Tiny project voor Attiny13; "My first Code"

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

SuperR

Tiny project voor Attiny13; "My first Code"

Bericht door SuperR »

Ik heb een aantal Attiny13A's besteld. Ook een aantal ledjes komt deze kant op. Ik ben niet van plan om 50 microcontrollers te gebruiken dus ik dacht, ik maak een leuk zondagmiddag knutselproject voor mensen die willen experimenteren met SMD solderen en met microcontrollertjes willen prutsen.

Het projectje zou inclusief verzending 5 euro worden;
micro controller, 1 euro
stukje pcb, 0.5 euro
programmeer 6-pin header, 0.25 euro
verzendkosten, 1 euro

Dan is er nog zo'n 2,25 over voor het project zelf.

De vraag is;
Wie zou het leuk vinden om met SMD en programmeren te experimenteren?
Wat is een leuk "My first Code"-project?

Een led-blink is natuurlijk het schoolvoorbeeld van 1e projectjes, maar misschien niet spannend genoeg.
Een schuifregister kost de wereld niet; 74HC575, 0.25 euro
Een paar ledjes en weerstanden ook niet; 1 euro en 0.1 euro
Dan kun je dus 8 ledjes aansturen ipv 1, 8 keer zo spannend!

Dan blijf ik netjes onder de 5 euro.
Maar, zonder programmeer "unit" kun je niks aanpassen als je het in elkaar hebt gebakken. Die zijn genoeg te koop op eBay voor een euro of 6-7 inclusief shipping. Niet noodzakelijk, maar anders ben je gebonden aan de code op de uC zoals ik hem zou toesturen.

http://www.ebay.com/itm/USBTiny-USBtiny ... 5d37d692b0

Dus, heb je interesse? Laat het weten. Het wordt een niet-audio project. Geen dure dac's, geen dure volumeregelaars, lcd displays oid, gewoon een 1e kennismaking met smd solderen en programmeren.
Vinculum
Contacteer:

Re: Tiny project voor Attiny13; "My first Code"

Bericht door Vinculum »

8 leds...
Wat denk je van de beroemde K.I.T.T. scanner?
Als je kan PWM'en kun je ook de mooie versie maken die mooi fadeout. Heb eerlijk nog maar weinigen gezien die het echt goed nagemaakt hebben.
scanne10.gif
En persoonlijk zoek ik nog een contactloze korte afstands RPM teller voor een platenspeler. Ik wilde daar eigenlijk een Arduino Micro voor gebruiken maar miss kan het hier wel mee.
Men neme 1 IR led en 1 IR ontvanger. Plaats deze onder een hoek (V-vorm) naar elkaar toe en zorg dat ze 'door een tunneltje kijken'. Komt er iets voorbij dan word het licht van de IR led gereflecteerd en opgepikt door de IR ontvanger. Voila, 1 puls. Dan is het een kwestie van tellen. Je zou dan een duoled kunnen gebruiken die aangeeft of de ingestelde rpm's gehaald zijn. Of doe luxe en pak 3 leds. Led 1 aan is goede snelheid, led 2 is te laag, led 3 is te hoog. Voor mij zou de snelheid zijn 33,3 RPM met 6 meetpunten per omwenteling. Dit is voor ieder dan aan te passen in de firmware. Of je doet de ultraluxe versie waarbij je bijv met soldeerpunten aan kan geven hoeveel meetpunten je hebt per rotatie en bijv switchen tussen 33,3 en 45 dmv schakelaar oid.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik wil wel met je meedenken aan zoiets hoor. Moet je wel wat (week of 3,4?) geduld hebben want de IC's zijn nog onderweg

Wat betreft de sensors;
http://www.solarbotics.net/library/data ... RD1114.pdf (dan moet je iets op je platter plaatsen wat anders reflecteert dan de rest)
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=428 (dan moet je een magneetje op je platter plaatsen)

Wat betreft 1 ,2,6,10 of 20 meetpunten, een attiny heeft 8 pinnetjes, waarvan 5 (6e is reset) bruikbaar als IO. Er zijn 3,4 ADC's en 2 8bit PWM kanalen. Als er geen extra hardware toegepast gaat worden kun je dus 3 eenvoudige sensors uitlezen, al vraag ik me af of meer dan 1 sensor gebruiken voordelen oplevert. Je moet in de code toch je signaal middelen over zeg de laatste 10 samples.

