WIE DURFT ...
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik klus ook al mijn hele leven, sinds kort pas met audio. Maar daarvoor is ook wel het een en ander fout gegaan.
Met glasblazen leer je dat als je een kurk in een buisje wil stoppen dat je dan je ellebogen in je zij moet houden. Dan kun je nooit te veel kracht zetten. Toch niet doen en de gehele versplinterde buis glas dwars door je duim heen duwen.
Sleutelen aan je brommer blok en dan na dat je hem weer helemaal in elkaar hebt erachter komen dat je de koppelingsring bent vergeten. Dan kun je dus weer het blok gaan splitten.
Met glasblazen leer je dat als je een kurk in een buisje wil stoppen dat je dan je ellebogen in je zij moet houden. Dan kun je nooit te veel kracht zetten. Toch niet doen en de gehele versplinterde buis glas dwars door je duim heen duwen.
Sleutelen aan je brommer blok en dan na dat je hem weer helemaal in elkaar hebt erachter komen dat je de koppelingsring bent vergeten. Dan kun je dus weer het blok gaan splitten.
Of het blok uit je auto zelf reviseren en tunen. Bij een proefloop alles goed, maar na een 10 minuten een flinke poel olie onder de auto. Goed kijken, niks te vinden. Wel raar dat ik na het in elkaar zetten een rubber ring over had. Juist, de nokkenaskeerring. Weer alles uit elkaar (complete distributie eraf), rin erin zetten en: Verdomd, hij is dicht.D.Lamers schreef:Sleutelen aan je brommer blok en dan na dat je hem weer helemaal in elkaar hebt erachter komen dat je de koppelingsring bent vergeten. Dan kun je dus weer het blok gaan splitten.
Een Corsaatje dat ik had eens voorzien van Kadett GSI 16V remmen (op de vooras). Niet te ontluchten, zelfs niet bij de dealer met hun magische ontluchtingsapparatuur. Auto verkocht, remmen weer terugbouwen naar origneel en dan tot de conclusie komen dat je links en rechts verwisseld hebt waardoor de ontluchtingsnippels aan de onderkant van de klauwen zitten
Groeten,
Mischa
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Vorige week net op tijd een enorme fout gevonden in mijn 300B versterker.
Ik had de draad voor de voedingsspanning aan de verkeerde pen van de gelijkrichterbuis aangesloten. Ik weet niet wat er gebeurt als je een hele versterker op wisselspanning zet ipv gelijkspanning, maar gelukkig heb ik dat nog net niet hoeven ontdekken.
Ik had de draad voor de voedingsspanning aan de verkeerde pen van de gelijkrichterbuis aangesloten. Ik weet niet wat er gebeurt als je een hele versterker op wisselspanning zet ipv gelijkspanning, maar gelukkig heb ik dat nog net niet hoeven ontdekken.
Spullen besteld voor een setje Visaton Aria Light met andere filters (gesimuleerd in Boxsim) en toen ik alles had ontvangen herrinnerde ik me dit topic (gaat over dat de W100S verkeerd in Boxsim staat). 
Daarna toen ik een spoel uit het testkastje wilde halen de ferrietmantel kapot gemaakt bij een spoel
.
Daarna toen ik een spoel uit het testkastje wilde halen de ferrietmantel kapot gemaakt bij een spoel
Lang, lang geleden. Mijn eerste zelfbouwspeakers. Twee 25 cm woofers gekocht bij Tandy, godsvermogen voor mij toen.
Bij het solderen van de bekabeling aan de woofer had ik de beschikking over een Ersa 150 watt soldeerbout met lompe punt, en 3 mm dikke soldeertin.
Vette klodder gesmolten tin druipt van bout, op polypropyleen conus, en glijdt zo verder door de foam ophanging.
Sindsdien maak ik altijd eerst een klein kartonnen glijbaantje voor de tin. Niet dat het nog nodig is geweest.
Bij het solderen van de bekabeling aan de woofer had ik de beschikking over een Ersa 150 watt soldeerbout met lompe punt, en 3 mm dikke soldeertin.
Vette klodder gesmolten tin druipt van bout, op polypropyleen conus, en glijdt zo verder door de foam ophanging.
