Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

ja, misschien de eerste variant maar dan op zijn kop en iets dunner dan deze bladveren.

De sophia-clone, ja, mhmm, hoe langer ik naar deze kharma-clone kijk des te meer dat die mij bevalt. Paradoxaal genoeg was het ook een beetje het allereerste wat ik geschetst had maar daarna linea-recta naar de prullenbak versleepte en andere vormen begon te schetsen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Misschien als je dezelfde kleuren als bij de La Loren gebruikt dat ik 'm mooier vind.
Maar je moet 'm natuurlijk voor jezelf bouwen en niet voor mij. Het mág wel natuurlijk. :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

hsmeets schreef:
Rho: dit is het resultaat van ontwerp process dat ik iedere keer weer doorloop, van over the top en buiten mijn skillset, naar iets dat wel te doen zou zijn maar nog steeds de nodige mitsen-en-maren naar uiteindelijk iets dat ik wel kan. :D
3 weg Kharma Clone.jpg
een alternatief stel voeten...
Ik vraag me af hoe dit uit zou zien als de knik in de zijwanden op dezelfde hoogte zou zitten als het midden van de woofer. De kastwanden lopen dan volgens mij parallel aan de zo goed als lineair kleiner wordende units.

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

rho schreef:
Misschien als je dezelfde kleuren als bij de La Loren gebruikt dat ik 'm mooier vind.
Maar je moet 'm natuurlijk voor jezelf bouwen en niet voor mij. Het mág wel natuurlijk. :lol:
Nou, ja, ik wil je er wel een stel bouwen hoor als we het eens worden over de prijs :rofl: dan laat ik ze je ipv van aubergine wel lichtgrijs spuiten :)
mischa72 schreef:
Ik vraag me af hoe dit uit zou zien als de knik in de zijwanden op dezelfde hoogte zou zitten als het midden van de woofer. De kastwanden lopen dan volgens mij parallel aan de zo goed als lineair kleiner wordende units.

Gr. Mischa
Dan komt de knik halverwege de kast te liggen en dat ziet er in mijn ogen niet zo geslaagd uit. Met de knik hoger op de zijwand krijg je ondanks de breedte van 34cm het idee dat het een relatief smalle kast is. Leg je de knik lager dan gaat dat verloren en wordt het een kast met een buikje....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

hsmeets schreef:
rho schreef:
Misschien als je dezelfde kleuren als bij de La Loren gebruikt dat ik 'm mooier vind.
Maar je moet 'm natuurlijk voor jezelf bouwen en niet voor mij. Het mág wel natuurlijk. :lol:
Nou, ja, ik wil je er wel een stel bouwen hoor als we het eens worden over de prijs :rofl: dan laat ik ze je ipv van aubergine wel lichtgrijs spuiten :)
Prijs? Ik heb het nooit over een prijs gehad hoor. :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Schets 6 Fate - Opbouw.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

-deleted-
Laatst gewijzigd door hsmeets op zo 31 mar 2013, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Je gaat de mid ook in een BR kastje steken?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

rho schreef:
Je gaat de mid ook in een BR kastje steken?
Denkelijk wel.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Gaat de woofer niet hoog genoeg door of gaat de mid niet laag genoeg in een gesloten behuizing?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

de woofer gaat hoog genoeg, de mid gaat diep genoeg. Kwestie van ruimte open houden voor experimenten: 2-weg + sub afstemming, 2,5 weg door woof en midwoof deels parallel te laten lopen voor baffle step, 3-weg met mid poort gesloten/halfgedempt/open, etc etc.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ah, je gaat nog experimenteren.
Ik dacht dat je al verder stond in je finale beslissing ivm je design.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

