Gaatje in foamrand. Repareren?!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
thijsmunniksma

Gaatje in foamrand. Repareren?!

Bericht door thijsmunniksma »

Tijdens het plaatsen van een woofer ben ik uitgeschoten met de schroevendraaier. Hierdoor is er een klein gaatje van ongeveer 2mm gekomen in de foamrand van de woofer. Tijdens spelen verneem ik het niet, alleen ben ik bang dat het verder gaat uitscheuren.
Is er een mogelijkheid om het gaatje de repareren zonder dat ik de hele foamrand ga vervangen? Zou hier graag wat tips/ervaringen over ontvangen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Gaatje in foamrand. Repareren?!

Bericht door Marp »

Hier een topic van iemand die het oploste met latex. Een goedje wat overigens niet is gemaakt om duurzaam te zijn, en wat dan ook vaak al binnen enkele jaren verduurt.

Aangezien het in jouw situatie om een foamrand gaat, kan je veilig een druppeltje Uhu Por of Hema contactlijm tixotroop aanbrengen.

--
Er bestaat ook industriële lijm die na menging van de componenten opdroogt tot een zeer fijncellig foamlaagje met een glad oppervlak: denk bijv. aan de dunne coating die je soms op de binnenkant van potdekseltjes ziet. I.t.t. latex is deze samenstelling zeer duurzaam (wordt industriëel toegepast voor afdichtigen en zelfs coating van brandstof- en chemicalieëntanks). De naam ben ik kwijt, maar ik heb het wel eens aangeschaft via een groothandel in gereedschappen en automaterialen voor de professionele sector. Dit zou de perfecte lijm zijn voor herstel van foam surrounds, al zou ik er voor alleen een klein gaatje niet al te hard naar op zoek gaan.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

De latex die ik in 2007 heb gebruikt is nog tot op heden perfect.

Behoorlijk duurzaam eigenlijk toch ? Jaartje of 6 en nog niets te zien aan die latex laagjes.

Maar er zijn tal van oplossingen natuurlijk, druppeltjes lijm, houtlijm, verdunde lijm etc etc.

Kan voor snel reparatiewerk allemaal werken.
Het latexlaagje op een (rubber!) surround werkt in elk geval perfect, en is niet aan de voorzijde zichtbaar.
Fredvandam

Bericht door Fredvandam »

bartsegers schreef:
De latex die ik in 2007 heb gebruikt is nog tot op heden perfect.

Behoorlijk duurzaam eigenlijk toch ? Jaartje of 6 en nog niets te zien aan die latex laagjes.

Maar er zijn tal van oplossingen natuurlijk, druppeltjes lijm, houtlijm, verdunde lijm etc etc.

Kan voor snel reparatiewerk allemaal werken.
Het latexlaagje op een (rubber!) surround werkt in elk geval perfect, en is niet aan de voorzijde zichtbaar.
Ik kan nog steeds de buren pesten met jouw gerepareerde woofer :twisted:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Jazeker, bij latex voor creatieve of artistieke doeleinden kan je het best treffen met een merk, maar dat is een kwestie van geluk hebben. Heb je zo'n merk gevonden, dan is waarschijnlijk geen betere oplossing te bedenken voor het herstel van natuurrubberen surrounds.

Een atelier in mijn omgeving werkt al tientallen jaren met dergelijke latex voor hun gietvormen. Zelden bleven deze veel langer dan 2 tot 5 jaar hun elasticiteit behouden, en niet één vorm haalde een decennium, hoe zorgvuldig ze ook werden opgeborgen. Uitzonderlijk was een partij mallen van amper een jaar oud, waarvan het rubber onder een ogenschijnlijk intacte buitenlaag bleek te zijn vervallen tot een kleffe, kauwgom-achtige substantie die overal aan bleef kleven en zich slechts liet verwijderen met agressieve oplosmiddelen. De fabrikant van het overigens goed aangeschreven product (ik meen Talens of Polycraft) scheen achteraf rond die tijd te zijn overgegaan op een andere samenstelling.

Ps: voor surrounds van synthetisch rubber zou rubber voor buitencoatings wel eens heel goed kunnen voldoen. Deze is weliswaar ook niet direct voor mechanische doeleinden geproduceerd, maar gezien de werking van bijv. daken en goten moet die heel wat kunnen hebben en duurzaamheid is verzekerd.
Plaats reactie