PS;
Ik ging volledig met je gedachtegang mee, maar heeft de motor die je gaat gebruiken niet een snelheidsregelaar aan boord? Bij de motor meter lijkt me mooier om te doen dan een sensor bij de platter te monteren.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik ga weer met jouw meedenken... ;)
Die sensoren gaan niet werken, juist om de reden die je zelf aangeeft. De eerste sensor zal ook de platter zelf oppakken.
De reed sensor vereist een magneet op de gewichten en dat wil ik liever niet.

Daarom mijn voorgestelde opzet. Hier de uitleg middels een walgelijke Paint tekening (heb niet anders nu):
RPM meter.png
De legenda:
Groen = Platter
Blauw = Gewichten (deze zijn dus de rpm triggers)
Zwart = Frame (hier word alles op gemonteerd)
Rood= IR LED & IR Ontvanger
Grijs = Tunneltje voor de LED's
Paars = Lichtstraal van de LED's

De reden waarom jouw eerder voorgestelde sensor niet werkt kun je oplossen door de leds niet naast elkaar te zetten maar onder een hoek te zetten. Door ze in een tunneltje te zetten zorg je dat ze elkaar niet oppikken, er een kleinere sweetspot is en dat ze ook wat afgeschermd worden voor zonlicht. De gewichten zullen dan op de sweetspot van de leds zitten en zodoende word het signaal weerkaatst en heb je een trigger. De platter er boven zal hij niet op reageren omdat deze veel verder weg is (en mat zwart) en dus ver uit de sweetspot van de leds.

Wat betreft de aansturing. De IR LED is always on dus daar hoef je niets aan te doen. De IR ontvanger is eigenlijk je enige sensor. De output led(s) zijn 3 pinnetjes. Dan zit je op 4 IO's. De 5de kun je gebruiken om te kiezen tussen 33.3 en 45 rpm. Dan zou het aantal meetpunten ingesteld kunnen worden via de software. Of je kiest ze via soldeerpads die met verschillende weerstanden verbonden zijn. Dan maak je er een soort van analoog signaal van. Persoonlijk hoef ik natuurlijk alleen 6 meetpunten maar zo kun je hem wat universeler houden. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen dit handig vinden.

Meten aan de motor gaat niet en wil ik ook niet. Ik wil juist de snelheid weten van de platter, niet van de motor.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En de kosten zijn enorm laag natuurlijk. De LED's kosten geen drol. Precies wat je doel was.
SuperR

Bericht door SuperR »

Vinculum schreef:
En de kosten zijn enorm laag natuurlijk. De LED's kosten geen drol. Precies wat je doel was.
Waarom wil je het trouwens überhaupt inbouwen? Je kan met die motor die je hebt zonder kunstgrepen toch de snelheid niet aanpassen. Dat ding draait toch altijd op 250 of 500 rpm?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

SuperR schreef:
Je kan met die motor die je hebt zonder kunstgrepen toch de snelheid niet aanpassen. Dat ding draait toch altijd op 250 of 500 rpm?
:mrgreen: Jawel! Er komt een mooie motorsturing met aanpasbare frequentie. Daarom wil ik juist wel weten wat de snelheid is van de platter.
SuperR

Bericht door SuperR »

Hoe wil je je motorsturing doen?

Edit;
Ahh, ik zie het al. Ik zat ook te denken aan een sinusgenerator met een powertrapje, maarja, dat is nog geen 220. De buizenmannen doen (het omgekeerde) niet anders :) Zou je daar niet gewoon een 20-50VA 20V ringkern voor kunnen gebruiken met een LM3875 of LM3886? Dan is de vraag, hoe ga je je sinus maken? Ga je een sinus PWM'en en HF filteren?

