Concaeve Solide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

Pjotr schreef:
Wat je ook bedenkt, een dergelijk formaat sub integreren met een 2-weg in 1 kast om er zo een soort 3-weg van te maken blijft er optisch lomp uit zien.
daarom ben ik dan ook voor 2x 8 inch gegaan.

zelfs dat vind ik al aan de flinke kant. :mrgreen:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik begrijp Ed wel, je hebt zo een 32 cm Buffel en die zal en die moet in een kast, hoe je het ook wend of keert. :mrgreen: :sure: :sure:

Een luidspreker die een beetje zwanger is zal waarschijnlijk het resultaat zijn. :-$ :-$
Dan

Bericht door Dan »

Je kan natuurlijk ook een statement maken met die grote speaker. Het lijkt me beter om in oplossingen te denken omdat die sub er gewoon in moet. Out of the box denken dus :mrgreen:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Dan schreef:
... Out of the box denken dus :mrgreen:
open baffle :mrgreen:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Dan schreef:
Ik heb 'm nog een beetje opgeleukt (helaas geen sjoege van 3d tekensoftware)

Afbeelding
kan iemand die handig is met sketchup dit eens in 3D gooien?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Arno schreef:
Volgens mij waren er niet persé tegenstanders van de assymetrie (hoewel die er waarschijnlijk genoeg zijn). De lijnen van je ontwerpje waren gewoon niet subtiel.
:?:
FR_Aad schreef:
Als je nu terug gaat naar je vorige ontwerp en de kastomtrek iets kleiner maakt als die van de baffle? Dat laat hem wat kleiner lijken??
dat klopt ja. Hij was inderdaad breder dan nodig was. Daarbij kon hij nog iets hoger, dat maakt hem dan weer wat slanker.
Pjotr schreef:
Krijg een beetje de indruk dat Ed de weg kwijt is. Hup, terug naar je roots, de Concaeve! :mrgreen:
ook dat klopt! ik poog met het nieuwe ontwerp die 32er in een kast te proppen die bovenaan wat ruimte geeft om nog door het venster en naar het scherm te kunnen kijken. Een Concaeve alternatief ligt nog steeds op de tekentafel. Daarover spoedig meer.
audiomanics schreef:
... lijkt ie sterk op de speaker van Geenius: Humble statement
(daar is ooit ook een exemplaar van mijn machien gerold..)
Ik denk alleen dat een gebogen front een beetje te veel uitdaging voor je is... :mrgreen:
... en daar is niets verkeerd aan denk ik. Zowel wat concept en design betreft zit die wel goed. Met een 32cm woofer alleen wat breder.
Gebogen front: deze smiley :twisted: had hier beter gestaan :wink: , maar ik kom er wel hoor Kees. Als de nood hoog is krijg ik het wel voor mekaar, al moet ik er voor naar Den Helder!
Dan schreef:
Ik wil ook graag min duit in het zakje doen. Als ik in jouw schoenen stond had ik waarschijnlijk gekozen voor zoiets als onderstaand. Daarbij opgemerkt dat ik het frontpaneel ook licht concave zou maken
Het is wel pasen vandaag, maar zo'n ei komt niet in mijn kamer. Daarbij ligt de moeilijkheidsgraad onnodig hoog bij zo'n 3D frezing. Je geeft gooit trouwens onderaan een flinke dosis volume weg. Dat moet dan in hoogte of diepte gecompenseerd worden.
MH schreef:
Wat ik qua vormgeving vreemd vind is dat de kromming overgaat in een vlak stuk.
smaken verschillen. Ik vind dit net esthetisch mooier dan zo'n driehoek en dat maakt hem onderaan ook slanker.
Walt schreef:
Zolang je deze dikke woofer op het front wilt zetten zal het een vrij lompe kast blijven... Eventueel uitbreiden naar 2 stuks woofer per kant dan kun je terug naar een meer langwerpige vorm... En bovendien zeker genoeg sublaag dan :D
Nee, het wordt één 32W! ... denk dat dit 7 blz terug al duidelijk was.
Leobus schreef:
Ik ben helemaal gecharmeerd van de Verity speakers. Vooral het type Leonore vind ik fraai. Mooi slank.
dan hebben wij duidelijk verschillende smaken. Daar vind ik helemaal geen vloeite in zitten, alsof de ontwerper alleen maar een rechte lat ter beschikking had om een ronding te maken. Afwerking is wel top.
dre schreef:
daarom ben ik dan ook voor 2x 8 inch gegaan. zelfs dat vind ik al aan de flinke kant. :mrgreen:
die 26cm discovery als cornerwoofer speel ik geregeld over zijn limiet. Dat gaat met twee vrijstaande 8"ers verre van lukken. Dan twee rev 23W's, maar met zulk laag rendement en vrijstaand komen die in de verste verte nog niet aan deze nieuwe 13"er. Nee, die 32W is werkelijk ideaal. 50 liter, eindeloos laag en een gezond rendement.
hannesie schreef:
Ik begrijp Ed wel, je hebt zo een 32 cm Buffel en die zal en die moet in een kast, hoe je het ook wend of keert.
zo is dat!
Henkjan schreef:
Dan schreef:
... Out of the box denken dus :mrgreen:
open baffle :mrgreen:
ook overwogen, maar met slechts één 13" driver komt dat in het laag niet goed om de gewenste dynamiek te halen. Daar zijn minsten een aantal 15"ers nodig per kant!

