[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door ray5150 »

Marp schreef:
Kijk dus bijv. even of je het w22-nr ergens opgedrukt, ingeslagen of gestempeld ziet staan, of vergelijk de afmetingen van je woofer. Met name de totale hoogte lijkt houvast te bieden.
Er staat geen W22 nummer op de speaker.
Wel staat er aan de voorzijde, naast de rolrand :SR183/4:

Ik zal morgen even de afmetingen vergelijken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Ik heb goede ervaringen met het bestellen van Mundorf via Tony Gee, echter hij besteld niet heel vaak daar, dus kan zijn dat je geduld moet hebben.

Ik heb het ook een keer via Eltim geprobeerd maar daar heb ik een slechte ervaring aan over gehouden, het kwam erop neer dat een paar weken na het bestellen bleek dat ze nooit de bestelling hadden verwerkt, en daarna duurde het ook nog meerdere weken.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door Zweitse »

En ook nog 5% korting voor forumleden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door ray5150 »

Gelijk de Supreme....je gaat sponsoren ? :mrgreen:

"Powered by Hannesie"..... :rofl:

Nu weer even ontopic....
Marp schreef:
Vergelijk ik beide datasheets, dan zie ik verschillen waarmee je waarschijnlijk uit de voeten moet kunnen:

H1252.pdf
Diam.totaal: 221.4 +/-0.4
Hoogte totaal: 95.5
Nov 03
W22-411

h1252_l22rnx_p_datasheet.pdf
Diam.totaal: 220.6 +/-0.4
Hoogte totaal: 90.0
Jul 2007-1
W22-410

Kijk dus bijv. even of je het w22-nr ergens opgedrukt, ingeslagen of gestempeld ziet staan, of vergelijk de afmetingen van je woofer. Met name de totale hoogte lijkt houvast te bieden.
De hoogte van mijn exemplaren is 95.5 mm. en de diameter is 221 mm
Het zou dus de bovenste versie moeten zijn.

Kan er aan de hand van de parameters gesteld worden in wat voor soort kast de woofer het beste zal werken ?
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door Ronald_1 »

Met een waarde van 0,33 voor Qts zou een basreflexbehuizing logisch zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door hannesie »

ray5150 schreef:
Gelijk de Supreme....je gaat sponsoren ? :mrgreen:

"Powered by Hannesie"..... :rofl:
Wie begon er over Mundorf. :rofl:

Ik gebruik Audyn Cap Plus en voor het hoog heb ik dan de Reference.
Laat Jeroen het maar niet horen. :lol:
Ik weet niet of je de set van Arno (Gietmortel boxen) :kwijl: hebt gehoord in Breda, kijk dan gelijk even welke Caps hij heeft gebruikt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door jeroen_d »

Er gebeurt niet veel hier. Ik heb hem ook nog even in de simulatie gegooid, ik kom voor een basreflex uit op 60 liter en een poort van 7cm diameter en lengte 17 cm. Met de Qts van 0.33 is hij bijna ideaal voor een basreflex trouwens.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door ray5150 »

Er gebeurd een heleboel, Jeroen, maar dat is niet voor iedereen zichtbaar... :wink:

Maar die 60 Liter van jou is wel een behoorlijk verschil met die 50 van Dre, alhoewel hij ook schreef :
dre schreef:
groter is nog mooier, maar dit vind ik al heel fraai.
Gaat nog een hele toer worden om dat in een redelijk slanke en compacte behuizing te krijgen... 8-[
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door jeroen_d »

Als je de wanden volledig bekleed met dik dempingsmateriaal zoals Pritex, dan wordt je effectieve volume 20% groter en kan je het redden met een 50 liter kast. De poort blijft dan 7cm diameter en 17cm lengte voor een heel mooie afstemming. Schaf vooral ook die trompet uiteinden aan voor de poort, dit scheelt enorm in poortruis. Mooist is nog intern ook zo'n afronding op een kleine interne baffle zoals hondasnl heeft gedaan in zijn Overhauling Vifa Basis. Zoooo'n mooi laag joh, wil je niet weten.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door hsmeets »

Ik weet niet of er nu helderheid is over welke TS spec's je moet aanhouden voor deze unit (googlen kon ik ook geen oudere versie vinden, ook niet op de seas website te vinden), maar als ik uitga van de specs zoals SEAS die nu publiceerd zou een 40ltr ook moeten lukken. f3 van om en nabij 35hz en bij 7cm diameter een poort van grosso-modo 22cm. GD en luchtsnelheid in de poort lopen niet uit de klauwen.

De scanspeak rekensheet:
Ray.JPG
Caveat Emptor: de spreadsheet van Scan komt op basis van de SEAS waardes voor Rms, Cms, BL, etc op iets andere waardes voor Qms,ts,es dan SEAS publiceerd.

Soortgelijke spreadsheet van Jeff Bagby en het bekende WinISD programma laten vergelijkbaar resultaat zien. WinISD laat een kleine bult van minder dan 1dB zien.

