Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
De lay-out voor de hoogspannings voeding van de buizenuitgangs trap. Deze zal gebouwd gaan worden op gaatjes print, maar hier staat al in grote lijnen de indeling.
C1 en C2 zullen 100 microfarad worden omdat ik die nog in voorraad had.
De hele kast ligt nu weer uitelkaar vanwege diverse werkzaamheden.
Zo moest ik nog gaten boren om de hoogspannings voeding op de middenbak te plaatsen. er is een extra kabel op de SP/DIF converter geplaatst tbv een digitale coax-uitgang.
En de controller print moet er ook nog een keer uit om de geprogrammeerde controller van Xbake te kunnen plaatsen.
ik wil ook graag ergens een schakelaartje plaatsen om een relais aan te sturen die tussen opamp en buizen schakelt. Ik heb alleen geen zin om in de frontplaat te gaan boren (die wil ik zo origineel als mogelijk houden.) en aan de achterkant lijkt mij niet zo praktisch als hij eenmaal in een rack staat. aan de andere kant ik schakel hem niet 10 keer per dag om. dus ik denk dat het toch de achterkant word.
C1 en C2 zullen 100 microfarad worden omdat ik die nog in voorraad had.
De hele kast ligt nu weer uitelkaar vanwege diverse werkzaamheden.
Zo moest ik nog gaten boren om de hoogspannings voeding op de middenbak te plaatsen. er is een extra kabel op de SP/DIF converter geplaatst tbv een digitale coax-uitgang.
En de controller print moet er ook nog een keer uit om de geprogrammeerde controller van Xbake te kunnen plaatsen.
ik wil ook graag ergens een schakelaartje plaatsen om een relais aan te sturen die tussen opamp en buizen schakelt. Ik heb alleen geen zin om in de frontplaat te gaan boren (die wil ik zo origineel als mogelijk houden.) en aan de achterkant lijkt mij niet zo praktisch als hij eenmaal in een rack staat. aan de andere kant ik schakel hem niet 10 keer per dag om. dus ik denk dat het toch de achterkant word.
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 16 mar 2009, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeer zeker, het maakt testen en ook eventueel foutzoeken een stuk efficienter. Het help ook goed om het overzicht te houden.RobertD schreef:Op zich ook wel prettig al die losse printen, je weet precies waar je mee bezig bent.
Ja, dan zou ik hem om de schroefconnector heen moeten laten lopen, bedoel je zeker?mischa72 schreef:De rechter brug is misschien een beetje lastig, maar de linker is zeer eenvoudig te verwijderen en dat zou je eigenlijk moeten doen. Hoe minder bruggen, hoe mooier de print.
Vaak ziet de praktijk er een heel stuk anders uit dan de theorie. Zie de foto. Ik maak mij niet zo druk om een of twee draadbruggen hoor.
Voor wie zich afvraagt wat die trafo daar doet: de secundaire wordt als ingang gebruikt en de primaire als uitgang. normaal gespreoken geeft de secundaire ong. 12 volt af. daar gaat nu 6 a 8 volt in zodat er iets van 120 volt weer uitkomt op de primaire wikkeling. En die 47 uf / 300 volt recht is ook van Phillips, alleen was de blauwe folie gescheurd. die heb ik er dus maar afgehaald.
Ik kreeg net bericht van Xbake dat de controllers morgen op de post gaan. En ik kreeg vandaag post van De Audiofabriek. mooi doosje met 2 zakjes Elna elko's en 2 buisjes. De 6N1P moet volgens mij NOS zijn want de pootjes zijn zwart uitgeslagen. dat gebeurt niet van een paar maandjes op de plank liggen. Minpuntje is dat de 100 Uf geleverd is in 25 Volt versie ipv de gevraagde 16 volt. deze is een stuk groter en de DAC print is al zo klein. De 47 Uf is wel 16 volt.
Overigens jeuken mijn handen om met nieuwe projekten aan de slag te gaan. ik kwam gisteren op de bouwput een stuk alminuim profiel tegen dat een perfekte chassis kan worden voor een buizen gitaarversterker. (wat ik al 10 jaar van plan ben). maar eerst moet deze af. Dan ga ik gelijk door met een buizenvoorversterker en van de zomer ga ik weer eens lekker met mijn gitaar effekten installatie aan de slag. dat ligt ook al een paar jaar stil. (en ik wil ook nog een analoge syntheziser gaan bouwen..... zucht)
De hoogspannings voeding is klaar en getest. Vooralsnog werkt alles goed.
