Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Zojuist LD1 vervangen en de belastingsstekker vervangen, resultaat: alle ledjes branden en q7 wordt nu wel warm maar niet meer heet!

Top dus, nog een minuut of 10 laten staan en dan de voeding eens afstellen.

Wel een andere vraag: bij het krimpen van de molex stekkers heb ik 8 van de 10 keer dat de draad van de stekker breekt na het krimpen.
Nu denk ik dat ik te dunne aansluitdraad gebruik.

Hebben jullie tips en een adres waar ik goede aansluitdraad kan bestellen? Wat gebruiken jullie?

Thx
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Mooi, het was dus 1 defect ledje.

Ik gebruik draad van 0.5mm2. Je moet ongeveer 3mm strippen. Het ongestripte deel moet tot het tweede nokje in het stekkertje worden gestoken. Dus het gestripte deel wordt maar door 1 van de twee nokjes vastgeklemd. Het ongestripte deel wordt door het andere nokje omklemd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

daansan schreef:
Wel een andere vraag: bij het krimpen van de molex stekkers heb ik 8 van de 10 keer dat de draad van de stekker breekt na het krimpen.
Nu denk ik dat ik te dunne aansluitdraad gebruik.

Hebben jullie tips en een adres waar ik goede aansluitdraad kan bestellen? Wat gebruiken jullie?

Thx
Ik ken het gevoel en effect. :oops: :evil: :evil: :-#
Het bleek een stuk beter te gaan, toen bij het knijpen aan de kant waar geen draad, zit de controle had, en kon zien waar en hoe het zat. :mrgreen:
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Ik heb nog een paar vragen mannen, e.e.a. heeft te maken met de standby schakeling.

Wat ik zou willen is de trigger out gebruiken om zowel de trafoprint alsook een externe amp uit te schakelen.
Ik begrijp dat ik zowiezo een extra 5v voeding nodig heb voor de controllerprint om dit te realiseren. Wat ik niet weet is of de trigger out gebruikt kan worden voor twee aparaten.

Daarnaast zou ik de standby en power led's graag als één led gebruiken (een blauwe led):
- op halve kracht in standby mode (alleen controller print aan)
- op volle kracht als niet in standby

De vragen die ik heb zijn:
1. Gaat de trigger out werken voor twee aparaten (trafo print en een externe amp)?
2. Zien jullie een oplossing om de power en standby led's te combineren tot één?
3. iemand een pointer naar een goede oplossing voor een losse 5v voeding voor de controllerprint, zo mogelijk MET relais voor de trafoprint?

Nu nog op zoek naar een mooie momentary push button voor standby on/off, knoppen zijn er zat maar mooie caps niet echt imho..
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Je kunt met de triggerout meerdere relais aansturen. Als je maar niet meer stroom vraagt van de BC547 dan z'n limiet.

De leds varieren in helderheid gaat niet lukken. Deze zijn niet op pwm pinnen van de uC aangesloten. Ik heb evt. wel een blauw/rode led voor je.

Een 5V voedinkje kun je zelf maken op gaatjesbord of kant en klaar kopen (b.v. gestabiliseerde 5V adapter)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Marp »

Misschien kan de standby-led worden vervangen door een transistor die een voorschakelweerstand voor de powerled overbrugt? Wat anders ook uitkomst kan bieden is de standby-led achter de powerled positioneren zodat deze daar doorheen schijnt.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

of de volgende methode gebruiken, zoals we die ook gebruiken in de flightsimulatorbouw:
(gebruik dan uiteraard 1 led ipv de afgebeelde 2)

Groeten,
Henk
Bijlagen
dual-bright.gif
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

hé die is goed.
Dat ik daar zelf ook nog nooit aan gedacht heb..
Ga ik zomaar even toepassen ook !! :rock:
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Had vanmiddag op een breadboard inderdaad al zo'n schakeling met twee diode's in elkaar geprutst, met twee weerstanden dan wel.

Nu even wachten op wat blauwe leds en dan eens testen!
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Witte rook!

De DAC werkt als plankmodelletje... Klinkt nu al zeer belovend, al is het nog via mn preamp op het moment.
Nu nog alleen even via TosLink en Single Ended uit, heb nog niet alle connectoren binnen.
Op een breadboard ook de schakeling draaien met een dimmende led in geval van Standby, nog iets op verzinnen om dat straks goed in de kast te monteren.

Overigens wil ik ook al mijn bekabeling opnieuw maken: nu is het met 0,14 mm2 en de kabeltjes breken bij mij nog steeds heel snel af (vaak even een kabeltje bewegen en het is gedaan), ze breken dan op de rand met het ijzeren molex 'krimpstukje'. Heb ook 0,4 mm2 kabel binnen maar daarvan is de mantel weer te dik waardoor de krimp niet houdt.

