Vifa Basis 95

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mcgyver

Vifa Basis 95

Bericht door mcgyver »

Enige tijd geleden heb ik op marktplaats een set vifa basis 95 op de kop getikt.
Omdat de kasten niet afgewerkt zijn, wil ik ze opnieuw gaan schuren/lakken. Ik heb de drivers er allemaal uitgehaald en wat me opvalt is dat de type nr.s niet overeen komen met de bouwtekeningen van de Basis 95. Volgens de tekening hoort volgende er in te zitten:
2 x 25 CF 300
1 x 17 WP 200
1 x DM 760/2
1 x HT 275/D2

Bij mij zitten volgende drivers er in:
2 x M25WP-00
1 x P17W3 00
1 x D75MX 31
1 x HT 275

Op dit moment draai ik op een set vivace 87, die ik rond 1990 heb gebouwd. Vorig jaar heb ik alle condensatoren in het filter vervangen en sindsdien klinken ze weer lekker fris, open en levendig.

Gezien de lovende reacties over de Basis 95, heb ik besloten de set van marktplaats over te nemen, maar eerlijk gezegd valt het karakter van deze set me wat tegen. Inderdaad is het laag, echt laaaag , maar voor de rest vindt ik het geluid in het hoog en vooral midden, wat tegenvallen. Ze klinken niet zo fris als mijn Vivace, maar wat meer ingetogen en "dof" in het midden gebied.

Kan iemand iets zeggen over de gebruikte drivers t.o.v. Wat er in zou horen? Het filter lijkt wel origineel Basis 95 te zijn, waarbij voor midden en hoog audin-cap condensatoren zijn gebruikt.
De 3mH9 spoel (trafo) en 100uF (audin-cap) zijn los van het filter op achterplaat gemonteerd.

Zijn er ook suggesties om deze Basis 95 weer sprankelend en levendig te laten klinken zoals het waarschijnlijk bedoeld is geweest?

Suggesties en advies welkom
fritzie

Re: Vifa Basis 95

Bericht door fritzie »

mcgyver

Bericht door mcgyver »

Ik heb dat draadje al eens helemaal doorgenomen, maar ben er voor mezelf niet veel wijzer van geworden, behalve dat ik veel respect heb voor de overhauler!
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

mcgyver schreef:
2 x 25 CF 300
1 x 17 WP 200
1 x DM 760/2
1 x HT 275/D2

Bij mij zitten volgende drivers er in:
2 x M25WP-00
1 x P17W3 00
1 x D75MX 31
1 x HT 275
Volhens mij zijn jouw speakers op de woofers na de eerste reeks van dat model , ik denk dat de woofers erna erin zijn gezet als upgrade of ter vervanging van kapote drivers .
De andere drivers zijn uit productie en er kwamen vervangers .

25 CF 300 werdt M25WP-00
P17W3 00 werdt 17 WP 200
D75MX 31 werdt DM 760/2
HT 275 werdt HT 275/D2

Ik heb dat bij Ruud van speakerland Oss gehoord 10tal jaar geleden toen ik daar was en er werd over upgrade gesproken (woofers ) .

Om dit zeker te willen weten zou je eens contact met Ruud speakerland Oss op moeten nemen .
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb zowel de Basis (oude versie) als de (oude) Vivace gehad. De Basis is veruit de betere van de twee. Wellicht moet je wennen aan de neutralere afstemming van de Basis. Geef jezelf - en daarmee de Basis - even de tijd.
mcgyver

Bericht door mcgyver »

Ik heb paar maand geleden mijn Vivace door laten meten en het blijkt dat de meetresultaten vrij vlak zijn over het gehele gebied, echter na 12KHz loopt de curve op, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan de scanspeak 9300.

Ik heb de Basis 95 geruime tijd in de kamer gehad, maar het karakter blijft toch wat achter bij de vivace. Wellicht dat de speaker bezetting zoals boven beschreven hier mede oorzaak van is. Verder realiseer ik me net dat het best zou kunnen dat de polariteit van de mid en high verkeerd was aangesloten. volgens het schema moeten deze omgedraaid worden, maar als ik me het lossolderen kan herinneren zitten alle + draden ook aan de + aansluitingen (zowel speaker als filter) daarmee zouden mid (17WP) en hoog (HT275/2) "verkeerd om" aangesloten zijn. Zou dit een verklaring kunnen zijn voor het minder sprankelend karakter? of zijn het toch de afzonderlijke drivers, die naar nu schijnt, vervanging zijn van het orgineel?
mcgyver

Bericht door mcgyver »

Ik heb de andere Kast ook open gemaakt en geconstateerd dat de mid laag en de hoog beide verkeerd om zijn aangesloten. In het schema zijn de + en - van deze drivers omgekeerd, maar de vorige eigenaar/bouwer heeft dit in praktijk niet uitevoerd. Zou dit een verklaring kunnen zijn voor het minder "levendig" klinken?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

mcgyver schreef:
Zou dit een verklaring kunnen zijn voor het minder "levendig" klinken?
*Zit hard te knikken achter zijn bureau*
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”