Het regelbereik varieert van 110 volt tot 190 volt DC bij een primair stroomverbruik van 270 mA. dit alles gemeten zonder belasting aan de uitgang.
Het ziet er naar uit dat ik een goede combinatie van transformatoren gekozen heb.
Ik had van tevoren wel wat berekeningen gemaakt maar het is nog even afwachten hoe de voeding zich gedraagt als de buizen trap aangesloten is.
En ik heb goed nieuws voor Mischa72 : 0 draadbruggen. het was even puzzelen maar het is wel gelukt.
Inmiddels is ook de door Xbake geprogrammeerde controller gearriveerd en geplaatst. Ik kan nu beginnen met de definitieve opbouw en verbinden van alle verschillende onderdelen.
Het regelbereik varieert van 110 volt tot 190 volt DC bij een primair stroomverbruik van 270 mA. dit alles gemeten zonder belasting aan de uitgang.
Het ziet er naar uit dat ik een goede combinatie van transformatoren gekozen heb.
Ik had van tevoren wel wat berekeningen gemaakt maar het is nog even afwachten hoe de voeding zich gedraagt als de buizen trap aangesloten is.
En ik heb goed nieuws voor Mischa72 : 0 draadbruggen. het was even puzzelen maar het is wel gelukt.
Inmiddels is ook de door Xbake geprogrammeerde controller gearriveerd en geplaatst. Ik kan nu beginnen met de definitieve opbouw en verbinden van alle verschillende onderdelen.
Weer eens een update van de werkzaamheden, ben nu bezig met het opbouwen van de buizen trap. Zit mij alleen af te vragen hoe dat zit met de belastings-impedantie van de DAC als er zowel een opamp als een buizentrap aanhangt, iemand die hier iets meer over kan vertellen of zie ik spoken?
het uitgangs relais is inmiddels ook geplaatst maar nog niet bekabeld, dat gebeurd als de buizentrap op z'n plaats zit. met een beetje mazzel ben ik over ongeveer een week klaar.
inmiddels al een een uurtje proefgedraaid, geen problemen ondervonden.
wel twee kleine puntjes, het koelblok(je) van de 7805 die de controller voedt wordt vrij warm, aangezien er geen koelsleuven in de kast zitten lijkt het mij verstandig om daar maar een groter blokje in te zetten.
En de gebruikte CD-Rom speler is aan het begin van de CD vrij luidruchtig qua zoemen en zuisen (op track 1) skip ik een paar nummers door dan hoor ik haast niks meer aan mechanische geluiden.
Oh, ik heb ook nog een plak messing gehaald om het gat van het laadje af te sluiten (ik lijk die Van Voorst wel.. ben wel bij zijn favoriete metaal groothandel geweest...) dus dit projekt word beeindigd met een avondje boren,schuren,vijlen,polijsten en noem maar op.....
het uitgangs relais is inmiddels ook geplaatst maar nog niet bekabeld, dat gebeurd als de buizentrap op z'n plaats zit. met een beetje mazzel ben ik over ongeveer een week klaar.
inmiddels al een een uurtje proefgedraaid, geen problemen ondervonden.
wel twee kleine puntjes, het koelblok(je) van de 7805 die de controller voedt wordt vrij warm, aangezien er geen koelsleuven in de kast zitten lijkt het mij verstandig om daar maar een groter blokje in te zetten.
En de gebruikte CD-Rom speler is aan het begin van de CD vrij luidruchtig qua zoemen en zuisen (op track 1) skip ik een paar nummers door dan hoor ik haast niks meer aan mechanische geluiden.
Oh, ik heb ook nog een plak messing gehaald om het gat van het laadje af te sluiten (ik lijk die Van Voorst wel.. ben wel bij zijn favoriete metaal groothandel geweest...) dus dit projekt word beeindigd met een avondje boren,schuren,vijlen,polijsten en noem maar op.....
Wel, ik kan u het heugelijke feit meedelen dat de buizentrap werkt.
