Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)
Maar Ik vindt wel het aantal µF wat aan de lage kant ik zou zeker voor 10000µF gaan.
Heb het toegepast in mijn ECL82 ampje en kom dan op 6,5 volt DC op 340 Ma.
- Bijlagen
-
- gloei-6-volt.JPG (6.92 KiB) 543 keer bekeken
- RobertD
- Contacteer:
Ja, precies. Zulke ervaringen heb ik ook. Meer uF voor een hogere spanning.nl3prc schreef:Maar Ik vindt wel het aantal µF wat aan de lage kant ik zou zeker voor 10000µF gaan.
Hoi allemaal.
Na zeeeeeeer lange tijd weer eens een berichtje van onze kant. Door omstandigheden heeft het project een flinke tijd stil gelegen helaas
Maaaar nu weer een post en eigenlijk alleen maar GOED nieuws! We zijn afgelopen paasdagen weer eens bezig geweest om het weer op te pakken en dat ging goed eigenlijk. ik zal hieronder nog even voor de duidelijkheid samenvatten welke uitdagingen (anderen zeggen: problemen) er nog nog speelde voor we stopte.
- Gloeispanning 6sn7 gelijkrichten
- Inschakelplop
Met als grootste probleem de inschakelplop. Hierbij klinkt een hoge tik, maar de woofer slaat flink uit in een zeer lage frequentie.
De gloeispanning van de 6sn7 was een beetje raar met de gelijkricht waardes. Dit kwam door oude lekkende Elco's. Deze heb ik meteen weg gegooid nadat ik ze een keer flink had uitgescholden. Tijd voor nieuw spul! Heb 3 elcootjes van 1000uF parallel gezet hierdoor werd de spanning 6.9 volt. Een mooie waarde dacht ik zelf. Heb een diode in serie gezet en hij is nu stabiel 6.2volt DC. En het maakt daarbij niet uit of de HS al ingeschakeld is of niet. Hij blijft strak op 6.2. Heb er ook de scoop aan gehangen en de elco's hebben capaciteit genoeg, hij blijft mooi DC. Dit was een hele geruststelling. hoeven we hier niet meer naar te kijken. Een klein printje gemaakt en deze er onder bij gebouwd. wordt wel vol nu
Nu het lastige. De inschakelplop. De stille hoop was er dat de ECC99 kapot was. ik had andere buisjes gekocht, maar deze hadden een verkeerde pinlayout ( de 6n6p ). Na het testen met deze buis lag alles stil. We hebben in die periode nog wel 5 minuutjes gehad over de buisjes en er toen voor gekozen om toch de ECC99 te kiezen. Met als zwaarst wegend aspect dat deze nog nieuw gemaakt wordt. deze zijn besteld en lagen al maanden klaar.
2e paasdag:
de gloeispanning was goed.... Dus ik zeg: laten we gewoon die buisjes er eens inprikken. Misschien zit het EINDELIJK een keer mee. Dus 2 nieuwe ECC's erin gezet. Versterker aan: geen inschakelplop!!!!!!! De ingang van de versterker aan de massa gehangen en het volume vol open gezet: GEEN BROM!!
Meteen de schakeling aangepast volgens advies van jullie om het potentiaal op de ECC's te verhogen bij de gloeispanning. Om te voorkomen dat er WEER iets kapot gaat...
Dus versterker weer uit, cdspeler eraan en test cd erin. SPELEN met dat ding. Geen brom kan ook gepaard gaan met geen geluid, dus het moment van de waarheid............................... CD speler aan: MUZIEK!!!!!!!!!!!
Hij was zowaar klaar!!
wie had dat ooit gedacht.... we gingen er allebei vanuit dat er wel weer iets anders zou zijn nu. Maar nee. Daarna heeft de versterker nog een dagje boven op de hobbykamer gestaan met dummy speakers eraan om hem even een tijdje aan te kunnen laten staan, kijken of er geen rare dingen optreden en de warmte ontwikkeling meten. Dit was allemaal goed gewoon.
Tijd voor het meest arbeidsintensieve deel van dit project. De versterker van zolder naar de huiskamer
Het is al een bakbeest van nature. maar het notenhouten frame, de dikke aluminium plaat, de extra trafo doen een flinke extra duit in het zakje!
