Wie heeft wel eens Luidsprekers gemaakt van PVC buizen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Wie heeft wel eens Luidsprekers gemaakt van PVC buizen?
Er is ook een ontwerp voor een kleine luidspreker met fullrange 3" of 4" driver, de Hydrant. Kan zo snel even niks vinden met goggle plaatjeszoeker. Is al wel een paar jaar terug. Geinig ding, in een T-stuk. Grote uiteinden (100mm of zo) dicht geplugd, in de poot van de T (kleiner, 75mm?) zat de driver.
Wat is me wel eens afvraag is wanneer je rechte pvc pijp hebt, van bijvoorbeeld rond 160mm en 1000mm lang, en je bouwt aan 1 zijde een 16cm driver en aan de andere zijde laat je open. Is deze constructie dan te vergelijken met een 'lekke' kist of een Br kast?
Ik heb wel zitten zoeken en zie wel wat ontwerpen van 'vierkante' kasten met open achterkant, maar kan zo niets vinden over diepere behuizingen.
Er zal vast wel een berekening zijn van golflengte en/of frequentie dingen waardoor een maximale of minimale lengte/diepte kan worden bepaald, maar wat ik kan vinden is of slechte te begrijpen voor mijn of 'kan ik niet' toepassen. Kan merken dat na meer dan 15 jaar geen school me wiskunde toch gaat verwateren
Alvast bedankt,
Eduard
Ik heb wel zitten zoeken en zie wel wat ontwerpen van 'vierkante' kasten met open achterkant, maar kan zo niets vinden over diepere behuizingen.
Er zal vast wel een berekening zijn van golflengte en/of frequentie dingen waardoor een maximale of minimale lengte/diepte kan worden bepaald, maar wat ik kan vinden is of slechte te begrijpen voor mijn of 'kan ik niet' toepassen. Kan merken dat na meer dan 15 jaar geen school me wiskunde toch gaat verwateren
Alvast bedankt,
Eduard
Vinculum schreef:Kwam deze vandaag tegen:

Het is niet veel anders dan een ongedempte transmissielijn luidspreker. Je kunt al raden hoe dat klinkt (boem, dreun, ...)
Rudy, is de bouwbeschrijving van de Ypsilon 50 nog beschikbaar? Zou deze graag willen bouwen; mogelijk met wat nieuwe drivers.
Ik heb een poosje terug het plan wat ik had naar RumoH gemaild/gestuurd.
Het staat nu niet meer op mijn PC, moet ik het opnieuw scannen, maar de oude Remo boekjes met de Ypsilon heb ik dus nog wel.
Het staat nu niet meer op mijn PC, moet ik het opnieuw scannen, maar de oude Remo boekjes met de Ypsilon heb ik dus nog wel.
Dank voor de moeite. De 'welstandscommissie' heeft het model afgekeurd. Zal eerst een moderne versie in sketchup proberen te maken; of een flinke OB voorstellen 
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Contacteer:
Zo, weer terug na een aantal dagen zweten, pfffff
Ik heb de bestanden nog steeds, heb ze al via pb gestuurd
Zelf had ik nu de L50 "gebouwd" met de Mission CP-138, kan niet bepaald zeggen dat dit nu zo'n succes was
heb ze beter gehoord.
Ga nog een paar drivers proberen van Audax waarna de buizen denk ik weer in de verkoop gaan. Eigenlijk zou de
speaker een redesign nodig hebben. Eentje zonder voorkamer en een kortere buis met een afstelling richting de 50Hz
Rudy
Ik heb de bestanden nog steeds, heb ze al via pb gestuurd
Zelf had ik nu de L50 "gebouwd" met de Mission CP-138, kan niet bepaald zeggen dat dit nu zo'n succes was
heb ze beter gehoord.
Ga nog een paar drivers proberen van Audax waarna de buizen denk ik weer in de verkoop gaan. Eigenlijk zou de
speaker een redesign nodig hebben. Eentje zonder voorkamer en een kortere buis met een afstelling richting de 50Hz
Rudy
-
Robbie b
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
V-Vox maakte ze vroeger van PVC buis.
