Franks gaat weer bouwen: Astera

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door hannesie »

Even wat aan de achterzijde een kleine verhoging er onder aanbrengen, zodat het wat naar beneden gericht wordt, dan is het denk ik al snel wat beter. :wink:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Ik ben al bezig met het maken van de stands, als het een beetje mee zit zijn ze over een paar dagen klaar. Zal morgen foto's posten

Gr Frank
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Stands vorderen gestaag :sure: , buitenzijde wordt gefineerd zoals LS, de vurenbalk wordt aan de voorzijde bekleed met zwart skaileer.
De holle ruimte wordt gevuld met zand, onder en boven komt een plateau, spikes in de onderste en 3 oplegpunten aan de bovenzijde.

Gr Frank
Bijlagen
20130406_194659.jpg
20130406_194420.jpg
20130406_194253.jpg
20130406_194436.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

Wordt weer fraai!
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Ik doe mijn best :rock:

Gr Frank
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Ben vandaag even gaan kijken/luisteren in Veldhoven bij de audiovideo2day beurs, behoorlijk wat systemen beluisterd. Er waren er echter niet veel die beter klonken als mijn eigen zelfbouwers :) , of ze kosten meteen een paar maandsalarissen.
De ruimtes zijn natuurlijk niet allemaal optimaal, maar toch.
Morgen weer verder met het fineren van de facetten van de stands, zeer waarschijnlijk wordt de voet een natuursteentegel van 30x30 cm, ivm het gewicht meteen een goede beveiliging tegen het omvallen. Ik weet nog niet of ik de luidspreker aan de boven kant van de stand vast maak, of dat hij op een plateau los komt te staan op spikes.

Gr Frank
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door hannesie »

franks schreef:
Ben vandaag even gaan kijken/luisteren in Veldhoven bij de audiovideo2day beurs, behoorlijk wat systemen beluisterd. Er waren er echter niet veel die beter klonken als mijn eigen zelfbouwers :) , of ze kosten meteen een paar maandsalarissen.
De ruimtes zijn natuurlijk niet allemaal optimaal, maar toch.
Gr Frank
Ik kan dat wel met je eens zijn, ik weet niet of je de TAD 's hebt gehoord, die konden echt wel wat, maar dat kostte inderdaad wel een vermogen.

Bij sommige ruimtes kon je ook echt horen dat de akoestiek de beperkende factor was.
Het enige wat ik niet heb gehoord was de Marantz.
Maar ik weet ook niet of dat een groot gemis was/is. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Zweitse »

Is het een idee om een pvc buis in de stands te verwerken waar je de luidsprekerkabel kan doorvoeren. Kwestie van een gat in de boven en onder plaat en klaar is Kees. :wink:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

luisteren wordt steeds leuker :D
Tijdens een trainingsritje op de racefiets had ik een helder moment (denk ik :? ). Als elektronica leek dacht ik het volgende:
De impedantie van de tweeter is 8 Ohm, de tweeter in combinatie met het verzwakkingsnetwerk moet ook ongeveer 8 Ohm zijn.
De R1 in mijn filterontwerp bepaald hoe hard de tweeter speelt, in combinatie met R2 en de tweeter moet de totale impedantie ongeveer 8 Ohm worden.
Dan zou de formule volgens mij als volgt moeten zijn:

(R2 x ImpTweeter) / (R2 + ImpTweeter) + R1 = 8 Ohm
In mijn geval: (10x8)/10+8)=4.444+3.3=7,74 Ohm.

Laat de experts er maar op schieten, ik sta er voor open en wil er van leren.

Zo staat het nu te spelen en dat klinkt in mijn beleving behoorlijk goed.
Ik heb geëxperimenteerd met R2 = 5,6 maar dat werd wat minder
De Stands zijn bijna klaar, zal morgen foto's posten

Gr Frank
Bijlagen
idunnaangepast4.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

franks schreef:
Ik weet nog niet of ik de luidspreker aan de boven kant van de stand vast maak, of dat hij op een plateau los komt te staan op spikes.

hhhmmm.....misschien vind je het leuk om eens wat te experinteren met het ontkoppelen van de luidspreker?

Dan zou ik eens proberen om pucks te maken van allerlei verschillende laagjes materiaal. Door de gelaagdheid ontkoppel je op de beste manier. De trillingen die door de stand heen via de pucks naar je speaker willen worden dan op de meest effectieve manier gehinderd. Dat is acoustisch de meest verantwoorde.


Zelf vind ik gewone spikes erg luxe staan, stuk fraaier ze gewoon op de stand zetten of erop monteren.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

De afgelopen dagen bezig geweest met de beide stands. De voet wordt van natuursteen, waarop een "klos" van mdf wordt gelijmd en ook nog wordt vastgezet met 2 bouten. De stands worden over de klos heen geschoven en verlijmd. De holle ruimte in de stands wordt gevuld met gedroogd zand.
Aan de onderzijde van de luidsprekerkast wordt ook een klos gemonteerd, deze valt ook in de stand en rust op het zand in de stand. Op deze manier probeer ik eventuele resonanties uit te doven.
Aan de onderzijde van de natuursteen tegels worden gaten geboord om draadbussen in te lijmen zodat ik er spikes in kan draaien, waarschijnlijk worden dat soundcare spikes, deze heb ik nu ook onder mijn huidige luidsprekers en met een klein stukje vilt eronder kan ik ze prima over de parketvloer schuiven.

