review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

tubepat
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 07 apr 2013, 9:22

review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door tubepat »

Leuke review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit op:

http://www.audio-creative.nl/hifi/bastanis-matterhorn/
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door Biarritz »

Ik heb de kleinere Bastanis luidsprekers altijd wel aantrekkelijk gevonden.
Jammer dat er zo weinig informatie over te vinden is en ook de kleinere modellen weer snel uit de collectie worden genomen.
Zo had je eerst de Dragon Fly en Calypso en nu dus Little Big Fun en de Matterhorn.

Wat ik ook uit andere bronnen heb vernomen is dat de Dragon Fly en Calypso blijkbaar niet zo lekker klinken met een Push Pull versterker, wat ik ook weer terug lees in deze review.

Ik ben dus nog steeds op zoek naar een luidspreker met wat meer rendement, lager budget en toch lekker klinkt op een triode geschakelde KT88 versterker.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door molekuul »

Als je zelf iets wilt bouwen, kun je eens kijken naar de solo201van Tony Gee, je kunt Tony een mailtje sturen voor hires tekeningen. De ciare Hx201 is niet te duur.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door MechanicalAnimal »

molekuul schreef:
Als je zelf iets wilt bouwen, kun je eens kijken naar de solo201van Tony Gee, je kunt Tony een mailtje sturen voor hires tekeningen. De ciare Hx201 is niet te duur.
PDFje staat op zijn website : http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 1_copy.pdf


echt een geweldig fraaie speaker om te zien, ik heb 'm helaas niet kunnen horen toen ze bij hem stonden.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door RobertD »

Biarritz schreef:
Ik heb de kleinere Bastanis luidsprekers altijd wel aantrekkelijk gevonden.
Jammer dat er zo weinig informatie over te vinden is en ook de kleinere modellen weer snel uit de collectie worden genomen.
Zo had je eerst de Dragon Fly en Calypso en nu dus Little Big Fun en de Matterhorn.

Wat ik ook uit andere bronnen heb vernomen is dat de Dragon Fly en Calypso blijkbaar niet zo lekker klinken met een Push Pull versterker, wat ik ook weer terug lees in deze review.

Ik ben dus nog steeds op zoek naar een luidspreker met wat meer rendement, lager budget en toch lekker klinkt op een triode geschakelde KT88 versterker.
Mijn Klonatines gaan de verkoop in.. een keertje luisteren kan altijd.
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door Biarritz »

Sorry jongens, maar breedbanders is niet mijn ding.
Heb het geprobeerd met Visaton FRS 8, Visaton B200, Philips 9710 en Richard Allan CG8T.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door Ivo »

Dat is wel een aardige selectie, dan heb je het ook echt geprobeerd. :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door RobertD »

Waren dat enkele breedbanders, of FAST of breedbanders met tweeters?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door bas focal m180 »

Ivo schreef:
Dat is wel een aardige selectie, dan heb je het ook echt geprobeerd. :)
Ik hoop wel met een correctie netwerk want anders wordt het ook niets . :sure:
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door Biarritz »

Dat waren breedbanders idd met correctie, aangevuld met een sub en ook geprobeerd met tweeter.
Voor correctienetwerk voor de B200 zijn zelfs metingen bij Speakerland gedaan.

Mijn gedachten gaan nu uit naar Troels TQWT ontwerp.
Eddie
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 21:26
Locatie: eindhoven

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door Eddie »

Biarritz schreef:
Sorry jongens, maar breedbanders is niet mijn ding.
Heb het geprobeerd met Visaton FRS 8, Visaton B200, Philips 9710 en Richard Allan CG8T.
Hallo Biarritz,

De Bastanis breedbanders zijn echt vele klassen beter dan de door jou genoemde (en een stuk duurder). Ik ben zelf in het gelukkige bezit van een 12-inch Bastanis (in een open baffle!) met Gemini-tweeter en een 15-inch woofer (BD-design). Ik heb wel mijn twijfels bij een 15-inch die tot 3,5 kHz moet. De BD-woofer kan dat wel maar zelfs de ontwerper hiervan filtert deze sterk af boven 200 Hz. De Gemini-tweeter is echt gigantisch mooi en verdient een extreem goede condensator, b.v. de mica-condensator van Thel. Het hoge rendement van Bastanis is ook een groot pluspunt, heel gemakkelijk aan te sturen met buizen, maar ook met chip-amps, b.v. TA2021B.