Mijn ouders hebben nog de Habari staan met de dynaudio 21w54 d54 en d28.
erg dikwandige buis, 10 mm met flinke laag bitumen als ik het me goed herinner.
of V-Vox dat nu nog doen weet ik niet, weet niet eens of ze nog bestaan.
Rob
Mijn ouders hebben nog de Habari staan met de dynaudio 21w54 d54 en d28.
erg dikwandige buis, 10 mm met flinke laag bitumen als ik het me goed herinner.
of V-Vox dat nu nog doen weet ik niet, weet niet eens of ze nog bestaan.
Rob
Even voorstellen.
Ik ben Carlos en ik heb zo een set speakers van "Audio & Techniek" van PVC buis gemaakt, type L50.
Ik denk dat ik heb ze gebouwd rondom 1987-88 en ik ben geweest bij John van de Sluis voor het regelen van de "Class A Power Amplifier A15" die ik heb gebouwd, ook van het blad A&T. [Versterker heb ik op zolder]
Origineel was het design met een Focal driver 5N401 en de tweeter van Audax HD 12x9 D25.
Naar verloop van tijd de Focal drivers, werden vervangen voor de Focal's 5N411.
Later heb ik een 5N411 vervangen door een 5N411L ik dacht dat de andere ook van het zelfde type 5N411L was.
Aantal weken geleden heb ik ontdekt dat de oude type 5N411 kapot is [scheurtjes rubber surround ]
Dus ben ik op zoek gegaan voor een set driver van het type 5N411L
[L = Long Voice Coil]
Geen succes, dus moet ik zoeken voor een andere opties.
Elk advies is welkom!!!!!!!!!!!!!
Zelf dacht ik aan een Focal 5K4211 of een 5W3211B
Ik kan wel bouwen, maar heb ik geen verstand van filters, misschien dat iemand kan helpen??????
Ter gelijkertijd dacht ik aan een "revival" van de pijpen! A&T L50
Ik ben aan de slag gegaan met 3D software en denk dat ik heb gevonden een nieuwe "look" voor de TUBES.
De hout, eiken, wordt gefreesd met CNC [geen tekst]
Groetjes!
Cobra289
Ik ben Carlos en ik heb zo een set speakers van "Audio & Techniek" van PVC buis gemaakt, type L50.
Ik denk dat ik heb ze gebouwd rondom 1987-88 en ik ben geweest bij John van de Sluis voor het regelen van de "Class A Power Amplifier A15" die ik heb gebouwd, ook van het blad A&T. [Versterker heb ik op zolder]
Origineel was het design met een Focal driver 5N401 en de tweeter van Audax HD 12x9 D25.
Naar verloop van tijd de Focal drivers, werden vervangen voor de Focal's 5N411.
Later heb ik een 5N411 vervangen door een 5N411L ik dacht dat de andere ook van het zelfde type 5N411L was.
Aantal weken geleden heb ik ontdekt dat de oude type 5N411 kapot is [scheurtjes rubber surround ]
Dus ben ik op zoek gegaan voor een set driver van het type 5N411L
[L = Long Voice Coil]
Geen succes, dus moet ik zoeken voor een andere opties.
Elk advies is welkom!!!!!!!!!!!!!
Zelf dacht ik aan een Focal 5K4211 of een 5W3211B
Ik kan wel bouwen, maar heb ik geen verstand van filters, misschien dat iemand kan helpen??????
Ter gelijkertijd dacht ik aan een "revival" van de pijpen! A&T L50
Ik ben aan de slag gegaan met 3D software en denk dat ik heb gevonden een nieuwe "look" voor de TUBES.
De hout, eiken, wordt gefreesd met CNC [geen tekst]
Groetjes!
Cobra289
Dat ziet er veelbelovend uit, als dit je gaat lukken dan zal het zeer mooi ogen!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Prachtig, maar die met hout gaat een een probleem geven rondom de tweeter.