Paar vragen:
1. Knuisje: hoe heb jij die 0.5 mm2 van je gekrompen, zoals gezegd past bij de mantel niet
2. Heeft iemand (ik ben enigszins lui) een autocad tekening van de achterkand van een modushop / hifi2000 kast van 8 CM hoor.
3. Iemand een tip voor een goede afstandsbediening, klaarblijkelijk iets niets hier in huis RC5 compatibel (of ze learnen wel, maar performen daarna niet)

Volgende stappen voor mij zijn het bestellen van de kast en het opnieuw maken van de kabels ( en ze dan fatsoenlijk sleeven en op de juiste lengte maken)
Bijlagen
photo.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Een link naar dit filmpje heb ik in de handleiding gezet.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ae_3fahJFXw[/youtube]
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Ja dat filmpje had ik gekeken, al krimpt hij zijn kabeltjes in twee keer, iets wat lastig is met die tang van elpro.

Maar goed, we gaan er wel komen :-)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

Ik heb hier van mijn MiniDsp een 8 cm hoog FPD file met gebalanceerd en gebalanceerd uit.

Wel ,even in de gaten houden dat de gebalanceerde uitgangen voor een van binnen uit te monteren connectoren zijn.
En die zijn dan ook niet zo duur. :mrgreen:
Bijlagen
backpanel_mini-c.zip
(972 Bytes) 43 keer gedownload
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Bedankt Hannesie! Ik ga dit eens als basis gebruiken...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

Kijk nog even hier voor de duidelijkheid, i.v.m. de gaten voor gebalanceerd.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1521651
Ik heb dus deze connectoren gebruikt.
NC3MAH.jpg
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

waarom trouwens voor de led niet een rgb variant gebruiken?
dan is het ook gelijk duidelijker of ie aan of uit staat, bv rood uit, blauw is aan:
http://www.leds-buy.nl/fading-full-colo ... mm-ca.html

groeten,
Henk
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Ik had ook een rgb led besteld, moet alleen nog even kijken hoe zo'n ding aangestuurd wordt en hoe dat evt eenvoudig aan de controllerprint te hangen valt
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Hier nog een duidelijkere krimptool uitleg: http://www.pinrepair.com/connect/.

Een oude Philips TV remote of een universele remote die RC5 kan afgeven doen het prima.

Zoals eerder gezegd heb ik wel een blauw/rode led voor je. Deze heeft 2 positieve pinnen voor de kleuren en 1 gemeenschappelijke negatieve pin. De negatieve pin kun je op de negatieve on of standby ledheader van de controllerprint aansluiten.
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Thanks Knuisje!

Heb zojuist een RC5 remote op ebay besteld voor een paar euro, ga ik daar eens mee spelen.
V.w.b. die blauwe/rode led: daar wacht ik nog even mee, ben nog niet helemaal uit het design wat ik wil gaan maken...

Eerst maar eens de kast met de achterkant.

Wel een vraag aangezien ik mijn amanero module nog niet binnen heb: zitten er eigenlijk 'hulpmiddelen' bijgeleverd om de amanero tegen de achterkant van de kast aan te monteren? De foto's laten enkel de PCB zien met daarop de USB receptable. Vraag me even af wat voor schroeven en/of andere houdertjes/blokjes ofzo ik nodig heb?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

De Amanero komt niet met bevestigingsmateriaal. Je kunt standaard afstandhouders gebruiken. Ergens in dit topic heb ik een boormalletje gezet.
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

dat boormalletje heb ik, maar dat gaat toch over bevestiging aan de onderkant van de kast?

Als ik het me goed herinner heb jij hem aan de achterkan van de kast opgehangen, ja toch?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Ik heb hem met afstandboutjes aan de bodem bevestigd. Het gat voor de usb-connector aan de achterkant is een beetje uitmikken met behulp van de mal.

Edit: malletje staat hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1617666
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Ander vraagje, zojuist een RC5 afstandsbediening binnen maar heb toch nog een probleempje...

Learn functie werkt goed, op elk commando reageert het systeem netjes..

Echter daarna werken sommige knoppen niet en zijn sommige dingen door de war: bijvoorbeeld inputselectie + is dan ineens volume-

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Ok, ik ben iets verder, lijkt even op een firmware probleempje...
Het lijkt er op dat het programmeren goed gaat maar dat bij het gebruik van de remote telkens de eerstvolgende geprogrammeerde knop in volgorde benodigd is...

Bijvoorbeeld:
Programmeren Volume+ op knop v+ en Volume- op knop v-, dan regeert daarna Volume+ op het indrukken van knop v-

E.e.a. uitgetekend in het plaatje.... Vraag me af of dit een firmware probleem is of toch wat anders... Aan de andere kant lijkt een firmware probleem me weer vaag, jullie gebruiken het immers toch ook?
Bijlagen
remote_problem.JPG
remote_problem.JPG (23.09 KiB) 266 keer bekeken
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

is de DAC eigenlijk te gebruiken met bv een Harmony one ?
Aangezien deze ook code moet leren van een bestaande afstandsbediening, en de DAC ook ..
Ik meen ergens gelezen te hebben dat zeker 1 iemand dit doet, maar stel je dat in ?
Plaats reactie