M.vr.gr.
Eddie
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door markbakk »

Eddie schreef:
De Bastanis breedbanders zijn echt vele klassen beter dan de door jou genoemde (en een stuk duurder).
Waaruit blijkt dat? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door Bas Horneman »

Waaruit blijkt dat?
De prijs :D

Alle grapjes op een stokje. Ik heb nog de oude Prometheus MAAR heb meer dan een jaar met de Visaton B200 "gespeeld"...toen mijn Prometheus weer erbij gehaald...in het afgelopen jaar ook DDDAC NOS erbij gekomen...Er is geen vergelijk mogelijk.....maar de Bastanis zijn dan ook geen single driver full range speakers. Maar een grote wideband met actief laag een een super goede tweeter (van horen zeggen) Die van mij heeft nog de Beyma.CP21F....waar ik ook blij mee ben overigens...maar ik denk nu toch na over de Geminis.

Overigens had ik ook actief laag bij mijn Visaton B200.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door meiborg »

Wat de man hierboven zegt, bastanis maakt geen breedbanders maar wijdbanders ;).

Het verschil is dat ze geen whizzer hebben wat eventuele problemen met reflecties en kleuring voorkomt. Alpairs 10 klinken bijvoorbeeld ook fantastisch, maar lopen wel veel verder door.

15" over de 3,5khz kan prima, materiaal keuze en toepassing maken het verschil. Goede aandrijving gekoppeld aan het juiste membraam zijn de sleutel. Als je bundeling van geluid geen probleem vindt en grote dynamiek wil, waarom niet?

Ik vind de Bastanis producten interessant en eigenzinnig, houd ik wel van. Maar of ze nu zo bijzonder veel beter zijn dan andere merken, ik denk vooral dat ze vanuit een andere filosofie ontworpen zijn.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door markbakk »

meiborg schreef:
15" over de 3,5khz kan prima, materiaal keuze en toepassing maken het verschil.
Tuurlijk. En een powercurve als een badkuip (lekkerrrr loudnessss) klinkt ook best goed in veel luisterruimtes. Dat zal ik niet ontkennen. Maar zulke luidsprekers klinken waarschijnlijk vooral mooi omdat ze wat toevoegen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
meiborg schreef:
15" over de 3,5khz kan prima, materiaal keuze en toepassing maken het verschil.
Tuurlijk. En een powercurve als een badkuip (lekkerrrr loudnessss) klinkt ook best goed in veel luisterruimtes. Dat zal ik niet ontkennen. Maar zulke luidsprekers klinken waarschijnlijk vooral mooi omdat ze wat toevoegen.
Als je de speakers netjes naar je richt is er niet zo veel aan de hand .
De speakers voegen niets toe spelen mischien wat minder mooi linear .
Ook is het geen maatstaaf dat een goede speaker linear moet spelen , bastanis deelt die mening net als anderen .

En wat streef je na , de perfecte weergever of een speaker die heerlijk muziek weergeeft ook al is dat niet 100% zoals het is opgenomen .
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door markbakk »

Het afstraalgedrag van een 15" op 3,5kHz is, zelfs al zou de conus netjes opbreken, zacht gezegd nogal onregelmatig. Buiten op de hei merk je daarvan weinig, maar in een gemiddelde luisterruimte hoor je dat nogal.
Daarnaast moet je maar eens kijken wat zo'n grote conus in het tijdsdomein doet.
livefidelity
Ook commercieel actief
Berichten: 1
Lid geworden op: do 04 apr 2013, 15:47

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door livefidelity »

Ik heb de Matterhorn staan. De Matterhorn is een bijzonder transparante luidspreker zonder kleuring met een mooi stereobeeld. Mijn advies is om eens te komen luisteren en dan je bevindingen te delen.

