Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Hallo Allen,

Al heel lang zit ik te denken om een net draagbaar systeempje te maken. Ik heb wel wat pogingen gedaan, maar dat is niet zoals ik het eigenlijk bedoeld had.
Nou zag ik laatst iets op het DIY forum, en daar wil ik op voort borduren.

Het idee:
Qua design een witte draagbare behuizing (mdf) met daaroverheen 2 rode strepen, zodat je een beetje een HOTROD idee krijgt.
Het moet redelijk compact zijn maar toch wel deftig geluid produceren. Niet te compact dus, want voor deftig geluid heb je immers wel iets inhoud nodig. Als maatvoering dacht ik aan ongeveer (hxbxd) 15x35x30cm. (dit mag dus wel wat afwijken, als het maar ongeveer van dezelfde verhoudingen is) Aansluiten gewoon op een telefoon, laptop of wat dan ook.

Waar ik aan dacht qua componenten:
Dit is het punt waar ik over twijfel. (Ik heb namelijk nog het een en het ander liggen ook, daar kom ik later op terug).
Dayton ND105-4 (of de kleinere variant, hangt af van welke inhoud lekker is voor deze speakers en wat het betekent voor de afmeting voor de totale behuizing) alszijnde subwoofers in combinatie met twee 2 of 2,5 inch Peerless 830983 breedband speakertjes.
Of de bovengenoemde Dayton speakers i.c.m. 2 tweeters die ik nog heb liggen. (nadeel hiervan is is dat je weer een filter moet bedenken en ik kan geen metingen uitvoeren).
Mocht ik voor het ontwerp gaan waar 2 subwoofertjes toegepast worden, dan wil ik die woofers aan de onderkant, met 2 slotpoortjes aan de voorkant.

Ik heb nog een klasse d versteker TA2024 liggen die ik kan gebruiken voor de breedbanders of tweeters. Dit zou ik willen aanvullen met een TA2020 voor het laag. En bij de Sub/breedband configuratie zat ik te denken aan een oude crossover uit de caraudio wereld die wel te vinden is op marktplaats waarschijnlijk.
Tevens zal er een voeding in komen zodat het spul werkt op 230v en zal er een mogelijkheid zijn om het geheel op 12v te laten draaien.

Ik heb nog gekeken naar iets met miniDSP, maar dat vind ik te duur.

Wat heb ik nog liggen:
2x Vifa BC25SC-55/04 tweeters
2x Tangband W3-781 breedbanders (helaas rubberophanging iets beschadigd, klanktechnisch niet mijn ding, te schreeuwerig)
2x Fountec FE87 breedbanders (8 Ohm dus niet handig denk ik)
1x W4-1658 (misschien bruikbaar, alleen welke (budget inbouw mono) versterker heb je daarvoor in 12v..
2x 10cm Elac midbasjes waar ik geen parameters van heb
Hele zooi auto speakers die ik eigenlijk niet wil gebruiken.

Wat ik ervan verwachten als ik het zou gaan uitvoeren:
Leuk design (kleurstelling),
enigszins draagbaar
Goede klank gaat boven hoog volume, maar ik verwacht geen hoge audiofiele eigenschappen.
Het liefst zo min mogelijk iets met een filter doen, want ik kan geen metingen uitvoeren. (hoewel het mij best leuk lijkt om 2 kleine midjes samen met die vifa tweeters toe te passen plus 2 woofertjes :rock:)

Het moet niet teveel kosten allemaal, maar heb niet echt een budget in gedachte, het hoeft dan ook niet in een keer af.

Mijn vraag over hierboven aan jullie:
Zou dit wat kunnen worden of ben ik te ambitieus.
Zijn de speakers die ik opper bruikbaar voor zoiets?
Is er nog een makkelijke (goedkope) manier om een crossover te maken voor sub en midhoog (zeg pakweg 200Hz)

Bij voorbaat dank :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door bartsegers »

Ik heb hoogstwaarschijnlijk die Elac's aan jou verkocht?

zijn echt geen verkeerde drivers!
Meten heel netjes, (hoef je dat al niet meer te doen ;)

Ik zou zelf kiezen voor 2x 8 ohm laag (wat 4 ohm wordt) en 1 tweeter ?
De 10cm basjes ongefilterd laten (kan misschien best!) en tweeter minimaal filtertje geven.

