Hier het ssl g4000 bouw verslagje,
Ik heb helaas weer eens niet van het begin tot het einde foto's gemaakt. Meestal ben ik bezig en gaat het zo lekker dat als ik aan foto's denk ik al een heel stuk verder ben.
Afijn, hier de eerste foto. Alles op de pcb's gemonteerd (weerstanden, condensators, chipvoetjes en opamps etc) hier op de foto nog met print trafo (2x18v) potmeter afstanden etc aan het testen op een stuk karton. Voeding rails geven heel nette waardes af, verder is het wachten nu op een behuizing, knoppen en de VCA's waar het in de compressor om draait.
Eindelijk na lang wachten airpost, de VCA's binnen, goed om totaal 5 clonen te bouwen. VCA's in de voetjes gedrukt en de compressor werkt meteen, gelukkig geen foutjes tijdens het werk in geslopen.
Behuizing binnen, meegeleverde front paneel gebruikt om te testen of alles gaat passen. Toch maar de printtrafo verwijdert en een ringkern travo aangeschaft. Heb nog een extra modje geplaatst, de trimmers op de pcb dienen om de vervorming van de VCA's te trimmen. Aangezien ik juist wel van vervorming houd heb ik er een extra pot voor op het front geplaatst, ik kan nu met een tuimelschakelaar kiezen tussen de pcb trimmers, of de stereo pot op het front, om de stereopot een exact gelijk bereik te geven op beide kanelen ga ik met weerstanden spelen op de stereo pot om het bereik te verkleinen/ vergroten en te verschuiven. (de trimmers voor links en rechts hebben een bereik van -15v tot +15. De front potmeter een bereik van -4.5v tot +4.5v)
Xlr in en uitgangen, fuse, en euro net ingang gemonteerd op de achterkant, alle kabels netjes gebundeld. Rinkern vast gezet.
Frontpaneeltje aan het ontwerpen in Schaeffer tools.
inmiddels uitgevonden hoe ik de schaalverdelingen rond de knoppen maak, en paneel nog iets aangepast.
Dit worden de kleur, met daarop voorbeelden van de grafeer kleurtjes.
SSL g4000 clone
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: SSL g4000 clone
Mooi dingetje, staat ook nog op mijn verlanglijstje...
Lekker fris kleurtje ook.
Waar heb je de print vandaan ?
-
Christi-Jan
Print heb ik van een forumlid van synthforum.nl, heeft bij mij 5 of 6 jaar op de kast gelegen, en nadat mijn console voeding een maand geleden kapot ging dat ik hee ik ben nou toch bezig dus ik doe deze er meteen achteraan.ray5150 schreef:Mooi dingetje, staat ook nog op mijn verlanglijstje...Lekker fris kleurtje ook.
Als ik deze af heb (hij dient vooral als prototype) ga ik er nog 4 stuks bouwen dus misschien kunnen we dan samen bestellen! Op de website van de ontwerper van deze clone http://www.gyraf.dk/gy_pd/ssl/ssl.htmvind je een hele hoop informatie, alsmede ook links naar 3 hobby etsers die deze printjes voor echt hele lullige prijsjes maken!
Ook kun je op die website hoge resolutie bestanden van de prints vinden om zelf te gaan etsen. Daarnaast is de ontwerper ook de man van GYRAF, onbetaalbare studio apparatuur in de catorogie SSL en UA en is het best gaaf dat de beste man zelf lid is van het diy forum http://www.groupdiy.com/ en ieder lid mee helpt zijn eigen ontworpen clone af te bouwen.
Als je hulp nodig hebt, ik heb het een en ander aan bestanden staan over bestellijsten, mods etc maar als ik jouw DIY topics zo zie denk ik niet dat je veel aan mijn hulp hebt, ik denk dat ik meer van jou kan leren.
En er is nog een nederlands forum, (synthforum.nl) waar een heel groot topic is gewijd over de bouw van deze compressor http://www.synthforum.nl/forums/showthr ... light=1176.
Ook nog een topic over de UA 1176 clone http://www.synthforum.nl/forums/showthr ... light=1176 Dat word denk ik mijn volgende project.
(Ik zit er aan te denken om zelf ook wat etsspul te halen, lijkt me gaaf om als ik een idee in de kop heb ik niet het halve internet moet afzoeken naar een aanbieder voor de prints (altijd buitenland
Synthforum is bij mij bekend, ik ben al een jaar of 2 lid......(maar post vrijwel nooit, heb het hier veels te druk...)