Ik verwacht een boost tussen de 1000 en 3000 hz waardoor de overgangsfrequentie niet meer netjes is.
Ik verwacht een boost tussen de 1000 en 3000 hz waardoor de overgangsfrequentie niet meer netjes is.
Er zijn diverse goede ontwerpen met de 5 inch woofers van SEAS, zowel hier op het forum als op de website van Troels Gravesen (http://www.troelsgravesen.dk/W12.htm). Ik denk dat je daar best van wat kunt gebruiken voor in deze behuizing.
Ik heb zo'n 25 jaar geleden dit soort luidsprekers gebouwd voor mijn broer. Die waren voorzien van Audax units. Hij is er nog steeds heel tevreden over, alleen het lakwerk is niet meer zo mooi na al die jaren.
De opmerkingen over het hout deel ik volkomen, het ziet er echt prachtig uit maar geeft wel problemen met de frequentiecurve. Beter zou zijn de units op het hout te plaatsen i.p.v. daarachter.
Ik heb zo'n 25 jaar geleden dit soort luidsprekers gebouwd voor mijn broer. Die waren voorzien van Audax units. Hij is er nog steeds heel tevreden over, alleen het lakwerk is niet meer zo mooi na al die jaren.
De opmerkingen over het hout deel ik volkomen, het ziet er echt prachtig uit maar geeft wel problemen met de frequentiecurve. Beter zou zijn de units op het hout te plaatsen i.p.v. daarachter.
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben in gesprek met forum lid "BASBAS3D" om een set "Focal's 5K4411" over te nemen.
Deze zal precies passen [chassis]
De huidige tweeter is de Audax HD12x9 D25, dus ik denk dat dat een goede combinatie zal zijn.
wouter
Bedankt voor de opmerking.
Ik moet toch de filter gaan veranderen, dus kan ik jou opmerking meenemen.
moerman
Je link is interessant maar het is een "bas-reflex" speaker, dus de filter zal niet goed zijn, denk ik met mijn onwetendheid.
Hier is een link voor meer informatie over het origineel ontwerp.
http://gh54.nl/oudehomepage/pijp.htm
Voor de tekening van de filter en de constructie details heb ik deze link.
http://gh54.nl/oudehomepage/pijp1.htm
Ik zou erg dankbaar zijn, als julllie de filter ontwerp willen maken, voor deze "Transmission Line" speakers.
Ik kan alle informatie verschaffen, huidige filter, etc.
De hout frontje is al in machinale productie CNC.
Groetjes
Cobra289 [Carlos]
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben in gesprek met forum lid "BASBAS3D" om een set "Focal's 5K4411" over te nemen.
Deze zal precies passen [chassis]
De huidige tweeter is de Audax HD12x9 D25, dus ik denk dat dat een goede combinatie zal zijn.
wouter
moerman
Je link is interessant maar het is een "bas-reflex" speaker, dus de filter zal niet goed zijn, denk ik met mijn onwetendheid.
Hier is een link voor meer informatie over het origineel ontwerp.
http://gh54.nl/oudehomepage/pijp.htm
Voor de tekening van de filter en de constructie details heb ik deze link.
http://gh54.nl/oudehomepage/pijp1.htm
Ik zou erg dankbaar zijn, als julllie de filter ontwerp willen maken, voor deze "Transmission Line" speakers.
De hout frontje is al in machinale productie CNC.
Groetjes
Cobra289 [Carlos]
Basreflex of transmissielijn maakt niet uit voor het wisselfilter. Maar de gebruikte units natuurlijk wel!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Cobra289 schreef:wouter
moerman
De hout frontje is al in machinale productie CNC. [Carlos]
Ai, verkeerder volgorde. Geen kennis en alvast onderdelen laten maken. En dan anderen vragen of ze het kunnen oplossen, maar zonder metingen etc. gaat dat niet. En daarbij, door de vorm die de tweeter 'ziet' is dit erg nadelig, wat niet met een filter aanpassing zo maar op te lossen is. De vorm is daarbij onder verschillende hoeken te verschillend. Je kunt een te hoge snelheid op de cruise control op de snelweg ook niet straffeloos corrigeren door de handrem 3 tandjes aan te trekken.
