Advies gevraagd mbt voeding ontwerp

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
koningkip

Advies gevraagd mbt voeding ontwerp

Bericht door koningkip »

Beste mensen,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik me eerst kort even voorstellen.
Ik ben Arjan en ben een beginnend doe-het-zelf audio hobbyist in Den Haag. Ik ben begonnen met de bouw van een phonopre kit van boozehound labs, en heb vervolgens een buizen hoofdtelefoonversterker in elkaar gezet op basis van de Bijou van Cavalli Audio. Daarnaast heb ik een aantal kabels in elkaar gezet.

Mijn volgende project is het bouwen van een 6V voeding voor (in eerste instantie) mijn Arcam Rdac. Ik moet het nog zien (of horen) maar een upgrade van de standaard voeding zou een goede hoorbare verbetering moeten opleveren.

Nu heb ik nog nooit iets zelf ontworpen en mijn idee is als amateur dat ik beter een goed ontwerp kan 'jatten' dan zelf een slechte maken. Bij mijn zoektocht op internet kwam ik het gratis programma PI Expert tegen. Hiermee kun je met een paar klikken een indrukwekkend ogende voeding ontwerpen. Het programma is van Power integrations dus maken ze in de ontwerpen natuurlijk gebruik van hun eigen regelaars. Naast een schema genereert het programma ook een layout en onderdelenlijst met partnummers en al.

Mijn vraag is nu of het gegenereerde ontwerp wel goed is voor de toepassing, ik heb wel wat verstand van schakelingen maar nog niet genoeg om hier zelf een goed oordeel over te vellen. Het ziet er in ieder geval gecompliceerder uit dan menig ontwerp voor voeding wat ik ben tegengekomen.
De bijlage 6v voeding pi.jpg is niet meer beschikbaar
Alle input en advies is welkom
Bijlagen
6v voeding pi.jpg
mtb
Contacteer:

Re: Advies gevraagd mbt voeding ontwerp

Bericht door mtb »

Aan zelfbouwen van zo'n 4W! schakelend voedinkje zou ik niet beginnen.
Die dingen zijn overal voor weinig te koop.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Kun je ook aangeven hoe de standaard voeding nu is opgebouwd ?
(zal wel iets met een 78xx of een 317 zijn.)
koningkip

Bericht door koningkip »

Ik heb geen idee hoe de voeding nu is opgebouwd, het is een heel simpel stekkeradaptertje. Verder heb ik op internet nogal wat gelezen over betere voedingen voor de dacs en squezeboxen e.d. Specifiek voor de rdac is er ook wel wat kant en klaar te koop a 120 euro. Nu is het zo dat ik graag net als vele anderen zelf iets maak, omdat het leuker is en wellicht goedkoper.

As mijn eerder genoemde schema geen goede is, kan iemand me dan op een goed schema wijzen wat ik zelf kan maken en waar mijn rdac beter van wordt. De Rdac vraagt 6V en 0.6A.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik vrees dat het je niks gaat helpen. Of het nou een simpel trafo'tje met een brug en een elco is of een highend voeding. Intern zit een handje vol spanningsregelaars
Bijlagen
Untitled.~png.jpg
koningkip

Bericht door koningkip »

Ik geloof je graag hoor, en als het echt allemaal niks uit gaat maken dan wil ik alsnog een zelfbouwvoeding maken voor mijn phonopre. Maar op internet vind ik toch best wel heel wat verhalen en producten die de Rdac naar een hoger niveau tillen door middel van een andere voeding.

Bijvoorbeeld: http://teddypardo.com/Products/Power%20 ... DacPS.html

Nou kost dat ding iets van 350 dollar, dus veel te veel om dat dan maar een keer uit te proberen.
Volgens verschillende recensies blijkt het toch echt wel te werken zon betere voeding, hoe betrouwbaar dat is weet ik natuurlijk ook niet.

Ik ben overigens wel al tevreden met de Rdac dus heel noodzakelijk is het allemaal niet, hoewel ik natuurlijk altijd wel geinteresseerd ben in verbeteringen.

Laat ik me nu dan even richten op de voeding voor de phonopre (boozehound). Die vraagt 18V en ongeveer 0.5A. Kan iemand me hiervoor op de goede weg helpen voor het zelf bouwen van een goeie voeding.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb dit even als voorbeeld uit de "kelder" van het forum gehaald, voornamelijk vanwege de uitleg en scoopfotos met de meetresultaten.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=10488
SuperR

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
Ik heb dit even als voorbeeld uit de "kelder" van het forum gehaald, voornamelijk vanwege de uitleg en scoopfotos met de meetresultaten.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=10488
Okee, mijn reactie was misschien wat kort door de bocht. Net zoals een versterker of een opamp heeft een spanningsregelaar een bepaalde mate van "doorgeven" van rimpel. De regelaars in de rDac dempen een rimpel van 100-600 Hz met ongeveer 70 dB, als ik de specsheet goed begrijp. Dat is al beter dan een gemiddelde LM7805 die een waarde van 60-65 dB heeft.

