Filter Wharefdale 507
Moderator: Beheerdersteam
Filter Wharefdale 507
Wie kan, (heeft,weet) een schematisch plaatje van dit filter toveren?
de waarden van de onderdelen hoeven er niet bij, ik vond het filtertje in de kast en de losse aansluitpennen lijken verkeerd om op de print te zitten
(of het hoort zo?)
Ron
de waarden van de onderdelen hoeven er niet bij, ik vond het filtertje in de kast en de losse aansluitpennen lijken verkeerd om op de print te zitten
(of het hoort zo?)
Ron
Re: Filter Wharefdale 507
komt ie dan.....
Ik denk dat die 2 draadschroeven verkeerd om zitten/
Ik denk dat die 2 draadschroeven verkeerd om zitten/
Ron, welkom op dit forum
Ik denk dat de bevestiging van de draadschroeven aan de goeie kant zitten hoor, ze worden van binnenuit door de achterwand gestoken zodat ze aan de buitenzijde van de kast komen (da's wel zo makkelijk anders is het een beetje lastig om aan te sluiten
).
De onderkant van de printplaat komt dus plat aan de binnenzijde tegen de achterwand te zitten, als de draadschroeven aan de andere kant van de print zouden zitten dan past het niet omdat de filtercomponenten dan in de weg zitten
Ik denk dat de bevestiging van de draadschroeven aan de goeie kant zitten hoor, ze worden van binnenuit door de achterwand gestoken zodat ze aan de buitenzijde van de kast komen (da's wel zo makkelijk anders is het een beetje lastig om aan te sluiten
De onderkant van de printplaat komt dus plat aan de binnenzijde tegen de achterwand te zitten, als de draadschroeven aan de andere kant van de print zouden zitten dan past het niet omdat de filtercomponenten dan in de weg zitten
Ik dacht dat het wel duidelijk zou zijn dat het om de polariteit ging
maar als ze goed zitten, waarom dan?
Ron
maar als ze goed zitten, waarom dan?
Ron
Ah op die fiets (sorry, was voor mij dus niet duidelijkgarring schreef:Ik dacht dat het wel duidelijk zou zijn dat het om de polariteit ging
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat kun je toch eenvoudig testen met een batterij, plus op rood en als de woofer naar voren gaat dan klopt het.
Als de blauwe en de zwarte draad (die beide op het zelfde eilandje zijn aangesloten) contact maken met de rode (+) aansluiting dan denk ik dat je idd gelijk hebt omdat dit zeer waarschijnlijk de gezamenlijke nul/(-) is. Ik vraag me trouwens af hoe de draadeinden goed contact maken met de koperbaan, klemmechanisme of zo 
Ik heb zo'n vermoeden dat Ron de luidsprekers hier niet bij heeft, toch Ronds23man schreef:Dat kun je toch eenvoudig testen met een batterij, plus op rood en als de woofer naar voren gaat dan klopt het.
Zou je nog eens een foto willen maken van de achterkant van de printplaat zodat alle aansluitingen te zien zijn, dan kan ik daar wel een schematje van maken.garring schreef:... ik vond het filtertje in de kast en de losse aansluitpennen ...
ok het gaat mij hierom, bij bijv. de vivage94 zit de woofer + op de +draad en zijn de midden en tweeter - op de plusdraad, dus omgepoold
dit zal er denk ik voor zorgen dat deze drivers zachter klinken?
bij de Wharefdale woofer (waarbij de rode draad het membraan naar buiten stuwt) zit de rode draad op de + v/d woofer en op de print is het dus ...condensator-spoel in serie voor de woofer+ en de kleine condensator parralel over de + en - v/d woofer, dit is normaal
De woofer heb ik dus, en de verbinding met het filter is in takt, ik heb jaren geleden de zaak gedemonteerd en de draadeindjes los in de print geschroefd
Maar is dit nu juist of niet? waarom zou je beide units dimmen?
komt nog een fototje
in ieder geval dank vast voor de reacties.
bij de Wharefdale woofer (waarbij de rode draad het membraan naar buiten stuwt) zit de rode draad op de + v/d woofer en op de print is het dus ...condensator-spoel in serie voor de woofer+ en de kleine condensator parralel over de + en - v/d woofer, dit is normaal
De woofer heb ik dus, en de verbinding met het filter is in takt, ik heb jaren geleden de zaak gedemonteerd en de draadeindjes los in de print geschroefd
Maar is dit nu juist of niet? waarom zou je beide units dimmen?
komt nog een fototje
in ieder geval dank vast voor de reacties.
Als ik hieruit ben, een paar mooie tweeters zoeken en weer genieten van stereo!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dan is de aansluiting waar die condensator en spoel mee in serie staat de +.
