Elektuur EL34 buizeneindversterker 'Straight'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Op de behuizing is nagenoeg niets te zien RobertD, en ook op de chassisplaat is de schade marginaal. Ik heb de print met 'het probleem van de vreemde spanning' momenteel losliggen voor wat metingen en visuele controle maar daar zie ik niks. Voor de rest kan ik tot nog toe (gelukkig) ook niks ontdekken [-o< .
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Als het goed is zijn de nieuwe buizen onderweg. EL34's van Elektro Harmonix uit de voorrraad van Kees. In afwachting daarvan ben ik ondertussen maar weer aan het meten geslagen op 'de print met de afwijking'. Maar ik kom er niet uit. Ik ben alle punten die Kees genoemd heeft nagelopen en heb ze aan een scherp optisch onderzoek onderworpen met loep en lamp. De weerstanden nagemeten op een afwijking en vergeleken met de print van de overzijde, printsporen en soldeerpunten bekeken met als enig resultaat ophopende frustratie :x
Bijlagen
Schema Straight.jpg
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gelukkig kun je ook zonder de eindbuizen draaien.. er zal geen geluid uit komen maar je kan wel die 320 volt op alle punten eerst goed krijgen..

Probeer anders of je met een klein klemmetje (zo'n haakje als bij een scope hoort) kan meten tussen de voet en de buis... Als alles tot op de buisvoet goed is heb je misschien een rottig contact in de buisvoet zelf.. 't moet gewoon rond die buisvoet van V2 zitten, als het wisselen van V2 geen verschil maakt..

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik kan gewoon de zaak aansluiten zonder eindbuizen? Dus V1 en V2 er in, en de spanning er op en meten met die handel?
audiomanics
Contacteer:

Yep!

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik ben alle punten die Kees genoemd heeft nagelopen en heb ze aan een scherp optisch onderzoek onderworpen met loep en lamp. De weerstanden nagemeten op een afwijking en vergeleken met de print van de overzijde, printsporen en soldeerpunten bekeken met als enig resultaat ophopende frustratie
Ik ben net even aan het meten geslagen en tot mijn grote verwondering meten alle spanningen ZONDER de eindbuizen en met de voorversterker en de fasedraaier GOED. Vreemde jongens die versterkers, zucht :?:
audiomanics
Contacteer:

Ook als je rammelt aan de buisjes? Misschien dat door die val er net wel contact gemaakt wordt nu..
Maar 't is inderdaad vreemd... Zelfs al zou er een lekke koppel-C in zitten (die naar de eindbuizen toe) dan krijg je nog geen dikke 400V op de ECC83...
Ik hou 't, nog steeds, op een slecht contact of een breukje rond of in de buisvoet van V2....

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De versterker staat weer te gloeien met de kleine buisjes. Alles gemeten en gerammeld aan de buisjes, er aan getrokken en de voetjes geprobeerd heen en weer te bewegen ondertussen angstig naar de meter kijkend. Maar niks, helemaal NIKS. Ben ik nou gek??? Ik begin te twijfelen aan mijn (helaas veel te vroegtijdig aan hun eind gekomen) eindbuizen maar die heb ik toch ook omgewisseld!? Over eindbuizen gesproken Kees: ik brand van verlangen :lol: De track & trace reageert echter nog niet :?.
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
De track & trace reageert echter nog niet :?.
Dat kan heel goed kloppen.. Ik verwacht absoluut niet eerder dan donderdag.. Op het moment dat 't in tracktrace staat, staat de postbode ook al bijna voor je deur..
't lijkt wel dat alles wat voor maandag verstuurd wordt pas op maandag verzameld wordt en dan de volgende dag naar nederland gaat. Als er geen problemen met douane zijn, komt het woensdag op donderdag in het circuit..
Dit zegt echter niets.. ik heb ook wel meegemaakt dat het pas de volgende week vrijdag aankwam.. Waar 't aan ligt en bij wie het dan zo lang moet blijven liggen? Mi no sa, swa...
Maar ik hoop voor je dat 't er snel genoeg is.. 't liefst had je 't natuurlijk eergisteren al..

