Eerste 2-weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
feraty
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:01
Locatie: Nieuwegein

Eerste 2-weg

Bericht door feraty »

Goedendag,

dit wordt me eerste kennismaking met een 2 weg (natuurlijk is het niet helemaal accuraat zonder phase response van de drivers)

ik had nog een paar breedbanders liggen in me kamer TangBand W3-926SD.
nou loopt deze driver heel erg op in het hoog zodra je hem fullrange inzet dus heb ik wat gecalculeerd in boxsim met een Dayton ND16FA-6 tweeter.

Frequentie en Impedantie van beide drivers zijn in spltrace gezet
12db/oct filter eerst gecalculeerd met een simpele calculator in boxsim.
ik kwam uit op 5KHz.

na wat gefröbel kam ik op een resultaat uit die ik prima vond.
w3-926SD + nd16fa-6 freq.png
Filter.png
Tweeters en filter componenten bestel bij Europe-Audio(weerstanden en 1 mH spoel had ik nog liggen)
alles bij elkaar kwam ik uit op 40 euro met een zak damping.

toen moest er gewerkt worden. alles solderen en hout laten zagen(geweldig zaag service meeste stukken 2 mm tekort :boos: )
Sorry voor de brakke foto's weinig licht
IMAG0379.jpg
en natuurlijk het filter
IMAG0380.jpg
eerste impressie
Klinkt niet slecht :!:
vol, helder maar helaas een heel klein beetje plastic
voor de rest is het zeer geslaagd

nu komt de vraag:

wat voor een mogelijk heden zijn er om het plastic geluid uit de woofer te halen?


Edit: typo
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Eerste 2-weg

Bericht door Ronkel »

Lastig om de oorzaak vast te stellen zonder meten, maar als ik naar de simulatie kijk zou het de breedbandige bult tussen 2 en 5 kHz kunnen zijn. Grote vraag is of de simulatie klopt aangezien je geen gemeten resultaten heb gebruikt en bijv. de fase informatie mist.

Demping zit er genoeg in de box en hij lekt ook nergens?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Eerste 2-weg

Bericht door Chris_T »

Hoe dik zijn de panelen eigenlijk en zit er ook bracing in de box?
Het ziet er naar uit dat het 12mm is.
Dat is op zich ok voor zo'n klein boxje, maar je krijgt er wel een beetje hol geluid van zonder bracing.
Door de box vol te stoppen met demping is dat wel een enigszins op te vangen, het hangt er wel sterk vanaf hoeveel je gebruikt.
Teveel demping kan namelijk ook nadelig zijn, dan gaat het geheel erg 'dood' klinken.

Mocht demping alleen niet genoeg zijn dan is beplakken met bitumen ook een oplossing, met slappe panelen heel effectief.
Een strakke bass zal je er niet van krijgen, maar het zal zeker helpen om de paneelresonanties te dempen/uit te smeren.

Trouwens nog enkele opmerkingen over het filtergedeelte:
  • Heb je bij het maken van het filter rekening gehouden met de akoestische offset tussen de drivers?
  • De filterhelling van de woofer benaderd een 3e orde en die van de tweeter een 1e orde filter.
    Dat telt buiten het overnamepunt niet mooi op samen (kijk maar naar het faseverloop). Probeer het zoveel mogelijk symmetrisch te houden.
  • Het overnamepunt is ook aan de hoge kant, bij een 3" zou ik persoonlijk i.v.m. bundeling van het midwoofertje niet hoger crossen dan 3.5kHz.
  • In de simulatie mag de tweeter gerust wat meer gedempt worden. Deze straalt veel meer rond dan een breedbander ;).
Ik hoop dat je dit opvat als positieve kritiek! Het is alleen bedoeld om je op het goede spoor te zetten.
We zijn allemaal ergens begonnen, als ik bijvoorbeeld met de kennis van nu terugblik naar mijn eerste creatie krijg ik behoorlijk kromme tenen :lol:.