Ik moet welliswaar de bedrading nog enigzins fatsoeneren en het relais aansluiten, maar ik kon niet langer wachten.
Was bijna nog gigantisch op mijn bek gegaan want ik had de buisvoeten in spiegelbeeld aangesloten. 3 uur werk naar de knoppen, maar gelukkig kwam ik daarachter bij een laatste controle voor dat ik de eerste keer ging inschakelen. waarschijnlijk zouden de buisjes in rook zijn opgegaan. Het is dan ook mijn eerste buizenprojekt.
ik kan nog geen oordeel geven over het geluid want ik heb vooralsnog alleen getest op het PC speakertje.
ook zijn gelijk alle 100 uF SMD's elko's vervangen door de ELNA Cerafine, of het iets uitmaakt voor het geluid weet ik niet, daarvoor zijn mijn oren niet genoeg getraind en had ik eerst luistertesten in de originele opstelling moeten doen. maar het idee is leuk.
Ik moet welliswaar de bedrading nog enigzins fatsoeneren en het relais aansluiten, maar ik kon niet langer wachten.
Was bijna nog gigantisch op mijn bek gegaan want ik had de buisvoeten in spiegelbeeld aangesloten. 3 uur werk naar de knoppen, maar gelukkig kwam ik daarachter bij een laatste controle voor dat ik de eerste keer ging inschakelen. waarschijnlijk zouden de buisjes in rook zijn opgegaan. Het is dan ook mijn eerste buizenprojekt.
ik kan nog geen oordeel geven over het geluid want ik heb vooralsnog alleen getest op het PC speakertje.
ook zijn gelijk alle 100 uF SMD's elko's vervangen door de ELNA Cerafine, of het iets uitmaakt voor het geluid weet ik niet, daarvoor zijn mijn oren niet genoeg getraind en had ik eerst luistertesten in de originele opstelling moeten doen. maar het idee is leuk.
Moeilijk, moeilijk. heb even wat hulp nodig met een probleempje.
Heb vanavond de CD speler op mijn set aangesloten en wat blijkt?
De buizentrap stuurt een veel te hoog niveau uit waardoor mijn versterker op de ingang overstuurd word.
Het niveau van de buizentrap is ongeveer 50-75% hoger dan dat van de opamp.
(op het gehoor, ik heb nog niet gemeten, zit eigenlijk te springen om een test-CD, dan kan ik hem aann de scope hangen.)
Nu zit ik er aan te denken om er een spanningsdeler met weerstanden tussen te hangen, maar ik twijfel over de te gebruiken waardes.
Wie heeft er wat suggesties?
Heb vanavond de CD speler op mijn set aangesloten en wat blijkt?
De buizentrap stuurt een veel te hoog niveau uit waardoor mijn versterker op de ingang overstuurd word.
Het niveau van de buizentrap is ongeveer 50-75% hoger dan dat van de opamp.
(op het gehoor, ik heb nog niet gemeten, zit eigenlijk te springen om een test-CD, dan kan ik hem aann de scope hangen.)
Nu zit ik er aan te denken om er een spanningsdeler met weerstanden tussen te hangen, maar ik twijfel over de te gebruiken waardes.
Wie heeft er wat suggesties?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Wat is de waarde van de ingangsimpedantie van je versterker?
Wanneer je diezelfde waarde in serie met de uitgang van de cd speler-buizentrap zet, dan vormt die weerstand samen met de ingangsimpedantie een spanningsdeler.
Dus is de ingangsimpedantie 50kOhm, zet dan 50kOhm in serie met het signaal. Het signaal op de ingang van je versterker zal dan halveren.
Wanneer je diezelfde waarde in serie met de uitgang van de cd speler-buizentrap zet, dan vormt die weerstand samen met de ingangsimpedantie een spanningsdeler.
Dus is de ingangsimpedantie 50kOhm, zet dan 50kOhm in serie met het signaal. Het signaal op de ingang van je versterker zal dan halveren.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Je kan natuurlijk een spanningdelertje op de uitgang nemen. De waarde kijkt niet zo precies: twee weerstanden van 27K werken, maar je zou er misschien beter nog twee van 10k in kunnen zetten.. of zelfs nog wat kleiner..
Wat ook mogelijk is, is om de Dac wat minder uitgang te geven.. Is dat niet zo'n I/V geval? Dan ben je klaar met een ander weerstandje.
