Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Hallo Ray,
Wellicht door het te warm worden hebben de opamps de geest gegeven? Of is dat eigenlijk niet mogelijk?
Groetjes Walter
Wellicht door het te warm worden hebben de opamps de geest gegeven? Of is dat eigenlijk niet mogelijk?
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Handwarm, Walter, ik heb het niet over klasse A-eitje bakken temperaturen.... 
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Kan ESD dan echt zo erg zijn dat je hierdoor kapotte op-amps kan krijgen?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Maak je niet teveel zorgen om de LM dingen,zijn geen MOS schakelingen,kunnen wel wat hebben.Met de TL iets voorzichtiger met die FET ingangen.
Als je aan die IC's meet moet er op alle pinnen,behalve op de 4 en 8 (voeding),zo goed als Ovolt staan.Anders is er iets mis.
Anne
Als je aan die IC's meet moet er op alle pinnen,behalve op de 4 en 8 (voeding),zo goed als Ovolt staan.Anders is er iets mis.
Anne
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Puzzeltijd. ik neem even een kanaal, wel goed signaal op sub-out en mid/hoog, geen signaal op de laag uitgang.
Ik stuur in met een sinus van 500 milliVolt AC bij zo'n 800 Hz.
Op het knooppunt van C37 en R33 heb ik het volle signaal.
Daar splitst het zich naar de laag uitgang. na R33 heb ik nog maar zo'n 50 millivolt over, en na R34 bijna niks meer.
Op de pinnen van IC5A heb ik dan nog maar iets van 10 mV.
- De weerstands waarden kloppen, zijn beiden 66K5.
- Er is nergens (in dit stuk) sluiting naar massa gemeten.
- Het maakt niet uit of er wel of geen opamp in de voet zit.
Of had ik een signaal met een lagere frequentie moeten insturen ?
Ik stuur in met een sinus van 500 milliVolt AC bij zo'n 800 Hz.
Op het knooppunt van C37 en R33 heb ik het volle signaal.
Daar splitst het zich naar de laag uitgang. na R33 heb ik nog maar zo'n 50 millivolt over, en na R34 bijna niks meer.
Op de pinnen van IC5A heb ik dan nog maar iets van 10 mV.
- De weerstands waarden kloppen, zijn beiden 66K5.
- Er is nergens (in dit stuk) sluiting naar massa gemeten.
- Het maakt niet uit of er wel of geen opamp in de voet zit.
Of had ik een signaal met een lagere frequentie moeten insturen ?
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Een half uurtje dat ik niet meer terug zie, maar misschien helpt het jou wat sneller te kunnen werken.
pdf:
p1 = schema
P2 = freq response
P3 = welke effektieve spanning eruit komen, zelfde als p2 maar dan in volt.
Origineel zit in de zip, LTspice.
mvg Rudy
pdf:
p1 = schema
P2 = freq response
P3 = welke effektieve spanning eruit komen, zelfde als p2 maar dan in volt.
Origineel zit in de zip, LTspice.
mvg Rudy
- Bijlagen
-
- Filter J.D..pdf
- (132.87 KiB) 119 keer gedownload
-
- Filter J.D.zip
- (1.9 KiB) 62 keer gedownload
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ja, natuurlijk moet je voor het controleren van het laag een lagere frequentie uitsturen. Als er iets over zou blijven van 800Hz zou het juist niet werken.
-edit- hierbij ter aanvulling van de post van rudy de curves zoals ik destijds in mijn topic heb getoond: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1584046
De laagversterking in het huidige filter voor walt is nog iets groter dus de curves van rudy zijn nauwkeuriger.
-edit- hierbij ter aanvulling van de post van rudy de curves zoals ik destijds in mijn topic heb getoond: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1584046
De laagversterking in het huidige filter voor walt is nog iets groter dus de curves van rudy zijn nauwkeuriger.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Wie weet werkt het filter nu dus inderdaad naar behoren en zijn de opamps nog in orde... maar eens een 80Hz ofzo erin sturen...
@Rudy, bedankt voor de simulatie van de filter curves!
Groetjes Walter
@Rudy, bedankt voor de simulatie van de filter curves!
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Hiep,hiep,hoera m'n gelukwensen met de tweeling.'tWas wel een zware bevallingray5150 schreef:De vlag kan uitgehangen....![]()
![]()
![]()
Je hebt er hopelijk geen maagzweer bij opgedaan.
Doet ie nu ook met de "moeilijke" opamp's ?
Anne
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Mooi zo!!!ray5150 schreef:De vlag kan uitgehangen....![]()
![]()
![]()
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik zal het even uitleggen, ik had bij het bovengenoemde kanaal inderdaad een signaal met een veel te hoge frequentie aangelegd.
Toen ik er 80 Hz. op zette bleek dit probleemloos doorgegeven te worden.
(ik ben altijd gewend geweest om versterker trappen door te fluiten, en die hebben een min of meer recht frequentie verloop....wat er in gaat komt er ook weer uit....
)
Het probleem bij het andere kanaal bleek een defecte opamp te zijn, gelukkig had ik er nog op voorraad.
Ja Anne, hij draait dus nu met de 4562 IC's
Nu is het nog een kwestie van (opnieuw) inbouwen en een laatste test.
Even kijken of ik de zaken rondom de massa nu goed begrijp :
- Ik monteer alle RCA chassisdelen ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Ik monteer de massa van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Ik monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Ik monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Ik monteer een kabeltje van voedingsprint massa naar de kast massa.
- Ik monteer de kastmassa niet aan de voedings aarde.
Klopt dit ?
Toen ik er 80 Hz. op zette bleek dit probleemloos doorgegeven te worden.
(ik ben altijd gewend geweest om versterker trappen door te fluiten, en die hebben een min of meer recht frequentie verloop....wat er in gaat komt er ook weer uit....
Het probleem bij het andere kanaal bleek een defecte opamp te zijn, gelukkig had ik er nog op voorraad.
Ja Anne, hij draait dus nu met de 4562 IC's
Nu is het nog een kwestie van (opnieuw) inbouwen en een laatste test.
Even kijken of ik de zaken rondom de massa nu goed begrijp :
- Ik monteer alle RCA chassisdelen ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Ik monteer de massa van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Ik monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Ik monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Ik monteer een kabeltje van voedingsprint massa naar de kast massa.
- Ik monteer de kastmassa niet aan de voedings aarde.
Klopt dit ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik neem aan dat je met voedingsaarde de netaarde bedoelt???
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Volgens mij klopt het (tenzij je een Klasse I-apparaat aan het bouwen bent). Hier op ons eigen forum vind je nog een goede doorverwijzing, maar die hoor jij al lang te kennen.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Eerst beslissen of je nu een klasse 1 of 2 wil, mijn mening is daar anders over dan Jeroen, maar ieder heeft het recht op zijn eigen mening(en), en beiden zijn niet verkeerd, kwestie van smaak.
Als je klasse 2 gaat:
- Monteer alle RCA chassisdelen ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer de massa van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Monteer de aarding van je netstekker aan de kast.
- Monteer een 100ohm weerstand van 1W tussen 1 signaalground ( buitenkant 1 RCA stekker ) en de kast/aarding.
Als je klasse 1 gaat:
- Monteer alle RCA chassisdelen ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer de massa van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Monteer de aarding van je netstekker NIET aan de kast.
- Plaats een draadbrug tussen de signaalmassa en de kast.
Elk stuk metaal in je kast kast moet in klasse 1 aan de signaalground hangen, en in klasse 2 aan de aarding.
Loshangende metalen onderdelen zijn potentieele problemen naar storingen toe.
Maar, volgende mogelijkheid heb je ook in klasse 1:
- Monteer alle RCA chassisdelen NIET ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer 1 van de massa's van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Monteer de aarding van je netstekker NIET aan de kast.
- Plaats GEEN een draadbrug tussen de signaalmassa en de kast.
Die situatie heb je ongeveer, mits kleine wijzigingen. Eigenlijk weinig mis mee.
Nu de leuke dingen des leven, als je voor klasse 1 gaat, dan moeten de voeten van je kasten zelf voor een elektrische isolatie zorgen ten opzichte van de apparaten die erboven/eronder worden gezet. Is dit niet het geval dan kan de boel nog steeds aan de aarding hangen.
mvg Rudy
Als je klasse 2 gaat:
- Monteer alle RCA chassisdelen ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer de massa van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Monteer de aarding van je netstekker aan de kast.
- Monteer een 100ohm weerstand van 1W tussen 1 signaalground ( buitenkant 1 RCA stekker ) en de kast/aarding.
Als je klasse 1 gaat:
- Monteer alle RCA chassisdelen ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer de massa van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Monteer de aarding van je netstekker NIET aan de kast.
- Plaats een draadbrug tussen de signaalmassa en de kast.
Elk stuk metaal in je kast kast moet in klasse 1 aan de signaalground hangen, en in klasse 2 aan de aarding.
Loshangende metalen onderdelen zijn potentieele problemen naar storingen toe.
Maar, volgende mogelijkheid heb je ook in klasse 1:
- Monteer alle RCA chassisdelen NIET ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer 1 van de massa's van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Monteer de aarding van je netstekker NIET aan de kast.
- Plaats GEEN een draadbrug tussen de signaalmassa en de kast.
Die situatie heb je ongeveer, mits kleine wijzigingen. Eigenlijk weinig mis mee.
Nu de leuke dingen des leven, als je voor klasse 1 gaat, dan moeten de voeten van je kasten zelf voor een elektrische isolatie zorgen ten opzichte van de apparaten die erboven/eronder worden gezet. Is dit niet het geval dan kan de boel nog steeds aan de aarding hangen.
mvg Rudy
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik kan me aardig vinden in je verhaal, wat ik echter niet snap is dat je de aarding van de netstekker aan de kast wil hangen in klasse II. Bij klasse II is het uitgangspunt dat je totaal geen randaarde gebruikt en dubbelgeisoleerd werkt (hetzij door isolatiemateriaal hetzij door afstanden van minimaal 6mm te gebruiken). Zie het artikel waarnaar markbakk verwijst. Dan is het ook geen enkel probleem om massa aan de kast te leggen, bijvoorbeeld bij de ingang RCA's, omdat massa op geen enkele manier in contact kan komen met de netspanning. Klasse II MAG zelfs niet aan randaarde liggen om klasse II genoemd te mogen worden.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
my bad, 1 en 2 staat inderdaad omgedraaid.jeroen_d schreef:Ik kan me aardig vinden in je verhaal, wat ik echter niet snap is dat je de aarding van de netstekker aan de kast wil hangen in klasse II. Bij klasse II is het uitgangspunt dat je totaal geen randaarde gebruikt en dubbelgeisoleerd werkt (hetzij door isolatiemateriaal hetzij door afstanden van minimaal 6mm te gebruiken). Zie het artikel waarnaar markbakk verwijst. Dan is het ook geen enkel probleem om massa aan de kast te leggen, bijvoorbeeld bij de ingang RCA's, omdat massa op geen enkele manier in contact kan komen met de netspanning. Klasse II MAG zelfs niet aan randaarde liggen om klasse II genoemd te mogen worden.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Bij deze de gecorrigeerde variant:
Rudy schreef:Eerst beslissen of je nu een klasse 1 of 2 wil, mijn mening is daar anders over dan Jeroen, maar ieder heeft het recht op zijn eigen mening(en), en beiden zijn niet verkeerd, kwestie van smaak.
Als je klasse 1 gaat:
- Monteer alle RCA chassisdelen ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer de massa van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Monteer de aarding van je netstekker aan de kast.
- Monteer een 100ohm weerstand van 1W tussen 1 signaalground ( buitenkant 1 RCA stekker ) en de kast/aarding.
Als je klasse 2 gaat:
- Monteer alle RCA chassisdelen ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer de massa van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Monteer de aarding van je netstekker NIET aan de kast.
- Plaats een draadbrug tussen de signaalmassa en de kast.
Elk stuk metaal in je kast kast moet in klasse 2 aan de signaalground hangen, en in klasse 1 aan de aarding.
Loshangende metalen onderdelen zijn potentieele problemen naar storingen toe.
Maar, volgende mogelijkheid heb je ook in klasse 2:
- Monteer alle RCA chassisdelen NIET ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer 1 van de massa's van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Monteer de aarding van je netstekker NIET aan de kast.
- Plaats GEEN een draadbrug tussen de signaalmassa en de kast.
Die situatie heb je ongeveer, mits kleine wijzigingen. Eigenlijk weinig mis mee.
Nu de leuke dingen des leven, als je voor klasse 2 gaat, dan moeten de voeten van je kasten zelf voor een elektrische isolatie zorgen ten opzichte van de apparaten die erboven/eronder worden gezet. Is dit niet het geval dan kan de boel nog steeds aan de aarding hangen.
mvg Rudy
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Zo net terug van een paar daagjes op Texel, en ik lees gelijk goed nieuws hier:
Complimenten aan Ray voor het oplossen van de problemen!!!
Groetjes Walter
Complimenten aan Ray voor het oplossen van de problemen!!!
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Vandaag heeft Ray het filterkastje langsgebracht, het aansluiten ging soepel en het filter lijkt perfect te werken, geen ruis, geen bijgeluiden, gewoon zeer zuiver.
De eerste zeer snelle luisterindruk is dat dit filter alle details laat horen in tegenstelling tot de Mini-DSP, het klinkt nu gewoon veel meer open.
Dank aan Ray voor het harde werk aan dit filter, maar het is de moeite waard geweest!
Nu eens meer gaan luisteren en tunen met de instelling van het laag.
Groetjes Walter
De eerste zeer snelle luisterindruk is dat dit filter alle details laat horen in tegenstelling tot de Mini-DSP, het klinkt nu gewoon veel meer open.
Dank aan Ray voor het harde werk aan dit filter, maar het is de moeite waard geweest!
Nu eens meer gaan luisteren en tunen met de instelling van het laag.
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Het heeft even geduurd inderdaad maar de voldoening om de Mini-DSP nu uit de keten te hebben is voor mij heel groot.
Begrijp me niet verkeerd, voor het geld van een Mini-DSP koop je denk ik echt niks beters en het ding is extreem universeel inzetbaar en de bediening via de PC is eenvoudig en effectief.
Helaas had ik hier vaak problememen met synchroniseren met de PC en dan gaat de lol er wel vrij rap vanaf. Hij heeft toen ook een keer eenmalig een soort digitale ruis uigestuurd wat echt een opdonder gaf op de subs (gelukkig geen schade).
Tevens durf ik nu wel te concluderen dat de Mini-DSP weliswaar goed klinkt maar wel details wegneemt. Hier komt je echter pas duidelijk achter door hem uit de keten te halen.
Groetjes Walter
Begrijp me niet verkeerd, voor het geld van een Mini-DSP koop je denk ik echt niks beters en het ding is extreem universeel inzetbaar en de bediening via de PC is eenvoudig en effectief.
Helaas had ik hier vaak problememen met synchroniseren met de PC en dan gaat de lol er wel vrij rap vanaf. Hij heeft toen ook een keer eenmalig een soort digitale ruis uigestuurd wat echt een opdonder gaf op de subs (gelukkig geen schade).
Tevens durf ik nu wel te concluderen dat de Mini-DSP weliswaar goed klinkt maar wel details wegneemt. Hier komt je echter pas duidelijk achter door hem uit de keten te halen.
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
We kunnen spreken van een geslaagde operatie... 
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Da was dan zweet,tranen en bloedmooie muziek
Anne
Anne
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
ray5150 schreef:We kunnen spreken van een geslaagde operatie...
toch gelukt!
dus jongens,de powerbuy is geopend!
