Concaeve Solide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Concaeve Solide

Bericht door Hifi_goeroe »

Waar heb ik dit model eerder gezien, oja.

Geen succes, zonde om zulke mooie drivers in een dergelijke kast te draaien!
Bijlagen
page69_1[1].jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Ik vind het idee zeker leuk, alleen de uitvoering nog niet.
+1


wel een gespiegeld paar neem ik dan he?

De boog aan de onderzijde (zowel aan de voor- en achterkant) zou ik ook aan de zijkanten graag zien, dan worden de hoeken vanzelf pootjes. En de rugzijde is misschien leuk om, in plaats van recht omhoog te steken, naar boven toe een curve richting de bovenkant te geven.

fuck sketchup...geen geduld voor :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Vinculum »

Of iets a la Totem Wind?
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

heehee, ik had die smiley er niet voor niets achter gezet, maar zoveel negatieve reakties had ik niet verwacht.

Misschien zijn jullie er nog niet klaar voor en moet je er nog aan wennen :twisted:

Aanvankelijk vond ik het ook maar niets, maar naarmate ik hem begon te tekenen ...


@ mech animal: Uiteraard zou het een spiegelbeeld worden.
@ Vinculum: nope, veel te druk.
@ Fritzie: idem dito
@ Hsmeets: schuine woofer is overwogen en afgeschoten
@ Hsmeets2: precies
@ Martijn V: zo komen ze ook, maar dan in 't groot naast een prejectiescherm
@ Rik en Aat: van jullie had ik geen tegenwind verwacht, ongeacht het ontwerp :x
@ Arno: daar kan ik in komen en wacht daarom vol ongeduld op 'jouw' versie ervan
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Concaeve Solide

Bericht door fritzie »

Bijlagen
grandbolero.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Concaeve Solide

Bericht door hsmeets »

Het voorstel van design buro "Sketchup-a-lot":

Wil je voorkomen dat het ontwerp een 'obese' uitstraling heeft moet je (maar wie ben ik) zorgen dat de hoogte van de kast dermate is dat de breedte in het niet valt of je moet na de woofer een discontinuïteit aanbrengen bv met losse topkasten a la B&W 801 van jaren terug.
bestandsbron: http://www.audiofriends.nl/archief/eigen_afbeeldingen/B&W%20801mk3.JPG
bestandsbron: http://www.audiofriends.nl/archief/eigen_afbeeldingen/B&W%20801mk3.JPG
Je moet hem dan wel opfrissen naar 2013, dus een beetje extrapoleren hoe dit model er uit had kunnen zien als B&W het steeds wat bijgepunt had (ipv wat ze nu hebben). Neo-Retro.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

de reacties spreken voor zich, veel aanhangers heeft het assymetrisch model niet gevonden.

en als hij nu eens symetrisch zou zijn, maakt dat voor jullie uit esthetiek oogpunt, een verschil?
SOLide proto 4.jpg
Wat mij in deze werkwijze vooral aanspreekt en waarom ik er toch even stil blijf bij staan, is de eenvoud om hem te bouwen en ook het feit dat hij zonder veel moeilijkheden als kast-in-kast kan worden opgebouwd.

Bij gebruik van 38mm mdf zijn slechts 10 gefreesde platen nodig die tegen elkaar kunnen gelijmd worden. Om het risico te verkleinen dat er scheuren ontstaan, kunnen er ook op de volledige diepte, trekstangen worden voorzien. Gewoon een dozijn M6 draadstangen erin en de boel aanspannen.

De voorkant kan in massief hout worden gefreesd. Dus geen passen of bijwerken. Deze plaat komt frontaal op de (buiten)kast waardoor de draadstangen uit het zicht verdwijnen.

Box-in-box:

Het frezen van het kastvolume kan zo gebeuren dat er in elke plaat een dubbele wand ontstaat. Bij gebruik van een 6mm frees is er dan een ruimte van 6mm tussen de binnen en buitenkast die kan opgevuld worden met 6mm schuimrubber.
SOLide proto 4a.jpg
De drivers worden op de binnenkast gemonteerd en in de frontplaat zit gwoon een iets groter gat. De driver hangt er dus zwevend in.

Ed
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Concaeve Solide

Bericht door Arno »

Volgens mij waren er niet persé tegenstanders van de assymetrie (hoewel die er waarschijnlijk genoeg zijn). De lijnen van je ontwerpje waren gewoon niet subtiel.
In het kader van je eigen onderschrift (be different!!!), pleit ik ervoor dat je gewoon bij de assymetrie blijft.

(ik ben momenteel niet zo erg creatief helaas. ontwerpen van mijn hand zouden verdacht veel weg hebben van poepluiers)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Concaeve Solide

Bericht door FR_Aad »

Arno schreef:
Volgens mij waren er niet persé tegenstanders van de assymetrie (hoewel die er waarschijnlijk genoeg zijn). De lijnen van je ontwerpje waren gewoon niet subtiel.
In het kader van je eigen onderschrift (be different!!!), pleit ik ervoor dat je gewoon bij de assymetrie blijft.

