Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door Barry2001 »

Niet doen, via in pad technology is een heel aparte techniek. Je pasta of tin loopt erin weg, ellende. Gewoon een via voor de pad leggen, je hebt er wel de ruimte voor.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door b_force »

Idd, gewoon even kijken waar je handig een via aan kunt brengen.
Om het helemaal chic te doen, kun je die ook "non-plated" maken.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

2 uurtjes geleden belde de PostNL aan. Inmiddels, na een uurtje mijn werk opzij gelegd te hebben, speelt 1 kanaal. :)
Bijlagen
foto (3).JPG
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

En ook mijn Focals stuurt hij prima aan. (90dB @ 1m @ 2.83V, 8 ohm nominaal, 3.2 ohm minimaal)
Nu hangt hij aan een (onderbemeten) +/-17Vdc voeding. Hij kan dus iets meer dan 10V RMS uitsturen. Dat zou 12.5 Watt zijn aan 8 ohm (door de maximaole voltage swing) en even veel aan 4 ohm (door de stroom die de IC's kunnen leveren). So far so good.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door IJsbier »

Ben wel benieuwd hoe je het vindt klinken.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

In de huidige opstelling is het nog niet fatsoenlijk luisteren. Ik moet op zijn minst nog het aluminium frezen voordat ik een goede test kan doen. Luid spelen zal het niet, maar misschien is 10 Watt wel genoeg voor normaal gebruik.
Meer volgt, niet in razend tempo waarschijnlijk, maar het komt..
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

Ik heb de voeding af. +/-18Vdc en stroom totdat de ringkern er geen zin meer in heeft. Het metaalwerk laat echter even op zich wachten. Ik kan zo een freesmachine gebruiken, maar het is weer even geleden dus ik wil dat iemand me de eerste 5 minuten helpt.

Update; "Liever lui dan moe"
Geen zin om te frezen. Dus, wat is het alternatief? Een paar plakjes aluminium. Die had ik toch nodig dus kon ik net zo goed meteen meenemen. Ik heb nu een basis van 120*70 mm. Aan 2 kanten 10mm langer dan de PCB. 1 of 2 plakjes aluminium van 3mm dik. 1 is denk ik al genoeg, maar dat moet ik even testen. Dan de PCB en boven op de IC's een "aandruk" plaatje aluminium, ook van 3mm, om een goed contact te maken tussen de IC's en de PCB.
Laatst gewijzigd door SuperR op do 28 mar 2013, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

Dat blijkt dus niet echt een fraaie oplossing. Ik ga alsnog een plaatje aluminium frezen zodat hij netjes bevestigd kan worden. Een freesmachine en een fatsoenlijke kolomboor zullen vast helpen om het mooi te maken. Ik kijk of ik de machines morgen kan gebruiken
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door Fokko »

Fraai aluminium, mooi glad! Hardlopers zijn doodlopers, wanneer je iets te snel wilt doen krijg je er later meestal spijt van! Dit heeft de potentie om iets heel erg moois te worden!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

Zo, ze hebben een bedje. Nu wachten op de behuizing en dan kijken hoe/waar ik de voeding ga plaatsen op de bodem.
Bijlagen
foto (7).JPG
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door meiborg »

Zier er wel goed uit hoor, ik ben benieuwd hoe het klinkt!

Mvg Reinder
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

Pressure makes diamonds :)

Gisteren rond 16:00 zag de behuizing er nog zo uit.
foto (7).JPG
Gisterenavond wat in de weer geweest met het zoeken voor een plekje voor alle componenten en alvast wat gaatjes boren.
En nu, 24 uur na aankomst van de behuizing, speelt hij! Ik wilde heel trots zeggen dat er geen 1 component is die warmer wordt dan 50 graden celcius, totdat ik de 7918 en 7818's ging meten. Die zitten zo rond de 75 graden! Ik had ze op de PCB bevestigd met het idee dat het PCB de warmte wat zou verspreiden. Gelukkig heb ik nog een paar to-220 koellichaampjes (u-profiel met een M3 draad)

De klank is prima, dwz. Ik hoor niks geks, maar hij speelt pas een uurtje dus ik ben nu meer naar de multimeter en thermometer aan het kijken, dan naar de muziek aan het luisteren.
Bijlagen
IMG_0824.JPG
IMG_0825.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door hannesie »

Dat is vlot ingebouwd.............!! :lol:

En als de temperatuur goed blijft, dan uiteraard eens echt luisteren. :mrgreen:
Dat "klinkt" in ieder geval "tussen" je oren. :)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

hannesie schreef:
Dat is vlot ingebouwd.
Goed nadenken en het in een keer goed doen scheelt een hoop tijd. Geen discussies beginnen over welke high-end condensators er gebruikt moeten worden scheelt ook. :)

Ik luister nu een uurtje en het volume is in ieder geval prima in orde. Een hoge gevoeligheid en 15 Watt kan prima een kleine ruimte vullen met muziek. Een feestje draaien zal niet lukken, maar dit valt me nog niet tegen. Wat betreft de weergave zou ik een vergelijk tussen mijn "oude" en nieuwe moeten maken. Ik heb al wat gedachten gehad, maar volgens mij ik mezelf voor de gek.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

Mijn scope staat ergens anders en ik wil toch wel even naar de uitgang kijken. Ik denk iets te horen, wat bevestigd kan worden door het een en ander meten. Ik denk dat de versterker straks even een tripje naar "het lab" maakt.