Dacht ik al, dan lopen de draden ook logisch omhoog en naar beneden in gemonteerde toestand.
Ik moet er weer even in komen, vandaar de vraag naar bevestiging.
Dank, Ron
Ik moet er weer even in komen, vandaar de vraag naar bevestiging.
Dank, Ron
Waarom zouden de omgepoolde drivers zachter klinken? Je krijgt hooguit een nul (op de luisteras) bij het overnamepunt als het laag/hoog akoestisch niet mooi optelt.garring schreef:ok het gaat mij hierom, bij bijv. de vivage94 zit de woofer + op de +draad en zijn de midden en tweeter - op de plusdraad, dus omgepoold
Vaak wordt dan een van de drivers omgepoold aangesloten om, wederom elektrisch gezien, de secties weer in fase te krijgen.
Het is alleen lastig te zeggen of het dan akoestisch ook gelijk klopt.
Het hangt onder meer van de bedoelde luister-as af en de akoestische hellingen inherent aan de driver.
Meten is weten, maar met wat roze ruis is het ook wel te controleren
Edit:
Post aangepast, ik had de wharfedale 507 in gedachten, maar de quote gaat over de vivace 94 ..oops
Als ik het op de juiste manier heb omgezet dan is dit het filterschema:
Ik snap alleen niet wat die serie-condensator bij de woofer doet, iemand 
Mooi werk SARK, weet iemand een site waar ik de waarden kan achterhalen?
ik heb nog een hele bak met weerstanden etc. kan ik experimenteren voor een tweeter, (of anders een ander blij maken)
ik heb nog een hele bak met weerstanden etc. kan ik experimenteren voor een tweeter, (of anders een ander blij maken)
Bij bassreflex kan je ook een 'GHP' concept toepassen. Het heeft ook een naam BR5 o.i.d. maar ik ben vergeten wat precies.SARK schreef:Als ik het op de juiste manier heb omgezet dan is dit het filterschema: Ik snap alleen niet wat die serie-condensator bij de woofer doet, iemand
Het idee erachter is dat je d.m.v. de impedantie piek(en) het laag een beetje laat opslingeren door er een condensator voor te zetten.
Bijkomend voordeel is dat de woofer in het laag ook ontlast wordt (wordt immers gefilterd) waardoor deze onder de afstemfrequentie niet meer vrij rond wappert.
Dat is toch altijd een groot nadeel bij een BR-systeem.
GHP, hmmm ... ik wist niet dat Wharfedale hier ook aan deed/doet
@Ron
Kun jij de waardes van de condensatoren eens aflezen hier noteren
Ik ben nu wel nieuwsgierig.
@Ron
Kun jij de waardes van de condensatoren eens aflezen hier noteren
het verhaal hierboven over flubber resonanties klopt wel denk ik
waarden staan er niet wel nummers ik zal ze plaatsen
L1=?
C1= ALCAP 470MFD 50VNP
L2=?
C2=EXPOTUS D0525 4U7K63V 90 25
C3= ALCAP 4,7MFD 50VNP 10%
waarden staan er niet wel nummers ik zal ze plaatsen
L1=?
C1= ALCAP 470MFD 50VNP
L2=?
C2=EXPOTUS D0525 4U7K63V 90 25
C3= ALCAP 4,7MFD 50VNP 10%
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
C1 = 470 μF / 50 V
C2 = 4,7 μF / 63 V
C3 = 4,7 μF / 50 V
Op de foto is het niet goed te zien, maar als op die ene spoel 3U6 staat betekent dat 3,6 μH
--
Ps: 4U7 is een andere schrijfwijze voor 4,7 μ. Bij een condensator komt daar F (Farad) achter, bij een spoel H (Henry).
MFD = μF = microfarad .
C2 = 4,7 μF / 63 V
C3 = 4,7 μF / 50 V
Op de foto is het niet goed te zien, maar als op die ene spoel 3U6 staat betekent dat 3,6 μH
--
Ps: 4U7 is een andere schrijfwijze voor 4,7 μ. Bij een condensator komt daar F (Farad) achter, bij een spoel H (Henry).
MFD = μF = microfarad .
Als ik die 470 μF even in zo'n online calculatortje gooi en ik ga van 8 Ω uit, dan is de kantelfrequentie ongeveer 40 Hz.
Dit heb ik nog nooit eerder toegepast gezien.
Dit heb ik nog nooit eerder toegepast gezien.
Voor GHP systemen is 470uF toch niet zo'n gekke waarde?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Even een nuance aanbrengen
Dit heb ik nog nooit eerder toegepast gezien in een commercieel ontwerp.
Dit heb ik nog nooit eerder toegepast gezien in een commercieel ontwerp.