Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Een verkeerde verbinding zou niet moeten kunnen vanwege de back annotation in Eagle, als je schema klopt en je verbreekt deze keten niet, kan er niets fout gaan.......
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Dat had Ray me ook al verteld inderdaad....

Maar als dat zo is dan is dat ook weer een voordeel, dan zou het moeten liggen aan de losse verbindingen rondom de print... bijv. gebruik van die jumper voor het schakerbare 48Hz filter, aparte draadbruggen etc.

Ray, de overspraak tussen A/B bedoel je daarmee links/rechts of laag/hoog? Aangezien link/rechts echt apart zijn opgebouwd op de filterprint snap ik niet hoe die overspraak zou kunnen ontstaan..?

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Printbreuk of ergens een weerstand die bijv geen 10k is maar 10meg?????
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Volgens mij had Ray voor de zekerheid de weerstanden nagemeten alvorens te monteren...

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Ray, heb je al eens geprobeerd om elke deelschakeling apart te testen? Dus alle ic's eruit en dan 1 voor 1 er in drukken en dan testen??? Het kan zijn dat een fout rond 1 punt via de voedingslijnen of whatever voor problemen in een ander deel veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Hallo ds23man,

Wellicht een domme vraag maar met jouw bovenstaande testmethode, waar moet je dan steeds meten? Ik kan me zo voorstellen dat er aan de uitgangen niks meer gebeurd als 2 van de 3 opamps niet in hun voetje gemonteerd zitten?

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Per deelschakeling signaal injecteren en op de uitgang daarvan meten. Toongenerator en scoop vereist....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Als de sub uitgangen het nu doen (en ja, die laten het hele spectrum door want de eerste opamp stage doet vooral dipoolcorrectie voor de mid en verder niets) dan is dan tenminste in orde.

Ik zou doen zoals ds23man aangeeft, begin bij de laagsectie, komt daar een signaal uit dat schoon klinkt en geen midden en hoog bevat?

Waar de fout zou kunnen zitten, is bv als een kabel halfslachtig contact maakt tussen signaaldraad en afscherming. Als op de een of andere manier de opamps sterk capacitief belast worden kunnen ze zwaar in oscillatie gaan. En eenmaal in oscillatie kan er ook gemakkelijk overspraak onstaan via de massaleiding.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Ah!buis »

'tIs maar raar,bijna alle opa's hebben de uitgang aan de -in en versterken daamee <1x .Zal nog's grondiger kijken waar er mogelijk iets mis kan gaan.Laat wel horen als 'r een lampje gaat branden :idea: .
Anne
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Volgens mij klopt de print van ray, daarom denk ik dat er iets mis is met de bekabeling.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Een verkeerde verbinding zou niet moeten kunnen vanwege de back annotation in Eagle, als je schema klopt en je verbreekt deze keten niet, kan er niets fout gaan.......
Da's waar, je werkt er zelf ook mee. dus je weet dat er foutmeldingen komen als je iets doet wat niet de bedoeling is.
En ik kan toch wel stellen dat ik nauwgezet tewerk ben gegaan.

Maar voor de zekerheid hierbij de files :
Filter Walter.zip
(40 KiB) 41 keer gedownload
ds23man schreef:
Printbreuk of ergens een weerstand die bijv geen 10k is maar 10meg?????
Vrijwel onmogelijk, alle weerstanden heb ik met een multimeter nagemeten voor het insolderen.
Dit ook omdat ik 5 % kool moeiteloos kan lezen, maar met 1 % metaal heb ik veel meer moeite.
Meer ringetjes en de kleuren lijken meer op elkaar.
ds23man schreef:
Ray, heb je al eens geprobeerd om elke deelschakeling apart te testen? Dus alle ic's eruit en dan 1 voor 1 er in drukken en dan testen??? Het kan zijn dat een fout rond 1 punt via de voedingslijnen of whatever voor problemen in een ander deel veroorzaakt.
Nee, dat nog niet. ga ik wel proberen.
jeroen_d schreef:
Als de sub uitgangen het nu doen (en ja, die laten het hele spectrum door want de eerste opamp stage doet vooral dipoolcorrectie voor de mid en verder niets) dan is dan tenminste in orde.
Ok, denkfout van mijn kant, ik ging ervan uit dat de sub_out daadwerkelijk hoog af gefilterd zou zijn. dat is natuurlijk niet zo.