Zoals Peter reeds zei, ben een beetje de weg kwijt, of tenminste, het wordt een moeilijke keuze met compromissen.

- Een zwanger exemplaar ( :D dat had je goed gevonden Hannesie). Daar maakt het assymetrisch model het meeste kans, weliswaar iets slanker (smaller en hoger). Hier heeft vooral de bouweenvoud en de box-in-box mogelijkheid (Raar dat niemand hier een opmerking over gemaakt heeft) een enorm voordeel.

- Een uit-de-kluiten-gewassen Concaeve. Ik heb momenteel een mal klaar staan van dat formaat en die is schrikwekkend groot. Maakt alvast indruk, ... en neemt alle daglicht weg uit de kamer.

- Sideloading of Downfire. Dit blijft voorlopig een wanhoopsoplossing.

... een ander alternatief zie ik momenteel niet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou dat monster gewoon zijn eigen kast geven Ed. Dit blijft eindeloos mieren. Niet alleen met de kast zelf maar dadelijk ook met de plaatsing van het mid/hoog.
Dan

Bericht door Dan »

Ed, ik hoop dat je er hoe dan ook uitkomt. zal niet meevallen met 32cm + wanddikte kast... :wink:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Henkjan schreef:
kan iemand die handig is met sketchup dit eens in 3D gooien?
Tada!
Concaeve Solide - Straight baffle, no color.png
Concaeve Solide - Straight baffle, inserts, colored.~png.jpg
Weliswaar even zonder de afgeronde baffle maar dat kan altijd nog als Ed dit ontwerp iets vind. Persoonlijk vind ik deze wel mooi. Ze zijn nu 100cm hoog, ruim 34cm breed en 50 diep maar dat is zomaar uit de lucht gegrepen natuurlijk. je zou het geheel ook nog onder een kleine hoek kunnen zetten, dat geeft iets meer flair buiten de normale voordelen.

edit:
En zo ziet het er uit met units er in:
Concaeve Solide - Straight baffle, inserts, colored, with units.png
Edit2:
Even in mijn woonkamer gezet naast de piepkleine Elusium's voor een beter beeld van de grootte. Het valt echt wel mee met de lompheid. Tja het blijft groot natuurlijk met 32cm woofers...
Woonkamer + Solide.~png.jpg
Woonkamer + Solide (no shadow).~png.jpg
mrcrabb

Bericht door mrcrabb »

Ik heb natuurlijk niet veel ervaring met speakers, maar is het een heel gek idee om die sub in een bandpass(4e) te zetten (onder in de kast). Zo kan je toch alles in een kast bouwen, maar zie je die lompe woofer niet meer. Dan moet die mid waarschijnlijk wel iets meer doen.

Nogmaals, het is een ideetje. Ik heb geen idee in hoeverre dit mogelijk is.
rho

Bericht door rho »

Die woofer is niet lomp. Die is net erg mooi.
Het probleem is dat Ed een slank uitziende speaker wil met een 32cm woofer in het front. De combinatie van EN "slank uitzicht" EN "32cm diameter" EN "in het front" is redelijk lastig.
Persoonlijk zou ik het "slank uitzicht" laten vallen.
Iets in de aard van een PMS van Troel Gravesen vind ik persoonlijk best mooi.
Als je een 32cm sub in het front van een speaker wil integreren denk ik dat het streven naar een slank uiterlijk de speaker er, in de meeste gevallen, hoofdzakelijk lelijker op maakt.
Maar ik denk dat hier niet enkel visuele aspecten spelen.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

@vinculum: prachtig :goeie:

om een idee te krijgen......ik heb de laagkasten van de G's beneden staan. Daar zit ook een 15incher onderin met een kastbreedte van 40cm.
Beetje hetzelfde idee maar dan met strakke hoeken. Naar de bovenzijde tapser laten toelopen door de facetten een grotere hoek te geven en je krijgt een smallere voorzijde naar boven toe tegen diffractie als je daar de mid en tweet plaatst.
Avalon XL.jpg
rho

Bericht door rho »

Nu vind ik eerlijk gezegd niet dat jouw speakers er echt slank uitzien. Het is duidelijk dat er grote speakers in de front zitten en dat daardoor de afmetingen van dat front best wel groot zijn.
Dat maakt de speakers er alles behalve lelijk op hoor. :rock:

De facetten doen wel iets voor het zicht. Het doet het inderdaad wel iets sierlijker overkomen. (Langs een mid een een tweeter is het dan nog eens akoestisch voordelig.) Maar echt slank zien ze niet uit, naar mijn mening. En daar vind ik dus absoluut niks verkeerd aan.