Het is mij niet helemaal duidelijk of je geluid wilt richten, of rondom stralen etc.

Ik zou iets in de vorm van de originele elac CM60 maken bijvoorbeeld?
bestandsbron: http://bild3.qimage.de/center-lautsprecher-elac-foto-bild-65734253.jpg
bestandsbron: http://bild3.qimage.de/center-lautsprecher-elac-foto-bild-65734253.jpg
elac meting:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door EppeRRR »

Voor een leuk design/decal is een Ghettoblaster ook wel wat :D
bestandsbron: http://cdn.pocket-lint.com/images/JchW/berlin-boombox-firebox-speaker-preview-0.jpg?20121031-173333
bestandsbron: http://cdn.pocket-lint.com/images/JchW/berlin-boombox-firebox-speaker-preview-0.jpg?20121031-173333
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Het zijn inderdaad de ELAC midjes die ik van jou heb overgenomen! Daar ben ik al eens mee bezig geweest. 2 kleine gepoorte kastjes met de vifa tweeters. Alleen is daar veel meer filterwerk voor nodig dan ik aanvankelijk dacht. Dat heb ik niet mooi voor mekaar gekregen. Ze liggen dus weer in de kast haha. Maar om die ELACjes te gebruiken als midjes weet ik niet of dat handig is in combi met de T-amp. (gezien de weerstand van 8 Ohm)
Qua design ben ik er wel uit. En ik wil toch graag stereo spelen. Zoals ik al zei, het moet wel deftig klinken. Het is de bedoelling dat ze gericht spelen, dus speakers aan de voorkant. Het lijkt me leuk om 2 woofertjes toe te passen in de bodem (waarbij het kistje op pootjes staat) welke ik apart zou kunnen regelen qua volume of zelfs af te schakelen om de accu-duur te verlengen.
Ik zal eens kijken of ik eens een mooi 3d ontwerpje in mekaar kan flansen om het een en ander duidelijk te maken.
Als het mid/hoog een lastig probleem gaat worden zou ik nog een 10cm coax setje van DLS kunnen gebruiken die ik heb liggen, deze hebben een los filter. Alleen vind ik 10cm iets te groot voor midjes/breedbandjers. Zou liever 3 inch of kleiner willen en dan dedicated woofertjes.
Ja sorry als ik iets in mijn hoofd heb haha :P
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door Vuurkat »

Kan je solderen? Dan kan je een actief filtertje maken. Zomaar een actief filter maken zonder te meten geeft denk ik wel een acceptabel resultaat, omdat de filterwerking niet af hangt van de (niet-vlakke) impedantie van de drivers.
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Ja solderen gaat mij lukken. Zijn er voorbeelden van zoiets? Ik zou ook kunnen kiezen om hoog en midlaag dan actief te filteren. (vifa tweets samen met...)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door Vuurkat »

Op sound.westhost.com staan schakelingen, bijvoorbeeld deze. Die hebben een symmetrische voedingsspanning nodig, die kan je maken door de +12V van de accu op te delen in 2x 6V of door een negatieve spanning te genereren. De schakelingen kan je maken op een stukje experimenteerprint. Het schrikt misschien wel wat af, maar het is wel te doen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door bartsegers »

Maar, stereo ? met 1 speaker ?

Kan dat ?
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Ja stereo in de zin van 2 midbasjes + tweets of 2x breedband met 2 laag.
Als ik aparte woofers zou kiezen dan wil ik die wel voorzien van een eigen versterkertje.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door bartsegers »

Ik vroeg mij af of het verschil maakt als je toch maar 1 geluidsbron hebt.