Speakers nabouwen is geschikter als je geen filters kunt ontwerpen, helaas maar waar.
De volgorde was een beetje gedicteerd om dat, een van mijn Focal drivers kapot was, en niet meer te koop is.
De speaker kasten [pijp] filter en tweeter zijn nog steeds goed, dus ik dacht, als ik twee nieuwe drivers koop [vergelijkbare] en met wat aanpassingen aan de filter, dan zou het de set kunnen redden.
Ik zal de houten frontje weglaten, maar dan zal ik een bescherm doekje plaatsen.
Van uit mijn "Speaker Barbarisme" denk ik dat je voorbeeld, een beetje purist is.
Ik dacht meer aan het regelen van de "Injector Pulse width" om de snelheid van de auto te regelen. [beetje aanpassen van de filter]
Zonder gein, mijn vraag is:
Is het mogelijk om een filter te ontwerpen, of bestanden aanpassen, voor deze combinatie?
Focal 5K4411 en Audax HD12x9D25 in een "Transmission Line" behuizing.
Meten is weten, (Knowledge is power) maar ik beschik niet over de kennis en het apparatuur.
Alvast bedankt voor jullie geduld.
Ik begrijp wel de houding, het is niet leuk als iemand komt op jullie forum, vraag om hulp, en zelf kan niet participeren in het forum door gebrek aan kennis.
Misschien kan ik jullie helpen met 3D tekening maken, voor een van jullie ontwerpen.
m.v.g.
Carlos
PS
Ik heb de drivers "Focal 5K4411" van "BASBAS3D" gekocht!
De speaker kasten [pijp] filter en tweeter zijn nog steeds goed, dus ik dacht, als ik twee nieuwe drivers koop [vergelijkbare] en met wat aanpassingen aan de filter, dan zou het de set kunnen redden.
Ik zal de houten frontje weglaten, maar dan zal ik een bescherm doekje plaatsen.
Van uit mijn "Speaker Barbarisme" denk ik dat je voorbeeld, een beetje purist is.
Ik dacht meer aan het regelen van de "Injector Pulse width" om de snelheid van de auto te regelen. [beetje aanpassen van de filter]
Zonder gein, mijn vraag is:
Is het mogelijk om een filter te ontwerpen, of bestanden aanpassen, voor deze combinatie?
Focal 5K4411 en Audax HD12x9D25 in een "Transmission Line" behuizing.
Meten is weten, (Knowledge is power) maar ik beschik niet over de kennis en het apparatuur.
Alvast bedankt voor jullie geduld.
Ik begrijp wel de houding, het is niet leuk als iemand komt op jullie forum, vraag om hulp, en zelf kan niet participeren in het forum door gebrek aan kennis.
Misschien kan ik jullie helpen met 3D tekening maken, voor een van jullie ontwerpen.
m.v.g.
Carlos
PS
Ik heb de drivers "Focal 5K4411" van "BASBAS3D" gekocht!
Maak je geen zorgen, Carlos. Ik ben zelf hier ook een nieuwkomer en ze zijn hier heel behulpzaam. En participeren kan je vast wel, complimentjes zijn bij alle forumleden altijd welkom! Daarbij, je hebt je geregistreerd, dus het is nu ook jouw form.Cobra289 schreef:Alvast bedankt voor jullie geduld.
Ken je het programma BoxSim, wat je gratis bij Visaton kunt downloaden? Je kunt daar lekker mee spelen. De drivers die jij hebt staan daar niet bij, mar je kunt drivers kiezen die daar op lijken en kijken wat het doet. Zo te zien aan je 3D skills kun je goed met een computer overweg dus gebruik van dat programma zal geen probleem voor je zijn.