Kees
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ja, waar blijven ze ?? :D :D :D :D :D

Geen paniek. Ook mijn ervaring is dat je een pakketje vaak eerder kunt openen dan dat je het kunt traceren :(

Groeten,
Mischa
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Waar 't aan ligt en bij wie het dan zo lang moet blijven liggen? Mi no sa, swa...
Heb je ze soms met de boot meegegeven? 8)
disco

Bericht door disco »

PA4URK schreef:
De weerstanden R12 en R14 die vanaf P1 komen moeten volgens het schema een spanning van iets van 320 Volt voeren. Dat komt prima overeen met de spanningen op de rechterprint die rond deze waarde liggen. Met verdraaien van P1 - de AC-balance - kan deze iets gewijzigd worden. Op de andere print is het een ander verhaal: op R12 meet ik 406 volt en op R14 228 volt, met de potmeter kan ik hier maar heel weinig tot niks aan veranderen. Wie heeft er een suggestie? :-k
Wissel C9 en C10 maar eens. Als je nu aan R12 228V meet is de koppelcondensator C9 doorgeslagen. Ik weet niet wat er wordt voorgeschreven maar ik zou exemplaren nemen die voor ten minste 400Vdc zijn geschikt.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Bedankt voor je idee Disco :!: Het vreemde is dat ik alles (zonder er iets aan te hebben gedaan) weer goed meet. Gisteren zijn m'n nieuwe buizen gearriveerd en ben daar gisteravond mee aan de slag gegaan. Zowel zonder als met de eindbuizen geplaatst meet ik keurige waarden. De C's die ik op de print heb zitten zijn ruim gedimensioneerd en geschikt voor 600 Vdc. Het lijkt wel of ik alleen problemen heb wanneer de versterker heel hard speelt op mijn speakers in de kamer :?: Wordt vervolgd... :roll:
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
Het lijkt wel of ik alleen problemen heb wanneer de versterker heel hard speelt op mijn speakers in de kamer :?: Wordt vervolgd... :roll:
Kun je de symptomen beschrijven? Of wat meet je dan?

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Gisteravond ben ik aan het testen geslagen Kees. Ik heb de BIAS ingesteld en de spanningen op de buisvoet van de ECC83 en aan R12 en R14 gemeten. Ik kom aan de normale waarden van rond de 320 Volt. Toen een stukje muziek aangesloten (waar een GSM al niet goed voor is :lol: ) en via de test luidsprekers geluisterd en wat meer vermogen gemaakt. Alles is goed nu. Het lijkt net of er alleen een probleem optreedt wanneer ik op hoog volume muziek draai in combinatie met de speakers in de kamer. Hoe klinkt het: zoals gezegd is het uitsluitend het linkerkanaal wat dan krakerig - ik weet niet hoe het anders te omschrijven - gaat klinken terwijl ook de balans tussen de twee speakers lijkt te verschuiven. Het linkerkanaal klinkt dan minder hard. Maar zoals het nu in de kamer klinkt is het weer goed en laat het maar even zo for the time beïng. Heeeel vreemd. De EH's klinken in mijn beleving trouwens iets minder vol dan de JJ's maar de detailering, etc., etc. 8) is prima en ben er heel tevreden mee :P .
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
De EH's klinken in mijn beleving trouwens iets minder vol dan de JJ's maar de detailering, etc., etc. 8) is
Zo hoor je dat er toch verschil zit tussen de diverse merken..
Ik denk dat je, als je in de gelegenheid bent, nog wel eens behoorlijk gecharmeerd kunt zijn van een stel JJ KT88's op die plaatsen... Met slechts een kleine aanpassing werkt dat gewoon..