Een ander buisje zal in deze opzet misschien ook wat minder versterken.. De versterking komt aardig overeen met de versterkingfactor van je buisje.. De 6N1P heeft zo'n slordige 30..
De spanningdeler (of potmeter) op het eind lijkt me de meest eenvoudige oplossing.. je halveert daarmee ook nog eens de ruis en brom die uit het buisje komt.. Bij een potmeter wordt de loper je uitgang, anders kun je de uitgang van de buis kortsluiten..
Kees
Wat ook mogelijk is, is om de Dac wat minder uitgang te geven.. Is dat niet zo'n I/V geval? Dan ben je klaar met een ander weerstandje.
Een ander buisje zal in deze opzet misschien ook wat minder versterken.. De versterking komt aardig overeen met de versterkingfactor van je buisje.. De 6N1P heeft zo'n slordige 30..
De spanningdeler (of potmeter) op het eind lijkt me de meest eenvoudige oplossing.. je halveert daarmee ook nog eens de ruis en brom die uit het buisje komt.. Bij een potmeter wordt de loper je uitgang, anders kun je de uitgang van de buis kortsluiten..
Kees
Allen dank voor het meedenken.
Volgens de service manual van de versterker is de impedantie inderdaad 50kOhm.
Zag ook dat de ingangsgevoeligheid 150 mV is wat mij vrij hoog lijkt voor een lijnsignaal. of zit ik er nu naast ?
en grijze letters met "CCCP", heb jij dezelfde?
Ik ga maar eens wat experimenteren met 2 weerstanden van 50 K
Heb wel al gemerkt dat er flink wat verschil in het geluid zit tussen de buis en de opamp. in het voordeel van de buis, dus.
Helderder en duidelijker zijn de eerste woorden die in mij opkomen,
meer diepte en detailering. en dat op dat kleine testluidsprekertje, nota bene.
Hoe wist je dat?RobertD schreef:Dus is de ingangsimpedantie 50kOhm, zet dan 50kOhm in serie met het signaal. Het signaal op de ingang van je versterker zal dan halveren.
Volgens de service manual van de versterker is de impedantie inderdaad 50kOhm.
Zag ook dat de ingangsgevoeligheid 150 mV is wat mij vrij hoog lijkt voor een lijnsignaal. of zit ik er nu naast ?
in principe blijf ik bij deze buis, het leven is al duur genoeg zo.xbake schreef:of je plaatst een ander buisje (bv een 6N6P, heeft een versterking van ongeveer 11 dacht ik)..
Inderdaad.TubeHead schreef:Leuk detail van die buizen is dat er een "raket" op de buis gedrukt staat .
Ik ga maar eens wat experimenteren met 2 weerstanden van 50 K
Heb wel al gemerkt dat er flink wat verschil in het geluid zit tussen de buis en de opamp. in het voordeel van de buis, dus.
Helderder en duidelijker zijn de eerste woorden die in mij opkomen,
meer diepte en detailering. en dat op dat kleine testluidsprekertje, nota bene.
Het zijn uiteindelijk 2 weerstanden van 47 kOhm geworden. Het resultaat?
een stuk beter, maar nog niet optimaal. ik heb gemerkt dat het uitgangssignaal afhankelijk is van de CD zelf.
Wat oudere platen gaven geen problemen, af en toe een scherp randje.
maar bijvoorbeeld "X&Y"van Coldplay is niet om aan te horen. ja, de muziek wel, maar het klinkt gewoon te luid waardoor de versterker toch vervormt.
Waarmee weer bewezen wordt dat moderne platen op de een of andere manier luider worden opgenomen dan vroeger...
Ik denk dat ik het morgen maar eens met iets van 80 a 100 Kohm ga proberen.
een stuk beter, maar nog niet optimaal. ik heb gemerkt dat het uitgangssignaal afhankelijk is van de CD zelf.
Wat oudere platen gaven geen problemen, af en toe een scherp randje.
maar bijvoorbeeld "X&Y"van Coldplay is niet om aan te horen. ja, de muziek wel, maar het klinkt gewoon te luid waardoor de versterker toch vervormt.
Waarmee weer bewezen wordt dat moderne platen op de een of andere manier luider worden opgenomen dan vroeger...