Sindsdien maak ik altijd eerst een klein kartonnen glijbaantje voor de tin. Niet dat het nog nodig is geweest.
Ik ben onlangs overgestapt van SE naar gebalanceerd, gewoon voor de fun, om het te proberen.
Ik heb mede daarvoor een semi-zelfbouw DAC besteld en een aantal gebalanceerde kabels gemaakt en gelabeld. Ook de Ucd omgebouwd naar gebalanceerd.
Na alle spullen verzameld en omgebouwd te hebben uiteindelijk alles gebalanceerd aangesloten. Dat zou genieten worden!!
Eehh, nou, niet dus..
Een dikke brom op rechts en een veel sterker signaal op links.. hoe kan dat nou? UCD eindtrap nagekeken, Classe voorversterker helemaal nagekeken (een crime om dat ding te demonteren en ik moest een maand wachten op de service manual) ook menig uurtje aan gespendeerd; meteen voor de zekerheid wat opamps vervangen voor ruisvrije types (besteld via e-bay, wederom lang op moeten wachten).
Meten meten meten met mijn ouwe Fluke (ik heb geen scope).
Ik had het probleem alleen als ik de uitgang van de VV gebalanceerd aansloot, dus ik was echt in de overtuiging dat het aan het uitgangscircuit van mijn voorversterker zou liggen.
Afijn, 100 euro materialen, vele uren klooien en maanden wachttijd later vanavond het hele zaakje weer aangesloten. Wat denk je: nog steeds hetzelfde probleem!!!! Nou zeg! Gloeiende &^%$%$%$$$#$!!!!!!!!!!!](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Uit frustratie ben ik maar een grote ronde met de hond gaan lopen en tijdens die wandeling kwam ik tot de ontdekking dat er meer onderdelen gewijzigd waren in de overstap, namelijk de kabels! Maar goed, dat was zo eenvoudig en die had ik zelf gemaakt (en gemeten) dus dat moest wel goed zijn.
Ehhh, ehhh, ehhh...
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat ik in één van de vier kabels (de netjes gelabelde kabels voor het rechtse kanaal) fout heb gesoldeerd... Ik heb de massa draad en de +draad op één uiteinde verwisseld zodat ik een soort kruiskabel had gemaakt.
Na herstel van deze fout was alles weer in orde en kon ik eindelijk genieten. De zin was toen eigenlijk wel over; zeker nadat ik mijn vrouw zachtjes hoorde lachen achter haar boek terwijl ik geknield voor de installatie uit frustratie grommend mijn armen ten hemel hief.
Mijn motto voor de komende tijd: If it ain't broken, don't fix it
Ik heb mede daarvoor een semi-zelfbouw DAC besteld en een aantal gebalanceerde kabels gemaakt en gelabeld. Ook de Ucd omgebouwd naar gebalanceerd.
Na alle spullen verzameld en omgebouwd te hebben uiteindelijk alles gebalanceerd aangesloten. Dat zou genieten worden!!
Eehh, nou, niet dus..
Meten meten meten met mijn ouwe Fluke (ik heb geen scope).
Ik had het probleem alleen als ik de uitgang van de VV gebalanceerd aansloot, dus ik was echt in de overtuiging dat het aan het uitgangscircuit van mijn voorversterker zou liggen.
Afijn, 100 euro materialen, vele uren klooien en maanden wachttijd later vanavond het hele zaakje weer aangesloten. Wat denk je: nog steeds hetzelfde probleem!!!! Nou zeg! Gloeiende &^%$%$%$$$#$!!!!!!!!!!!
Uit frustratie ben ik maar een grote ronde met de hond gaan lopen en tijdens die wandeling kwam ik tot de ontdekking dat er meer onderdelen gewijzigd waren in de overstap, namelijk de kabels! Maar goed, dat was zo eenvoudig en die had ik zelf gemaakt (en gemeten) dus dat moest wel goed zijn.
Ehhh, ehhh, ehhh...
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat ik in één van de vier kabels (de netjes gelabelde kabels voor het rechtse kanaal) fout heb gesoldeerd... Ik heb de massa draad en de +draad op één uiteinde verwisseld zodat ik een soort kruiskabel had gemaakt.