Edit:
Ik was het even vergeten erbij te zetten, maar waarschijnlijk zal je de GHP condensator wat aan moeten passen.
Door demping in de box te doen, vergroot je namelijk het effectieve volume.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste 2-weg

Bericht door RobertD »

Zijn de units al een beetje ingespeeld? Dat kan ook uitmaken.

Ik vind persoonlijk het oplopen in het hoog nogal meevallen, wanneer ik naar de datasheet kijk. Misschien interpreteer ik dat verkeerd.
Wat mij met deze unit leuk zo lijken is een kleine TL zoals een van de paasprojecten van HenkJan.
Dan kun je de breedbander wel full-range inzetten, want daar is deze toch wel voor bedoeld.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste 2-weg

Bericht door markbakk »

Chris_T schreef:
Hoe dik zijn de panelen eigenlijk en zit er ook bracing in de box?
Het ziet er naar uit dat het 12mm is.
Dat is op zich ok voor zo'n klein boxje, maar je krijgt er wel een beetje hol geluid van zonder bracing.
Door de box vol te stoppen met demping is dat wel een enigszins op te vangen, het hangt er wel sterk vanaf hoeveel je gebruikt.
Teveel demping kan namelijk ook nadelig zijn, dan gaat het geheel erg 'dood' klinken.
Je moet wel onderscheid maken tussen paneelresonanties van de behuizing en resonanties in de holle ruimte van de box. Die zijn fundamenteel verschillend, vergen elk hun eigen aanpak en hebben ook nog enige interactie. Enne, dood klinken is misschien wel een pré, dan zullen er immers weinig resonanties zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
feraty
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:01
Locatie: Nieuwegein

Re: Eerste 2-weg

Bericht door feraty »

Chris_T schreef:
Hoe dik zijn de panelen eigenlijk en zit er ook bracing in de box?
Het ziet er naar uit dat het 12mm is.
Dat is op zich ok voor zo'n klein boxje, maar je krijgt er wel een beetje hol geluid van zonder bracing.
Door de box vol te stoppen met demping is dat wel een enigszins op te vangen, het hangt er wel sterk vanaf hoeveel je gebruikt.
Teveel demping kan namelijk ook nadelig zijn, dan gaat het geheel erg 'dood' klinken.

Mocht demping alleen niet genoeg zijn dan is beplakken met bitumen ook een oplossing, met slappe panelen heel effectief.
Een strakke bass zal je er niet van krijgen, maar het zal zeker helpen om de paneelresonanties te dempen/uit te smeren.

Trouwens nog enkele opmerkingen over het filtergedeelte:
  • Heb je bij het maken van het filter rekening gehouden met de akoestische offset tussen de drivers?
  • De filterhelling van de woofer benaderd een 3e orde en die van de tweeter een 1e orde filter.
    Dat telt buiten het overnamepunt niet mooi op samen (kijk maar naar het faseverloop). Probeer het zoveel mogelijk symmetrisch te houden.
  • Het overnamepunt is ook aan de hoge kant, bij een 3" zou ik persoonlijk i.v.m. bundeling van het midwoofertje niet hoger crossen dan 3.5kHz.
  • In de simulatie mag de tweeter gerust wat meer gedempt worden. Deze straalt veel meer rond dan een breedbander ;).
Ik hoop dat je dit opvat als positieve kritiek! Het is alleen bedoeld om je op het goede spoor te zetten.
We zijn allemaal ergens begonnen, als ik bijvoorbeeld met de kennis van nu terugblik naar mijn eerste creatie krijg ik behoorlijk kromme tenen :lol:.

Edit:
Ik was het even vergeten erbij te zetten, maar waarschijnlijk zal je de GHP condensator wat aan moeten passen.
Door demping in de box te doen, vergroot je namelijk het effectieve volume.
  • ik heb rekening gehouden met de offset in boxsim
  • mhh daar zou ik dan even naar moeten kijken :)
  • eigenlijk wel, maar als je onder een hoek luister dan is het meer de tweeter die uit fase loopt door de verschillende source positie
  • ik had eerst een grotere weerstand maar voor mijn gevoel klonk het een beetje dof :wink:
RobertD schreef:
Zijn de units al een beetje ingespeeld? Dat kan ook uitmaken.

