Speaker opstelling volledig veranderen dmv schakelaar?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
psygarden

Speaker opstelling volledig veranderen dmv schakelaar?

Bericht door psygarden »

Ik heb 4 oudere b&w speakers aangesloten op een oude sony versterker (STR-DE415), en gebruik deze als surroundopstelling om TV & films te bekijken/beluisteren, en af en toe speel ik er wat plaatjes op...

Front: 2xDM2a
Rear: 2x DM12

Nu zou ik bij het beluisteren van muziek enkel mijn rears willen gebruiken voor stereoweergave voor twee redenen:

- Opstelling van de rears komt beter uit om de keuken ook van klank te voorzien
- de DM2a's geven niet het beste klankbeeld, 'k vermoed dat de DM12's er beter door komen...

Kunnen jullie een schakelaar voorstellen die dit alles omswitched zonder dat ik kans maak om mijn versterker kort te sluiten?
psygarden

Bericht door psygarden »

't zou dus eigelijk een dubbele variant van de onderstaande schakelaar moeten zijn:

Afbeelding

met 4 ingangen (pos/neg per speaker), en 8 uitgangen voor de twee schakelmogelijkheden...

bestaat er zo iets commercieel of in de zelfbouw?
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

psygarden

Bericht door psygarden »

Hier kom ik dan het probleem mee tegen dat als ik (of iemand) de twee schakelaars tegelijk zou indrukken, dat de front en rear speakers gelijktijdig op de front en rear outputs van de versterker zouden aangesloten worden...

klassieke speaker switchen lijken geen oplossing te zijn, omdat deze allemaal uitgaan van extra speakers aan te sluiten, ik wil juist de bestaande "rewiren" zodat deze "anders" op de versterker zijn aangesloten... het aantal speakers blijft hetzelfde...

Of staat er in die lijst van toestellen toch eentje dat de functie bevat die ik omschrijf?

Aansluitschema's van de toestellen waarover je antwoord ging:
Afbeelding
psygarden

Bericht door psygarden »

misschien dit wel: http://www.4electronicwarehouse.com/pro ... abs-1.html

effe verder uitzoeken...
Candisa

Re: Speaker opstelling volledig veranderen dmv schakelaar?

Bericht door Candisa »

psygarden schreef:
- de DM2a's geven niet het beste klankbeeld...
Los van de vraag naar een schakelbord:
Schuif eens wat rond met die DM2a's en probeer eventueel ook eens een andere versterker er op.
Ik ben namelijk al jarenlang erg tevreden van de mijne.
Opstelling hier:
Luisterruimte: kamer van 3.6 bij 4.5, 2 meter hoogte (zolderkamer)
Plaatsing van de luidsprekers: 80cm verwijderd van de zijmuren, 50cm verwijderd van de achterliggende muur, woofers op oor-hoogte, lichtjes naar binnen gericht
Versterker: Technics SA-5460 Receiver/Versterker (uit 1976)
Bronnen:
- PC (waarvan het scherm op mijn salontafel staat)
- DVB-T tuner (nationale radio en tv zenders)
- Satellietontvanger (alles wat gratis te vangen is op Astra 1, Astra 2 en Hotbird)
- Dual 510 platendraaier (ook al zo een 'stuk antiek')

Met deze opstelling ben ik zéér tevreden over de klank vanuit mijn luie zetel, terwijl ik toch wel zeer uiteenlopende muziekstijlen beluister.

Het enige nadeel (behalve dat ze best lomp zijn) dat ik me kan bedenken aan deze speakers is dat het echt 'luisterruimte speakers' zijn, waarmee ik bedoel dat ze na het nodige experimenteren met plaatsing van de speakers en de luister-zetel fantastisch klinken, maar niet zo geschikt zijn om een aantal mensen verspreid over een grote ruimte even tevreden te stellen.

groetjes,
Isabelle
danielv

Bericht door danielv »

psygarden schreef:
't zou dus eigelijk een dubbele variant van de onderstaande schakelaar moeten zijn:

Afbeelding

met 4 ingangen (pos/neg per speaker), en 8 uitgangen voor de twee schakelmogelijkheden...

bestaat er zo iets commercieel of in de zelfbouw?
mag ik iets uit de elektuur inscannen???

dan heb ik m wel
Plaats reactie