(ik ben momenteel niet zo erg creatief helaas. ontwerpen van mijn hand zouden verdacht veel weg hebben van poepluiers)
+1 (behalve dat van die luiers)

Als je nu terug gaat naar je vorige ontwerp en de kastomtrek iets kleiner maakt als die van de baffle? Dat laat hem wat kleiner lijken??
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Concaeve Solide

Bericht door rho »

Daar kan ik het ook mee eens zijn.
Het asymmetrische was het enige aantrekkelijke aan dat ontwerp. Dat mag je best behouden.
De rest van dat design was nu niet echt zo geweldig. ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Concaeve Solide

Bericht door Pjotr »

FR_Aad schreef:
Als je nu terug gaat naar je vorige ontwerp en de kastomtrek iets kleiner maakt als die van de baffle? Dat laat hem wat kleiner lijken??
Krijg een beetje de indruk dat Ed de weg kwijt is. Hup, terug naar je roots, de Concaeve! :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

+1 voor assymetrisch! :goeie:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

Als je je front nu licht gebogen naar achter laat lopen en de kast in pianolak zwart zet moet het wel mooi zijn want dan lijkt ie sterk op de speaker van Geenius: Humble statement:
Humblestatement.jpg
Humblestatement.jpg (8.77 KiB) 351 keer bekeken
(daar is ooit ook een exemplaar van mijn machien gerold..)
Ik denk alleen dat een gebogen front een beetje te veel uitdaging voor je is... :mrgreen:

Kees
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Concaeve Solide

Bericht door AatV »

Ik durf het bijna niet te zeggen :hide: , maar het lijkt een beetje op een pizza-oven. Wel een mooie pizza-oven, dat wel...
Ik denk dat Pjotr gelijk heeft, eerst back to the basics, dan wordt het weer geweldig!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Concaeve Solide

Bericht door Dan »

Ik wil ook graag min duit in het zakje doen. Als ik in jouw schoenen stond had ik waarschijnlijk gekozen voor zoiets als onderstaand.
Daarbij opgemerkt dat ikhet frontpaneel ook licht concave zou maken
concaeve.jpg
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Concaeve Solide

Bericht door Dan »

Ik heb 'm nog een beetje opgeleukt (helaas geen sjoege van 3d tekensoftware)
concaeve1.jpg
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Concaeve Solide

Bericht door fritzie »

+1

mvg bert
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Concaeve Solide

Bericht door MH »

asterduc schreef:
de reacties spreken voor zich, veel aanhangers heeft het assymetrisch model niet gevonden.

en als hij nu eens symetrisch zou zijn, maakt dat voor jullie uit esthetiek oogpunt, een verschil?
De bijlage SOLide proto 4.jpg is niet meer beschikbaar
Ed
Wat ik qua vormgeving vreemd vind is dat de kromming overgaat in een vlak stuk. Ik heb effe vlug in Sketchup de kromming door laten lopen tot onderaan en meteen de baffle ook een kromming gegeven.
asterduc.~png.jpg
Ik vind dit best leuke kastjes.. Doen me dan ook denken aan mijn eigen subkasten voor mijn eigen kromme jongens :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Concaeve Solide

Bericht door Dan »

Ik zou de subwoofer wat omhoog brengen en de onderkant smaller maken. Een verwijzing naar zoiets als een polshorloge...Door de extra afronding van de baffle aan de onder- en bovenzijde suggereer je dat er niet toevallig een stuk is afgezaagd maar geef je aan dat je hiermee de onder- en bovenkant bedoelt. Je kunt ook de voet wat breder maken waardoor het een logisch geheel wordt.
Door de taps lopende vlakken op de baffle lijkt het geheel smaller dan het in werkelijkheid is.

Eigenlijk moet je een schaalmodelletje maken van klei of pur schuim en dan een beetje bijschaven/schuren tot het een harmonisch geheel is.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Concaeve Solide

Bericht door MH »

Dan schreef:
Ik zou de subwoofer wat omhoog brengen en de onderkant smaller maken. Een verwijzing naar zoiets als een polshorloge...Door de extra afronding van de baffle aan de onder- en bovenzijde suggereer je dat er niet toevallig een stuk is afgezaagd maar geef je aan dat je hiermee de onder- en bovenkant bedoelt. Je kunt ook de voet wat breder maken waardoor het een logisch geheel wordt.
Door de taps lopende vlakken op de baffle lijkt het geheel smaller dan het in werkelijkheid is.

Eigenlijk moet je een schaalmodelletje maken van klei of pur schuim en dan een beetje bijschaven/schuren tot het een harmonisch geheel is.
Schaalmodelletje? Daar hebben we Sketchup toch voor?
Nog één keer het topic van Ed vervuilen met een schetsje dan:
asterduc rev 2.~png.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

Dan schreef:
Ik heb 'm nog een beetje opgeleukt (helaas geen sjoege van 3d tekensoftware)
concaeve1.jpg
erg fraai! 8)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Concaeve Solide

Bericht door Walt »

Zolang je deze dikke woofer op het front wilt zetten zal het een vrij lompe kast blijven...

Eventueel uitbreiden naar 2 stuks woofer per kant dan kun je terug naar een meer langwerpige vorm... En bovendien zeker genoeg sublaag dan :D

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Concaeve Solide

Bericht door Leobus »

Hallo.
Ik ben helemaal gecharmeerd van de Verity speakers. Vooral het type Leonore vind ik fraai. Mooi slank.
Kijk hier maar eens.
http://www.verityaudio.com

groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Concaeve Solide

Bericht door Dan »

Gezien de mogelijkheden die Ed heeft met zijn CNC machine denk ik dat de "buik" van de 32 cm driver best op een logische manier is vorm te geven. Ik zie in Sketchup geen mogelijkheden om dit lekker uit de verf te laten komen. Wat ik in mijn hoofd heb is toch een stukje minder lomp dan het nu op de plaatjes lijkt. Zegt meer over mij dan over sketchup denk ik :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Concaeve Solide

Bericht door Pjotr »

Wat je ook bedenkt, een dergelijk formaat sub integreren met een 2-weg in 1 kast om er zo een soort 3-weg van te maken blijft er optisch lomp uit zien.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”