Mooi ding trouwens;
http://uk.rs-online.com/web/p/inductive ... s/7018231/
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik ga het wiel niet opnieuw uitvinden. Ik maak deze sturing.
Ray gaat (of is bezig met) het optimaliseren van de print. Ik wil deze dan door iTead laten maken want er zijn vast wel mensen die dit ook willen.

Mijn allereerste idee was om een RPM meter in de motor sturing te bouwen. Maar deze wil ik niet in het zicht hebben (groene backlit LCD schermpjes... blegh!) dus dan is dat niet heel handig. Het is logischer om die altijd zichtbaar te hebben en zo een eventueel probleem snel te spotten. Daarom dacht ik aan een Arduino met hele kleine segment-LED's. Toen kwam het idee om een piepklein OLED schermpje (uit het zicht) te verwerken in het logoplaatje. Een idee wat ik nog niet helemaal losgelaten heb overigens.
Maar na het lezen van jouw post in dit topic dacht ik dat het best wel eens simpeler (en veeel goedkoper) zou kunnen. Zeker aangezien je het hebt over SMD kan het piepklein!

Die sensor is zeker mooi maar prijzig en veel te groot en industrieel. Ik wil er eigenlijk niets van zien. Het enige waar ik niet onder uit kom helaas is voedingsspanning.
daniel

Bericht door daniel »

als sensor zou je een reflectief lichtsluisje kunnen gebruiken, bijvoorbeeld de CNY70 of nog iets kleiners.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SuperR schreef:
Ik heb een aantal Attiny13A's besteld..............
Waarom eigenlijk zo'n klein 8 pins dingetje? Had maar een grotere besteld met wat meer pinnen, heb je wat meer I/O mogelijkheden om mee te spelen. Qua kostprijs ontloopt het elkaar niet veel.

Is wel leuk speelgoed :D
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik heb nog iets van 8,9 atmega328's. (Een van de gritere jongens) Ik wil gewoon even aanklooien met die kleine en goedkope attiny's. Een stap groter is de attiny 2312, maar die is dan ook een "stuk" duurder.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Wat de rpm-meter betreft ga toch voor de luxe versie met een Arduino en OLED scherm. De kittscanner blijft een leuke optie vind ik. Kun je eventueel nog kiezen voor onboard met smd leds voor een ultraklein printje of met traditionele leds.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat golvend geknipper waarmee Vinculum aankwam leek me wel grappig als oefening.
De moeilijkheid is dat de tiny13A wat weinig pinnen heeft voor 8 LED's.Dat wordt dan muxen en PWM.
Ik heb iets uit m'n duim gezogen,wie wil er zich aan wagen?
Anne

Kleine verandering aangebracht.Had vermeld dat de LowFuse=$6A moest zijn,is niet zo,moet $7A wezen.
Gaat om kloksnelheid na reset,moet niet /8 zijn maar x1.Het verhaal in het datablad komt me nogal verwarrend over,fuse wel geprogrammeerd/niet-,moet 0 of 1,daarmee optie wel/niet aktief.Denk dat ik het nu wel goed heb.
Bijlagen
Golf.jpg
Golf-13A.zip
(16.45 KiB) 61 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 09 apr 2013, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik denk dat een schuifregister ideaal is voor deze situatie. Ik wacht eerst braaf het zakje uC's af :) Een schema en prototype is met deze omvang in een avond in elkaar geknutseld.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Dat golvend geknipper waarmee Vinculum aankwam leek me wel grappig als oefening.
De moeilijkheid is dat de tiny13A wat weinig pinnen heeft voor 8 LED's.Dat wordt dan muxen en PWM.
Anne
Nu de code nog uit je duim zuigen, ook een mooie oefening :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Nu de code nog uit je duim zuigen, ook een mooie oefening :mrgreen:
De RAR niet open gedaan zeker :o .
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
De RAR niet open gedaan zeker :o .
Anne
Nee aan RAR doen we niet. B.t.w. een bestand wat gecomprimeerd al 85k omvat gaat sowieso niet passen in die tiny.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Inhoud RAR ,lijkt me voor elke tiny geen bezwaar :D
Anne
Bijlagen
inhRAR.JPG
SuperR

Bericht door SuperR »

Het rolletje Attiny's is in huis.
Bijlagen
foto (8).JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als ik dat plaatje zo zie ben ik geneigd er nog een "d" voor te plakken :rofl:
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nog 's eentje om het af te leren :sure:
Er zit een ADC in die tiny,dus waarom geen voltmeter :o .Met 8 pinnen gaan er 2 af voor de voeding,1 voor analoog-in,blijven er 5 over voor de uitlezing.
Drie cijfers met 7segmenten/cijfer geeft 21 led's aan te sturen.Kun je natuurlijk weer met schuifregisters beginnen,niet nodig.Met Charlyplexing kun je 5x4 LED's aansturen,net een te weinig zou je denken.Maar met de +5V als referentie kan er mooi van 0,00 tot 4,99 gemeten en 0,1,2,3 en 4 hebben allemaal het segment rechtsboven (b) aan,hoeft nooit uit :D .
Moeten wel LED's zijn die bij zo'n 4..5mA goed licht geven (multiplex 1/5 met 20..25mA).
Voor het programmeren op de print zou een van de twee beschermdiodes (analoog-in) in de weg zitten,moet op de ISP-aansluiting geprikt.Of zorgen dat er nooit een te hoge V wordt aangboden 8-[ .
In de ZIP zit het schema en print in Eagle,voor wie dat niet heeft en toch nieuwsgierig is een plaatje.Is maar een kladje (tekent makkelijker dan Eagle vind ik) als voorbereiding.
Anne
Bijlagen
V13.zip
(103.84 KiB) 43 keer gedownload
VLED13brd.jpg
SuperR

Bericht door SuperR »

Ook leuk, nu wil het alleen dat ik nu geen idee heb welke kant ik op moet. Bij die grote uC's knal je er gewoon een Arduino bootloader op en dan kon je die gewoon gebruiken alsof je een arduino bordje op je pc had aangesloten.

Met de attiny kan dat misschien ook, maar de tutorials leiden nog niet tot het gewenste resultaat. Ik heb nog geen idee wat een h/l/e-fuse doet, wat een lockbit doet, wat/of ik er iets aan moet veranderen en hoe ik uberhaupt een hexfile ready to go maak.
Tot dusver kan ik in avrdude-GUI de fuses uitlezen, maar daar houd het op...
Bijlagen
MyFirst ICSP.png
avrdude-gui.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Een AVR-Tiny is ehhhhhhhhhhh...... tiny hè. Zeker in die kleintjes is geen plaats voor een boot loader. Je zult er dus direct een binairy file in moeten blazen met een geschikte utility die de HEX files leest. Kan dat niet met avrdude?
SuperR

Bericht door SuperR »

Pjotr schreef:
Een AVR-Tiny is ehhhhhhhhhhh...... tiny hè. Zeker in die kleintjes is geen plaats voor een boot loader. Je zult er dus direct een binairy file in moeten blazen met een geschikte utility die de HEX files leest. Kan dat niet met avrdude?
Prima, maar ik heb geen idee waar en hoe ik moet beginnen. Ik wil dus eigenlijk een programma hebben waarbij ik in een eenvoudige programmeertaal code kan tikken en een hex kan compileren die ik er dan met avrdude/winavr op kan zetten.
Ik probeer tutorials als deze te volgen, maar daar gaan ze er vanuit dat je toch al iets van voorkennis hebt want ik weet niet hoe ik het moet aanpakken nadat ik een main.c heb opgeslagen.
http://brownsofa.org/blog/archives/191
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”