Als demping zoals Jeroen schrijft ook voor de BR afstemming het volume vergroot moet 40ltr zeker geen probleem zijn. In het scanspeak spreadsheet heb ik dat even op 5% gezet omdat je niet de hele kast vult doorgaans, de effecten van varieren met de vul waarde zijn in het spreadsheet relatief gering.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door jeroen_d »

Ik heb zorgvuldig de informatie in deze thread bekeken zodat ik wist dat van de volgende specs moet worden uitgegaan: H1212.pdf
Ray heeft deze file op de vorige pagina gepubliceerd en de in deze datasheet genoemde afmetingen komen overeen met die van zijn exemplaar.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door hsmeets »

Jullie hadden het over de hoogte van de unit:

90 en 95,5mm

heb je in de spec's gezien dat de ene maat, 95mm, genomen is van de voorkant van de korfring en dat de andere (zoals seas die nu publiceerd) vanaf de achterkant van de korf ring, en dat de ring 5,5mm dik is? Magneet diameter is bij beide 110mm en ook het klankbord gat is identiek.

Ik zie wel dat de diameterers van de korfringen verschillen oud: 221.4 nieuw: 220.6mm

Met deze iets andere spec's zou het ook moeten lukken trouwens:
Ray3.JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door Vinculum »

hsmeets schreef:
Ik zie wel dat de diameterers van de korfringen verschillen oud: 221.4 nieuw: 220.6mm
Tja maar daar schiet je ook niets mee op. Ray heeft gemeten en komt op 221mm
Maar.... beide afmetingen uit de datasheets hebben een tolerantie van 0.4mm. Ergo, 221,4-0.4=221 & 220.6+0.4=221
Hier schiet je dus ook niets mee op. Wil je het echt weten dan zal het gemeten moeten worden.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
hsmeets schreef:
Ik zie wel dat de diameterers van de korfringen verschillen oud: 221.4 nieuw: 220.6mm
Tja maar daar schiet je ook niets mee op. Ray heeft gemeten en komt op 221mm
Maar.... beide afmetingen uit de datasheets hebben een tolerantie van 0.4mm. Ergo, 221,4-0.4=221 & 220.6+0.4=221
Hier schiet je dus ook niets mee op. Wil je het echt weten dan zal het gemeten moeten worden.
Tuurlijk, TS parameters meten is het beste, de uitkomst zal zijn dat de TSP's nog aan de oude, nog aan de nieuwe gelijk zullen zijn door variaties tijdens productie, veroudering en de gebruikte meetmethode.

Met beide sets van TSP waardes ontlopen elkaar niet heel drastisch, de sim resultaten liggen ook heel dicht bij elkaar. Ik zou bijna zeggen: niet al te druk over maken. Eventueel een testkast uit spaanplaat/osb maken en luisteren&meten.

Het zou zo maar kunnen dat SEAS twee sets van TSP waardes heeft voor dezelfde driver omdat men gewoon alles nog eens met andere apparatuur en meetmethode heeft nagemeten.....

:D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door ray5150 »

Misschien kan Dre enig licht op deze zaak laten schijnen ?
De Seas drivers komen tenslotte bij hem vandaan... :?

Ik mag aannemen dat die dingen destijds ook in een kast hebben gezeten ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door Walt »

Haha, volgens mij heeft Dre vooral veel in de kast liggen... :rofl: :rofl: :rofl:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door dre »

voorraad zat! :mrgreen:

de units zijn hooguit 2 jaar oud in ieder geval.

waarvan dik een jaar op de plank. 8-[
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door ray5150 »

Wie is de importeur van Seas eigenlijk ?
Dan stuur ik hun even een mail om het te vragen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door Marp »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door ray5150 »

Snotverdikkeme. die hebben alleen een contactpagina waar geen bijlage bij kunnen.
Ik wilde er de foto's en datasheets meesturen. leek me wat duidelijker

Anyway. ik had een ander idee...

De ene datasheet is gedateerd op November 2003, de andere op Juli 2007.
Op het stickertje dat op de Seas driver zit, staat ook een cijfercode namelijk 49/07.
Dit zou heel goed een fabricage datum kunnen zijn. week 49 in 2007.

Ik heb even gegoogled op foto's van deze driver met leesbare type sticker, en kwam de volgende tegen :
20080627_seas_h1252.jpg
Die zou dan ook uit week 49 van 2007 moeten zijn.
seasl22rnxp1_185258.jpg
Deze is dan van week 41 uit het jaar 2002.

Daaruit zou ik dan kunnen concluderen dat mijn exemplaren de laatste versie zou moeten zijn.
Zou deze theorie kunne kloppen ?
Of praat ik nu poep ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door dre »

dre schreef:
voorraad zat! :mrgreen:

de units zijn hooguit 2 jaar oud in ieder geval.

waarvan dik een jaar op de plank. 8-[
ben je doof of zo? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door ray5150 »

Nee , ik ben niet doof,(daar denkt mijn vrouw heel anders over. :lol: ) maar hoe verklaar je die code 49/07 dan ?
Ze kunnen toch ook in de winkel een paar jaar op de plank hebben gelegen ?

Waren ze misschien in de uitverkoop ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door dre »

dat is nog steeds de nieuwe serie toch?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door ds23man »

Er hangt hier een raar luchtje! :-&
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”