Project #2: Vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project #2: Vloerstaander
Dan kom ik met de 10F toch in een soort paradox terecht: de constructie van de driver is dermate dat je redelijk wat materiaal aan de achterkant moet weghalen om het te laten klinken maar daarmee wordt de demping van de trillingen een stuk minder. Misschien was ik wel iets te rigoureus met het laten ademen van de 10F, ik ga denkelijk dan toch eerst een proberen met een opvulring zodat er weer iets meer materiaal aanwezig is.
Re: Project #2: Vloerstaander
Is na te gaan welk deel van de baffle nu zo meetrilt? Als het alleen de 'dunne ring' is, en de overgang van dun naar dik plaatmateriaal het overbrengen van buiggolven effectief onderdrukt, dan is een brace van de magneet wss. een betere oplossing.
Je kunt ook overwegen de ring te vullen met dempend materiaal, massaplaat bijvoorbeeld. Er valt in elk geval wat voor te zeggen om het dunne deel juist níet aan het dikke deel te koppelen.
Je kunt ook overwegen de ring te vullen met dempend materiaal, massaplaat bijvoorbeeld. Er valt in elk geval wat voor te zeggen om het dunne deel juist níet aan het dikke deel te koppelen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Project #2: Vloerstaander
hsmeets schreef:Na het (eervol) betasten van de speaker kasten merk ik dat er rondom de 10F middentoner toch wel wat vibraties in het klankbord te voelen zijnniet goed. Of het wel of niet de klank beinvloed durf ik niet te zeggen, maar de weet is de moeder van de.....
Wat denken jullie?
en wat als je niet meteen maatregelen gaat treffen maar de boel gewoon eens meet?
1ste meting zoals de luidsprekers er nu bij staan en een 2de meting met 2 lijmklemmen om je topkast heen, dus zowel links als rechts van de middentoner. Enige voorzichtigheid is geboden natuurlijk vanwege de afwerking die je de kast al hebt gegeven.
Re: Project #2: Vloerstaander
Kleine update.
Speakers staan al een tijd te spelen, de lyndorf stuurt de woofers aan, de AS2.100 de mid en tweet. Had in eerste instantie de lyndorf x-over en de AS2.100 x-over op basis van luisteren met het blote oor ingesteld, zodat de units ingespeeld konden worden. Na een tijdje toch even de meet microfoon gehanteerd. Op basis van een ruwe meeting de mid unit gedempt en de fase van de tweeter omgedraaid vanwege de duidelijk zichtbare smalbandige dip op het overnamepunt. Het dempen van de mid had als gevolg dat stemmen niet meer in je oren 'toeteren' en de speaker een heel stuk rustiger/aangenamer ging klinken. Die dip op 3,5Khz heb ik eigenlijk nooit waargenomen, vreemd maar waar.
Dat het klankbordje rondom de mid unit trillingen laat voelen heb ik nog niet aangepakt/onderzocht.
Binnenkort ga ik eens wat uitgebreider meten, ook ter voorbereiding van het maken van een passief wisselfilter.
Speakers staan al een tijd te spelen, de lyndorf stuurt de woofers aan, de AS2.100 de mid en tweet. Had in eerste instantie de lyndorf x-over en de AS2.100 x-over op basis van luisteren met het blote oor ingesteld, zodat de units ingespeeld konden worden. Na een tijdje toch even de meet microfoon gehanteerd. Op basis van een ruwe meeting de mid unit gedempt en de fase van de tweeter omgedraaid vanwege de duidelijk zichtbare smalbandige dip op het overnamepunt. Het dempen van de mid had als gevolg dat stemmen niet meer in je oren 'toeteren' en de speaker een heel stuk rustiger/aangenamer ging klinken. Die dip op 3,5Khz heb ik eigenlijk nooit waargenomen, vreemd maar waar.
Dat het klankbordje rondom de mid unit trillingen laat voelen heb ik nog niet aangepakt/onderzocht.
Binnenkort ga ik eens wat uitgebreider meten, ook ter voorbereiding van het maken van een passief wisselfilter.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project #2: Vloerstaander
eh, niet vreemd. Een smalbandige dip kun je bijna niet waarnemen bij muziek luisteren. Een piek wel, dat valt op en kan storend zijn. Iets wat er niet is valt niet bepaald op als het smalbandig ishsmeets schreef:Die dip op 3,5Khz heb ik eigenlijk nooit waargenomen, vreemd maar waar.