De versterker op zijn plaatst gezet en aangesloten op de Roger Monitors die in de huiskamer staan. De eerste keer dat we echt iets kunnen horen over de kwaliteit. want de testspeakers zijn maar goedkope om te voorkomen dat er schade optreed. Ik ben zelden zo zenuwachtig geweest!!
De eerste CD: roger waters, in the flesh. Wat meteen opviel is de ruimtelijkheid in de muziek. zelfs nu de versterker nog niet optimaal klinkt is dit al zo veel mooier dan we gewend zijn. Daarbij horen we beide meteen een grote hoeveelheid details in muziek, die we nog maar weinig gehoord hebben!! Als tweede CD een test CD van Marantz audio. Verscheidene tracks komen voorbij en bij allemaal springt de ruimtelijkheid en de grote hoeveelheid detail eruit!! Super
Wat ook beter hoorbaar wordt na alle eerst indrukken (en nu de versterker goed warm is) is het laag. Misschien is het de combinatie met de Roger Monitors, misschien is het iets anders, maar het laag is FAN-TAS-TISCH!! Strakker dan menig buizenversterker die we ooit gehoord hebben. Het minuscule wollige randje dat er aan zit geeft het de juiste hoeveelheid gevoel en warmte en gezelligheid. De basgitaar bij Stil havend found what im looking for - U2 klinkt beter dan ooit tevoren. Beter dan de basgitaar uit mijn band live, en daar staat toch een professionele installatie.
Middels staat de versterker al een week op zijn plaats en is hij maar weinig uit geweest. Alleen als we moeten slapen
En nu hij is middels beter is ingespeeld klinkt hij beter en beter. nog meer detail, mooier laag, mooier mid, en de stemmen....... oh mijn god.... die stemmen. Alsof de zanger naast je staat!! Zooooo natuurlijk en helder!!
Elke CD die er in gaat is weer een waar feest, we her-ondekken muziek die al jaren in de kast staat te verstoffen. Dit is een ware alleskunner. Klassiek, pop, rock, acoustisch, singer-songwriter. Hij doet het allemaal even goed!!
bijgevoegd zijn nog een paar foto's. Nog even over de binnenkant, en natuurlijk het eindresultaat... Het rooster voor ventilatie heb ik nog wel meer liggen, als iemand een stukje wil stuur maar een PBtje. 1mm dik geperforeerde verzinkte plaat.
Wij willen iedereen SUPER bedanken voor ALLE hulp en tijd die jullie erin hebben gestoken, zonder de expertise en de behulpzaamheid van dit forum was het nooit tot dit succes gekomen! We nodigen iedereen dan ook van harte uit om een lekker kopje koffie te komen drinken als je ooit in de buurt bent en te komen genieten van een heerlijk stukje muziek!
Muzikale en vriendelijke groet: Bart en Cor
Na zeeeeeeer lange tijd weer eens een berichtje van onze kant. Door omstandigheden heeft het project een flinke tijd stil gelegen helaas
Maaaar nu weer een post en eigenlijk alleen maar GOED nieuws! We zijn afgelopen paasdagen weer eens bezig geweest om het weer op te pakken en dat ging goed eigenlijk. ik zal hieronder nog even voor de duidelijkheid samenvatten welke uitdagingen (anderen zeggen: problemen) er nog nog speelde voor we stopte.
- Gloeispanning 6sn7 gelijkrichten
- Inschakelplop
Met als grootste probleem de inschakelplop. Hierbij klinkt een hoge tik, maar de woofer slaat flink uit in een zeer lage frequentie.