gr. Armin Bos
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door Zweitse »

molekuul schreef:
Als je zelf iets wilt bouwen, kun je eens kijken naar de solo201van Tony Gee, je kunt Tony een mailtje sturen voor hires tekeningen. De ciare Hx201 is niet te duur.
De HX201 kost in Italië zo rond de €150. Gewoon eens een muntje in de Google automaat gooien, dan kom je ze voor leuke prijzen tegen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door markbakk »

livefidelity schreef:
De Matterhorn is een bijzonder transparante luidspreker zonder kleuring met een mooi stereobeeld. Mijn advies is om eens te komen luisteren en dan je bevindingen te delen.
Zal ik ook de meetset meenemen? Alleen al uit de impedantiecurve van de Matterhorn blijkt dat het ding last heeft van kastresonanties. Nou hoef je daar niet per se veel last van te hebben, maar de bewering 'zonder kleuring' laat ik graag aan een ander.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
livefidelity schreef:
De Matterhorn is een bijzonder transparante luidspreker zonder kleuring met een mooi stereobeeld. Mijn advies is om eens te komen luisteren en dan je bevindingen te delen.
Zal ik ook de meetset meenemen? Alleen al uit de impedantiecurve van de Matterhorn blijkt dat het ding last heeft van kastresonanties. Nou hoef je daar niet per se veel last van te hebben, maar de bewering 'zonder kleuring' laat ik graag aan een ander.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen dat niet een goede speaker persé linear moet meten .

Veel speaker bouwers zijn van mening dat een zo recht mogenlijke frequentie verloop essentieel is voor goede weergave van muziek , helaas is dat een fabeltje zoals Bastanis bewijst , en tal van anderen breedband liefhebbers die geen of miniem filter gebruiken .

De filosofie oa van Bastanis is een speaker met hoogrendement en zo min mogenlijk filter componenten die zo realistisch mogenlijk kleine dynamic sprongen weergeeft .

Er zijn zat forum leden en anderen die klank verschil horen van elk soort/merk gebruikte condensatoren weerstanden en spoelen , hoe vaak je ook meet ze meten allemaal het zelfde frequentie verloop en toch klinkt de speaker anders .

Bij ongefilterde ontwerpen zijn er geen klank beiinvloedende onderdelen in het systeem , de aangeleverde spanning gaat rechtstreeks door de spreekspoel , daar komt bij dat het menselijke gehoor in staat is om het een en ander te corrigeren in niet linear frequentie verloop .

De eeuwige strijd tussen linear meetende speaker en een speaker die rieeler dynamiek sprongen weergeeft .
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door ff lunche »

Je zegt "Veel speaker bouwers zijn van mening dat een zo recht mogenlijke frequentie verloop essentieel is voor goede weergave van muziek , helaas is dat een fabeltje zoals Bastanis bewijst , en tal van anderen breedband liefhebbers die geen of miniem filter gebruiken . "

Het menselijk gehoor hoort niet alles even hard meen ik. Dus dat is een eenvoudige verklaring voor je bewering. Datgene wat een mens zwakker hoort zou dan harder weergegeven moeten worden ? dus waar de mens een dip in zijn gehoor heeft moet de curve in de grafiek omhoog om het wel lineair te horen ? Is dat wat je zegt ? Een curve van hoe men het waarneemt en hoe de ideale LS weergeeft compenseren elkaar dan. De combinatie van die twee is een vlak verloop en daarom klinkt het lekker ?

Of een LS die volledig lineair is zal toch misschien niet lekker klinken omdat bepaalde frequentie gebieden dan te zwak of te sterk worden ervaren door hoe het gehoor werkt.

Hoe is dat dat dan bij live muziek ? en dan bedoel ik niet versterkt maar een orkest of zo ? Daar komt geen versterking of filtering aan te pas. Spelen sommige instrumenten bewust harder of zachter om het geheel goed te laten klinken ? Of bepaalt de plek in het orkest hoe hard/zacht je wat waarneemt ? Orkest opstellingen zijn denk ik niet zomaar zoals ze zijn.