Na herstel van deze fout was alles weer in orde en kon ik eindelijk genieten. De zin was toen eigenlijk wel over; zeker nadat ik mijn vrouw zachtjes hoorde lachen achter haar boek terwijl ik geknield voor de installatie uit frustratie grommend mijn armen ten hemel hief.
Mijn motto voor de komende tijd: If it ain't broken, don't fix it
1 maal bijna een stuk gezicht kwijtgeraakt. Ik had een gebogen zijkant voor een wooferkast gemaakt en wilde deze met 1mm geborsteld RVS bekleden. Het houten deel was al klaar, nu alleen nog het RVS onder spanning erop lijmen. Veel dat even tegen...
Zelfs 1mm is uitermate veerkrachtig spul en vliegt steeds weer terug in de vorm tenzij je de plaat veel, veel verder doorbuigt dan de uiteindelijke stand. Dus plaatje hout over het RVS en een hoop spanbanden, want met lijmklemmen ging het ook niet. De eerste twee 'hoofd' spanbanden zaten erop. Pfff. Bezig met de derde. Over het hele geval gebogen om goed kracht te kunnen zetten. Klikkerdeklikkerdeklik... klik... kliiii...k.... BANG!
Bleek het uiteinde van de RVS plaat toch net een stukje van een van de nylon banden te raken. 1mm is bepaald niet messcherp, maar kennelijk voldoende om door de spanning door het nylon heen te snijden waardoor de klem als een catapult pijlsnel van het werkstuk afschoot en door de kamer vloog. Ik voelde dat m'n haren geraakt werden. Uiteindelijk is het met wat aanpassingen allemaal gelukt zonder verdere incidenten. Sindsdien heb ik:
- een nieuwe definitie van 'dat scheelde geen haar'
- nog meer respect voor de sterkte van RVS en de gigantische hoeveelheid kracht die opgebouwd kan worden met spanbanden. Pas op
- veel vertrouwen in polyurethaan lijm, ofwel bruislijm, want de RVS platen zitten er jaren later nog steeds naadloos tegenaan.
En nog een afwerk blooper als toegift. Mooi kastje gemaakt, afgewerk met grondverf en spuitplamuur. Dit maal met (egaal opdrogende) Hammerite voor een 'ander' effect. Paar lagen erop met voldoende tussnpauzen. De avond erop nog eentje en daar ging het mis: de hele tyf** zooi krulde op als een krolse poes omdat de dikke, nog drogende onderlaag weer oploste in de nieuwe laag. Had ik enkele dagen gewacht was er geen probleem geweest. Nu kon ik deze dikke, bijna teerachtige verflaag in z'n geheel eraf schrapen en opnieuw beginnen. Tip van de dag met afwerking: Take your time... and then some.
Zelfs 1mm is uitermate veerkrachtig spul en vliegt steeds weer terug in de vorm tenzij je de plaat veel, veel verder doorbuigt dan de uiteindelijke stand. Dus plaatje hout over het RVS en een hoop spanbanden, want met lijmklemmen ging het ook niet. De eerste twee 'hoofd' spanbanden zaten erop. Pfff. Bezig met de derde. Over het hele geval gebogen om goed kracht te kunnen zetten. Klikkerdeklikkerdeklik... klik... kliiii...k.... BANG!
Bleek het uiteinde van de RVS plaat toch net een stukje van een van de nylon banden te raken. 1mm is bepaald niet messcherp, maar kennelijk voldoende om door de spanning door het nylon heen te snijden waardoor de klem als een catapult pijlsnel van het werkstuk afschoot en door de kamer vloog. Ik voelde dat m'n haren geraakt werden. Uiteindelijk is het met wat aanpassingen allemaal gelukt zonder verdere incidenten. Sindsdien heb ik:
- een nieuwe definitie van 'dat scheelde geen haar'
- nog meer respect voor de sterkte van RVS en de gigantische hoeveelheid kracht die opgebouwd kan worden met spanbanden. Pas op
- veel vertrouwen in polyurethaan lijm, ofwel bruislijm, want de RVS platen zitten er jaren later nog steeds naadloos tegenaan.
