Ik dacht dus aan speakerkabel, maar kun je daar - isolatietechnisch gezien dan - gewoon 230V op zetten ?
230V door speakerkabels
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
230V door speakerkabels
Hallo allemaal, ik realiseer me dat de titel van het topic suggereert dat er iets vreselijk verkeerd is gegaan in mijn versterker en de speakers nu op 230V brommen
Gelukkig niet. Mijn vraag is de volgende. Om mijn audiospullen te voeden met 230V wil ik een 2X2,5mm^2 kabel aanleggen. Randaarde is niet nodig dus wil ik geen dikke ronde 3X2,5mm^2 gebruiken.
Ik dacht dus aan speakerkabel, maar kun je daar - isolatietechnisch gezien dan - gewoon 230V op zetten ?
Ik dacht dus aan speakerkabel, maar kun je daar - isolatietechnisch gezien dan - gewoon 230V op zetten ?
Re: 230V door speakerkabels
Het kan wel maar is niet aan te bevelen. Het is simpelweg niet gemaakt voor die hoge spanning en niet veilig genoeg. En waarom zou je daar dure speaker kabel voor nemen als er voor veel minder gewoon wel geschikt elektrosnoer te koop is?
2,5mm2 is trouwen best dik, daar kan 3 KW continue door
1mm2 tot 1,5mm2 is voor een paar meter ook zat. Er is ook 2 x 2,5mm2 te krijgen maar is dan evengoed rond (is wel dunner dan 3 x 2,5mm2).
2,5mm2 is trouwen best dik, daar kan 3 KW continue door
Re: 230V door speakerkabels
+1Pjotr schreef:Het kan wel maar is niet aan te bevelen. Het is simpelweg niet gemaakt voor die hoge spanning en niet veilig genoeg. En waarom zou je daar dure speaker kabel voor nemen als er voor veel minder gewoon wel geschikt elektrosnoer te koop is?
2,5mm2 is trouwen best dik, daar kan 3 KW continue door1mm2 tot 1,5mm2 is voor een paar meter ook zat. Er is ook 2 x 2,5mm2 te krijgen maar is dan evengoed rond (is wel dunner dan 3 x 2,5mm2).
Re: 230V door speakerkabels
Het gaat erom dat netsnoer dubbel geïsoleerd moet zijn. Bij netsnoer zijn de aders afzonderlijk geïsoleerd en vervolgens zit er om alle aders tegelijk nog een mantel. Bij luidsprekersnoer zit er enkel om de aders een isolatie. Als met die enkele isolatie iets gebeurt ontstaat er meteen een onveilige situatie.dirklammers schreef:Hallo allemaal, ik realiseer me dat de titel van het topic suggereert dat er iets vreselijk verkeerd is gegaan in mijn versterker en de speakers nu op 230V brommenGelukkig niet. Mijn vraag is de volgende. Om mijn audiospullen te voeden met 230V wil ik een 2X2,5mm^2 kabel aanleggen. Randaarde is niet nodig dus wil ik geen dikke ronde 3X2,5mm^2 gebruiken.
Ik dacht dus aan speakerkabel, maar kun je daar - isolatietechnisch gezien dan - gewoon 230V op zetten ?
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: 230V door speakerkabels
Dank voor jullie reacties. Op dit moment worden pre-amp en CD-loopwerk (nee, helaas geen zelfbouw
) gevoed met een schemerlampsnoertje. Maar regelmatig komt het voor dat ik een van die apparaten inschakel waarna het zichzelf direct weer uitschakelt. Het idee is dat de de voedingsspanning dan net teveel dipt waardoor weer uitgeschakeld wordt. Nu mijn nieuwe CD-loopwerk hetzelfde probleem vertoont geloof ik niet meer in een exemplarische fout van de pre-amp. Bij voeden via een 3x2,5^2 kabel treedt het probleem niet op.
Vandaar mijn keus voor een stevige voedingskabel.
Vandaar mijn keus voor een stevige voedingskabel.
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: 230V door speakerkabels
Is dat eigenlijk wel zo ? Een gewoon tweelingsnoertje voor 230V heeft toch ook gewoon 2 aders aan elkaar "geplakt" zonder verdere mantel. Is nog volop te koop.Bij netsnoer zijn de aders afzonderlijk geïsoleerd en vervolgens zit er om alle aders tegelijk nog een mantel.
Re: 230V door speakerkabels
2, 5mm2 is uitstekende keuze voor een verlengsnoer.
Zou wel echter gaan voor dubbel isolatie en dus niet ls kabel.
Gewoon bij gamma of iets een verlengsnoer kopen.
Zou wel echter gaan voor dubbel isolatie en dus niet ls kabel.
Gewoon bij gamma of iets een verlengsnoer kopen.
Re: 230V door speakerkabels
Tsja, in de tijd van de buizenradio's zat ook alles aangesloten met tweelingsnoer, wat niet wil zeggen dat dat veilig was/is.dirklammers schreef:Is dat eigenlijk wel zo ? Een gewoon tweelingsnoertje voor 230V heeft toch ook gewoon 2 aders aan elkaar "geplakt" zonder verdere mantel. Is nog volop te koop.Bij netsnoer zijn de aders afzonderlijk geïsoleerd en vervolgens zit er om alle aders tegelijk nog een mantel.
De eisen liggen tegenwoordig wat anders...
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: 230V door speakerkabels
Zelfs al kies je in deze tijd nog voor veiligheidsklasse 0 (enkelvoudig geïsoleerd) i.p.v. 2, dan dien je dat wél te doen met een snoer wat voor dat doel gemaakt is.
Met tweelingsnoer voor 230VAC ben je in elk geval nog ervan verzekerd dat de isolatiemantel aan de vereisten voldoet, waaronder een minimale doorslagspanning. Voor luidsprekersnoer kan eenlekker soepel kwetsbaardere kunststof zijn gebruikt, en zeer waarschijnlijk zijn de kwaliteitseisen niet gericht op een doorslagspanning van 3,5 of 4 kV. Een onjuiste isolator kan zelfs vroegtijdig smelten en verkolen met alle gevolgen vandien.
Simpelweg: niet doen dus
Met tweelingsnoer voor 230VAC ben je in elk geval nog ervan verzekerd dat de isolatiemantel aan de vereisten voldoet, waaronder een minimale doorslagspanning. Voor luidsprekersnoer kan een
Simpelweg: niet doen dus
De doorslagspanningen van kunststoffen zijn zeer variabel waardoor niet elke kunststof voor elke isolerende toepassing geschikt is.
Re: 230V door speakerkabels
Ik kan me niet voor stellen dat dit zulke stroomvreters zijn dat een simpel aansluitsnoer dit niet kan voeden. Dat er storingen optreden bij het inschakelen heeft vast een andere oorzaak. Zijn alle contacten nog wel goed? of zit er ergens een aansluiting half los in de verbinding (koperkruipdirklammers schreef:Dank voor jullie reacties. Op dit moment worden pre-amp en CD-loopwerk (nee, helaas geen zelfbouw) gevoed met een schemerlampsnoertje. Maar regelmatig komt het voor dat ik een van die apparaten inschakel waarna het zichzelf direct weer uitschakelt.
