- CS8416 receiver chip
- Standaard CS4398 DAC, er is echter via de DAC-interface een opzetprintje met andere DAC (zowel spanning/current out type) op te zetten
- 2 optische inputs
- 2 coax inputs met pulse trafo
- Mogelijkheid voor externe input ipv 1 coax, bijv USB
- Werkt in HW mode, dus standalone te gebruiken
- Control interface (input select, NVERR lezen en resetten)
- Butterworth 2e orde output filter
- Benodigde voeding: Dual 12V analoog, 5V digitaal
CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Een paar jaar terug heb ik een HK-DAC met CS4397 gekocht, deze gemodificeerd, doorgemeten en functioneert al jaren prima in mijn voorversterker. De HK-DAC had echter wel een paar nadelen (zoals dat hij maar 2 inputs had), vandaar het plan om zelf een printje te maken die wat meer flexibiliteit geeft, maar wel recht recht aan op de datasheets is gebaseerd. Features:
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Dit ga ik volgen, ik heb mijn HK dac ook voorzien van de extra ingangen (thanx voor de tips Djuke).
Waar haal je de losse chip vandaan?
Waar haal je de losse chip vandaan?
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Hier alvast een 3D plaatje hoe het pcb er ongeveer uit komt te zien.
Opt/coax connectoren komen uiteraard links, daar had ik geen 3d plaatje van.
Toekomstige uitbreiding: om ipv de CS4398 een andere DAC te gebruiken kan het vierkantje boven worden leeggelaten en een opzetprintje worden gebruikt.
Er is onder nog wat ruimte op de print, daar komt naast de HW control poort ook nog een SW control poort om te interfacen met een uC.
Oh ja, en de analoge DAC uitgang is ook direct beschikbaar, handig voor meetdoeleinden of als je het wilt aftappen voordat het naar het uitgangsfilter gaat.
Opt/coax connectoren komen uiteraard links, daar had ik geen 3d plaatje van.
Toekomstige uitbreiding: om ipv de CS4398 een andere DAC te gebruiken kan het vierkantje boven worden leeggelaten en een opzetprintje worden gebruikt.
Er is onder nog wat ruimte op de print, daar komt naast de HW control poort ook nog een SW control poort om te interfacen met een uC.
Oh ja, en de analoge DAC uitgang is ook direct beschikbaar, handig voor meetdoeleinden of als je het wilt aftappen voordat het naar het uitgangsfilter gaat.
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Klopt het filter wel? Ik zie een RCRC filter:
18k met 1N
2k7 met 120p
De eerste RC komt dan op -3db bij 8,8 khz. Of heb ik niet helemaal door hoe een RCRC-filter werkt?
18k met 1N
2k7 met 120p
De eerste RC komt dan op -3db bij 8,8 khz. Of heb ik niet helemaal door hoe een RCRC-filter werkt?
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Met alle respect, waarschijnlijk toch het laatste. Zie ook:Dennusch schreef:Klopt het filter wel? Ik zie een RCRC filter:
18k met 1N
2k7 met 120p
De eerste RC komt dan op -3db bij 8,8 khz. Of heb ik niet helemaal door hoe een RCRC-filter werkt?
http://www.cirrus.com/en/pubs/appNote/AN048Rev2.pdf
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Heeft even geduurd, maar dit zou hem ongeveer moeten worden.
Bij deze een een update van schema en board.
Wijzigingen:
- Aparte 3.3v regulator voor CS8416, lagere jitter
- Software control port toegevoegd (optioneel)
- USB input kan ipv een coax input bovenop worden geprikt (optioneel)
- Pinheader voor DSD input (optioneel)
Bij deze een een update van schema en board.
Wijzigingen:
- Aparte 3.3v regulator voor CS8416, lagere jitter
- Software control port toegevoegd (optioneel)
- USB input kan ipv een coax input bovenop worden geprikt (optioneel)
- Pinheader voor DSD input (optioneel)
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Het schema kan ik niet beoordelen. Ik heb geen idee hoe die CS'en aangestuurd willen worden, maar zo op het oog, mooi! Wat is je plan nu? Printen bakken en kits aanbieden op je site?