Re: Project #2: Vloerstaander
De speakers staan nu een tijd te spelen, een passief filter is er nog niet, maar het geheel klinkt in mijn oren wel goed maar over het uiterlijk ben ik toch niet zo enthousiast. Om het in zo weinig mogelijk woorden te verwoorden: het mag wat stoerder/mannelijker/met meer visueele impact.
Het huidige ontwerp is gebaseerd op de Avalon Aspect, maar ik kan niet ontkennen dat de basisvorm van de Isis(c.q. TG's Galactica) mij wel aanspreekt maar niet op alle punten. Ook door de recente, in mijn ogen, geslaagde 2-weg kast herbouw ben ik over een herbouw van de 3-weg gaan nadenken en heb ik in die draad al eens wat schetsen van een 3-weg variant getoond.
Pak elementen van de Isis en het 2-weg systeem, roer het flink door elkaar en dan krijg je zoiets als onderstaand:
Het ontwerp erft de sloping klankborden en basisvorm van de Isis kopkast, de facetten heb ik laten wegvallen door de diamandvorm van de facetten in de kast door te laten lopen. Het geheel wordt daardoor m.i. iets rustiger. De knik in de zijwanden en het tussenvallende klankbord sluiten weer aan op de 2-weg kasten. De zijwanden van de topkast staan onder dezelfde hoek als die van de wooferkast.
Ja, je telt nu 2 woofers per kant en de middentoner is groter dan de 10F die er nu in zit. De 10F wil denkelijk toch vervangen door een 15cm mid. En de gedachtte leeft om de baffle step met een extra woofer op te vangen ipv demping van de mid/tweet.
Wat denken jullie
of
?
Het huidige ontwerp is gebaseerd op de Avalon Aspect, maar ik kan niet ontkennen dat de basisvorm van de Isis(c.q. TG's Galactica) mij wel aanspreekt maar niet op alle punten. Ook door de recente, in mijn ogen, geslaagde 2-weg kast herbouw ben ik over een herbouw van de 3-weg gaan nadenken en heb ik in die draad al eens wat schetsen van een 3-weg variant getoond.
Pak elementen van de Isis en het 2-weg systeem, roer het flink door elkaar en dan krijg je zoiets als onderstaand:
Het ontwerp erft de sloping klankborden en basisvorm van de Isis kopkast, de facetten heb ik laten wegvallen door de diamandvorm van de facetten in de kast door te laten lopen. Het geheel wordt daardoor m.i. iets rustiger. De knik in de zijwanden en het tussenvallende klankbord sluiten weer aan op de 2-weg kasten. De zijwanden van de topkast staan onder dezelfde hoek als die van de wooferkast.
Ja, je telt nu 2 woofers per kant en de middentoner is groter dan de 10F die er nu in zit. De 10F wil denkelijk toch vervangen door een 15cm mid. En de gedachtte leeft om de baffle step met een extra woofer op te vangen ipv demping van de mid/tweet.
Wat denken jullie
Re: Project #2: Vloerstaander
Als je de middentoner vervangt en een woofer extra pakt, dan zou ik eens goed denken of je de oude wel wilt kannibaliseren. Misschien moet je ze als geheel verkopen, als ze straks half gevuld in de hoek staan is het ook zonde.
Re: Project #2: Vloerstaander
Hi John,
Ik denk dat verkoop in zijn geheel geen haalbare kaart is omwille van verschillende redenen. De klankborden zijn door eigen gestuntel voorafgaand aan het spuiten niet zo mooi als ze hadden kunnen zijn, de WAF test zullen ze nooit doorstaan. Als ik ze als geheel verkoop moet ik ook nieuwe woofers aanschaffen en die vormden vorig jaar al de helft van de totale kostprijs. Bij verkoop zou ik dat ook maximaal terugkrijgen denk ik. Dus waarom zou ik. Om nog maar te zwijgen over wie ueberhaupt deze speakers zou willen kopen wegens een gebrek aan een wisselfilter.
De mid en tweet gaat denkelijke ook niet verloren, ik heb die ovale tangband woofer nog liggen die ik wou combineren met de CHR-70 breedbander, maar de optie/het idee om die woofer met de mid en tweet te combineren is ook interessant. Dan zou ik de CHR70 breedbander wel in de verkoop doen.
Het enige dat ik echt zou afschrijven is de kast.
Ik denk dat verkoop in zijn geheel geen haalbare kaart is omwille van verschillende redenen. De klankborden zijn door eigen gestuntel voorafgaand aan het spuiten niet zo mooi als ze hadden kunnen zijn, de WAF test zullen ze nooit doorstaan. Als ik ze als geheel verkoop moet ik ook nieuwe woofers aanschaffen en die vormden vorig jaar al de helft van de totale kostprijs. Bij verkoop zou ik dat ook maximaal terugkrijgen denk ik. Dus waarom zou ik. Om nog maar te zwijgen over wie ueberhaupt deze speakers zou willen kopen wegens een gebrek aan een wisselfilter.
