken of aanwijzenStonelesscutter schreef:Naar kant en klare bouwpakketten ben ik niet op zoek.
Stonelesscutter schreef:Wat ik zoek is suggesties voor volledige combinaties van tweeters en midrange drivers inclusief daarvoor geschikte scheidingsfilters.Maar vanzelfsprekend heb ik niet voldoende kennis in huis om zelf meteen goed uit de voeten te kunnen met een dergelijk project. Vandaar mijn vraag aan de forumleden om mij hierbij te ondersteunen. Tot zover blijkt echter dat iedere keer als ik een vraag stel mensen mij wedervragen stellen waarover ik geen idee had waaruit maar blijkt hoe groot mijn gebrek aan kennis op dit gebied eigenlijk is.
Op zich kan je heel veel drivers toepassen. Goed en goedkoop zijn bv de Visaton W170S drivers als middentoner die ook voldoende laag kan om goed aan te sluiten op een subwoofer. Of nog goedkoper de Visaton W170. Het handige van Visaton drivers is dat je in combinatie met Boxsim kast en filters kunt ontwerpen. Een tweeter die prima past bij de W170S is de DT94. Om voor een goede rendementsaanpassing te zorgen moet je dan van de W170S de 4ohm versie nemen en voor de DT94 de 8ohm versie. Dan kun je er een prima 2-weg box mee maken die met een sub te combineren is.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Met boxsim kun je e.e.a. prima (laten) simuleren. Je kunt uitgaan van een bestaand ontwerp, inderdaad met bijv. de W170S en een DT94 - de Visaton Alto serie, en dan de vorm aanpassen tot 33x33cm en de invloed daarvan zien. Als je drivers asymmetrisch plaatst zal het allemaal redelijk meevallen denk ik.
Direct dacht ik aan deze coax unit van visaton, incl. fatsoenlijk filter. Moet alleen op een wat grotere baffle geplaatst worden en dat is precies wat jij wil gaan doen: http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... x10_4.html
Ik denk dat je dan met relatief weinig geld zonder veel kennis toch een leuk setje luidsprekers gaat bouwen.
De test in K+T of Hobby hifi met deze unit was erg positief.
Zie hier, ook een wat grotere baffle en asymmetrisch geplaatst:
http://boxsim.markusschmidt.bplaced.net ... -e/page/3/
lijkt me een schot in de roos, ca 100,- per kant
hier het forumdraadje: http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=23016
Direct dacht ik aan deze coax unit van visaton, incl. fatsoenlijk filter. Moet alleen op een wat grotere baffle geplaatst worden en dat is precies wat jij wil gaan doen: http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... x10_4.html
Ik denk dat je dan met relatief weinig geld zonder veel kennis toch een leuk setje luidsprekers gaat bouwen.
De test in K+T of Hobby hifi met deze unit was erg positief.
Zie hier, ook een wat grotere baffle en asymmetrisch geplaatst:
http://boxsim.markusschmidt.bplaced.net ... -e/page/3/
lijkt me een schot in de roos, ca 100,- per kant
hier het forumdraadje: http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=23016
-
Stonelesscutter
Bedankt voor de reacties heren. Ik kan meteen alweer wat extra uitleg gebruiken over die impedantie. M'n versterker stuurt max 50Watt uit bij 8Ohm. Maar wat betekend dat nu eigenlijk? Ik weet van de middelbare school dat Ohm te maken heeft met weerstand. Maar hoe heeft dit invloed op de speakers die ik aan zou kunnen sluiten?
Als ik een speaker van 4 Ohm aan zou sluiten op een versterkeruitgang die 8 Ohm uit stuurt, wat houdt dat dan in?
Als ik twee speakers van 4 Ohm parallel aansluit op een versterkeruitgang van 8 Ohm, komt dit dan beter uit dan een enkele speaker van 4 Ohm?