Daarom zou ik bij zulke grote drivers ook niet noodzakelijk gaan proberen om de speakers er slank uit te laten zien, indien je de woofer absoluut in het front wil. Of het moet om akoestische redenen zijn dat je de baffle rond de mid en tweeter smal wil hebben. Maar dan zal het in de meeste gevallen visueel weer niet 100% zijn, of je moet de bijna platgetreden paden van de facetten gaan bewandelen. En waarom niet? Het wordt zo vaak gedaan. Waarschijnlijk omdat het werkt en omdat het visueel aantrekkelijk is.
MechanicalAnimal

ging alleen even voor het idee over de kastbreedte met een 15incher :wink:

deze laagkast is fors omdat er ook nog liters inhoud voor een 12incher in moest. de kast kan met een 15, midwoofer en tweet aanzienlijk kleiner uitgevoerd worden :D
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Optisch bedrog door klankbord smaller te laten lijken?
asterduc.jpg
Kasten zijn 1,30mtr

Vanaf het smalle klankbord krullen de zijwanden om naar achteren. De woofer is quasi gemonteerd op een pijp die uit de kast naar voren komt. Constructie-technisch is dat het moeilijkste deel om die pijp op de ronde zijwanden te laten aansluiten. Eventueel kan de smalle baffle in stapje verzet worden voor time-alignment van de units.
rho

Bericht door rho »

MechanicalAnimal schreef:
ging alleen even voor het idee over de kastbreedte met een 15incher :wink:

deze laagkast is fors omdat er ook nog liters inhoud voor een 12incher in moest. de kast kan met een 15, midwoofer en tweet aanzienlijk kleiner uitgevoerd worden :D
Dat begrijp ik. Maar zolang die 15" in het front zit zal je speaker minstens 15", + een randje, breed zijn.
Ik wil maar zeggen dat het niet erg hoeft te zijn als dat ook opvalt.
rho

Bericht door rho »

hsmeets schreef:
Optisch bedrog door klankbord smaller te laten lijken?
asterduc.jpg
Kasten zijn 1,30mtr

Vanaf het smalle klankbord krullen de zijwanden om naar achteren. De woofer is quasi gemonteerd op een pijp die uit de kast naar voren komt. Constructie-technisch is dat het moeilijkste deel om die pijp op de ronde zijwanden te laten aansluiten. Eventueel kan de smalle baffle in stapje verzet worden voor time-alignment van de units.
Een zeer mooi stukje creativiteit. =D>
Is dit met de afmetingen van Eds drivers ontworpen?
hsmeets

Bericht door hsmeets »

yezzz
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dat gaat er meer op lijken. :mrgreen:
Maar volgens mij kan het nog wel slanker (en dan een bol buikje) en minder hoog, en dan wat dieper. :mrgreen:
Ed.png
Breder dan de korf hoeft hij niet zoveel te zijn.
32.JPG
32.JPG (19.76 KiB) 256 keer bekeken
rho

Bericht door rho »

hsmeets schreef:
yezzz
Nice!!

Ik zou de mid iets omhoog en de tweeter iets omlaag halen, zodat ze iets dichter tegen elkaar staan en de tweeter iets meer op oor-hoogte komt.
Voor de rest vind ik 'm erg mooi!
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Ja, ik heb de units er maar even grof op gekwakt.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Breder dan de korf hoeft hij niet zoveel te zijn.
In bovenstaande schets is hij dat ook niet, de 'pijp' waar op de woofer zit is ook 320mm in diameter. Voor de mid heb ik 180mm aangehouden en de tweet op 104mm.
Dan

Bericht door Dan »

Mooi gemaakt Vinculum. Ik zou willen dat ik daar wat meer handigheid in had. Ik vind de andere ideeën ook mooi trouwens. Zoals de Asterduc. Die vorm is ook door mijn hoofd geschoten. Maar wellicht wat lastig om netjes te bouwen omdat je weinig meer aan basale timmermansvaardigheden hebt. Je moet al zowat modellenmaker zijn om zoiets strak te krijgen.
dre

Bericht door dre »

meneer smeets gaat ed wakker maken! 8)
MechanicalAnimal

valt dat niet onder de noemer "gezwel"?
asterduc schreef:
Ronald_1 schreef:
Je zou een topkast kunnen combineren met een bredere laagkast waarbij beide kasten dezelfde vrom hebben. ALDEBIJL heeft iets dergelijks gedaan met zijn Maximakasten: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1611120
nee, ik wil 1 slank ogende zuil
wouter schreef:
En wat ik persoonlijk walgelijk vind ik die noodoplossing aan een te smalle kast, zoals Vincent, Dynaudio en Quadral dat oplossen:
Precies, zo'n gezwel vind ik esthetisch ook niet kunnen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”