De mid en tweet gaat denkelijke ook niet verloren, ik heb die ovale tangband woofer nog liggen die ik wou combineren met de CHR-70 breedbander, maar de optie/het idee om die woofer met de mid en tweet te combineren is ook interessant. Dan zou ik de CHR70 breedbander wel in de verkoop doen.
Het enige dat ik echt zou afschrijven is de kast.
Re: Project #2: Vloerstaander
Apropos, waarom de 10F er uit en een grotere mid er in zullen jullie wel denken.
In een van de laatste posts vorig jaar schreef ik dat wegens hoe de 10F is opgebouwd het klankbord relatief dun is om hem adem ruimte te geven. Vanwege de afstand tussen woofer en mid zat ik aan een lage x-over te denken, 250hz (ik schreef in die post 350hz maar dat was een vergissing). Later heb ik de x-over naar 350hz getild en dat voel je inmiddelijk aan het klankbord.
Een grotere mid geeft gelegenheid om de klankbord montage wat steviger te maken en toch relatief laag te crossen (<300hz). Laag crossen met doel om ook de lage middentonen door dezelfde driver weer te laten geven. Door groter conus oppervlak hoeft een 15cm minder te wapperen dan een 10cm driver voor dezelfde geluidsdruk.
Een 15cm moet je dan ook niet tot 3,5Khz laten spelen maar ook een stuk lager crossen, ergens in de 2 a 2,2Khz range.
Je zou het ook kunnen oplossen door bv de 10F dubbel uit te voeren en dan in een d'Appolito opzet. Maar dat sprak mij wat minder aan.
In een van de laatste posts vorig jaar schreef ik dat wegens hoe de 10F is opgebouwd het klankbord relatief dun is om hem adem ruimte te geven. Vanwege de afstand tussen woofer en mid zat ik aan een lage x-over te denken, 250hz (ik schreef in die post 350hz maar dat was een vergissing). Later heb ik de x-over naar 350hz getild en dat voel je inmiddelijk aan het klankbord.
Een grotere mid geeft gelegenheid om de klankbord montage wat steviger te maken en toch relatief laag te crossen (<300hz). Laag crossen met doel om ook de lage middentonen door dezelfde driver weer te laten geven. Door groter conus oppervlak hoeft een 15cm minder te wapperen dan een 10cm driver voor dezelfde geluidsdruk.
Een 15cm moet je dan ook niet tot 3,5Khz laten spelen maar ook een stuk lager crossen, ergens in de 2 a 2,2Khz range.
Je zou het ook kunnen oplossen door bv de 10F dubbel uit te voeren en dan in een d'Appolito opzet. Maar dat sprak mij wat minder aan.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Project #2: Vloerstaander
mhmmm,
als ik dus eens even met de rekenmachine er naast ga tekenen en aan 110ltr netto inhoud wil komen moet ik de kasten toch behoorlijk groter maken (of meer dan 50cm diep). Het worden forse jongen (links in het plaatje), ongeveer 150cm hoog en de verhoudingen raken zoek, de 2 woofers en het klankbord zijn niet meer in verhouding, zo ook de wooferkast en de topkast.
Moeten het echt 2 woofers zijn? of toch gewoon wat efficiency opgeven, ik hoef deze ook niet met een 5watt single ended triode lampenbak aan te sturen, genoeg SPL's met de huidige setup....en scheelt ook een paar euro's.
De rechter is dus ontdaan van de 2de woofer, de kast kan bescheidener blijven en de inhoud van de topkast is niet nodig om aan de benodigde liters te komen. Verhouding wooferkast versus topkast is m.i. ook beter.
Bovenstaande vind ik zelf ook meer geslaagd dan ooit eerder gemaakte schetsen:
Door de topkast wordt de speaker minder 'lijzig' dan de 3 varianten hierboven.
als ik dus eens even met de rekenmachine er naast ga tekenen en aan 110ltr netto inhoud wil komen moet ik de kasten toch behoorlijk groter maken (of meer dan 50cm diep). Het worden forse jongen (links in het plaatje), ongeveer 150cm hoog en de verhoudingen raken zoek, de 2 woofers en het klankbord zijn niet meer in verhouding, zo ook de wooferkast en de topkast.