En nog een afwerk blooper als toegift. Mooi kastje gemaakt, afgewerk met grondverf en spuitplamuur. Dit maal met (egaal opdrogende) Hammerite voor een 'ander' effect. Paar lagen erop met voldoende tussnpauzen. De avond erop nog eentje en daar ging het mis: de hele tyf** zooi krulde op als een krolse poes omdat de dikke, nog drogende onderlaag weer oploste in de nieuwe laag. Had ik enkele dagen gewacht was er geen probleem geweest. Nu kon ik deze dikke, bijna teerachtige verflaag in z'n geheel eraf schrapen en opnieuw beginnen. Tip van de dag met afwerking: Take your time... and then some.
Mijn eerste 230V ervaring:
Ik zat net pc-speakers te repareren, ik was ze aan het testen en toen kwam ik met mijn pink tegen het printplaatje en laat dat nou net de plek zijn waar de draden die naar de trafo gingen zaten
.
Mijn pink ging gelukkig alleen een beetje trillen (had ik het idee), ik had verwacht dat 230V veel erger zou zijn.
Ik zat net pc-speakers te repareren, ik was ze aan het testen en toen kwam ik met mijn pink tegen het printplaatje en laat dat nou net de plek zijn waar de draden die naar de trafo gingen zaten
Mijn pink ging gelukkig alleen een beetje trillen (had ik het idee), ik had verwacht dat 230V veel erger zou zijn.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
230V IS veel erger.. gelukkig heb je waarschijnlijk geen vol contact tussen de fasen gemaakt maar alleen een klein lekstroompje tussen die fase en wat er voor "aarde" doorgaat, via je schoenzolen..Vuurkat schreef:ik had verwacht dat 230V veel erger zou zijn.
Hopelijk heb je nu wel in een keer geleerd om ALTIJD eerst de stekers te trekken voor je je tentakels ergens in steekt, EN DAT OOK CONTROLEREN.. De volgende keer kan Exit-Vuurkat zijn!!
Of je moet het lekker vinden??
Kees
230volt kan inderdaad wel een dikke klap geven !
Goh echte blunders....
Paar weken terug was ik spanningen aant meten en opeens raakte ik met mn palm een draadje aan die net niet geisoleerd was... BZZZZTTT !
Ooook goeiuh morguh !
En laats nog... blunder met weerstanden reeks... 680kilo ohm ipv 680 gepakt..
Voor de rest valt het nog allemaal wel mee gelukkig.
Goh echte blunders....
Paar weken terug was ik spanningen aant meten en opeens raakte ik met mn palm een draadje aan die net niet geisoleerd was... BZZZZTTT !
Ooook goeiuh morguh !
En laats nog... blunder met weerstanden reeks... 680kilo ohm ipv 680 gepakt..
Voor de rest valt het nog allemaal wel mee gelukkig.
Tja, netspanning? Nou kijk weet je, in vroeger dagen, toen was ik 18 of zo, bouwde ik alles met sloop spul. Trafo's uit ouwe radio's en zo, maar dan moest je wel de voedingsspanning weten secundair. Nou da's heel simpel nietwaar.
Universeel meter,
Verlengsnoer voor de 220V,
twee draadjes voor die 220 aan te sluiten op de trafo, met van die blanco krokodillebek klemmen,
twee meetsnoeren om te meten.
Werk volgorde,
Alles aansluiten behalve de 220 en als dat is gebeurd, pak je dus die snoertjes van de 220 om die op de trafo aan te sluiten in iedere hand één....en toen lag ik met stoel en al achterover.....tot grote schrik van me moeder.....en ook nu licht ik nog op in het donker..
Universeel meter,
Verlengsnoer voor de 220V,
twee draadjes voor die 220 aan te sluiten op de trafo, met van die blanco krokodillebek klemmen,
twee meetsnoeren om te meten.
Werk volgorde,
Alles aansluiten behalve de 220 en als dat is gebeurd, pak je dus die snoertjes van de 220 om die op de trafo aan te sluiten in iedere hand één....en toen lag ik met stoel en al achterover.....tot grote schrik van me moeder.....en ook nu licht ik nog op in het donker..