Bedankt voor je reactie.moerman schreef:Maak je geen zorgen, Carlos. Ik ben zelf hier ook een nieuwkomer en ze zijn hier heel behulpzaam. En participeren kan je vast wel, complimentjes zijn bij alle forumleden altijd welkom! Daarbij, je hebt je geregistreerd, dus het is nu ook jouw form.Cobra289 schreef:Alvast bedankt voor jullie geduld.
Ken je het programma BoxSim, wat je gratis bij Visaton kunt downloaden? Je kunt daar lekker mee spelen. De drivers die jij hebt staan daar niet bij, mar je kunt drivers kiezen die daar op lijken en kijken wat het doet. Zo te zien aan je 3D skills kun je goed met een computer overweg dus gebruik van dat programma zal geen probleem voor je zijn.
Ik zal het software BoxSim proberen, maar ik ben bang dat ik het kiezen van vergelijkbare tweeters moeilijk zal vinden.
Ik heb een tweeter gevonden, die leuk is wat betreft het plaatsen [diameter] het is de G20SC-8 van VISATON hebben jullie ervaring er mee??
Mijn Driver specificaties zijn:
-Focal 5K4411
Mogelijk tweeters zijn:
- G20SC-8 van VISATON h[url]ttp://www.rumoh.eu/en/visaton/1226-g-20-sc.html[/url]
- Focal TC90TD5B de specificaties zijn: Focal TC90TD5B
Welke van de twee tweeters zou jullie kiezen????
Het vervormings-probleem door het houten frontje met de tweeter er onder, heb ik opgelost door de tweeter bovenop te plaatsen.
Hier zijn de foto's van het idee.
m.v.g.
Carlos
Dat nieuwe frontje is absoluut een verbetering. En nog steeds heel mooi! De keuze voor de tweeter weet ik niet zo. Als ik naar de specs kijk vind ik de Visaton de beste, maar wat zeggen specs? En een Focal combi vind ik ook wel erg sjiek. Wat dat betreft zou ik de Focal kiezen.
Wout
Wout
Hallo,
Vandaag heb ik de foto's gekregen van de houten frontje.
Dus ik kan niet meer veranderen.
De keuze van de tweeter is gevallen op een Audax TW025 A16
De specificaties van de Audax zijn: Audax TW025 A16
De specificaties van de Focal woofer zijn: Focal 5K4411
Vandaag heb ik de foto's gekregen van de houten frontje.
Dus ik kan niet meer veranderen.
De keuze van de tweeter is gevallen op een Audax TW025 A16
De specificaties van de Audax zijn: Audax TW025 A16
De specificaties van de Focal woofer zijn: Focal 5K4411
Je zou twee buizen van verschillende diameter concentrisch in elkaar kunnen steken en de spouw opvullen met zand of volgieten met beton. De openingen voor de drivers moet je dan op een of andere manier vooraf kunnen vrijwaren van het toegepaste vulmiddel; bijvoorbeeld door er flexibele flenzen van de juist dikte tussen te lijmen. Heikel punt is dan de montage van de drivers. Al zijn daar beslist oplossingen voor te bedenken. Misschien is het mogelijk om op dezelfde manier elleboogstukken in PVC in elkaar te schuiven; voor zover de diameters voldoende van elkaar verschillen, anders blokkeert het.threshold schreef:Ik heb ook ooit luidsprekers van PVC buizen gemaakt. Ze dreunden enorm, het PVC trilt vrolijk mee met de basspeaker. Dempen met alleen bitumen hielp niet. Achteraf gezien ook wel logisch. Hoe deed men dat? De wanden stijver maken (maar dan heet het geen dempen meer).
Ik heb vroeger ook een experiment gedaan met een dikwandig waterleiding van ongeveer 18 cm doorsnede. Daar heb ik de units van de oude Vifa Korrekt in gezet. Het resultaat viel bar tegen. De pijpen hebben een enorme resonantie/galm die niet te dempen viel. Jammer van de moeite.