Ik denk dat ik het morgen maar eens met iets van 80 a 100 Kohm ga proberen.
ray5150 schreef:Inderdaad.TubeHead schreef:Leuk detail van die buizen is dat er een "raket" op de buis gedrukt staat .en grijze letters met "CCCP", heb jij dezelfde?
Zag op ebay een keer 6N1P's tekoop staan met dat raketje. Erg leuk detail vond ik dat..
maar kwam laats achter dat op een paar 6N2P's ( ECC83 eq. ) die ik hier heb liggen ook dat raketje op stond. Maar CCCP weet niet of dat erop staat.
Het inkt was beetje vervaagt.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Die 50kOhm was een pure gok. Leuk dat het zo uitpakt.ray5150 schreef:Hoe wist je dat?
Volgens de service manual van de versterker is de impedantie inderdaad 50kOhm.
Zag ook dat de ingangsgevoeligheid 150 mV is wat mij vrij hoog lijkt voor een lijnsignaal. of zit ik er nu naast ?
150mV en hoog... dat moet je even uitleggen.
Je bedoelt waarschijnlijk dat de gevoeligheid hoog is. Dat is inderdaad het geval.
Meestal vragen moderne versterkers om een signaal van 200mV of meer.
Het is voor een cd-speler overigens vrij normaal om uit te sturen tot 2V.
(2000mV dus!)
Dan kun je inderdaad zoals Kees al aangaf wellicht beter een spanningsdeler maken of een potmeter van 100k gebruiken.ray5150 schreef:Het zijn uiteindelijk 2 weerstanden van 47 kOhm geworden. Het resultaat?
een stuk beter, maar nog niet optimaal. ik heb gemerkt dat het uitgangssignaal afhankelijk is van de CD zelf.
Wat oudere platen gaven geen problemen, af en toe een scherp randje.
maar bijvoorbeeld "X&Y"van Coldplay is niet om aan te horen. ja, de muziek wel, maar het klinkt gewoon te luid waardoor de versterker toch vervormt.
Waarmee weer bewezen wordt dat moderne platen op de een of andere manier luider worden opgenomen dan vroeger...
Ik denk dat ik het morgen maar eens met iets van 80 a 100 Kohm ga proberen.
Als ik jouw verhaal over de cd van Coldplay zo lees, dan denk ik dat de buizentrap overstuurd wordt. Jouw versterker heeft toch ook een volumeregelaar? Daarmee moet je het geluid toch ook heel zacht kunnen zetten?
Misschien is het een goede optie om ook aan de ingang van de buizentrap van een spanningsdeler te voorzien.
Het ziet er naar uit dat je gelijk hebt. Ik ben eens even wat scope metingen gaan doen (met de Coldplay CD erin) en wat blijkt? de DAC chip gooit zo'n 2 Volt eruit bij luide passages. als je daar de mu factor bij rekent kom ik op tientallen Volts op de uitgang. kan wel kloppen. met de knop V/div op 5 volt paste de amplitude nog niet op het scherm...RobertD schreef:dan denk ik dat de buizentrap overstuurd wordt. Jouw versterker heeft toch ook een volumeregelaar? Daarmee moet je het geluid toch ook heel zacht kunnen zetten?
Misschien is het een goede optie om ook aan de ingang van de buizentrap van een spanningsdeler te voorzien.
(ik vraag mij af wat dan het nut van de opamp is als de DAC al zo'n hoge spanning afgeeft, zeker een buffer of zo?)
vervolgens eens gaan experimenteren met een spanningsdeler op de ingang van de buis. ging niet goed. een spanningsdeler van 2 x 47kOhm op in en uitgang gaf zware vervorming op de uitgang, ook bij zachte passages en ook bij andere CD's.
losknippen van de 47kOhm tussen signaal en massa gaf al verbetering, maar het volume ging ook weer omhoog.
Ik heb nu 47 kOhm in de signaal lijn zitten op de in en uitgang en ik heb alleen bij de pieken vervorming.
waarschijnlijk moet ik met andere weerstandverhoudingen gaan werken aan de ingang van de buis. maar moet ik dan hogere of lagere waardes gaan gebruiken?
Jammer genoeg heb ik momenteel geen stereo potmeter van 100 kOhm in huis.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:

