Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
nee, 1 draadbrug maar. op de plaats van een weerstand.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Het definitieve schema is wel handig denk ik, kunnen we even meedenken!
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Je moet eigenlijk ook de 8n2 en/of de 8k87 weghalen om de werking volledig op te heffen, maar dat zal niet het probleem zijn.ray5150 schreef:nee, 1 draadbrug maar. op de plaats van een weerstand.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Die waren ook weggehaald.jeroen_d schreef:Je moet eigenlijk ook de 8n2 en/of de 8k87 weghalen om de werking volledig op te heffen, maar dat zal niet het probleem zijn.ray5150 schreef:nee, 1 draadbrug maar. op de plaats van een weerstand.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Maar aan de uitgang van die eerste opamp moet wel signaal staan, als het daar al misgaat is er iets mis met de wijze waarop deze gevoed wordt.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Na een redelijk grondige nakijkbeurt
geen bedradingsfouten gevonden
.
Wat me niet bevalt is de lange weg tussen de aardkant van beide ontkoppel-C's van een IC.
Zou beter,onder het IC door,de massa's van die twee C's aan elkaar zetten.
Anne
Wat me niet bevalt is de lange weg tussen de aardkant van beide ontkoppel-C's van een IC.
Zou beter,onder het IC door,de massa's van die twee C's aan elkaar zetten.
Anne
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Die is inderdaad erg lang. Op zich geeft de LM4562NA bij mij nooit probleem met ontkoppeling, maar ik zorg wel altijd dat de massaleiding zo kort mogelijk is daar waar de IC's worden gevoed. Ik zou dan de zwarte massaleiding van je voeding direct op de massadraadbrug van het eerste IC aanleggen.
Wellicht dat je overal een draadbrug moet leggen tussen de massa's van de ontkoppel C's.
Dan nog is de massaweg van IC tot IC erg lang. Ook dat is wellicht op te lossen met draadbruggen. Het wordt wel slordig op het oog, maar ik zou zo gauw ook geen andere oplossing weten.
P.S. ik zie de witte en rode voedingsleiding maar op een plek aangesloten op de print. Ik neem aan dat je die onder de print hebt doorgetrokken naar de IC's van het andere kanaal.
Wellicht dat je overal een draadbrug moet leggen tussen de massa's van de ontkoppel C's.
Dan nog is de massaweg van IC tot IC erg lang. Ook dat is wellicht op te lossen met draadbruggen. Het wordt wel slordig op het oog, maar ik zou zo gauw ook geen andere oplossing weten.
P.S. ik zie de witte en rode voedingsleiding maar op een plek aangesloten op de print. Ik neem aan dat je die onder de print hebt doorgetrokken naar de IC's van het andere kanaal.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Is het waarschijnlijk dat die lange wegen voor die onstoorings C's een fluittoon kunnen opleveren? Van een paar extra draadbruggen lig ik niet wakker van.
Als Ray het uiteindelijke huidige schema hier neerzet zal wellicht ook nog wat licht op de zaak werpen.
Groetjes Walter
Als Ray het uiteindelijke huidige schema hier neerzet zal wellicht ook nog wat licht op de zaak werpen.
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ja, dat kan zeker een fluittoon opleveren. De LM4562NA is een snelle opamp, fouten bij ontkoppeling worden meer afgestraft dan bij bv. de OPA2134. Die lange wegen acteren als spoelen die samen met de ontkoppel C's kunnen gaan resoneren en de schakeling instabiel maken.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
dan doe je toch de 2134 er in,die vind ik in ieder geval beter in het laag.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Na een familie weekendje in Apeldoorn net in ieder geval de mini-DSP maar weer aangesloten zodat er weer geluisterd kan worden. Ik hoop wel dat het probleem van het filterkastje snel duidelijk wordt.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
En niet alleen dat, door de vreselijk grote bandbreedte van dat soort snelle jongens kun je echt in de problemen komen als je geen goede rfi/emc maatregelen neemt op de ingangen. Als je een Ferrari F1 auto wil rijden, zorg dan dat je wat meer training hebt dan een rijbewijs B(E).jeroen_d schreef:Ja, dat kan zeker een fluittoon opleveren. De LM4562NA is een snelle opamp, fouten bij ontkoppeling worden meer afgestraft dan bij bv. de OPA2134. Die lange wegen acteren als spoelen die samen met de ontkoppel C's kunnen gaan resoneren en de schakeling instabiel maken.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, er staat nu aan de ingang 100ohm in serie met 100pF parallel aan de ingang. Ik weet niet of jij dat goede rfi/emc noemt, maar deze simpele filtering is ook wat Hypex op de UcD modules toepast waar de LM4562 op zit. Het is bij mij tot nu toe in alle gevallen voldoende gebleken. Ik weet bijna zeker dat dit niet de oorzaak van het probleem is.
