HES subwoofer als aanvulling op TQWT speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Subbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 mar 2013, 21:06

HES subwoofer als aanvulling op TQWT speakers

Bericht door Subbie »

Beste zelfbouwers,

Ik ben momenteel druk bezig met de bouw van een set TQWT speakers met High Efficiency Speakers (HES), waardoor de speakers dadelijk een gevoeligheid hebben van 94-95dB. Deze speakers hebben echter een frequentiebereik vanaf 40Hz. Ik heb welliswaar een actieve Onkyo subwoofer, maar ben nu op zoek naar een zelfbouwsubwoofer die een goede aanvulling zal vormen op deze hooggevoelige speakers.

Bedoeling is om in de toekomst deze speakers met 2 watt buizenversterkers aan te gaan sturen (vandaar de noodzaak voor hoge gevoeligheid)

Iemand suggesties?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: HES subwoofer als aanvulling op TQWT speakers

Bericht door markbakk »

Hoe groot mag het worden?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: HES subwoofer als aanvulling op TQWT speakers

Bericht door Vinculum »

Word de sub aangestuurd met 2 watt of de hoofdspeakers? Lijkt me erg weinig en vrij zinloos. Waarom niet gewoon een subamp of een ucd ofzo?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: HES subwoofer als aanvulling op TQWT speakers

Bericht door RobertD »

Ik zou eerst eens lekker gaan luisteren naar de TQWT's.
Met een ondergrens van 40Hz is er een dikke kans dat je voor muziek geen aanvulling nodig hebt.
Dan is het hooguit voor film nog leuk om een subje te hebben en daar zou ik dan lekker dat Onkyo doosje voor houden.

In elk geval is het aansturen van flinke subs die een voelbaar laag moeten produceren met 2Watt niet eenvoudig, zo niet onmogelijk.
Dan kun je beter actief filteren en een wat minder gevoelige sub met een eigen versterker gebruiken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: HES subwoofer als aanvulling op TQWT speakers

Bericht door markbakk »

Het is niet zozeer niet eenvoudig als wel niet compact te houden. Grote (professionele) laagunits met geschikte parameters kunnen voldoende rendement bieden, maar er horen wel enorme hoorn- of BR-kasten bij.
Complex is vooral het filterwerk tussen sub en hoofdspeakers. Dat kun je het best actief doen.
Subbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 mar 2013, 21:06

Re: HES subwoofer als aanvulling op TQWT speakers

Bericht door Subbie »

In ieder geval zouden de speakers door de 2 Watt buizenversterker aangestuurd worden (volgens de literatuur zouden dit soort speakers dan echt uitblinken). Ik weet eigenlijk niet zeker of het met een sub ook gaat werken.

Ik heb nog even verder gelezen, en grootte zal waarschijnlijk wel een issue gaan worden (hoge gevoeligheid, lage frequentie). Bv. Decware heeft redelijk gevoelige subwoofers, maar die zijn al snel formaatje salontafel http://www.decware.com/newsite/whorn.html.

Ik denk dat ik voorlopig het advies van RobertD maar eens ga volgen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: HES subwoofer als aanvulling op TQWT speakers

Bericht door markbakk »

Ik zie de lol van 2W buizenversterkers niet zo. Hooguit uit nostalgie en voorliefde. Hetzelfde geldt in zekere mate voor hoogrendementsspeakers, vervorming is wel een issue bij zulke systemen.
Subbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 mar 2013, 21:06

Re: HES subwoofer als aanvulling op TQWT speakers

Bericht door Subbie »

Ik ben zeer benieuwd. Dit is mijn eerste zelfbouwproject en vooralsnog kan ik alleen afgaan op wat ik in literatuur lees. Op hoogrendements speakers en op laagvermogens zal vast het eea aan te merken zijn, maar dat geld waarschijnlijk ook voor andere speakersystemen en versterkers (al claimt iedereen natuurlijk de ultieme setup te hebben).

Mijn eerste doel is om een set mooie speakers te bouwen waar beter geluid uit komt dan uit de melkpakken die ik nu heb staan. Daarna is het gewoon een kwestie van lekker klooien met kabeltjes, weerstandjes, demping etc, genieten van het resultaat dat je toch maar mooi zelf hebt gemaakt en vooral lekker muziek luisteren. Volgens mij is dat juist de essentie van zelfbouw audio (toch?).
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: HES subwoofer als aanvulling op TQWT speakers

Bericht door RobertD »

Subbie schreef:
Ik ben zeer benieuwd. Dit is mijn eerste zelfbouwproject en vooralsnog kan ik alleen afgaan op wat ik in literatuur lees. Op hoogrendements speakers en op laagvermogens zal vast het eea aan te merken zijn, maar dat geld waarschijnlijk ook voor andere speakersystemen en versterkers (al claimt iedereen natuurlijk de ultieme setup te hebben).

Mijn eerste doel is om een set mooie speakers te bouwen waar beter geluid uit komt dan uit de melkpakken die ik nu heb staan. Daarna is het gewoon een kwestie van lekker klooien met kabeltjes, weerstandjes, demping etc, genieten van het resultaat dat je toch maar mooi zelf hebt gemaakt en vooral lekker muziek luisteren. Volgens mij is dat juist de essentie van zelfbouw audio (toch?).
Helemaal mee eens!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”