Wellicht is het dan makkelijker filteren en versterken voor je als je mono werkt bijvoorbeeld.
Is maar een opzetje.
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Op zich zit daar wel iets in. Maar persoonlijk vind ik (ookal zijn de speakers redelijk dicht op elkaar gegeplaatst) dat het toch ruimtelijker klinkt.
Ik neig er toch naar om de tangbandjes te hergebruiken mischien. Die in kleine gesloten kistjes te laten spelen (misschien highpass erop van zeg 150hz) en dan het laag aanvullen. Ik vind de vervorming van de tangbandjes vervelend als die wat bewegen namelijk.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door bartsegers »

Dan zou ik zelf voor de 4" sub en breedbandertjes gaan.

voor het subje kun je een oud autoversterkertje kopen ? (en bruggen)
met 50-100 w RMS bv zit je zo aan.
staan nog een paar hier op het forum geloof ik.

(Concord-jbl-etc) maakten vroeger echt goede kleine versterkertjes voor de 12v hifi

Als je een versteker neemt met high en lowpass ben je misschien nog sneller klaar ? een 4 kanaals bv
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Ja dat laatste zou zeker een hele goede optie zijn, maar ik ben dan bang dat het geheel weer te groot gaat worden dan. Die t ampjes zijn lekker klein, hebben voor mij voldoende vermogen en zijn ook nog eens super zuinig. alleen moet wel het een ander gefilterd worden. Ondertussen kijk ik af en toe op MP of ik een compacte crossover zie langskomen, dan ben ik ook klaar en kan het geheel op gehoor gefilterd worden.
Ik ga ook eerst maar eens wat simuleren zodat ik weet wat voor inhoud ik precies nodig heb voor de speakers. Zo klein mogelijk voor de tangbandjes, en gepoort voor het woofertje.
Weet een van jullie toevallig of de dayton ND90-4 of ND91-4 echt beter laag geven als bv de tangband breedbanders? die zijn maar een half inch groter, hebben dan ook niet een hele grote kistinhoud nodig gok ik.
Gebruikersavatar
feraty
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:01
Locatie: Nieuwegein

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door feraty »

de nd91-4 doet het vrij goed in 1,5 liter een een poort op 65 hz maar dan heb je gigantische poort lengtes
je zou het ook kunnen proberen met de peerless 3,5 inch passive radiator
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door bartsegers »

je kunt een autoversterker toch demonteren eventueel ?

Vaak is zo'n versterker veel lucht in een " show behuizing"

bv:
http://amp-performance.de/455-Concord-CA50-2.html
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Oké ik ben er al iets verder uit.
Hier op het forum heb ik een mooie crossover gevonden.
Dan de 2 tangbandjes in gesloten behuizinkjes met de ta2024 die ik nog heb liggen.
Waarschijnlijk dan de dayton nd91-4 woofertjes. Daar moet ik nog een versterkertje voor regelen. Hier op het forum worden concord versterkertjes aangeboden. Misschien is dat iets. En anders de ta2020 denk ik.
Dan nog een voeding van 8.5A
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Weer iets verder met het bepalen van onderdelen:
Heb een mooie crossover en een versterker overgenomen. (Moet het nog wel binnen krijgen). Traploos regelbare crossover van 50 tot 220hz low en high pass met gain control. (Van het kopje aangeboden hier op het forum).
Oud caliber versterktje (van toen het nog serieus spul was) van 2x40 rms of 1x80 rms. Mooi voor het laag.
Deze beide zal ik demonteren om het geheel in m'n behuizing te krijgen.
De tangband woofer die ik nog heb liggen zal ik niet gaan gebruiken. Als ik die mooi wil hebben spelen zit ik aan behuizing voor alleen de woofer van 7 liter. Dat vind ik iets te groot. (Dat geld ook voor de dayton nd105 die dan wel wat lager speeld)
2 x de dayton nd91 zou neerkomen op ongeveer 3.3 liter (poort op 65 hz). Als ik dan de 8 ohm versie neem, die in serie gebrugd op de caliber zou dat mooi gaan. (Van tevoren wel de gain even goed afregelen ;))
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Nou heb ik nog een scenario:
3x de dayton nd91. :)
Dan kan ik uit de voeten met ongeveer 5 liter. Zou net passen met wat ik in gedachte heb, dan heb ik iets meer output (of meer reserve).
Heeft iemand een idee of dat wel zou kunnen? Als ik de 8 ohm variant neem, die parallel zet, dan kom ik op 2.66 ohm uit. Ik denk niet dat de caliber dat tof gaat vinden.
Met de 4 ohm variant kom ik helemaal niet uit. (Hoewel de caliber in stereo wel 2 ohm stabiel zou zijn, maar om 2 speakers op 2 ohm te spelen en 1 op 4 lijkt me niet geslaagd).
En de speakers van 4 en 8 ohm combineren gaat denk ik ook niets want ze hebben net iets andere parameters.
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Heeft niemand daar een idee over? Of kan ik beter het idee met 3 woofers laten voor wat hef is. (Lijkt me wel tof namelijk :))
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door Chris_T »

Hmm er valt weinig over te zeggen, wat zijn je plannen nu concreet?
En wat versta je nu onder deftig/goed geluid?
Ik snap dat het zonder kennis lastig kan zijn om duidelijk aan te geven wat je wilt, maar op dit moment is het erg vissen naar de eisen/wensen.
Het helpt ook om aan te geven wat er nu precies niet naar wens was in de vorige projecten ;).
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Ja ik snap dat het misschien niet helemaal duidelijk is, maar ik heb het in grote lijnen wel uitgedacht.
Maar ter verduidelijking:
Het word dus een draagbaar systeempje wat zowel op 12V als op 230V kan werken.
Totale afmeting in de buurt van (BxHxD) 35x16x20 cm.
Er komt sowieso in:
2x een tangband w3-871 in met een TA2024 versterker.
1x crossover tbv mid/hoog en laag
1x versterker tbv laag (de caliber)
1x voeding voor het geheel

Het enige vraagteken wat ik nu nog heb:

Ik wil sowieso 2x de Dayton NP91 woofertjes toepassen. Liever nog zou ik er 3 in willen bouwen, dat zou nog kunnen met mijn opgegeven afmetingen. Mijn vraag is alleen of ik met die impedanties uit te voeten kom.
Die woofertjes zijn verkrijgbaar in 4 en 8 ohm (veschillende parameters). De versterker kan in stereo 2 Ohm aan, maar gebrugd 4 Ohm.

Wat verwacht ik van het geluid:

Hoeft echt geen hoog SQ gehalte te hebben, hoeft ook niet heel hard te kunnen, als het maar gewoon lekker klinkt.
Liever dat het goed klinkt als dat er veel volume uit komt.
Het zal ook wel eens buiten gebruikt worden, daar kan het laag nog wel eens verdwijnen, met het crossover zou ik dan het laag wat kunnen aandikken.

Maar nogmaals, bovenstaande komt erin. Mijn enige twijfel geval is het gebruik van 2 of 3 van de boven genoemde woofertjes. Mijn voorkeur gaat uit van 3 om het wat meer body te geven en het is gewoon leuker.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door Chris_T »

Aah ok, het is mij nu duidelijker wat je wilt maken ;).

De ND91-8 is een leuk drivertje. Gaat ook redelijk laag voor zijn grootte (f3 68Hz in een 1.25l bassreflex).
Maar een klein oppervlak + bass weergave gaan niet samen zonder keerzijde en dat zie je ook wel aan het rendement.
Met 82dB @1W/1m is deze vrij laag te noemen.
Hoewel het nog erg netjes is gezien de laagweergave en het feit dat dit met een 3" alu cone wordt bereikt :goeie:
Hard zal het niet gaan, maar met een x-max van 4.6mm! hoef je niet snel zorgen te maken over het geluidsniveau.
Ik verwacht dat het in een kleine kamer (12-18m2) best luid kan spelen en buiten op een aardig achtergrond niveau.

3 van deze drivertjes parallel zetten lijkt mij alleen niet zo'n succes.
2.7ohm is echt te laag voor een versterker in brugschakeling.
Iedere versterker kanaal ziet dan een effectieve belasting van 1.35 ohm, dat is simpelweg vragen om (stabiliteit)problemen.
Waarom wil je de versterker trouwens 4 ohm of lager belasten?
Met 10W kun je een ND91-8 al een flink pak slaag geven.

Ik neem voor het gemak maar aan dat de vermogens van de caliber versterker voor 2 ohm gelden.
Dan zou je in brug 40W@4 ohm beschikbaar hebben.

Beter is het dan om vier ND91-8's in serie+parallel schakeling te zetten, zodat je effectief 4 ohm krijgt.
Het beschikbaar vermogen is op die manier veel beter 'afgestemd' op de belastbaarheid van de midbasjes.
Een leuke bijkomstigheid is dat je een lichte rendement-winst kado krijgt, wanneer je ze ook naast elkaar monteert (het liefst in een kwadraat).
Dit geldt overigens voor alle drivers die naast elkaar gemonteerd worden en hetzelfde signaal weergeven.
Volgens mij wordt dat effect acoustic coupling genoemd, het komt in ieder geval voor bij line-arays.
Theoretisch is dat met 4 drivertjes maximaal 6dB.
Dit is trouwens iets anders dan de 'winst' in dB door het verlagen van de impedantie.
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Wat jij omschrijft is precies de bedoelling: Buiten voor achtergrond (wil niemand tot last zijn) en binnen zou het wel eens gebeuren dat het volume iets hoger ligt.

Het volume van de midjes kan dmv de crossover apart regelen tov de subjes. (buiten zou ik dan bv de subjes iets harder kunnen laten spelen bij laag volume)

Nou hoef ik niet persee op een lage impedantie te spelen, maar daarmee haal je wel het meeste uit het versterkertje, maar ik begrijp dat je dat wel moet zien te vermijden.

Ik was al bang dat 3 drivertjes een probleem gaat worden. Dat krijg je gewoon niet netjes. 4 zou inderdaad wel kunnen, maar dat word dan wel weer iets prijziger. 3 was perfect geweest voor mijn wensen.

De caliber versterker zou volgens opgaaf 2x40wrms zijn bij 4 Ohm of 1x80wrms bij 4 Ohm. In stereo is deze 2 ohm stabiel. (dit is bij 14,4V uit mijn hoofd, bij 12V zou dat dus minder zijn maar nog steeds voldoende).
Hij zou ook geschikt zijn voor Tri-mode, maar dat krijg je bij deze configuratie ook niet lekker omdat 1 woofertje dan meer meer vermogen voor zn kiezen krijgt.

Ow nog een klein vraagje :P
Die tangbandjes wil ik in een zo'n klein mogelijke behuizing zonder dat je een bult in de weergave krijgt. Is dit op te lossen door een hele kleine behuizing vol te proppen met BAF en bijvoobeeld 1 zijde van die behuizing (per speaker) open te laten? Ik ga toch crossen rond de 150 Hz of hoger gok ik.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door bartsegers »

Welke caliber is het precies?

veel oude series presteren beter dan de specs namelijk.

14.4V en 12v voeding scheelt ook een pak zoals je zelf opmerkt.

ik heb CA100 gehad, die 2x50w zou moeten hebben.
in 4 ohm brug, gooit hij er 150w RMS uit.

hier een voorbeeldje:
http://amp-performance.de/808-Caliber-CA100.html

(Met huidige versterkertjes is het vaak andersom.... 1000w claimen, en 250w RMS leveren)
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Het is de CA80.
Het vermogen is ook meer dat zat. Ik zit alleen even de optie van 3 woofers te overdenken. Ik denk alleen dat ik dat moet laten schieten.. Dus 2 of 4. (Waarbij ik 4 weer iets teveel vind haha).
Zo'n versterker heeft ook geen balans regeling waardoor je 2 parallel zet op 1 kanaal en 1 op het andere kanaal, het verschil regelen je dan bij met de balans, maar of dat in praktijk ook zo fijn werkt.. Lastig lastig :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”