nog een meet beginner

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

nog een meet beginner

Bericht door jago »

Ik heb een aantal vragen hoe ik aan meten begin. Ik zou om te beginnen gewoon mijn tempo's is willen doormeten, zien wat ze nu eigenlijk weergeven.
Samen met mijn broer hebben een hele bende vintage luidsprekers staan en ben benieuwt hoe deze meten.
Ik heb een behringer mc8000 en een digidesign mbox 2 nu vraag ik mij af wat ik nog nodig heb om basis frequentie plots te krijgen.
Voorlopig niet van plan om filters te gaan aanpassen, het gaat mij gewoon om de gezamenlijke frequentie respons meten.

Kan ik voor metingen gewoon mijn eind versterker gebruiken aangesloten op de mbox?
Moet ik voor impedantie metingen nog iets er bij kopen?
Welke software is het meest idioot proef?


mvg Jago

edit foutjes
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Re: nog een meet beginner

Bericht door jago »

net wat dingen aangesloten en zit nu in arta te klooien,ik krijg al iets(een lijn)

plaatjes!!!
Bijlagen
probeersel1.jpg
probeersel2.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: nog een meet beginner

Bericht door rikpost »

Arta is een prima programma ,en nog gratis ook .
De tweede curve is denk ik redelijk reserpratief met in dipje in het overname gebied .
Zorg dat je voldoende ruimte hebt rond de speaker en meet op onv ëen mtr afstand, en dat je je gating ook insteld .
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: nog een meet beginner

Bericht door rikpost »

Hier nog war ;eesvoer in plain Englisch O:)
http://soundhobby.com/measurementsystem.htm
Designing_Spkrs_Pt8mm.pdf
(3.39 MiB) 257 keer gedownload
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: nog een meet beginner

Bericht door Taita »

Ik ben ook aan het experimenteren met speaker workshop en Arta. Ik gebruik nu een goedkope philips microfoon als input. Misschien is dat de reden, maar ik krijg er bij beide pakketten niet een fatsoenlijke grafiek uit. Grafieken zien er ongeveer zo uit als de bovenste grafiek van Jago, maar dan nog wilder. In Arta bezig geweest met gating (geen idee hoe dat in speaker workshop moet). Voordat ik investeer in een dure microfoon en een Jig wil ik eigenlijk weten of ik dit uberhaupt onder de knie krijg. Handleidingen/tuturials zijn erg uitgebreid en gaan uit van ideale setup. Ik zoek eigenlijk een handleiding voor dummies. Ik heb op youtube gekeken, maar alles daar is in het pools of zoiets.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: nog een meet beginner

Bericht door markbakk »

REW en HolmImpulse vind je misschien eenvoudiger. Aan de andere kant, zo eenvoudig is meten nu eenmaal ook weer niet. Een meetmicrofoon is wel een must.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: nog een meet beginner

Bericht door rikpost »

Daar sluit ik mij helemaal bij aan .
Ik heb in het begin ook iets geprobeerd met een gewone microfoon .
En die toen vergeleken met de meetmicrofoon van Hans de multi purpose mic's vallen heel snel af of lopen juist heel heftig op .
Beide zijn niet wenselijk ,en een ECM 8000 heb je al voor rond de veertig eurie .
Eerst een andere mic dus anders kun je het sowieso vergeten .
Verder veel lezen over het meten ,een goede meting is niet zo moeilijk te maken als je denkt .
Het iterpreteren van wat je zien en de verlangde aanpassing daar in wel !
Succes
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: nog een meet beginner

Bericht door Ronkel »

Ik durf zelfs te zeggen dat een gecalibreerde mic een must is. Zelfs de standaard Behringers etc. hebben in het hoog (> 1 kHz) zo 2 dB afwijking en dat is behoorlijk veel omdat het zo breedbandig is.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: nog een meet beginner

Bericht door pvanlingen »

Behringer 2dB afwijking? dat zou mooi zijn.
Denk liever in de richting van minstens 6dB.

Paul.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: nog een meet beginner

Bericht door Ronkel »

Ik heb wel eens twee van de Dayton EMM-6 vergeleken, de ene liep 2 dB op en de andere liep 2 dB af. 6 dB is wel erg veel, misschien dat dit vroeger zo was maar tegenwoordig schijnt de consistentie veel beter te zijn en zouden ze wat minder afwijken. Niettemin weet ik uit ervaring dat een gecalibreerde mic je een hoop ergernis scheelt bij het afstemmen van een speaker.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: nog een meet beginner