Het zou een beetje jammer zijn om een rem op het gaspedaal van de Ferrari te zetten in plaats van hem een goede bestuurder te gunnen.
Het zou een beetje jammer zijn om een rem op het gaspedaal van de Ferrari te zetten in plaats van hem een goede bestuurder te gunnen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik bedoel gewoon het feit dat hoe sneller ( of grotere bandbreedte) een opamp is, des temeer het er op aankomt bij je ontwerp. En dan vooral je pcb. Doe je dat niet goed, dan kun je beter gewoon beter de oude vertrouwde TL072 pakken......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik zie wel overal 0,1uf ontkoppel c's naar de voedingslijnen, maar waar zijn de bijbehorende 10uF's????????????????????????
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Die zijn helemaal niet nodig. Wel is het handig, als je lange voedingslijnen maakt zoals hier het geval, om op het punt waar de voedingslijnen binnenkomen een 10uF neer te zetten. Maar om dat bij elk IC te doen is echt niet nodig.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ray kan nog even proberen er TL072's in te stoppen, kijken wat er dan gebeurd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ben even aan het neuzen geweest op het net, maar kom toch vrij veel problemen tegegn met de 4562:
"The LM4562 is quite stable if it's bypassed properly. It can and does go ballistically unstable if it's put in a circuit without decent bypassing. I've seen it happen."
"The LM4562 is quite stable if it's bypassed properly. It can and does go ballistically unstable if it's put in a circuit without decent bypassing. I've seen it happen."
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Het idee van die TL072 is helemaal niet gek. Als het circuit dan wel werkt weet je in ieder geval zeker dat het aan de (in)stabiliteit ligt. Ik weet zelf niet hoe kritisch de LM4562 is, omdat ik 'kuch, kuch' altijd heel goed oplet dat de ontkoppeling in orde is. Ik werk zelfs met 10nF ipv 100nF, zorg voor een zo kort mogelijke massaleiding op de gehele print die direct langs alle IC's loopt en waarop de ontkoppel C's van de positieve en negatieve voedingsrail kunnen worden aangesloten. Ook die + en - rail hou ik zo kort mogelijk. Dan, zoals ik in mijn vorige post aangaf, een gemeenschappelijke ontkoppel elco op elke voedingsrail als de voeding niet op dezelfde print zit als het filter. Het lijkt er nu met de resultaten van ray op dat dit echt noodzakelijke zaken zijn met de LM4562.
Ik zou wel sowieso die draadbruggen aanleggen, want daarmee creeer je de korte massaleiding die is zoals het hoort. Als het dan nog niet goed gaat, kunnen de goedkope TL072's een oplossing bieden of de duurdere OPA2134 (met lagere vervorming dan de TL072) die een stuk lagere bandbreedte heeft dan de LM4562.
Ik zou wel sowieso die draadbruggen aanleggen, want daarmee creeer je de korte massaleiding die is zoals het hoort. Als het dan nog niet goed gaat, kunnen de goedkope TL072's een oplossing bieden of de duurdere OPA2134 (met lagere vervorming dan de TL072) die een stuk lagere bandbreedte heeft dan de LM4562.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ook de lengte van de feedbackloop van de opamp kan roet in het eten gooien. En niet elke snelle opamp houdt van veel capaciteit in de feedbackloop. Eigenlijk ontkom je niet aan een massavlak in deze toepassing.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Wat moet je eigenlijk met een bandbreedte van 55Mhz in audio toepassingen??? Vleermuizen vangen? 
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Dat is niet nodig leert mijn ervaring met deze opamp. De massaleiding kort houden is voldoende. Ik heb vaak genoeg filters met deze opamp gebouwd op experimenteerprint, slechts aan een zijde voorzien van soldeereilandjes, lokaal ontkoppeld met 10-100nF en globaal ontkoppeld met 10-100uF.knuisje schreef:Eigenlijk ontkom je niet aan een massavlak in deze toepassing.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Alleen heeft Ray een leuke rondlopende antenne van zijn massavlak gemaakt. Gewoon even TL072's erin drukken om dit probleem te elimineren
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Superlage vervorming ook bij hoge frequenties, daarvoor heb je naast een hoge open loop gain ook een grote open loop bandbreedte nodig. Het is een beetje het ncore principe...niet voor niets dat Hypex deze opamp het liefst toepast om ultra transparante signaaloverdracht te bereiken.ds23man schreef:Wat moet je eigenlijk met een bandbreedte van 55Mhz in audio toepassingen??? Vleermuizen vangen?
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Dat kan, heb ik ook aangegeven dat dat een goed idee van je is. Daarmee blijft het zo dat hij die antenne moet kortsluiten want het blijft natuurlijk niet optimaal zoals het nu is, ook met slome opamps erin.ds23man schreef:Alleen heeft Ray een leuke rondlopende antenne van zijn massavlak gemaakt. Gewoon even TL072's erin drukken om dit probleem te elimineren