Hoe zit het als ik een speaker van 4 Ohm en een speaker van 8 Ohm samen aansluit op een versterkeruitgang van 8 Ohm?
Wat is beter, twee tweeters van 8 Ohm en een midrange van 4 Ohm of twee tweeters van 4 Ohm en een midrange van 8 Ohm?
Heeft het scheidingsfilter hier nog iets mee te maken?
@Jeroen_d
Waarom raadt je een 4 Ohm midrange aan en een 8 Ohm tweeter?
Dat zijn meteen weer een hoop vragen ik weet het. Ik heb inmiddels Boxsim gedownload maar nog geen tijd gehad om er naar te kijken.
Als ik een speaker van 4 Ohm aan zou sluiten op een versterkeruitgang die 8 Ohm uit stuurt, wat houdt dat dan in?
Als ik twee speakers van 4 Ohm parallel aansluit op een versterkeruitgang van 8 Ohm, komt dit dan beter uit dan een enkele speaker van 4 Ohm?
Hoe zit het als ik een speaker van 4 Ohm en een speaker van 8 Ohm samen aansluit op een versterkeruitgang van 8 Ohm?
Wat is beter, twee tweeters van 8 Ohm en een midrange van 4 Ohm of twee tweeters van 4 Ohm en een midrange van 8 Ohm?
@Jeroen_d
Dat zijn meteen weer een hoop vragen ik weet het. Ik heb inmiddels Boxsim gedownload maar nog geen tijd gehad om er naar te kijken.
Ga je nou maar gewoon verdiepen in een kastontwerp met de W170S en de DT94. Jeroen en Wouter weten wel waar ze het over hebben. En met Boxsim kun je een redelijk filter gaan ontwikkelen, daarbij kun je hier wel hulp krijgen. Wel nog even checken of je versterker ook 4Ω-speakers mag aansturen.
Een vierkante voorplaat? Hmm, was er niet een ergens een ontwerp voor een Fostex breedbander die symmetrisch in een vierkante horn was gebouwd? Die breedbander is midrange+tweeter in één, en kan prima worden ondersteund middels een subwoofer.
50W bij 8 ohm betekent een muzieksignaal van effectief 20Volt. Zet je deze spanning op 4ohm dan probeer je er 100W uit te persen. Maar dat lukt alleen als je versterker de daarvoor benodigde stroom kan leveren van 5 ampere. Met twee speakers parallel verlaag je de impedantie, 4 ohm wordt 2 ohm. Niet zo'n goed idee voor je 50 Wattertje. Wat is de spec van die versterker voor vermogen bij 4 ohm?Stonelesscutter schreef:Bedankt voor de reacties heren. Ik kan meteen alweer wat extra uitleg gebruiken over die impedantie. M'n versterker stuurt max 50Watt uit bij 8Ohm. Maar wat betekend dat nu eigenlijk? Ik weet van de middelbare school dat Ohm te maken heeft met weerstand. Maar hoe heeft dit invloed op de speakers die ik aan zou kunnen sluiten?
@Jeroen_d
Die woofer en tweeter met verschillende impedantie kan omdat er straks een scheidingsfilter voor zit. De versterker ziet dan voor de lagere frequenties 4 ohm en voor de hogere 8 ohm. Dat is handig, omdat de woofer dan meer vermogen krijgt. Dat is nodig, omdat tweeters op een baffle altijd harder spelen dan de woofer, tenzij die baffle heeeeeel groot is. Niet met jouw afmetingen.
Je moet helemaal geen twee tweeters willen, wat is dat voor idee? Bose achtige speaker soms?
-
Stonelesscutter
Aanvankelijk was mijn idee 1 midrange en 1 tweeter. Maar toen mensen begonnen over speakers van verschillende impedantie begon ik te denken dat het wellicht logisch zou zijn om meerdere tweeters te nemen. Misschien een stom idee maar dat kan ik zelf niet beoordelen. Als je uit gaat van een vierkante voorplaat met een midrange en een tweeter dan kom je al snel uit op een model met de midrange in een onderhoek en de tweeter in de bovenhoek diagonaal daarvan. Met twee tweeters zou je dan op een zeg maar mickey mouse model uitkomen. Ik ben maar een beetje ideeen aan het vormen he.jeroen_d schreef:50W bij 8 ohm betekent een muzieksignaal van effectief 20Volt. Zet je deze spanning op 4ohm dan probeer je er 100W uit te persen. Maar dat lukt alleen als je versterker de daarvoor benodigde stroom kan leveren van 5 ampere. Met twee speakers parallel verlaag je de impedantie, 4 ohm wordt 2 ohm. Niet zo'n goed idee voor je 50 Wattertje. Wat is de spec van die versterker voor vermogen bij 4 ohm?
Die woofer en tweeter met verschillende impedantie kan omdat er straks een scheidingsfilter voor zit. De versterker ziet dan voor de lagere frequenties 4 ohm en voor de hogere 8 ohm. Dat is handig, omdat de woofer dan meer vermogen krijgt. Dat is nodig, omdat tweeters op een baffle altijd harder spelen dan de woofer, tenzij die baffle heeeeeel groot is. Niet met jouw afmetingen.
Je moet helemaal geen twee tweeters willen, wat is dat voor idee? Bose achtige speaker soms?
Wat m'n versterker bij 4 Ohm zou doen, ik heb geen flauw idee. Het betreft een Marantz NR 1403. Misschien dat dat je wat zegt.
Van die receiver geven de specs aan 60W bij 6 ohm. Dat betekent dat hij niet meer stroom kan leveren dan 3,16A. Bovendien lukt dit alleen bij 2-kanaalsgebruik en stijgt de vervorming. Bij 4 ohm komt er maximaal 40W uit.
Ik denk dat het dan toch beter is om voor de 8ohm woofer te gaan, in het geval van de Visaton dus de W170S 8ohm. Je kan dan nog steeds de DT94 8ohm tweeter gebruiken, alleen zal die tweeter door een weerstandsnetwerk in het scheidingsfilter 3dB extra gedempt moeten worden. Geen probleem en je kan op deze manier een luidspreker maken die over het hele bereik gespecificeerd is op 8 ohm.
Ik denk dat het dan toch beter is om voor de 8ohm woofer te gaan, in het geval van de Visaton dus de W170S 8ohm. Je kan dan nog steeds de DT94 8ohm tweeter gebruiken, alleen zal die tweeter door een weerstandsnetwerk in het scheidingsfilter 3dB extra gedempt moeten worden. Geen probleem en je kan op deze manier een luidspreker maken die over het hele bereik gespecificeerd is op 8 ohm.
De TS had dezelfde vraag hier gesteld, maar dan wat uitgebreider :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/112536
http://www.circuitsonline.net/forum/view/112536
-
Stonelesscutter
Met dank aan alle suggesties die ik tot nu toe heb mogen ontvangen heb ik redelijk wat speakers bekeken op diverse websites. Tot zover heb ik een drietal drivers gevonden die mij qua uiterlijk zeer aanspreken en waarvan ik vermoed dat ze ook compatible zijn met m'n wensen. Ik denk dat m'n speakers hierdoor mogelijk iets duurder uit zullen vallen dan ik had voorzien. Graag verneem ik eventuele opmerkingen die jullie mij kunnen geven over deze drivers.
Visaton TI 100 - 8 Ohm
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 100_8.html
Visaton AL 130 - 8 Ohm
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 130_8.html
Visaton AL 130 M - 8 Ohm
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 30m_8.html
Het is mij echter niet gelukt om tweeters te vinden die qua uiterlijk aansluiten bij deze drivers. Heeft iemand daar misschien suggesties voor? Tevens zijn alternatieven voor de bovenstaande drivers van harte welkom. De Visaton W170S past natuurlijk wel qua specificaties maar ziet er wel wat minder gelikt uit.
Visaton TI 100 - 8 Ohm
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 100_8.html
Visaton AL 130 - 8 Ohm
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 130_8.html
Visaton AL 130 M - 8 Ohm
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 30m_8.html
Het is mij echter niet gelukt om tweeters te vinden die qua uiterlijk aansluiten bij deze drivers. Heeft iemand daar misschien suggesties voor? Tevens zijn alternatieven voor de bovenstaande drivers van harte welkom. De Visaton W170S past natuurlijk wel qua specificaties maar ziet er wel wat minder gelikt uit.
Als je het laag onder 80 Hz door je subwoofer laat doen (en dus de satellieten op small zet) dan is de AL130 een heel geschikt drivertje.
De AL130 samen met de G20SC lijkt me een prima combinatie. Probleemloze drivers om mee te werken voor een eerste project. Ga er maar eens mee spelen in Boxsim. Lijkt me belangrijk om op die manier eerst wat meer kennis te vergaren in plaats van je al teveel te bekommeren om driver selectie. Met nieuwe kennis ga je wellicht weer tot andere keuzes komen.
-
Stonelesscutter
Hmmm... Dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan. Dat programmatje is behoorlijk complex. Als ik een en ander goed heb ingevuld, wat ik betwijfel, dan zie ik in de grafiek voor frequentierespons een behoorlijke dip zitten om en nabij de 2kHz.
Als je laat zien wat je hebt gedaan zijn er vast wel mensen die je verder kunnen helpen.
En dat laten zien kun je doen door hier een gezipt boxsim-bestand te posten!
-
Stonelesscutter
Een gezipt boxsim bestand. Hmm... Dat moet te doen zijn. Ik heb het alleen momenteel ff heel druk met een aantal andere zaken. Zo gauw als ik wat heb zal ik een poging wagen. Ik waardeer jullie inzet en ben zeker van plan om hierop door te gaan.
-
wouter
- Ook commercieel actief
of heel eenvoudig een screenshot van de SPL curve en het filtermarkbakk schreef:En dat laten zien kun je doen door hier een gezipt boxsim-bestand te posten!
trouwens, als je boxen in de expedit kasten wil gaan zetten moet je met een groter oppervlakte rekenen dan 32x32, omdat de luidsprekers de 5 cm dikke randen rondom ook 'zien'. Maar hoe groter hoe minder invloed, de eerste 30 a 40 cm maakt uit, en daar kom je wel aan.
Maar... als je luidsprekers wilt afwerken is dat complexer dan een paar frontdoeken maken voor een expedit (ikea) kast waarachter je luidsprekers plaatst. Voordat jij een AL130 2-weg goed spelend hebt ben je een aardig bedrag kwijt, voor gebruikt heb je dan al lang wat moois dat je achter zo'n frontje kunt plaatsen. Dit is uiteraard een tip voor de beste klank, niet het leukst of meest leerzaam maar wel zo eerlijk.
-
Stonelesscutter
Ik ga toch liever voor een leuk projectje. 
Zijn er trouwens mensen die een mening hebben specifiek over de TI 100 8 Ohm? Op de een of andere manier ben ik best wel gecharmeerd van dat model.
Zijn er trouwens mensen die een mening hebben specifiek over de TI 100 8 Ohm? Op de een of andere manier ben ik best wel gecharmeerd van dat model.
Je kunt m.i. beter kijken naar een Fountek FW146 of een Dayton RS150. Evt een RS100. Die units zijn qua prijs aantrekkelijker. Maar als ik jou was zou ik met een papier- of PP-conus beginnen. De meeste metalcones vergen meet- en filtervaardigheden voor een eerlijk resultaat.Stonelesscutter schreef:Zijn er trouwens mensen die een mening hebben specifiek over de TI 100 8 Ohm? Op de een of andere manier ben ik best wel gecharmeerd van dat model.