ja, nee, misschien, ik hou graag opties open, ik zat (weer) naar een paar mid drivers te kijken en liet mijn fantasie de vrije loop gaan maar ben denkelijk weer op het uitgangspunt uitgekomen en dat is een 18W8351 in 22ltr gesloten.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ik kan over die 18W8351 eigenlijk bitter weinig info vinden.
Zou het een 18W8531 kunnen zijn?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ja, 'zahlendraher' zoals de oosterburen zeggen :) het is inderdaad de 18W8531.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Dat ding heeft aardig wat reserves als je 'm enkel als mid gaat gebruiken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Nog een beetje simmen:
Sim-Tweet.JPG
Tolvan's The Edge zegt dat de tweeter last van een suckout zal hebben van -2dB net onder de 3Khz. De bult onder de 2Khz valt weg in de filter helling en daar zal ik dan ook niet zo veel aan hoeven te doen. De rest van de rimpels boven de 3Khz laat ik voor wat ze zijn.
sim-bagby.JPG
Omdat 'The Edge' geen afgeronde kastranden kan simuleren heb ik ook een van de Jeff Bagby's sheets gepakt, Bagby's spreadsheet kan wel alleen rechthoekige baffle simuleren, dus hier maar even de breedte ter hoogte van de tweeter aangehouden. Laat je de afronding weg dan voorspelt de Bagby sheet eenzelfde suck-out als 'The Edge'. Voer ik echter een afronding op van om en nabij de 18mm dan lijkt e.e.a. een stuk minder geprononceerd te worden. Mijn recent 2-weg systeem heeft vergelijkbare bafle vorm/afmeting en van een meeting een tijd geleden kan ik mij niet herinneren een zelfde soort suckout gezien te hebben.
Sim-Mid.JPG
Net als de tweeter laat de mid unit een bult zien, een vrij symmetrische bult rond de 700hz. Iets dat met een LCR wel te temmen is. In de voornoemde 2 weg zat er ook zo'n soort bult en die heb ik met de DSP van AS2.100 gecorrigeerd en dan klinkt de speaker toch net wat minder opdringerig.

De baffle step correctie die nodig is lijkt, als je op een woofer-mid crossover rond de 200-250hz mikt, goed te verdisconteren in de filterhellingen en dan allen nog verder met l-pad op mid en tweet om deze te dempen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

C-Quence? Illuminator? Revelator?
sim-mid-closedbox1.JPG
De revelator heeft wel de meeste liters nodig en dat kan net met de kast die ik voor ogen heb. Deze loopt ook het laagst door maar dit is zonder hoogdoorlaat filter, dat er toch in zal komen:
sim-mid-closedbox2.JPG
Een (in dit geval 2de orde) hoogdoorlaatfilter trekt eigenlijk het een en ander gelijk, de fases lopen ook zo goed als parallel. Door baffle step verliezen zullen de akoestische filter hellingen nog wat stijler zijn.

De impedantie piek van de drie drivers ligt wel anders:
sim-mid-closedbox3.JPG
Bij het zien van dit plaatje vraag ik mij af, wat is de 'betere' optie:

Of de revelator: ondanks de hoogste impedantie piek van de drie, deze ligt ver uit de filter helling en creeert daardoor geen impedantie piek voor de versterker.
Of de c-quence: de laagste impedantie piek maar die zit wel wat meer in de filterhelting en zal ook het filter gedrag wat meer beinvloeden
Of maakt het niks uit en ga je gewoon voor de 'beste' klinkende driver cq. de driver met de beste spec's.

Wat denken/weten de meelezende forummers?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Valt over de bracing nog veel te mekkeren :-) ?
P6-1.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Zolang de gaten in de braces een oppervlakte beslaan groter dan Sd van de woofer lijkt er mij geen probleem te zijn.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door John P »

Ik zou het latje achter de middentoner weghalen of beplakken met vilt ivm vroege reflecties. Mischien kun je een driehoekige kamer overwegen voor de middentoner.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Of een halve slag draaien, tegen de kopse kant is minder oppervlak. :mrgreen:
Eventueel afronden en vilt er tegen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

De gaten in de braces nog herschikt: minder gaten maar meer 'Sd' : 480cm2 waar de woofer een Sd van 320cm2 heeft.

Het latje (50x200mm) gaat deels verscholen achter de magneet (110mm doorsnee), ik dek het, zoals geopperd, af met wat vilt/noppenschuim. De holle ruimte vul ik verder met Twaron.

Omdat ik niet zo tevreden was over de plaatselijke spuiter heb ik nog eens rondgeneusd naar andere spuiterijen en kreeg vanmiddag van een meubelspuiterij een prijslijst, ze rekenen per m2 en dan kom ik, inclusief btw, op een 370 a 390 euro uit voor beide kasten (kasten hoogglans, klankbord zijdeglans) en een 240 a 260 als ik alles zijdeglanzend zou laten spuiten.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Zweitse »

Dat zijn volgens mij nette prijzen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

Action spuitbussen zijn goedkoper.... ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”