Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Marp »

Sinds wanneer is dat een probleem? Die dunne waas richt op een print geen schade aan en geeft geen soldeerproblemen, indien je verzuimt om die even weg te spoelen of poetsen. Om die reden zou ik het niet ineens na veel decennia gaan vervangen door vette danwel sterk oplossende middellen, die soms zelfs als kunststoflijm worden gebruikt. Gebruik dan liever de daarvoor bedoelde PCB-reinigers die tegenwoordig vrij algemeen zijn geworden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

ik zeg ook net dat het kwaad kan,alleen zou ik zelf iets anders gebruiken.
m600 bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Marp »

Het is maar waar je persoonlijke voorkeur ligt. O:)

Overigens:
Sikkens schreef:
We adviseren M600 niet toe te passen op kunststof delen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Pjotr »

Alle oplosmiddelen zoals wasbenzine etc. laten residu achter als je het niet goed doet. Het lost het overtollige vloeimiddel alleen maar op en verspreidt het dan. Als je het dan niet gelijk helemaal goed schoon spoelt slaat dat opgeloste vloeimiddel gewoon weer neer als het oplosmiddel verdampt.

Voor echt hardnekkige bruine kosten na een lastig rework klusje gebruik ik nog wel eens methyleenchloride wat nog steviger is dan aceton qua oplossend vermogen. Nog nooit een probleem mee gehad dat op opdruk oploste, wel dat het soldeermasker zacht werd en je daar dus een beetje voorzichtig mee moet zijn. Je moet je print er i.i.g. niet in laten weken :mrgreen:

Beste blijven die speciale PCB reinigers maar normaal is een gewoon afwas sopje wel voldoende. FF onder de lauwwarme kraan afspoelen daarna en klaar.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

Marp schreef:
Het is maar waar je persoonlijke voorkeur ligt. O:)

Overigens:
Sikkens schreef:
We adviseren M600 niet toe te passen op kunststof delen.
weet je wel hoe snel dat verdampt. :mrgreen:

de wasbenzine die ik op m`n werk gebruik verdampt trouwens ook veel sneller als die vette bagger van de bouwmarkt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Henkjan »

kan je niet gewoon remmenreiniger gebruiken?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Hij is een dac aan het bouwen, geen kit car. :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

Henkjan schreef:
kan je niet gewoon remmenreiniger gebruiken?
lijkt me wel!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Pjotr »

En dan gelijk olie verversen. Alleen bij hele snelle printen lijkt mij dat nodig :lol:
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Zo, toch voor het weekend nog de voedingsprint in elkaar gezet...
Net uitgetest, iets is er nog niet goed: enkel de rode led gaat branden...

Wat ik meet is:
- Uitgangsspanning trafoprint x3 is iets van 21,8 v
- Uitgangsspanningen trafoprint x1 en x2 zijn iets van 10,68 v
Lijkt dus goed..

Dan naar de voedingsprint:
- x2 geeft netjes 14,61 v (2x)
- x3, x4 en x8 geven niets
- x6 geeft iets van 3.82 volt

Verder merk ik dat het koelblokje van q5 opwarmt...

Enige tips?
Bijlagen
photo1.JPG
photo2.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Transfo's zeker goed geplaatst ?
Het zijn 2 verschillende hé ..

Je zou de eerste niet zijn ... :hide: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

erg grappig....... :lol:
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Trafo's zitten volgens mij wel goed, uitgangsvoltages op de trafoprint zijn ook ok volgens mij...
Het zit hem echt in de voedingsprint, volgens mij zijn het twee losse problemen:
1- die drie groene leds die niet branden, terwijl de salas voeding wel stroom geeft
2- geen voltage op x2, x4 en x6.... dat circuit ziet er toch goed uit..

Zou er een component kapot kunnen zijn?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Kun je een detailfoto maken van de onderkant van de voeding print.
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Ok, x2, x4 en x6 doen het, bleek een brakke kabel...
Ik krijg het met die tang van elpro niet echt voor elkaar om goede krimpverbindingen te maken, ze breken om de haverklap af..

maar goed, de groene leds doen het dus nog niet, dat rest nog.

Detail foto hieronder :-)
Bijlagen
photo.JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

dre schreef:
erg grappig....... :lol:
Nou idd! :boos:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

de hobby kan ook wel eens tegen zitten...... :wink:

ik zie de lappen carbon alweer voorbij komen...... :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Het kan liggen aan LD1, LD2, LD3, Q5 en Q10. Q5 (IRF9610) is erg gevoelig voor ESD, heb je hem voorzichtig behandeld? Led's zijn ook vrij gevoelig voor te lang hitte toedienen.

Ik vermoed dat het een defect ledje is. Dit kun je testen door een weerstand (ongeveer 1000 ohm) tussen de kathoden (de afgeplatte kant) en de massa te doen. Begin bij Led 1. Pak een krokoklemmetje en bevestig deze aan de massa en de weerstand. Raak met de andere kant van de weerstand het pootje van led 1 aan aan de afgeplatte kant en kijk of hij gaat branden. Zo ja, dan led 2 en daarna led 3.
Laatst gewijzigd door knuisje op vr 05 apr 2013, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
............... Led's zijn ook vrij gevoelig voor te lang hitte toedienen.
En ESD!
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Zojuist getest (hopelijk mag het op deze manier):
- massa '-' van x6 verbonden met een 1000 ohms weerstandje op een breadbord
- andere kant van dat weerstandje met een jumperdraad tegen de kathode van de eerste led aangehouden: brandt niet..

Conclusie: 1e led kapot?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Je moet van X6 F - gebruiken, niet S -
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Geprobeert, geen 1e led die brandt... Ook als massa nog de - van B3 genomen, zelfde resultaat...
Kan wel een extern ledje (+1000 ohm weerstand) aansturen via die + en - van B3..

Zal morgen ofzo proberen het ledje te desolderen en er een andere groene led voor in de plaats te schroeven....
Dit is neem ik aan gewoon een 'standaard' groene led?
Deze heb ik liggen: https://www.iprototype.nl/docs/groen-te ... asheet.PDF
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

trouwens, klopt het dat Q7 echt loeiheet wordt, verbrand er bijna mn hand aan...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Nee, Q7 is normaal lauw. Is de stekker van je belastingweerstand wel goed? Hij verstookt nu waarschijnlijk alle stroom in Q7.
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Heb daar al drie keer een andere stekker voor gemaakt, maar ga het morgen checken. De boel staat nu uit, ik ga eens naar de binnenkant van mijn ogen kijken.

To be continued...
Plaats reactie