service en modificatie accuphase e203

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
De_Haas
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 19:57

service en modificatie accuphase e203

Bericht door De_Haas »

Beste Forum genoten,

Na mijn speaker project was ben ik van plan mijn eigen versterker te bouwen zie item versterker + dac nr. 2. Nu wil het toeval dat ik dit weekend een accuphase e203 aangeboden kreeg. Ik ben hier nog niet op ingegaan.... hoef ook niet meteen te beslissen. Maar wat moet er aan zo's oud bakkie gedaan worden om hem goed bruikbaar te maken voor de huidige tijd.

Er zitten namlijk 4 ingangen op waarvan twee platen speler ingangen. Zijn die gewoon te gebruiken? ik dacht nm van niet en wat moet je hier aan aan passen om deze geschikt te krijgen voor cd/dvd/tvtuner/dac input?

Wissel graag van gedachte hier over.

Groeten
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: service en modificatie accuphase e203

Bericht door ray5150 »

Inspiratie :
http://www.cdkands.com/accuphase/AC1.html

Schema's en service manual per pb te krijgen. :wink:
De_Haas
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 19:57

Re: service en modificatie accuphase e203

Bericht door De_Haas »

Hoi Ray, het heeft ff op zich moeten laten wachten maar heb je net een PB gestuurd.

Heb de accuphase nu thuis staan en hij speelt alleen merk dat er op het linker kanaal ruis zit. Dit is vooral te merken als ik aan de volume knop draai zonder dat er een audio signaal is en of ik met de tonal instellingen speel. Op dat moment hoor ik gekraak en slaat mijn woofer uit terwijl de rechter kant volledig stil blijft...

Iemand een Idee? Hoor het graag. Heb met pasen tijd door foto's en schroeven... mocht dat nodig zijn :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: service en modificatie accuphase e203

Bericht door ray5150 »

Ik zal vanavond even kijken waar ik dat gelaten heb. Het is al weer even geleden.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: service en modificatie accuphase e203

Bericht door Mr Tube »

Schema vind je ook bij Elektrotanya, ik heb hem in ek geval.

om te beginnen alle schakelaars en potmeters nalopen, vergeet ook de luidspreker relais niet!
verder vind ik de voedingselco's aan de magere kant (volgens schema 2x 2200uF), klopt dat wel? ben ik van Accuphase niet gewend.....
ik zou er zelf al snel 10000 of 15000 in willen hebben. parallel over de voedings elcos nog een MKP.... kijk maar wat je heb liggen.

Je kan de voo en eind versterker splitsen, pobeer de eindtrappen ook eens apart.
De_Haas
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 19:57

Re: service en modificatie accuphase e203

Bericht door De_Haas »

Hoi

Heb ondertussen de schema's gedownload. Ga dit weekend de boel open schroeven.

Mischien een beginners vraag maar is 10.000 µ tot 15.000 µ niet een beetje overkill als er maar 2200 in zit?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: service en modificatie accuphase e203

Bericht door Mr Tube »

een waarde van 10000 of 15000 is zeker geen overkill, zeker gezien het vermogen dat gespecificeerd wordt (90W aan 4 Ohm). Het is een vrij gangbare waarde en ik vraag me af of het wel goed in het schema staat, 2200u hoort echt bij een 10W versterkertje of zo.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: service en modificatie accuphase e203

Bericht door ray5150 »

Inderdaad, hij zou op papier 2 x 90 Watt moeten kunnen leveren, dan is 2200 uF niet een waarde die je daarbij verwacht.
Eerder 22000 uF...
De_Haas
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 19:57

Re: service en modificatie accuphase e203

Bericht door De_Haas »

Ray je hebt gelijk hem net ff open geschroefd en er zitten idd 2 22000u elco's in. Denk dat ze in het schema overal een 0 vanaf gehaald hebben......... :?

Heb gelijk een fototje gemaakt. Niet de beste maar jullie zullen het er ff mee moeten doen.

Het zal er aan de binnen kant niet erg stoffig uit. Zou de boel met contact spray schoon maken de boel beter maken? Zag wel wat geel spul onder de kleinere elco's. Is dat lijm of zijn ze lek.
Bijlagen
foto van totale versterker.
foto van totale versterker.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: service en modificatie accuphase e203

Bericht door ray5150 »

In principe zou dat lijm moeten zijn. elco prut is (meestal) bruin.
Accuphase is een merk dat goede kwaliteit gebruikt, ik ga ervan uit dat er Elna elco's in zitten.

Lees dit even over het gebruik van contact spray :
KontaktChemie.pdf
(1.73 MiB) 139 keer gedownload
Oplossen met 60, schoonwassen met WL, en beschermen met 61, daar komt het op neer.
Plaats reactie