De gloeispanning van de 6sn7 was een beetje raar met de gelijkricht waardes. Dit kwam door oude lekkende Elco's. Deze heb ik meteen weg gegooid nadat ik ze een keer flink had uitgescholden. Tijd voor nieuw spul! Heb 3 elcootjes van 1000uF parallel gezet hierdoor werd de spanning 6.9 volt. Een mooie waarde dacht ik zelf. Heb een diode in serie gezet en hij is nu stabiel 6.2volt DC. En het maakt daarbij niet uit of de HS al ingeschakeld is of niet. Hij blijft strak op 6.2. Heb er ook de scoop aan gehangen en de elco's hebben capaciteit genoeg, hij blijft mooi DC. Dit was een hele geruststelling. hoeven we hier niet meer naar te kijken. Een klein printje gemaakt en deze er onder bij gebouwd. wordt wel vol nu
Nu het lastige. De inschakelplop. De stille hoop was er dat de ECC99 kapot was. ik had andere buisjes gekocht, maar deze hadden een verkeerde pinlayout ( de 6n6p ). Na het testen met deze buis lag alles stil. We hebben in die periode nog wel 5 minuutjes gehad over de buisjes en er toen voor gekozen om toch de ECC99 te kiezen. Met als zwaarst wegend aspect dat deze nog nieuw gemaakt wordt. deze zijn besteld en lagen al maanden klaar.
2e paasdag:
Dus versterker weer uit, cdspeler eraan en test cd erin. SPELEN met dat ding. Geen brom kan ook gepaard gaan met geen geluid, dus het moment van de waarheid............................... CD speler aan: MUZIEK!!!!!!!!!!!
Hij was zowaar klaar!!
Tijd voor het meest arbeidsintensieve deel van dit project. De versterker van zolder naar de huiskamer
Het is al een bakbeest van nature. maar het notenhouten frame, de dikke aluminium plaat, de extra trafo doen een flinke extra duit in het zakje!
De versterker op zijn plaatst gezet en aangesloten op de Roger Monitors die in de huiskamer staan. De eerste keer dat we echt iets kunnen horen over de kwaliteit. want de testspeakers zijn maar goedkope om te voorkomen dat er schade optreed. Ik ben zelden zo zenuwachtig geweest!!
De eerste CD: roger waters, in the flesh. Wat meteen opviel is de ruimtelijkheid in de muziek. zelfs nu de versterker nog niet optimaal klinkt is dit al zo veel mooier dan we gewend zijn. Daarbij horen we beide meteen een grote hoeveelheid details in muziek, die we nog maar weinig gehoord hebben!! Als tweede CD een test CD van Marantz audio. Verscheidene tracks komen voorbij en bij allemaal springt de ruimtelijkheid en de grote hoeveelheid detail eruit!! Super
Wat ook beter hoorbaar wordt na alle eerst indrukken (en nu de versterker goed warm is) is het laag. Misschien is het de combinatie met de Roger Monitors, misschien is het iets anders, maar het laag is FAN-TAS-TISCH!! Strakker dan menig buizenversterker die we ooit gehoord hebben. Het minuscule wollige randje dat er aan zit geeft het de juiste hoeveelheid gevoel en warmte en gezelligheid. De basgitaar bij Stil havend found what im looking for - U2 klinkt beter dan ooit tevoren. Beter dan de basgitaar uit mijn band live, en daar staat toch een professionele installatie.
Middels staat de versterker al een week op zijn plaats en is hij maar weinig uit geweest. Alleen als we moeten slapen
Elke CD die er in gaat is weer een waar feest, we her-ondekken muziek die al jaren in de kast staat te verstoffen. Dit is een ware alleskunner. Klassiek, pop, rock, acoustisch, singer-songwriter. Hij doet het allemaal even goed!!
bijgevoegd zijn nog een paar foto's. Nog even over de binnenkant, en natuurlijk het eindresultaat... Het rooster voor ventilatie heb ik nog wel meer liggen, als iemand een stukje wil stuur maar een PBtje. 1mm dik geperforeerde verzinkte plaat.
Wij willen iedereen SUPER bedanken voor ALLE hulp en tijd die jullie erin hebben gestoken, zonder de expertise en de behulpzaamheid van dit forum was het nooit tot dit succes gekomen! We nodigen iedereen dan ook van harte uit om een lekker kopje koffie te komen drinken als je ooit in de buurt bent en te komen genieten van een heerlijk stukje muziek!
Muzikale en vriendelijke groet: Bart en Cor
- Bijlagen
- RobertD
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP.... Na lange tijd weer een post :)
Ik zeg : Breda, 18 mei! Gefeliciteerd!!!