Als je ipv een "sterke" 100Hz van je voeding blokje een al met 70dB gedempte 100Hz rimpel aanbiedt, kan die in de rDac natuurlijk ook weer gedempt worden.

Maar nu komt de grap, je gaat een -5Vdc maken (voor je output stage?) en dat ga je met een 900kHz PWm-IC doen met erachter een 2e orde filter. Even terugrekenen; 40dB/dec slope, dat is 80dB in je audioband, 9kHz. je gaat dus heel erg je best doen om een betere voeding te maken en vervolgens een "lelijke" -5Vdc.
-Gelukkig is die -5Vdc naw enkel voor je opampje aan de uitgang. Als dat een fatsoenlijke opamp is, heeft die een hoge PSRR en kom je er mee weg.

Dus gaat het helpen? Ik denk marginaal/niet.

Als je voor een paar tientjes het experiment wil aangaan, wil ik je wel helpen. Een nette 6Vdc voeding maken zal nog wel lukken :)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Een nette 6VDC haal je ook uit een accu. Er zijn legio Audiofreaks die hun DAC voeden met een accu.
Probeer eerst eens of je daarmee een hoorbaar verschil bereikt.
SuperR

Bericht door SuperR »

koningkip

Bericht door koningkip »

Bedankt voor de reacties so far. Ik denk dat ik dat idee van de batterijvoeding eens ga uitproberen voor de Rdac. Die link naar de voeding voor de HK dac onthoud ik even aangezien ik ook nog een tweede dac wil maken waar ik natuurlijk ook een voeding voor nodig heb. Ik weet nog niet welke dac.

Is die voeding voor de HK dac makkelijk aan te passen voor een eventuele andere spanning, dmv ergens andere waarde voor weerstandje bijvoorbeeld.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jawel, neem het onderste schema, en vervang R11A en B door een serie schakeling van 1 K en een instelpotmeter van 2.5 en 5K.
schema van voeding DAC.pdf
(34.13 KiB) 57 keer gedownload
Ik heb een tijdje geleden dit in elkaar gefrobeld...
Naamloos3.png
Naamloos4.png
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik denk dat de bijgeleverde voeding te krap berekend is en dat je met een andere (zwaardere) voeding betere resultaten kan bereiken.
Je zou eerst met een labvoeding (met instelbare spanning/stroom) moeten kijken of dit zo is, voordat je een definitieve voeding gaat bouwen. Stel bijv. de labvoeding in op 7V en hou de stroom in de gaten en let op het resultaat.
SuperR

Bericht door SuperR »

Moet je wel een labvoeding hebben (of maken!)
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... ersie.html ??
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Leuk ding, maar je komt wel duurder uit dan €15 met trafo, kast en meters, zie ook http://www.conrad.nl/ce/nl/product/0727 ... g-PS-1502A of ga eens bij Radio Ster en/of Twenthe kijken, of op markplaats.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Maar of dat nou een argument is om die voeding niet te bouwen ?
Ik denk dat bedrag berekend is voor de kale schakeling, dus zonder kast, trafo, en dergelijke.
De ware hardcore zelfbouwer heeft dat soort spullen meestal wel gebruikt op voorraad...

(Trafo kan hij voor nop bij mij komen halen, ik heb er toch zat....Wie weet doe ik er nog een zware brugcel en bekerelco bij...)
Zweitse

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Trafo kan hij voor nop bij mij komen halen, ik heb er toch zat....Wie weet doe ik er nog een zware brugcel en bekerelco bij...)
Vandaag de trafo's voor de ExtremA besteld, maar had beter jou even een mailtje kunnen sturen zie ik :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Ik denk dat de bijgeleverde voeding te krap berekend is en dat je met een andere (zwaardere) voeding betere resultaten kan bereiken.
Je zou eerst met een labvoeding (met instelbare spanning/stroom) moeten kijken of dit zo is, voordat je een definitieve voeding gaat bouwen. Stel bijv. de labvoeding in op 7V en hou de stroom in de gaten en let op het resultaat.
Niet genoeg stroom :? Vervang Q9(BD139) door een TIP140 ofzo,klaarbijje :D .
Wel koelen dan :(
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”