Bericht door rikpost »

die afwijking zit over het algemeen frequenties boven de 10khz over het algemeen ga je daar niet meer bijsturen lijkt mij.
Desalnietemin had ik mijn mic voor alle zekerheid ook maar opgestuurd ter calibratie.
Helaas is TNT hem kwijt en duurd het 30dagen na melding voor er een vervolg actie op komt .
Ik heb dus nog geen nieuwe gekocht I.V.B het eventueel terugvinden er van.
Morgen zijn de 30 dagen verstreken ,dan ga ik maar weer bellen .
Maar ik vermoed dat het een nieuwe word :(

Iemand nog suggestie's voor het aanschaffen van een al gecalibreerde meet mic ,voor een beetje normale prijs natuurlijk :mrgreen:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: nog een meet beginner

Bericht door Ronkel »

rikpost schreef:
die afwijking zit over het algemeen frequenties boven de 10khz over het algemeen ga je daar niet meer bijsturen lijkt mij.
Mijn ervaring is dat de ellende een decade lager al langzaam begint en dat de afwijking vanaf 4 kHz toch vrij groot is...
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: nog een meet beginner

Bericht door Taita »

Een behringer ECM 8000 kost € 48 bij Bax-shop (goedkoopste). Ik kan daar niets vinden over callibratie. Wat is nu een bruikbare gecallibreerde meetmicrofoon?

Bij mijn experimentje eerder heb ik gewoon de microfoon en de versterker aangesloten op de geluidskaart van de laptop. Ik zie dat sommigen een (zelfgebouwde) jig gebruiken, is dat noodzakelijk? Heb je ook een voorversterker voor de microfoon nodig?

Eigenlijk heb ik wel behoefte om met een ervaren iemand te kijken hoe die het meten aanpakt en wat er precies nodig is. Dat gaat toch makkelijker dan via een forum. Zijn er vrijwilligers in noord-nederland?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: nog een meet beginner

Bericht door rikpost »

Die is dus niet gecalibreerd =;

De mic aansluiten op de jack ingang van de laptop geeft niet het beste beeld denk ik .
Vaak zijn die on board geluidskaarten niet al te best.
Het meest handige is om een usb geluidskaart te kopen zoalsde Tascam us 122 of zo.
Dan kun je het een en ander regelen op de kaart zelf en heb je ok gelijk phatoom voeding tot je beschikking .
De meeste microfoonswerken daar mee .

Kijk eens op de site van feedback ,bax shop, peter verspuij ed .
daar staan vast wel leuke aanbiedingen tussen O:)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: nog een meet beginner

Bericht door b_force »

Ronkel schreef:
rikpost schreef:
die afwijking zit over het algemeen frequenties boven de 10khz over het algemeen ga je daar niet meer bijsturen lijkt mij.
Mijn ervaring is dat de ellende een decade lager al langzaam begint en dat de afwijking vanaf 4 kHz toch vrij groot is...
De meest meetmicrofoontjes beginnen idd al vanaf zo'n 4-6kHz op te lopen.
Hoeveel precies kan best variëren.
Ik heb ze "spot-on" gezien, ik heb ze tot 6dB gezien.
Over het algemeen lopen ze allemaal ietwat op ivm bafflestep, maar dat zit meer rond de 10kHz en hoger.
Een heel erg goedkope microfoon is de Superlux ECM999, welk nagenoeg identiek is aan de Behringer.

Een gekalibreerde mic spaart idd de nodige ergernis.
(of het geeft je meer de rust dat het redelijk klopt).
Hoewel ik kalibraties heb gezien die mijn wenkbrauwen deed fronsen :-s
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: nog een meet beginner

Bericht door rikpost »

Een gekalibreerde mic spaart idd de nodige ergernis.
(of het geeft je meer de rust dat het redelijk klopt).Hoewel ik kalibraties heb gezien die mijn wenkbrauwen deed fronsen :-s[/quote]


Dat was in ieder geval mijn motivatie om hem te laten calibreren .
En heb op het forum ook iets gelezen over calibratie files met twee microfoons .
Welke toch allebei een ander beeld gaven met dezelfde meting .

Enfin heeft iemand nog goede ervaring gehad met een mic inclusief calibratie file .
Of moet ik hem straks maar seperaat laten calibreren .

Als TNT hem tenminste niet weer zoek maakt dan! :boos: :boos: :boos: :boos: :boos:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: nog een meet beginner

Bericht door markbakk »

Natuurlijk moet je aan de gekalibreerde mic. Een Haun, Earthworks of DPA is nog mooier. Maar voor filteren aan speakers met units die je redelijk kent voldoet een simpel ding ook wel. En als je twijfelt kun je altijd nog een bekende tweeter in een baffle hangen en de gemeten response vergelijken met de datasheet.