Ik vind persoonlijk het oplopen in het hoog nogal meevallen, wanneer ik naar de datasheet kijk. Misschien interpreteer ik dat verkeerd.
Wat mij met deze unit leuk zo lijken is een kleine TL zoals een van de paasprojecten van HenkJan.
Dan kun je de breedbander wel full-range inzetten, want daar is deze toch wel voor bedoeld.
De breedbanders zij al ruim 2 jaar actief alleen de laaste paar maanden niet.
het oplopend hoog kan je inderdaad niet terug vinden in de sheet maar, het is heel duidelijk te horen :wink:

bedankt voor alle feedback
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Eerste 2-weg

Bericht door Chris_T »

markbakk schreef:
Chris_T schreef:
Hoe dik zijn de panelen eigenlijk en zit er ook bracing in de box?
Het ziet er naar uit dat het 12mm is.
Dat is op zich ok voor zo'n klein boxje, maar je krijgt er wel een beetje hol geluid van zonder bracing.
Door de box vol te stoppen met demping is dat wel een enigszins op te vangen, het hangt er wel sterk vanaf hoeveel je gebruikt.
Teveel demping kan namelijk ook nadelig zijn, dan gaat het geheel erg 'dood' klinken.
Je moet wel onderscheid maken tussen paneelresonanties van de behuizing en resonanties in de holle ruimte van de box. Die zijn fundamenteel verschillend, vergen elk hun eigen aanpak en hebben ook nog enige interactie. Enne, dood klinken is misschien wel een pré, dan zullen er immers weinig resonanties zijn. :mrgreen:
True true ^^, ik had het 'dood' klinken misschien wat anders moeten verwoorden.
Ik bedoel daarmee eigenlijk dat je door overmatige demping de transient/step respons (of hoe je dat ook wilt noemen) om zeep helpt.
Slagwerk verliest bijvoorbeeld dan zijn 'impact', de dynamiek beperking even buiten beschouwing gelaten (voor degene die gelijk aan een zware paukenslagen denkt :mrgreen: )
Om het maar lekker subjectief uit te drukken; ik associeer het ook wel met 'levensloos' geluid -> plat/dood/saai/emotieloos.
feraty schreef:
eigenlijk wel, maar als je onder een hoek luister dan is het meer de tweeter die uit fase loopt door de verschillende source positie
Maar dat bedoel ik niet ;).
Het probleem met zo'n hoog overnamepunt, zoals 5kHz, is dat de midbass het geluid sterk bundelt t.o.v. de tweeter die op dat punt volledig rondstraalt.
In dat opzicht is het de woofer die dus sterk uitloopt t.o.v. tweeter zowel in akoestische output als de daarmee samenhangende fase.
Dat effect is veel sterker dan het faseverschil dat onstaat door het kleiner worden van de afstand tussen de akoestische centra voor niet al te grote hoeken.
Hoe dan ook, het resultaat is dat je daardoor een powerdip in de respons van de luidspreker krijgt.

Hoeveel last je daarvan hebt is nog maar de vraag.
Wanneer je de speakers op een bureau hebt staan en on-axis luistert zul je daar weinig van merken vermoed ik.
Het wordt een ander verhaal wanneer ze opgesteld zijn in een huiskamer.
Gebruikersavatar
feraty
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:01
Locatie: Nieuwegein

Re: Eerste 2-weg

Bericht door feraty »

Oke, ik luister voornamelijk on-axis ze komen namelijk op m'n bureau te staan.

voor de rest heb ik een beetje met een 3rd order filter op de tweeter geëxperimenteerd in boxsim:
het filter:
filter 2 gen.png
de freq response:
w3-926SD + nd16fa-6 freq 2 gen.png
en natuurlijk de fase response:
phase response 2 gen.png
ter vergelijking de oude fase response:
phase response .png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”