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Onder andere. Maar voor het zover is zal ik de boel ook doormeten om te kijken of de performance enigszins in de buurt van de datasheets komt.SuperR schreef:Wat is je plan nu? Printen bakken en kits aanbieden op je site?
Deze print wordt standalone te gebruiken, maar ik wil ik hem zelf als onderdeel van een Preamp gaan gebruiken (nog wat verder in de toekomst).
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Wat is de status van dit project? Ik lees net op je website en zie in je schema dat je een uitgangselco hebt weggehaald. Ga je er voor het gemak vanuit dat de voor/eindversterker een "dc blocker" heeft toegepast?
Een fatsoenlijk elco'tje kan geen kwaad en voorkomt DC op je uitgang;
http://uk.rs-online.com/web/p/aluminium ... s/7581105/
Een fatsoenlijk elco'tje kan geen kwaad en voorkomt DC op je uitgang;
http://uk.rs-online.com/web/p/aluminium ... s/7581105/
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
PCB proto is in productie. Ik heb er inderdaad voor gekozen om de uitgangselco niet te gebruiken omdat deze naar mijn idee overbodig is en deze dan niet in de signaalweg zit. Reden daarvoor is dat de CS4398 een differentieel voltage geeft rond werkpunt 2.5V. Met een symmetrisch differentieel Butterworth filter (zoals in mijn schema, niet zoals in de application note) komt alleen het verschil op de uitgang en heb je dus geen last van DC (hoogstens een paar mV).SuperR schreef:Wat is de status van dit project? Ik lees net op je website en zie in je schema dat je een uitgangselco hebt weggehaald. Ga je er voor het gemak vanuit dat de voor/eindversterker een "dc blocker" heeft toegepast? Een fatsoenlijk elco'tje kan geen kwaad en voorkomt DC op je uitgang;
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Ok, prima. Ik had persoonlijk braaf de recommended output stage toegepast. Ik denk altijd maar; de fabrikant weet vast beter dan ik hoe het maximale uit een IC gehaald kan worden.Djuke schreef:PCB proto is in productie. Ik heb er inderdaad voor gekozen om de uitgangselco niet te gebruiken omdat deze naar mijn idee overbodig is en deze dan niet in de signaalweg zit. Reden daarvoor is dat de CS4398 een differentieel voltage geeft rond werkpunt 2.5V. Met een symmetrisch differentieel Butterworth filter (zoals in mijn schema, niet zoals in de application note) komt alleen het verschil op de uitgang en heb je dus geen last van DC (hoogstens een paar mV).SuperR schreef:Wat is de status van dit project? Ik lees net op je website en zie in je schema dat je een uitgangselco hebt weggehaald. Ga je er voor het gemak vanuit dat de voor/eindversterker een "dc blocker" heeft toegepast? Een fatsoenlijk elco'tje kan geen kwaad en voorkomt DC op je uitgang;
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Kort door de bocht is het wel ja, maar ik ben nog net niet eigenwijs genoeg om adviezen van producenten te negeren.
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Het gaat niet om het eigenwijs zijn maar om een beter resultaat te halen. Ik volg ook meestal de aanwijzingen uit de datasheet maar het analoge deel achter de dac is in de datasheets meestal niet zo goed uitgewerkt.
Ik heb bij het eerste prototype van de Afdac2 braaf de uitgangssectie van ESS overgenomen. Het resultaat klonk niet heel erg best.
Dus Djuke heeft groot gelijk dat hij een ander uitgangsfilter toepast.
Ik heb bij het eerste prototype van de Afdac2 braaf de uitgangssectie van ESS overgenomen. Het resultaat klonk niet heel erg best.
Dus Djuke heeft groot gelijk dat hij een ander uitgangsfilter toepast.
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Laat ik het dan zo zeggen. Zorg er in ieder geval voor dat ergens in de analoge keten een HP RC-combinatie zit. Waar maakt (me) niet uit, maar ergens zou ik hem toch wel plaatsen.knuisje schreef:Het gaat niet om het eigenwijs zijn maar om een beter resultaat te halen. Ik volg ook meestal de aanwijzingen uit de datasheet maar het analoge deel achter de dac is in de datasheets meestal niet zo goed uitgewerkt.