Moeten het echt 2 woofers zijn? of toch gewoon wat efficiency opgeven, ik hoef deze ook niet met een 5watt single ended triode lampenbak aan te sturen, genoeg SPL's met de huidige setup....en scheelt ook een paar euro's.
De rechter is dus ontdaan van de 2de woofer, de kast kan bescheidener blijven en de inhoud van de topkast is niet nodig om aan de benodigde liters te komen. Verhouding wooferkast versus topkast is m.i. ook beter.
Bovenstaande vind ik zelf ook meer geslaagd dan ooit eerder gemaakte schetsen:
Door de topkast wordt de speaker minder 'lijzig' dan de 3 varianten hierboven.
Re: Project #2: Vloerstaander
Eton woof er in prakken met een gevoeligheid van 90 db? 
mjah die kosten dan wel weer zo'n 300 euro per stuk (de 11"ers)
mjah die kosten dan wel weer zo'n 300 euro per stuk (de 11"ers)
Re: Project #2: Vloerstaander
De sloping baffles en de knik in de zijwanden leveren zo de nodige kleinere en grotere uitdaging op als je dat door derden goed en nauwkeurig moet laten zagen. Vierkante platen worden parallelogrammen met aan 2 kanten ook nog een verstek.
De vraag borrelt op hoeveel lever je in als je naar een kast gaat die niet meer achter/voorover staat, maar waar het klanbord loodrecht staat.
Het lijkt mee te vallen, maar geweldig vind ik het niet.
Het alternatief is dan om, naar rechte zijwanden te gaan maar wel achteroverhellend, of gewoon helemaal een recht waardoor je richting een Watt-Puppy clone afstevend: uit de oude doos:
Of dan ook weer eens nadenken over dit oudere ontwerp? Denk even de SEAS excel weg....
Dit is een rechte kast, heel wel zijwanden met een knik. Maar ik kijk toch een beetje op tegen het aanbrengen van de facetten, het is dan ook weer een klankbord dat op de speaker zit en niet binnen een fop randje.
De vraag borrelt op hoeveel lever je in als je naar een kast gaat die niet meer achter/voorover staat, maar waar het klanbord loodrecht staat.
Het lijkt mee te vallen, maar geweldig vind ik het niet.
Het alternatief is dan om, naar rechte zijwanden te gaan maar wel achteroverhellend, of gewoon helemaal een recht waardoor je richting een Watt-Puppy clone afstevend: uit de oude doos:
Of dan ook weer eens nadenken over dit oudere ontwerp? Denk even de SEAS excel weg....
Dit is een rechte kast, heel wel zijwanden met een knik. Maar ik kijk toch een beetje op tegen het aanbrengen van de facetten, het is dan ook weer een klankbord dat op de speaker zit en niet binnen een fop randje.
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik zou gaan voor het eerste ontwerp. Is er niet een online hoekcalculator om de diverse hoeken te berekenen.
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
Die laatste heeft veel weg van de Nizan van Speakerkits. http://www.speakerkits.nl/wp-content/up ... lanten.jpg
Re: Project #2: Vloerstaander
Ze zijn per 9 maart op een ander, maar wel mooier adres gaan zitten.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1629976
OOeps, weer terug on topic.
Re: Project #2: Vloerstaander
Dat is niet zo'n punt die hoeken/verstekken tekeken en op de gewenste maat, sketchup is your friendZweitse schreef:Ik zou gaan voor het eerste ontwerp. Is er niet een online hoekcalculator om de diverse hoeken te berekenen.
De plaatselijke houthandel heeft een fraaie tafelzaag, de timmerman zaagt ook netjes/nauwkeurig en verstekken anders dan 45graden is ook geen punt, tot nu toe heeft hij de rechthoekige platen met verstek netjes gezaagd. Vraag die ik mij echter stel is of hij het ook nog kan allemaal als de rechthoeken een ruit/parallelogram worden. Denkelijk een kwestie van eens naar binnenlopen en met de man overleggen.
Re: Project #2: Vloerstaander
En betalenhsmeets schreef:Denkelijk een kwestie van eens naar binnenlopen en met de man overleggen.
Re: Project #2: Vloerstaander
Parrallelogram is niet zon punt. maar hou er rekening mee dat als je de panelen dus ook nog weer naar binnen laat vallen zoals bij de topkast dat de hoe dan ook nog weer anders wordt.
Ik kwam hier ook pas tijdens het bouwen achter.
Ik kwam hier ook pas tijdens het bouwen achter.
Re: Project #2: Vloerstaander
Misschien hier eens kijken.
http://www.adl-trainingen.nl/download/bestand.htm
http://www.adl-trainingen.nl/download/bestand.htm