Aan de andere kant, als je een beetje ambitieus bent is die (vanaf) 500 Euro ook wel te overzien.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: nog een meet beginner

Bericht door Taita »

Bedankt voor de adviezen. Die behringer ECM 8000 en de Superlux ECM 999 zijn dezelfde?

Ik kwam dit tegen: http://www.feedbackmusic.com/computer-e ... ifications

Is dat wat voor een instapper in de meetwereld of mis ik functionaliteit?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: nog een meet beginner

Bericht door b_force »

De ECM8000 en Superlux 999 zijn idd nagenoeg hetzelfde.
Qua schema/pre-amp zijn ze sowieso bijna helemaal identiek.

Ik meen me te herinneren dat die Mic Mate toch behoorlijk wat afwijkingen had.
(vooral in het laag volgens mij)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: nog een meet beginner

Bericht door markbakk »

Gewoon een tweedehands USB interface scoren!
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: nog een meet beginner

Bericht door Ronkel »

rikpost schreef:
Dat was in ieder geval mijn motivatie om hem te laten calibreren .
En heb op het forum ook iets gelezen over calibratie files met twee microfoons .
Welke toch allebei een ander beeld gaven met dezelfde meting .
Klopt, ik heb twee "gecalibreerde" Dayton microfoons uit 2010 vergeleken. De calibratie sloeg eigenlijk nergens op en je kon beter meten zonder. Tegenwoordig schijnt de calibratie van die dingen beter te zijn.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: nog een meet beginner

Bericht door rikpost »

Taita schreef:
Bedankt voor de adviezen. Die behringer ECM 8000 en de Superlux ECM 999 zijn dezelfde?

Ik kwam dit tegen: http://www.feedbackmusic.com/computer-e ... ifications

Is dat wat voor een instapper in de meetwereld of mis ik functionaliteit?
Zoals Mark , ook al aangeeft zou ik ook voor een usb geluidskaart gaan .
Kijk ook eens op de site van Groundsound zij hebben ook een lijst met geluidskaarten waar zij goede ervaring mee hebben.

Ronkel schreef:
rikpost schreef:
Dat was in ieder geval mijn motivatie om hem te laten calibreren .
En heb op het forum ook iets gelezen over calibratie files met twee microfoons .
Welke toch allebei een ander beeld gaven met dezelfde meting .
Dacht het al ergens gelezen te hebben :mrgreen:

Klopt, ik heb twee "gecalibreerde" Dayton microfoons uit 2010 vergeleken. De calibratie sloeg eigenlijk nergens op en je kon beter meten zonder. Tegenwoordig schijnt de calibratie van die dingen beter te zijn.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: nog een meet beginner

Bericht door Taita »

Nou dan ga ik maar voor een geluidskaart van Tascam. Heb ik naast een geluidskaart en een microfoon (en een laptop en versterker) nog meer nodig? Er zal een microfoonkabel moeten komen en als je impedantiemetingen wil doen heb je een jig nodig?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: nog een meet beginner

Bericht door markbakk »

Microfoonstatief en wat aansluitkabeltjes. Veel mensen gebruiken ook wat dempingsmatten om de eerste reflectie van (meestal) de vloer wat te dempen.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: nog een meet beginner

Bericht door Taita »

Vandaag kreeg ik mijn spullen binnen (Tascam 122 mkII, Superlux 999 en statief) en ben gelijk aan het meten gegaan. Ik moet zeggen dat het behoorlijk verslavend is om te experimenteren. Het duurde even voor ik in de gaten had hoe ik het beste een impulsmeting kan doen, maar dat gaat nu goed. Ik heb de metingen nog in een klein kamertje gedaan om de familie niet tot last te zijn. Daardoor is de beschikbare informatie vanaf een relatief hoge frequentie (1000 hz) bruikbaar.

Wat mij het meeste opvalt is het effect van (waarschijnlijk)de baffle stepup. Hieronder twee afbeeldingen van dezelfde middentoner (Monacor MSH-115). De eerste keer op een groot paneel van 140 x 70 cm, de tweede keer in een satelliet behuizing.
grote baffle.jpg
satelliet.png
In het paneel zie ik een mooie vlakke respons die door loopt tot ongeveer 9000 hz. In de satelliet behuizing zit een flinke deuk rond de 5500 hz waarna de respons weer zo'n 6 db oploopt. Dat is natuurlijk erg lastig te filteren.

Hieronder een foto van de satelliet. Ik heb de middentoner passend gemaakt in deze behuizing (die ik ooit gemaakt heb voor een grotere woofer) door een cirkelvormig paneeltje in het gat van de woofer in te lijmen. Zou de deuk in de respons te verklaren zijn uit deze cirkel?
2013-03-17 00.29.53.jpg
Laatst gewijzigd door Taita op zo 17 mar 2013, 0:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie