Zelfbouw SwanSpeakers M1 filter modificatie.
Moderator: Beheerdersteam
Zelfbouw SwanSpeakers M1 filter modificatie.
Ik heb een paar SwanSpeakers M1 gebouwd met het filter zoals aangegeven in het schema.
Nou klinken ze wel mooi, maar het hoog vind ik iets teveel. Nu wil ik dat "scherpe kantje" van het hoog wat minder hebben door een mogelijke aanpassing op het filter.
http://diyaudioprojects.blogspot.nl/201 ... akers.html
Ik kreeg een voorstel (Remo), om bij de tweeter (RT1C) de 1.8 µ spoel en de 12 ohm weerstand te verwijderen en daarvoor in de plaats een weerstand te zetten van 2,7 ohm.
Ik las ook in de link die ik aangaf, dat bij een opmerking werd voorgesteld:
"i think the high freq to high,R 15 ohm change with R 20 ohm"
Ik las ook op dit forum dat draadgewonden cement weerstanden, toch de voorkeur heeft boven MOX weerstanden (wat er nu ook in zit nl.)
Is dat ook een goed voorstel ??
Ik moet zeggen, ik heb totaal geen verstand van filterschema's en ik bouw puur wat er bij DHZ projecten staat . Dus ze kunnen mij van alles wijsmaken...
Wat vinden jullie van deze oplossing, of is er een betere ?
Allen dank :idol:
Nou klinken ze wel mooi, maar het hoog vind ik iets teveel. Nu wil ik dat "scherpe kantje" van het hoog wat minder hebben door een mogelijke aanpassing op het filter.
Ik kreeg een voorstel (Remo), om bij de tweeter (RT1C) de 1.8 µ spoel en de 12 ohm weerstand te verwijderen en daarvoor in de plaats een weerstand te zetten van 2,7 ohm.
Ik las ook in de link die ik aangaf, dat bij een opmerking werd voorgesteld:
"i think the high freq to high,R 15 ohm change with R 20 ohm"
Ik las ook op dit forum dat draadgewonden cement weerstanden, toch de voorkeur heeft boven MOX weerstanden (wat er nu ook in zit nl.)
Is dat ook een goed voorstel ??
Ik moet zeggen, ik heb totaal geen verstand van filterschema's en ik bouw puur wat er bij DHZ projecten staat . Dus ze kunnen mij van alles wijsmaken...
Wat vinden jullie van deze oplossing, of is er een betere ?
Allen dank :idol:
Re: Zelfbouw SwanSpeakers M1 filter modificatie.
De 1.8u is geen spoel maar een condensator welke in dit geval het tophoog weer wat opkrikt.dixie schreef:Nu wil ik dat "scherpe kantje" van het hoog wat minder hebben door een mogelijke aanpassing op het filter.
Je zou kunnen starten deze condensator te verwijderen en luisteren hoe dat klinkt.
Mocht het nog te veel zijn dan zou ik de 15ohm weerstand vervangen door 10ohm en eventueel ook nog de 12ohm weerstand vervangen door 15ohm. Je kunt ook de 12 en 15ohm weerstanden die er in zitten met elkaar verwisselen dan hoef je geen nieuwe componenten te kopen
Succes.
Ja, sorry, uiteraard is de 1,8u een condensator
(er zit nu een Chataroux MKP in).
Bedankt voor je voorstel, maar wat vind je van de eerder genoemde voorstellen
(Mox vs. draadgewonden weerstanden enz.) en het voorstel van Remo ?
Bedankt voor je voorstel, maar wat vind je van de eerder genoemde voorstellen
Mox is inderdaad prima, maar daar haal je niet dat "scherpe" randje mee weg.dixie schreef:Ja, sorry, uiteraard is de 1,8u een condensator(er zit nu een Chataroux MKP in).
Bedankt voor je voorstel, maar wat vind je van de eerder genoemde voorstellen(Mox vs. draadgewonden weerstanden enz.) en het voorstel van Remo ?
Voorstel van Remo snap ik niet, hij verlaagt drastisch de weerstands waarde voor de tweeter waardoor deze juist meer in het "lage" hogetonen gebied harder zal klinken en dat wil jij denk ik niet.
Ok, arjank, bedankt
Ik zal je raad opvolgen en kijken hoe dat uitpakt.
Zo zie je maar weer, iedereen heeft een andere mening (die wel erg ver uit elkaar liggen n.m.m.)
Ik zal je raad opvolgen en kijken hoe dat uitpakt.
Zo zie je maar weer, iedereen heeft een andere mening (die wel erg ver uit elkaar liggen n.m.m.)
Na enig speuren op het web, kwam ik ook het volgende tegen op een forum met de tekst:
"I can say from experience, that the RT1C-A needs that contour filter in there to flatten it out. The first version probably lacks a bit of the top-octave or air.
I used a steep contour on it for the Attitudes with a 25 ohm and a 0.68uF cap- that worked out VERY well".
Letterlijk vertaald:
"Ik kan uit ervaring zeggen, dat de RT1C-A behoeften die contourfilter daar om het afvlakken. De eerste versie waarschijnlijk mist een beetje de top-octaaf of lucht. Ik gebruikte een steile contour op het voor de Attitudes met een 25 ohm en een 0.68UF cap en dat werkte erg goed ".
Nou weet ik niet hoe ik dit moet toepassen. Kan iemand mij dat vertellen ? En moet ik iets vervangen op het filter ?
"I can say from experience, that the RT1C-A needs that contour filter in there to flatten it out. The first version probably lacks a bit of the top-octave or air.
I used a steep contour on it for the Attitudes with a 25 ohm and a 0.68uF cap- that worked out VERY well".
Letterlijk vertaald:
"Ik kan uit ervaring zeggen, dat de RT1C-A behoeften die contourfilter daar om het afvlakken. De eerste versie waarschijnlijk mist een beetje de top-octaaf of lucht. Ik gebruikte een steile contour op het voor de Attitudes met een 25 ohm en een 0.68UF cap en dat werkte erg goed ".
Nou weet ik niet hoe ik dit moet toepassen. Kan iemand mij dat vertellen ? En moet ik iets vervangen op het filter ?
http://www.diyaudioandvideo.com/Calcula ... /Help.aspxdixie schreef:Nou weet ik niet hoe ik dit moet toepassen. Kan iemand mij dat vertellen ? En moet ik iets vervangen op het filter ?
Wat ik zo snel kan ontdekken is dat je het originele contour-filter moet wijzigen, de componenten (de 1.8 µF condensator en de 12 ohm weerstand) hoeven alleen vervangen te worden door een 0.68 µF condensator en een 25 ohm weerstend. Wat het resultaat gaat worden ... geen idee.
Ok, Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt,
Ik ga het proberen en laat het resultaat hier weten.