Ik heb bij het eerste prototype van de Afdac2 braaf de uitgangssectie van ESS overgenomen. Het resultaat klonk niet heel erg best.![]()
Dus Djuke heeft groot gelijk dat hij een ander uitgangsfilter toepast.
En de aanname, "dat zijn maar een paar mV" wil in de praktijk nog wel eens tegenvallen. Voorbeeldje; DAC IC op de Arduino Due. Ik wilde die gebruiken icm een verschilversterker. Ondanks dat de Vref gelijk zou moeten zijn en de uitsturing "halverwege" het bereik identiek zou moeten zijn, was dat niet het geval. Dus, vrolijk DC op de uitgang van de verschilversterker.
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Djuke heeft keurig een 2e orde filter opgenomen, zie het schema.SuperR schreef:Laat ik het dan zo zeggen. Zorg er in ieder geval voor dat ergens in de analoge keten een HP RC-combinatie zit. Waar maakt (me) niet uit, maar ergens zou ik hem toch wel plaatsen.
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Maar geen HPknuisje schreef:Djuke heeft keurig een 2e orde filter opgenomen, zie het schema.SuperR schreef:Laat ik het dan zo zeggen. Zorg er in ieder geval voor dat ergens in de analoge keten een HP RC-combinatie zit. Waar maakt (me) niet uit, maar ergens zou ik hem toch wel plaatsen.
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Nee dus en daarom bewust weggelaten. Bedankt knuisje voor de reacties tot nu toe, ik had ze niet beter kunnen beantwoorden.knuisje schreef:Wil je een HP filter achter een dac?
Overigens zijn de pcbs binnengekomen, dus volgende week heb ik hopelijk wat testresultaten
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Nee? Ik zou toch graag iedere component DC-vrij willen hebben. Maargoed, kwestie van smaak denk ik. Ik ben benieuwd naar Djuke's DAC. Kom maar op met je testresultatenknuisje schreef:Wil je een HP filter achter een dac?
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Djuke, wat is de reden van slechts 2x optisch en 2x coax? Als ik het goed zie in de datasheet van de CS8416 zijn 8 digitale ingangen mogelijk.
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Alleen in software mode heb je 8 spdif ingangen. Maar dan moet je hem dus aansturen met een microcontroller.
Maar 4 ingangen is toch bijna altijd voldoende?
Maar 4 ingangen is toch bijna altijd voldoende?
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Lijkt me ook, maar als je deze print in software mode gebruikt, zijn 2 van de 4 extra CS8416 ingangen beschikbaar op de HW-CTRL poort. Met een klein extra printje kan je dan zo nodig nog 2 extra ingangen toevoegen.knuisje schreef:Alleen in software mode heb je 8 spdif ingangen. Maar dan moet je hem dus aansturen met een microcontroller.
Maar 4 ingangen is toch bijna altijd voldoende?
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: CS4398 DAC (zonder de nadelen van de HK-DAC)
Het was een flinke klus, maar het prototype is (met het handje) in elkaar gesoldeerd en vanavond heb ik een optische ingang (met RMAA) doorgemeten. Bijgevoegd de plotjes van de frequentie response en THD en de RMAA summary, gemeten bij 24-bit 96kHz (48kHz laat vrijwel identieke resultaten zien):
Overigens ook de DC-spanning op de uitgang gemeten en die is minder dan 5mV.
Foto's volgen nog.
- Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), +0.00, -0.03dB
- Noise level, -108.1 dB (A)
- Dynamic range, 108.2 dB (A)
- THD, 0.0003%
- THD + Noise, -101.0 dB (A)
- IMD + Noise, 0.0012%
- Stereo crosstalk, -103.8dB
- IMD at 10 kHz, 0.0013%
Overigens ook de DC-spanning op de uitgang gemeten en die is minder dan 5mV.
Foto's volgen nog.