Ook Gyraf ken ik, een aantal jaren geleden al eens tekeningen en dergelijke daar gedownload.
De 4000 en de 1176 worden inderdaad heel veel nagebouwd, als je erover gaat googelen ben je een paar avonden zoet.
Maar wat mij betreft is dat toekomst muziek, eerst nog een aantal andere (ook muziek gerelateerde) projecten afmaken.
Ook Gyraf ken ik, een aantal jaren geleden al eens tekeningen en dergelijke daar gedownload.
De 4000 en de 1176 worden inderdaad heel veel nagebouwd, als je erover gaat googelen ben je een paar avonden zoet.
Maar wat mij betreft is dat toekomst muziek, eerst nog een aantal andere (ook muziek gerelateerde) projecten afmaken.
-
Christi-Jan
Wat zijn jouw muziek gerelateerde projecten? Vind ik altijd interresant!
En, ik wil graag een bryston amp nabouwen, alle grote studio's (en ja ook Ozzy osbourne) hebben deze amps op de meest lullige yamaha ns10 monitors hangen. Voor een tweedehandse bryston kwa geld hoef ik het niet te laten, maar het lijkt me erg gaaf om hem na te bouwen en zelf een gave front panel te ontwerpen met oldschool vu meters.
Mocht er iemand hier zijn die me kan vertellen hoe en wat om een bryston na te bouwen zal ik er erg blij mee zijn!
En, ik wil graag een bryston amp nabouwen, alle grote studio's (en ja ook Ozzy osbourne) hebben deze amps op de meest lullige yamaha ns10 monitors hangen. Voor een tweedehandse bryston kwa geld hoef ik het niet te laten, maar het lijkt me erg gaaf om hem na te bouwen en zelf een gave front panel te ontwerpen met oldschool vu meters.
Mocht er iemand hier zijn die me kan vertellen hoe en wat om een bryston na te bouwen zal ik er erg blij mee zijn!
Wel, als je op het megaproject in mijn onderschrift klikt, dan zie je dat ik bezig ben met een uitgebreid gitaar-effecten rack.
Goed, dat ligt al een jaartje stil vanwege andere projecten, maar dat gaat vanzelf mettertijd weer verder.
Er ligt een Mitec 16-2 mengtafel te wachten om gerestaureerd en gemodificeerd te worden.
Ik heb plannen voor een analoge, (semi) modulaire synthesizer.
Een kaal toetsenbord, een aantal 19" racks a la Doepfer liggen op voorraad. en de "moeilijke" onderdelen voor de VCO's heb ik ook al. inspiratie en ontwerpen komen van http://yusynth.net/Modular/index_en.html
En tot slot heb ik 19" kastje met een scharnierende frontplaat,
Het enigste doel dat ik daarvoor kan verzinnen is een Teletronix LA2A Leveling Amplifier...
Ik weet dat er hier minstens een forumlid is die een (fabrieks) Bryston heeft staan.
Van clonen heb ik nog nooit iets gezien, het zijn meestal klasse A bakken die nagebouwd worden. (Krell, Pass labs.)
Ik heb wel een pak Bryston poweramp schema's en service manuals voor je.
Stuur even een PB met een emailadres, stuur ik ze door met wetransfer.
Goed, dat ligt al een jaartje stil vanwege andere projecten, maar dat gaat vanzelf mettertijd weer verder.
Er ligt een Mitec 16-2 mengtafel te wachten om gerestaureerd en gemodificeerd te worden.
Ik heb plannen voor een analoge, (semi) modulaire synthesizer.
Een kaal toetsenbord, een aantal 19" racks a la Doepfer liggen op voorraad. en de "moeilijke" onderdelen voor de VCO's heb ik ook al. inspiratie en ontwerpen komen van http://yusynth.net/Modular/index_en.html
En tot slot heb ik 19" kastje met een scharnierende frontplaat,
Het enigste doel dat ik daarvoor kan verzinnen is een Teletronix LA2A Leveling Amplifier...
Ik weet dat er hier minstens een forumlid is die een (fabrieks) Bryston heeft staan.
Van clonen heb ik nog nooit iets gezien, het zijn meestal klasse A bakken die nagebouwd worden. (Krell, Pass labs.)
Ik heb wel een pak Bryston poweramp schema's en service manuals voor je.
Stuur even een PB met een emailadres, stuur ik ze door met wetransfer.