En nu ga ik slapen want het blabla gehalte stijgt teveel....
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door Ivo »

ff lunche schreef:
Hoe is dat dat dan bij live muziek ? en dan bedoel ik niet versterkt maar een orkest of zo ? Daar komt geen versterking of filtering aan te pas. Spelen sommige instrumenten bewust harder of zachter om het geheel goed te laten klinken ? Of bepaalt de plek in het orkest hoe hard/zacht je wat waarneemt ? Orkest opstellingen zijn denk ik niet zomaar zoals ze zijn.
Op bijna alles van deze alinea is het antwoord ja. In een orkest is iedere musicus doorlopend aan het variëren met harder en zachter, met stemming, met balans tussen grondtoon en boventonen, etc. etc. etc. om het een beetje fatsoenlijk te laten klinken. Prachtig proces, zij het vermoeiend. Maar dan gaat het de concertzaal in en wordt het opgenomen en dan is dat proces klaar. Ik denk dat je thuis moet laten horen wat er ongeveer op de opname staat. Binnen de opname is het an sich goed geregeld door de musici. :wink:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door bas focal m180 »

ff lunche schreef:

Het menselijk gehoor hoort niet alles even hard meen ik. Dus dat is een eenvoudige verklaring voor je bewering. Datgene wat een mens zwakker hoort zou dan harder weergegeven moeten worden ? dus waar de mens een dip in zijn gehoor heeft moet de curve in de grafiek omhoog om het wel lineair te horen ? Is dat wat je zegt ? Een curve van hoe men het waarneemt en hoe de ideale LS weergeeft compenseren elkaar dan. De combinatie van die twee is een vlak verloop en daarom klinkt het lekker ?
Nee zo bedoel ik het niet , dat het voor het gehoor niet noodzakelijk is om verhogingen of bultjes in het frequentie verloop van een speaker door filters/correctie netwerk hoe je het wil noemen weg te werken , ik kan het stukje HELAAS zo even niet vinden in mijn archief van vele bladen en uitgeprinten A4'tjes , maar ik heb het gelezen en zelf ook zo ervaren want anders zou ik er niet mee komen .

Ook zijn er zat mensen die zonder enige vorm van correctie met plezier en genot naar hun niet lineare breedbander luisteren , zoals sommige zelf hebben kunnen horen in Breda speelde er een alpair 10.2 ongefilterd , het is wel even wennen als je net een lineare speaker hebt gehoord maar na verloop van tijd wen je eraan en stoort het je niet meer je hersenen passen het deels aan .

Of een LS die volledig lineair is zal toch misschien niet lekker klinken omdat bepaalde frequentie gebieden dan te zwak of te sterk worden ervaren door hoe het gehoor werkt.
Nee , een speaker die niet linear is kan ook lekker klinken , ondanks die niet linear is , zie alle breedband liefhebbers die zonder correctie luisteren en niets anders willen .
Juist het weglaten van componenten doet een speaker goed .



En nu ga ik slapen want het blabla gehalte stijgt teveel....
Je kan het afdoen als blabla maar ik ben niet op het forum om onzin te verkondigen , hooguit een mening van de minderheid .
Ook al schrijf ik met veel spelfouten en soms onduidelijk maar in de boodschap zit de kern van waarheid .
De waarheid bestaat uit een diversiteit van meningen en ervaringen .
Zo ook deze
bas focal m180 schreef:
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen dat een goede speaker niet persé linear moet meten .

De eeuwige strijd tussen linear meetende speaker en een speaker die rieeler dynamiek sprongen weergeeft .
Deze bastanis speaker is een goed voorbeeld van hoe een niet lineare speaker toch ontzettend goed kan klinken , weergeven van realistische dynamiek sprongen .
En als dat voor je persoonlijk zwaarder weegt dan een lineare speaker is het geen onzin wat ik verkondig .
3a 001.jpg
4a 001.jpg

Dat je een andere mening , ervaring of visie hebt hoe een speaker zou moeten horen te klinken is prima maar wegwuiven als allemaal onzin (blabla) is niet correct van je .
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: review van de DIY Bastanis Matterhorn speaker kit

Bericht door ff lunche »

je pakt het verkeerd op.
Dat blabla slaat juist en alleen maar op wat ik zelf allemaal uitkraam. Mede gezien het tijdstip en dat ik er daarom beter aan doe naar bed te gaan zoals ik typte. Jezelf niet al te serieus nemen noemen ze dat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”