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

En laat ik daar al doezelend op de bank en luisterend naar een CD van Enigma nou nèt aan liggen denken! \:D/
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

mischa72 schreef:
Ja, waar blijven ze ?? :D :D :D :D :D

Geen paniek. Ook mijn ervaring is dat je een pakketje vaak eerder kunt openen dan dat je het kunt traceren :(

Groeten,
Mischa
Yes, alles is binnen.

Kees en Rein, hartelijk bedankt.

Groeten,
Mischa
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Graag gedaan Mischa, en ook van deze kant Kees bedankt! En Vrolijk Pasen, ook namens de Paashaas :lol:
Met slechts een kleine aanpassing werkt dat gewoon..
Waaruit bestaat die kleine aanpassing in mijn geval Kees? :?:
audiomanics
Contacteer:

Een wat aangepaste kathode weerstand per buis..
Even er van uitgaand dat je hetzelfde instelpunt wil gebruiken.. Dat heeft wat met je uitgangstrafo en je voeding te maken..
Dus bij die spanning en stroom door de buis.. Dan heb je een Ugk van x volt bij een EL34.. Bij diezelfde instelling zal je Ugk bij een KT88 iets anders zijn. en zo kun je snel een andere kathode weerstand berekenen..
je Ugk moet in ieder geval anders worden..
Met de grafieken erbij kun je ook een andere instelling uittekenen, bijvoorbeeld iets meer stroom per buis (als je voeding daar geen problemen mee heeft)

Waar je ook wel rekening mee moet houden is dat de voet van een KT88 beduidend groter is dan die van een EL34.. Is die voet verzonken door je bovenplaat, dan moet dat gat groter worden.. (dat is bij jou niet het geval dacht ik)

Ik wil tzt wel eens wat voor je nakijken in de datasheets en dan wat berekenen voor je..

Hoe het met de UL aansluiting zit moet ik nog even uitpuzzelen.. Als je genoeg vermogen hebt kun je voor een beter geluid de zaak ook eens in triode schakelen.. Dan verbind je de weerstand niet met de Ul aansluiting van de trafo maar met de anode.. je vermogen zal globaal halveren maar het klinkt wel meteen een stuk beter, naar mijn ervaring..
Of had je dat al geprobeert?

Edit: Oh sorry, ik zie dat dit een NGS is.. Dan hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de spanning wat anders is op de grid.. Misschien wat weerstanden in de NGS aanpassen.. de kathode weerstanden blijven dan gewoon 10 Ohm..

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Een KT88 past perfect op deze versterker want hij staat dan ook wat voller :D Heb ik even geprobeert met een TT22 zendbuis die dezelfde afmetingen heeft. De triode schakeling heb ik nog niet geprobeerd Kees maar ga ik deze week zeker nog doen. Halvering van het vermogen is voor mij namelijk geen enkel probleem want ik speel nooit hoger dan volume op een kwart. Sterker nog, de 12 Watt van de EL84´s van de kleine Yarland was voor onze huiskamer méér dan genoeg! Voor triode schakelen hoef ik dus alleen de verbindingen van V3g en V4g te verleggen naar V3a en V4a? Ik heb de Bias trouwens op iets van om en nabij de 45 mA afgesteld, wanneer ik dit verhoog naar 50 mA heeft dat dan ook invloed op de sound?
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
Voor triode schakelen hoef ik dus alleen de verbindingen van V3g en V4g te verleggen naar V3a en V4a? Ik heb de Bias trouwens op iets van om en nabij de 45 mA afgesteld, wanneer ik dit verhoog naar 50 mA heeft dat dan ook invloed op de sound?
Ja, inderdaad alleen de screen-weerstand verleggen naar de anodeaansluiting.. in het schema dus van V3g naar V3a en V4g naar V4a.

Zoals je in de diverse diagrammen gezien zult hebben is de grafiek van zo'n buis in Penthode anders dan in Triode.. bij penthode zie je de lijnen meer horizontaal lopen en bij triode meer vertikaal.. UL (zoals je versterker nu staat) zit daar een beetje tussenin.
Het is dus wel zaak om de bias opniew afteregelen, te beginnen met een zo grootmogelijke negatieve spanning op de grid (door p2 helemaal teregelen naar de -55V...
Als je in de gelegenheid bent, en het lukt even snel (de werkspanningen van de condensatoren moeten ook voldioende zijn enzo) kun je de -55V nog wat omhoog proberen te krijgen.. (ik weet even niet hoe je voeding er uit ziet...schema dus..)
Of je de stroom hoger kan kiezen en wat voor gevolg dat heeft, zou ik even moeten uitleggen aan de hand van de grafiek..
Als je nu de spanning op de anode van de El34 meet, en daar even de spanning over de kathode weerstand vanaf trekt, heb je de spanning over de buis.. Uak vanuit dit punt trek je een lijn rechtomhoog tot de 45mA.. Door dit punt trek je de belastingslijn van je OPT (3545 Ohm, dacht ik) Op het werkpunt kun je ook zo de Ugk aflezen.. Als je deze wil meten, gebruik dan wel een meter met een hele hoge ingangsweerstand, want je trekt de gridspanning zo naar beneden, waardoor de Ia enorm zal toenemen.. Beter en veiliger is het om de Ugk te meten als de buis getrokken is.. Je zult dan te weinig meten omdat er dan nogal wat spanning valt over de weerstand van 330k..
In de grafiek kun je de vermogenscurve tekenen (U x I =25W) Hierboven mag de belastingslijn niet komen.. Als je nu de belastingslijn opschuift tot net onder die vermogenslijn (bij de KT88 ligt die nog een stukje hoger)
kun de bij dezelfde spanning de maximale stroom, die je kunt instellen, aflezen.. Je voeding moet het natuurlijk wel kunnen leveren..
Aan de linker kant van het wekpunt zie je de belastingslijn door de Ugk=0 lijn gaan.. Daar rechtonder kun je de spanning aflezen.. De spanning bij het werkpunt min deze spanning is je maximale spanningzwaai aan de linkerkant.. Als je dat verschil bij de spanning op het werkpunt optelt aan de rechterkant heb je hetpunt dat symetrisch rond het werkpunt ligt.. Daar moet je belastingslijn nog boven de nul zitten.. Op het snupunt met die spanning en de belastingslijn kun je de Ugk aflezen.. Die zal het mooist zijn als die het dubbele is van de Ugk op het werkpunt.. maar dat zal wel niet..
Je ziet dus dat je een vervorming gaat krijgen waarbij een helft van de sinus groter is dan de andere helft.. Het is dus zaak om het werkpunt te nemen zodat je in een zo vlak mogelijk gedeelte van de grafiek blijft en je naar beide zijden een zo gelijk mogelijke verhouding hebt tussen de positieve en de negatieve helft..

snappie?

Kees
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
Voor triode schakelen hoef ik dus alleen de verbindingen van V3g en V4g te verleggen naar V3a en V4a? Ik heb de Bias trouwens op iets van om en nabij de 45 mA afgesteld, wanneer ik dit verhoog naar 50 mA heeft dat dan ook invloed op de sound?
Ja, inderdaad alleen de screen-weerstand verleggen naar de anodeaansluiting.. in het schema dus van V3g naar V3a en V4g naar V4a.

Zoals je in de diverse diagrammen gezien zult hebben is de grafiek van zo'n buis in Penthode anders dan in Triode.. bij penthode zie je de lijnen meer horizontaal lopen en bij triode meer vertikaal.. UL (zoals je versterker nu staat) zit daar een beetje tussenin.
Het is dus wel zaak om de bias opniew afteregelen, te beginnen met een zo grootmogelijke negatieve spanning op de grid (door p2 helemaal teregelen naar de -55V...
Als je in de gelegenheid bent, en het lukt even snel (de werkspanningen van de condensatoren moeten ook voldioende zijn enzo) kun je de -55V nog wat omhoog proberen te krijgen.. (ik weet even niet hoe je voeding er uit ziet...schema dus..)
Of je de stroom hoger kan kiezen en wat voor gevolg dat heeft, zou ik even moeten uitleggen aan de hand van de grafiek..
Als je nu de spanning op de anode van de El34 meet, en daar even de spanning over de kathode weerstand vanaf trekt, heb je de spanning over de buis.. Uak vanuit dit punt trek je een lijn rechtomhoog tot de 45mA.. Door dit punt trek je de belastingslijn van je OPT (3545 Ohm, dacht ik) Op het werkpunt kun je ook zo de Ugk aflezen.. Als je deze wil meten, gebruik dan wel een meter met een hele hoge ingangsweerstand, want je trekt de gridspanning zo naar beneden, waardoor de Ia enorm zal toenemen.. Beter en veiliger is het om de Ugk te meten als de buis getrokken is.. Je zult dan te weinig meten omdat er dan nogal wat spanning valt over de weerstand van 330k..
In de grafiek kun je de vermogenscurve tekenen (U x I =25W) Hierboven mag de belastingslijn niet komen.. Als je nu de belastingslijn opschuift tot net onder die vermogenslijn (bij de KT88 ligt die nog een stukje hoger)
kun de bij dezelfde spanning de maximale stroom, die je kunt instellen, aflezen.. Je voeding moet het natuurlijk wel kunnen leveren..
Aan de linker kant van het wekpunt zie je de belastingslijn door de Ugk=0 lijn gaan.. Daar rechtonder kun je de spanning aflezen.. De spanning bij het werkpunt min deze spanning is je maximale spanningzwaai aan de linkerkant.. Als je dat verschil bij de spanning op het werkpunt optelt aan de rechterkant heb je hetpunt dat symetrisch rond het werkpunt ligt.. Daar moet je belastingslijn nog boven de nul zitten.. Op het snupunt met die spanning en de belastingslijn kun je de Ugk aflezen.. Die zal het mooist zijn als die het dubbele is van de Ugk op het werkpunt.. maar dat zal wel niet..
Je ziet dus dat je een vervorming gaat krijgen waarbij een helft van de sinus groter is dan de andere helft.. Het is dus zaak om het werkpunt te nemen zodat je in een zo vlak mogelijk gedeelte van de grafiek blijft en je naar beide zijden een zo gelijk mogelijke verhouding hebt tussen de positieve en de negatieve helft..

snappie?

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

snappie?
Ik heb het twee keer 8) gelezen Kees, maar het schort me een beetje aan verregaande technische kennis op dit gebied. Al vind ik het wel heel interessant... Mijn voedingstrafo is een ringkerntrafo van Amplimo, type 7N607 en het schema zie je hieronder. Wat ik in ieder geval nu eerst ga doen is de versterker vanmiddag weer uit de kast te pakken (de plank waar ie op staat heeft het zwaar te verduren) en de triode-schakeling te proberen. Lijkt me een leuk experiment :P
EL34 - E34L - KT77 - KT88: Hoe verhoudt zich dit rijtje ongeveer in geluid (waarbij ik het vermogen even vergeet)?
Deze topic begint zo langzamerhand de langste ooit te worden bij de versterkers... :wink:
Bijlagen
Voeding Lucio.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Even ouur uit interesse: zou iemand uitleg kunnen geven over het hoe en waarom van het setje D9-D10-R1-R2-C10-C11 ?

off-topic: Ik heb lang zitten twijfelen welke voeding in mijn versterkers te gaan bouwen, maar ik heb in een boek gelezen dat een solid-state-voeding in combinatie met een softstart voor de hoogspanning de beste oplossing is voor een buizenversterker als je ze puur technisch met elkaar gaat vergelijken (dus de invloed van gevoel en eigen voorkeur uitgeschakeld). De voorversterker krijgt dus een buizenvoeding en de eindversterkers krijgen een solid state voeding.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie