Wattage versterker van belang bij kiezen highpass filter?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Dorstlesser

Wattage versterker van belang bij kiezen highpass filter?

Bericht door Dorstlesser »

Beste mensen,
Ik heb eigenlijk geen ervaring met het ontwerpen/bouwen van speakers e.d., maar ben op het moment genoodzaakt zelf een kleine opstelling te maken voor m'n promotieonderzoek naar oa. het gehoor van ratten. De opstelling zal bestaan uit een kleine amp, tweetal tweeters, en dus ook een tweetal high-pass filters. Het belangrijkste aan de opstelling is een (extra) hoog frequentiebereik (>20KHz), en natuurlijk een betrouwbare frequentierespons, en dit alles bij bij volumes niet hoger dan 70 dB.

Ik had de volgende onderdelen op het oog:

- Dayton DTA-1 amp (http://www.daytonaudio.com/index.php/dt ... 5-wpc.html)
- Audaphon Neo CD 3.0 tweeter (http://www.rumoh.eu/nl/ribbon-tweeter/3 ... cd-30.html)
- Eminence PXB-3k5 Highpass (3.5KHz) filter (http://www.eminence.com/pro-audio/hf-pr ... rossovers/)

M'n belangrijkste vraag aan jullie is of deze high-pass filter geschikt is voor gebruik met deze versterker. De filter heeft een max wattage van 400W, maar daar komt de versterker met 15W lang niet in de buurt. Ik vroeg me af of dit tot rare dingen zou leiden in de respons. Alle hulp wordt erg gewaardeerd!

Verder waren de overwegingen als volgt: de versterker moest niet heel krachtig zijn, liefst compact en uiteraard ook graag nog enigzins betaalbaar. De Dayton DTA-1 kwam ik op een aantal plekken tegen als erg geliefd voor toepassingen die een compacte, betaalbare maar degelijke versterker vereisten. De tweeter moest dus vooral een groot frequentiebereik hebben en een betrouwbare respons.

Mochten jullie verder grove fouten in het voorstel zien, dan hoor ik hier natuurlijk graag over :) Nogmaals bij voorbaat dank.

Groeten
Vuurkat

Re: Wattage versterker van belang bij kiezen highpass filter

Bericht door Vuurkat »

Die Dayton is een klasse D versterker, die heeft een low-pass op iets boven de 20kHz. Verder is de respons rond de 20kHz sterk afhankelijk van hoe zwaar je de versterker belast. Lijkt me niet precies waar je naar op zoek bent. Ik denk dat de meeste huis-tuin-en-keuken hifiversterkers wel tot 50kHz gaan, al zal de respons misschien een paar decibel aflopen. Misschien voldoet een hoofdtelefoonversterker zelfs wel, omdat je maar iets van 0,01W nodig hebt om 70dB te halen op 1 meter afstand.

Een high-pass filter zou je ook kunnen maken met een losse condensator en spoel, dat is wat goedkoper. Al zal die van Eminenc ook wel voldoen. Dat hij geschikt is voor 400W is geen probleem.
markbakk

Bericht door markbakk »

Bij signalen van 70dB en lager, waarvan je mag aannemen dat ze ook nog vooral hoogfrequent zullen zijn heb je hooguit een condensator van pak'm beet 10µF nodig voor 'foutjes in de signaalweg'. De NEO gaat bij zulke vermogens fullrange niet stuk, hooguit door schakelklikken en storingen. Vandaar de condensator. Wel een MKT of MKP nemen. De condensator sluit je gewoon aan in serie met de speaker, d.w.z. dat in één van de draadjes van versterker naar speaker de condensator moet zijn opgenomen (net als een zekering).

V.w.b. de versterker: kies inderdaad gewoon voor een (klassieke) AB-versterker i.p.v. klasse D of T-versterkers. Als je niet vies bent van zelfbouw kun je de print van Knuisje met de LM4780 bouwen. Dat IC levert tot 100kHz gemakkelijk 10W redelijk vervormingsarm. Hou je ook nog een mooie audio-eindversterker voor je stereo over!
Dorstlesser

Bericht door Dorstlesser »

Heel erg bedankt voor de tip mbt de versterker, ik had er geen idee van dat die Dayton weinig boven de 20.000Hz door zou geven.

Opzich zou ik graag zelf bouwen, maar ik heb weinig ervaring en helaas ook te weinig tijd om de nodige ervaring op te doen; daarom denk ik dat we een gewone huis/tuin/keuken type AB hifi versterker zullen gebruiken. Die zelfbouw versterker ziet er wel leuk uit, misschien iets voor in de toekomst.

Groeten
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”