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Marp schreef:Gisteren bekeek ik de 250 Watt class D subamp die ik destijds van je overnam. Gezien de diameter dacht ik dat een rode en zwarte draad te dik waren voor een triggeraansluiting, en dat ze dus voor de voeding waren. Op het front zit echter gewoon een 230V euro connector. Daarnaast lopen deze draden naar de versterkerprint. Kan jij nog herinneren waarvoor ze zijn?
Verkoper van de plate amp schreef:Hoi Mario,
Ik had een sample of drie in huis toendertijd. Ik heb geen idee meer waar deze voor zijn... Het spijt me zeer.
[knip].....[/knip]
Een antwoord mijnerzijds waar je maar weinig mee kunt. Sorry.
Marp schreef:Geeft niets. Je kan ook niet alles onthouden wat voorbij komt. Desondanks bedankt voor het antwoord.
De temperatuur hou ik wel nauwlettend onder diverse omstandigheden in de gaten met een IR-thermometer. En de rode en zwarte draad... tja... daar ben ik inmiddels uit. Na het volgen van de printbanen ontdekte ik dat het relais, waar de rode draad bij uitkomt, aan de versterker-uitgang zit. De zwarte draad eindigt bij een aansluiting met de aanduiding "SP-GND".....
Verrekte handig, een subamp met... draden om een luidspreker aan te sluiten!*SHAME*
![]()
![]()
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Wel even posten wat je nou hebt gemaakt en hoe het klinkt! Klinkt mij verdacht veel als iets TwistedPear achtigs.....laat ik daar nou juist zeer veel interesse in hebben.......Christian schreef:Ik ben onlangs overgestapt van SE naar gebalanceerd, gewoon voor de fun, om het te proberen.
Ik heb mede daarvoor een semi-zelfbouw DAC besteld en een aantal gebalanceerde kabels gemaakt en gelabeld.
Maar goed; mij blooper is van veel langer geleden. Jaar of 10 bij de bouw van een elektuur LFA-50OA. Eindtrappen zijn dusdanig dat als je ze in één keer samen aanzet en je koelkast e.d. zitten ook op die groep; dan heb je kans dat je dus accuut in het donker zit omdat de stop eruit schiet. Inschakelvertraging er dus bij.
Versterker eerste keer aan en.......verbazingwekkend en beangstigend veel rook van één van de (zeer dikke) weerstanden op die inschakelvertraging. Bleek uiteindelijk dat ik bij een paar torren op de spanningsversterker (die samen op een koellichaampje zaten) was vergeten er van die isolatieplaatjes onder te doen. Schade viel mee; paar ingangstorren opgeblazen. Versterker doet het nu na ruim 10 jaar nog perfect. De term inspelen/inbranden heeft sinds dat akkefietje wel een andere betekenis gekregen.....
Scanspeakman
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Tja isolatieplaatjes...
Doet me denken aan een reparatie/modificatie van een car audio versterker. Stel spanningsregelaars waren origineel +/-18V en moesten naar +/-15V. Simpel klusjes, even omgwisseld 7818/7918 naar 7815/7915. Ze zaten voor de koeling op de grote koelplaat (=behuizing).
Aangezet en jahoor rook..
.toch nog even moeten zoeken naar de oorzaak...
De originele 7818/7918 waren geheel van plastic en hadden geen isolatieplaatjes nodig. Mijn 7815/7915 waren metaal aan de achterkant (TO220) en maakte dus volle sluiting. Tjaaaaa.
Rob.
Doet me denken aan een reparatie/modificatie van een car audio versterker. Stel spanningsregelaars waren origineel +/-18V en moesten naar +/-15V. Simpel klusjes, even omgwisseld 7818/7918 naar 7815/7915. Ze zaten voor de koeling op de grote koelplaat (=behuizing).
Aangezet en jahoor rook..
De originele 7818/7918 waren geheel van plastic en hadden geen isolatieplaatjes nodig. Mijn 7815/7915 waren metaal aan de achterkant (TO220) en maakte dus volle sluiting. Tjaaaaa.
Rob.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