Gefeliciteerd zeg.
Mooie versterker. En nu maar genieten.......
Mooie versterker. En nu maar genieten.......
- sander1238
hier sluit ik me bij aan, knap stukje werk hoorRobertD schreef:Ik zeg : Breda, 18 mei! Gefeliciteerd!!!
sander
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
De aanhouder wint Bart, proficiat jongen! Gaaf he, als na alle noeste arbeid alles op z'n plaats valt en het zaakje speelt. Keurige afwerking, mooie schroeven gebruikt, slimme oplossing voor het ir oogje. Veel luisterplezier, ik weet uit ervaring dat dit zeker goed gaat komen!
Ja echt super
Hard work does pay off!!
Hard work does pay off!!
-
dirklammers
Ook van mijn kant uit gefeliciteerd met dit resultaat. Ik heb jullie topic uitvoerig doorgelezen voordat ik zelf aan de Bill begon.
Met extra belangstelling heb ik nog eens de artikelen gelezen over de te hoge voedingsspanning. Ik zit óók met dat probleem. Hebben jullie nu inderdaad een trafo in tegenfase in serie met de ingaande 230V gemonteerd ?
Hebben jullie ook nog contact met AE gehad over hun voedingstrafo ?
Met extra belangstelling heb ik nog eens de artikelen gelezen over de te hoge voedingsspanning. Ik zit óók met dat probleem. Hebben jullie nu inderdaad een trafo in tegenfase in serie met de ingaande 230V gemonteerd ?
Zeer mooie versterker proficiat !
Mag ik weten hoe hoog u ongeveer de amerikaans noten kader gemaakt heeft?
Ik ga straks ook aan de kader beginnen maar ben er nog niet helemaal uit over de hoogte.
Hoe lager hoe mooier natuurlijk als de chokes er nog ingaan tenminste.
Groetjes
Beireke
Mag ik weten hoe hoog u ongeveer de amerikaans noten kader gemaakt heeft?
Ik ga straks ook aan de kader beginnen maar ben er nog niet helemaal uit over de hoogte.
Hoe lager hoe mooier natuurlijk als de chokes er nog ingaan tenminste.
Groetjes
Beireke
Hoi Dirk,dirklammers schreef:Ook van mijn kant uit gefeliciteerd met dit resultaat. Ik heb jullie topic uitvoerig doorgelezen voordat ik zelf aan de Bill begon.
Wij hebben geen contact meer gehad met AE hier over. het bestellen van de trafo's had al zoveel in (fout op fout) dat we er zo lang op hebben moeten wachten dat we hier onze tijd niet meer in hebben willen steken. De trafo in tegenfase werkt perfect. Deze is aangesloten zoals een stukje eerder in dit topic te lezen is. Volgens schemavan NL3PRC
Let ook even op deze aanpassing. Om het potentiaal op de gloeispanning te verhogen van de ECC's. Wij hadden er 1 kapot. Dit kan de rede zijn geweest.
@beireke: de notenhouten rand is 80mm. Daar gaat inwendig dan nog dikte van de onder en bovenplaat af. En dan hebben we in de onderplaat (15mm MDF) extra ruimte moeten maken voor de chokes. Zoals op de foto is te zien. Deze zitten bij ons boven ook echt helemaal tegen de plaat aan haast. Wij waren blij dat we het hout op 80mm hadden, anders had het niet gepast, of had de boden plaat veel dikker moeten worden, dat was niet mooi geweest. Dit is voor ons perfect zo. Als je de chokes boven op zo plaatsen, kan hij een heel stuk dunner. Dan moet er wel 20mm af kunnen.
En let ook even op de kappen die je bij AE besteld. Want die zijn best breed. 130x130mm. Dat paste bij ons per toeval op de mm. Als we de trafos dichter bij elkaar hadden gezet, paste de middelste kap er niet tussen. Deze zit nu klem tussen de buitenste trafokappen. Dus heel veel smaller als de onze gaat je niet lukken als je de trafokappen van AE besteld. De tekeningen van de bovenplaat en achterplaat staan in de eerste post. Maar dan als PDF, als je ze als autocad tek wil kun je altijd ff een PBtje sturen...
Bart en Cor