Gr Frank
Bijlagen
20130413_191450.jpg
20130413_191442.jpg
20130413_191431.jpg
20130413_191631.jpg
20130413_191639.jpg
20130413_191457.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

klasse :goeie: dat worden zo echt wel mooie steunen!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Zweitse »

Ga je de kopse kanten van de voetplaat ook nog polijsten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door hannesie »

Zweitse schreef:
Ga je de kopse kanten van de voetplaat ook nog polijsten?
Dat wilde ik ook al vragen, maar gezien zijn staat van afwerken denk ik niet dat hij dat nog gaat doen. :mrgreen:

Maar het zou zeker mooier zijn. :sure:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

uiteraard worden de zijkanten gepolijst en daarna wordt de hele tegel met olie behandeld zodat hij mooi donker opkomt.
Vanmiddag heb ik al een stukje gedaan met droog schuurpapier, deze week wat ander waterproof halen

gr Frank
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

updateje !!!

Gr Frank
Bijlagen
20130415_214845.jpg
20130413_191639.jpg
20130415_214906.jpg
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

even een eerste blik op het (bijna eindresultaat. Het geheel staat nu los in elkaar, maar wel stevig :D . De stands moeten nog verlijmd worden met de onder tegels, ze moeten nog worden gevuld met zand, de draadbussen voor de spikes moeten nog worden verlijmd en het filter moet nog definitief worden gemaakt en gemeten. Met het verlijmen wacht ik nog even omdat het geheel nu nog demontabel is.

Gr Frank
Bijlagen
20130417_225351.jpg
20130417_225319.jpg
Gebruikersavatar
mrcrabb
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 16:04
Locatie: Driebergen

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door mrcrabb »

Heel erg mooi!!! :rock: :rock: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Vinculum »

Heel sjiek! Volgende keer een foto met wat meer licht aub. Het is nu een beetje donker...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Volgende keer een foto met wat meer licht aub. Het is nu een beetje donker...
licht aangedaan
licht aangedaan
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Spekkie99 »

Prachtig, heb je die zuilen erachter ook zelf gemaakt?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Vinculum »

Haha Henkjan! Goed bezig! Toch is dat niet helemaal hetzelfde.
Ach ze moeten gewoon live bekeken worden in Breda! :sure:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Spekkie99 schreef:
Prachtig, heb je die zuilen erachter ook zelf gemaakt?
100% zelfbouw :)

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=9807


Gr Frank
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Spekkie99 »

franks schreef:
Spekkie99 schreef:
Prachtig, heb je die zuilen erachter ook zelf gemaakt?
100% zelfbouw :)

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=9807


Gr Frank
ff doorgelezen maar petje af.
Erg inspirerend!
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Vandaag met 1 luidspreker op weg gegaan naar speakerland in Oss. Ruud had me aangeboden om een meting te doen als het filter voor mij gehoormatig goed was. Vandaag was dat moment aangebroken, ik heb zelf wat geëxperimenteerd met het verzwakkingsnetwerk en vond het behoorlijk klonken.
Na de eerste meting bleek meteen dat de tweeter omgepoold diende te worden, gelukkig heb ik het filter nog extern op een plankje zitten, zodat de aanpassingen vrij eenvoudig uit te voeren waren.
Na het ompolen een nieuwe meting gedaan, deze zag er al wat beter uit, vooral rond de overnamefrequentie, maar er zat nog een behoorlijke dip rond de 5KHz en een bult tegen de 3KHz.
na wat geëxperimenteerd te hebben met verschillende parallelle weerstanden, de parallelle spoel en de eerste seriecondensator zijn we tot het laatste plaatje gekomen.

Eenieder mag commentaar geven op de plaatjes zodat ik er van kan leren.

Graag wil ik Ruud van Speakerland bedanken voor de goede service en begeleiding en het geduld, omdat ik toch steeds het filter om moest bouwen om weer een meting te kunnen uitvoeren.
Gelukkig heeft Ruud de ervaring en expertise om je toch de goede kant op te krijgen.


De stands zijn nu zo goed als gereed, de natuursteen voet heb ik donker gemaakt met olie, de staander is er nu op gelijmd en gevuld met schelpenzand, resultaat een voet die bijna niet te tillen is, maar wel te schuiven. Ik heb vanavond nog maar 5 min. kunnen luisteren, maar daarbij was ik wel zeer verbaasd, het laagfundament en de plaatsing zijn nu nog beter.

Gr Frank
Bijlagen
franks meting 1 drivers apart.PNG
franks meting 2 drivers apart omgepoold.PNG
franks meting eind.PNG
franks impedantie.PNG
franks vervorming.PNG
idunnaangepast5.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”