Ik ben van plan om behalve de deelschakelingen te testen, ook de koppelingen tussen de twee massavlakken van de kanalen door te slijpen en 2 aparte massa draden naar de voeding te leggen.

Waar ik ook mee wil experimenteren is om toch de gnd van de inkomende en uitgaande kabels te koppelen aan de RCA chassidelen.
En ook alsnog de kastmassa aan de aarde te koppelen.

Hoe denken jullie daarover ?

(ook nog ter info, wat ik nog niet gemeld had was dat voor de modificaties, de fluittoon pas te voorschijn kwam op het moment dat ik een losse kabel aan de ingang koppelde. met alleen een uitgang aangesloten was er geen osccilatie.)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

ray5150 schreef:
ook nog ter info, wat ik nog niet gemeld had was dat voor de modificaties, de fluittoon pas te voorschijn kwam op het moment dat ik een losse kabel aan de ingang koppelde. met alleen een uitgang aangesloten was er geen osccilatie.)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ga maar gauw de massa op de ingang aan het chassis koppelen. Die aarding kun je wel of niet doen, zal geen verbetering brengen in ieder geval. Dat doe je hooguit voor de veiligheid, maar ik ben van het standpunt dat je kast niet veilig is gebouwd als je het nodig hebt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Denk je dat dit met name de veroorzaker van de problemen kan zijn?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Niet per se, maar het is wel zo dat je feitelijk een lange antenne aan je ingang legt met een kabel erop aangesloten. Aan de andere kant, zo'n print moet ook kunnen werken gewoon los liggend, zonder kast, en niets aan aarde of afscherming gedaan. Als je de kast aan de massa van de ongebalanceerde ingangen hangt, weet je in ieder geval zeker dat er geen verschilspanning zit tussen de massa van de ingang en alle storing die het metaal van de kast heeft opgepikt.

Het feit dat die kabel de zaak aan het oscilleren krijgt doet wel vermoeden dat er ergens iets vreselijk fout gaat, maar wat dat is zo lastig te zeggen vanaf een forum en met slechts wat fotomateriaal ter beschikking. Met systematisch controleren en opamp voor opamp checken, te beginnen met alle opamps eruit en als eerste die bij de ingang plaatsen, moet het toch te achterhalen zijn op welke plek het fout gaat.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Rudy »

Niet zo zeer het probleem, maar op je voeding staat D1 verkeerd, je regulator doet zo niets.

En mocht je dit al weten, don't shoot me :-#

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Bedankt een ieder voor de goede input! Ik weet zeker dat Ray hier profijt van heeft bij het speuren naar de fout.

De methode om 1 voor 1 de opamps te plaatsen klinkt inderdaad als een goede methode om het probleem te lokaliseren.

Ik heb trouwens nog steeds een 'gevoel' dat er mogelijk iets niet in de haak is met die jumper constructie, maar dat is puur een gevoel. Ray, heb je hier getest met beide standen van de jumper?

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

D1 staat inderdaad verkeerd.......... :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

En als de reallife foto's zo eens bekijk ook in werkelijkheid.....................
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

jeroen_d schreef:
Ook even de voeding checken, altijd mee beginnen.
Dit was :evil: de eerste tip die ik gaf nota bene: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1630125

Het zal toch niet waar zijn dat het ligt aan D1 die verkeerd om ligt? Goed waargenomen Rudy! :goeie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

En daarom is het handig om een labvoeding te hebben, je kunt dan je schakeling eerst uittesten. In dat geval heb je 2 separate ontwerpen waar een fout in kan zitten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Vaag, ik meen ergens te hebben gelezen dat Ray de voeding apart had getest en dat deze akkoord was bevonden...

Voor mijn begrip, wat is het effect van een verkeerd om gemonteerde D1 diode?

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Dat de negatieve voedingsrail niet geregeld wordt en allerlei problemen gaat veroorzaken in de opamps als er signaal ingestopt wordt......

Maar getest: met een multimeter of op de goede manier met een scoop en diverse belastingsweerstanden???
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Heb Ray net een pbtje gestuurd voordat ie uren zit te klooien zonder op het forum te kijken...... :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Goeie, bedankt!

Ik hoop dat de tip van rudy de sleutel tot de oplossing is...

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

En hij heeft hem nog niet gelezen.......
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”