UPDATE;
Strak van 20 Hz tot ver in de honderden kHz'en. Clipt bij + of - 17Vdc
De slewrate wordt beperkt door de opamp welke "slechts" 20V/us heeft, gemeten slewrate is ongeveer 23V/us.
De blokgolf op de scope screen is ruim 300kHz. Aan bandbreedte in ieder geval geen gebrek.

Dat was ook wel te verwachten. Wat ik eigenlijk nog wil weten, maar bij gebrek aan een load niet kan testen is de te leveren stroom. Ik verwacht pieken van 3-4 A te kunnen leveren, maar ik kan het nu dus niet testen. De versterker is dus snel zat, maar heeft hij genoeg "adem" om de wat meer dynamische stukken weer te geven? Ik heb hem nog niet echt op zijn staart getrapt.
Bijlagen
foto (2).JPG
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door cool »

Hi Robert, ik wel een load voor je te leen voor een poosje. Leuk project trouwens.
Groeten,
Bijlagen
Load.jpg
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

cool schreef:
Ik wel een load voor je te leen voor een poosje.
30 watters, dat zijn flinke! Ik ga binnenkort weer wat bij dickbest halen. Dan doe ik er twee van deze jongens bij;
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9985
Dat is even duur als 4 liter benzine verbranden en dan heb ik zelf een load. Dus bedankt voor het aanbod, maar ik haal binnenkort zelf twee kacheltjes :)
Leuk project trouwens.
Dank je. Het is een keer wat anders :)

-Ik heb al een klassieke klasse AB eindtrap (Yellow-50)
-Klasse A is geinig, maar niet praktisch
Een dikke ringkern krijg ik er nog wel ingepropt, maar ik kan de warmte niet kwijt in mijn behuizing
-Klasse D is wel praktisch, maar niet uitdagend. Naja, het ontwerpen wel, maar dan moet ik me verdiepen in pcb's maken voor HF signalen.
Hypex nCore zou uit technisch oogpunt nog leuk zijn, maar kan ik me nog niet veroorloven
-Buizen, ik heb er een blauwe maandag naar gekeken, maar het is toch niks voor mij.
-Chipampjes, mainstream, 13 in een dozijn.
Dat laat ik over aan de mensen die hun eerste versterker willen maken
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door cool »

Ik ben morgen ochtend in delft, weet nog niet hoelaat .
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

's ochtends ben ik niet thuis. Ik heb dan een meeting elders in Delft. Doe vooral geen moeite, een eigen load komt er sowieso.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door cool »

Is ook handig om zelf te hebben. De opgave van 50W is wel bij 25C. Ik heb ook deze weerstand maar in 250W versie en op een heatsink gemonteerd met een fan er op. En een bnc connector voor naar de scope. Gr.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

Slim. Ik haal wel even een plaatje alu voor de weerstanden en ik heb nog wat banaan vrouwtjes. Hoekprofiel er op schroeven en een bnc connector en ik kan aan de slag. Anders haal ik er wel 4 ipv 2, voor de zekerheid.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

4 weerstanden van 3R9 50Watt zijn gisteren binnen gekomen. Ik zal kijken of ik van de week ze (netjes) op een plaatje alu kan schroeven en voorzien van connectors.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

Laatst nog wat "cable beautification" gedaan. Adereindhulsje hier en daar, krimpkousje.
Bijlagen
IMG_1099.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door Wowly »

Naaais. Mooi gedaan hoor...ben benieuwd hoe ie klinkt (of niet klinkt)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

Wowly schreef:
Naaais. Mooi gedaan hoor...ben benieuwd hoe ie klinkt (of niet klinkt)
Thanks, ik ben er ook blij mee. Als ik wist hoe de versterker klonk zou ik het je vertellen. De enige amp waarvan ik echt dacht dat hij een beperkende factor was in mijn set, was een Philips FA-777. Daarvan had ik echt het idee dat de laagweergave rommelig werd. De rest van mijn kritiek was altijd op mijn oude luidsprekers (Focal 816V) of de akoestiek van mijn oude luisterruimte.
Ik heb wel eens geschakeld tussen versterkers met zo'n Nexus systeem, maar was nooit echt overtuigd van de grote verschillen vanaf het middensegment. Ik heb ook eerlijk gezegd nooit naar de absolute instappers geluisterd. Ik was eerder gecharmeerd van het materiaalgebruik en de algehele look-and-feel van de spullen. (Naim, Rotel ed.)
De verschillen kon ik nooit omschrijven als; "strakker" "neutraler" "warmer" "rustiger" of andere nietsweinig zeggende omschrijvingen.
Plaats reactie